David Wallin David Wallin skrev:
De flesta "normal people" verkar öht inte röra avstängningskranen till diskmaskinen utan de har vattnen på hela tiden.
Jag är en sådan "normal people". Vattnet till diskmaskinen stängs bara när jag reser bort, och då eftersom allt vatten stängs vid längre bortavaro.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det följer med en sensor med Knycklan. Hur bra den är vet jag dock inte, men jag gissar att den gör det den skall.
Ja, jag har dessvärre inte testat den något mer ingående. Men jag har för mig att den tyvärr inte dyker upp som sensor i HA. Så den stänger av vattnet och Knycklan piper, men jag tror inte att den berättar så mycket om det till HA.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är en sådan "normal people". Vattnet till diskmaskinen stängs bara när jag reser bort, och då eftersom allt vatten stängs vid längre bortavaro.
I praktiken är väl det här med avstängning av vatten till disk- och tvättmaskin en någorlunda nymodighet? När jag var barn på 70/80-talen kan jag inte minnas att jag någonsin såg en sådan kran. Så förutsatt att inte maskinerna blivit mycket sämre på att hålla tätt så bör problemet inte vara enormt.

Jag fick en vattenskada i köket för ett par år sedan men det var när maskinen var igång så ingen kran kunde rädda mig där.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Funderade på en annan vinkel appropå diskmaskinsvattnet. De flesta "normal people" verkar öht inte röra avstängningskranen till diskmaskinen utan de har vattnen på hela tiden. Jag kan såklart tycka att det är helt fel, men också kan det vara ett tecken på att man inte behöver vara livrädd för läckage bara för att vattnet står på några timmar extra.

Det viktigaste, som var det jag egentligen skulle komma till, är ju annars att man har bra läckagesensorer men det antar jag att @Paxman redan har?
Det där är ju nästen en filosofisk fråga. Personligen har jag aldrig råkat ut för något läckage från varken disk- eller tvättmaskin. Men så har jag heller aldrig råkat ut för någon allvarlig bilolycka, brand i hemmet eller inbrott. Ändå har jag försäkringsskydd på både bil och hem.

För mig är diskmaskinskranen en försäkring mot något som är osannolikt att det sker, men om det gör det riskerar att skapa väldiga bekymmer och kostnader. Jag har alltid varit en proaktiv person som hellre har både hängslen och livrem än att chansa, och sedan stå med brallorna nere. :giggle:

Läckagesensor har jag faktiskt ingen ännu...men det ligger på inköpslistan. (y)
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kan sluta när jag vill! ;):crysmile:
Att sluta är ingen konst, det har jag gjort tusentals gånger!
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att sluta är ingen konst, det har jag gjort tusentals gånger!
Haha! Klassiskt! :crysmile:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Funderade på en annan vinkel appropå diskmaskinsvattnet. De flesta "normal people" verkar öht inte röra avstängningskranen till diskmaskinen utan de har vattnen på hela tiden. Jag kan såklart tycka att det är helt fel, men också kan det vara ett tecken på att man inte behöver vara livrädd för läckage bara för att vattnet står på några timmar extra.

Det viktigaste, som var det jag egentligen skulle komma till, är ju annars att man har bra läckagesensorer men det antar jag att @Paxman redan har?
Jag var också normal tills jag kom hem med 3cm vattennivån i hela köket :poop:

Min nya diskmaskin från bosch är uppkopplad till "home connect" så med integrationen får jag in den i ha och kan göra remote start. Får ta och komplettera med knycklan nät fastpris går ut om 2.5år. Skärm för diskmaskinskontroll visar driftstatus, programförlopp, återstående tid och fjärrstart aktiverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, jag har dessvärre inte testat den något mer ingående. Men jag har för mig att den tyvärr inte dyker upp som sensor i HA. Så den stänger av vattnet och Knycklan piper, men jag tror inte att den berättar så mycket om det till HA.
Ok. Man kanske kan trigga nåt baserat på att den stänger av vattnet utan att HA har bett om det?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Man kanske kan trigga nåt baserat på att den stänger av vattnet utan att HA har bett om det?
Enligt dokumentationen stänger den vattnet efter 4 timmar om man drar igång det med den medföljande trådlösa knappen. Borde vara samma om man gör det via HA istället. Då borde det vara lätt att isolera de gånger den gör det av någon annan anledning.
Rapporterar den till HA när vattnet är på resp. av öht? Någon som har en som kan bidra med vetskap?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Man kanske kan trigga nåt baserat på att den stänger av vattnet utan att HA har bett om det?
Ja det borde ju gå. (y)
 
mackee mackee skrev:
Kör man knycklan mot zigbee2mqtt ska man få upp läcksensorn också.


[länk]
Så bra! Jag inser återigen att det var fel att installera deCONZ rakt av när jag skaffade min Conbee II. Men jag hade rätt liten aning om vad jag höll på med så då gör man ju som instruktionerna säger...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Enligt dokumentationen stänger den vattnet efter 4 timmar om man drar igång det med den medföljande trådlösa knappen. Borde vara samma om man gör det via HA istället. Då borde det vara lätt att isolera de gånger den gör det av någon annan anledning.
Rapporterar den till HA när vattnet är på resp. av öht? Någon som har en som kan bidra med vetskap?
Den dyker upp som en switch i HA så den säger till så fort något ändras, oavsett på vilket sätt man slår på eller av den.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Så bra! Jag inser återigen att det var fel att installera deCONZ rakt av när jag skaffade min Conbee II. Men jag hade rätt liten aning om vad jag höll på med så då gör man ju som instruktionerna säger...
Jag gjorde precis likadant som du. men nu kör jag sonoff sticka istället. Tog en stund att flytta över allt och ändra alla automationer. Betydligt mer att pilla på med Zigbee2mqtt :rofl:
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag kör ZHA och där dyker både switch och sensor upp. Jag har dock inte testat att blöta ner den.



Skärmbild av gränssnitt för smart enhet, IKEA, Zigbee, switch, sensorinformation, mjukvaruversion, konfigurationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.