Z Zodde skrev:
Förstår inte ?
Lobbyister?
Har du rökt?
Du menar på allvar att en industri som plötsligt fått 5 ggr högre intäkter inte gör vad den kan för att bevara läget?
 
K karlmb skrev:
Skulle varit bara 100% upp på nordiska elpriserna utan kriget.
Det vi har problem med är inte gasberoendet på kontinenten utan kopplingen mellan deras elpris och vårt.
Men det förnekar du utan närmare stöd.
Kopplingen har mer eller mindre funnits i 20år. Varför skulle den upphöra just nu?
Får lite vibbar att det är du som går hem från puben precis innan det blir din tur att betala rundan…
 
K karlmb skrev:
Du menar på allvar att en industri som plötsligt fått 5 ggr högre intäkter inte gör vad den kan för att bevara läget?
Du pratar i gåtor.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kopplingen har mer eller mindre funnits i 20år. Varför skulle den upphöra just nu?
Får lite vibbar att det är du som går hem från puben precis innan det blir din tur att betala rundan…
För 100e gången: för att vi plötsligt fått mycket större överföringskapacitet mot kontinenten där dessa priser finns. Och till det kom att SVK ålagts att följa 70% regeln vilket man inte gjort tidigare.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du pratar i gåtor.
Det är nog du som ska gå och lägga dig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det här är ett exempel.
Men jag hade ju svarat i inlägg #8927 hur jag uppfattade eran tidigare förklaring på hur elpriset sattes, eftersom jag inte är helt insatt i det.

Jag skrev "Men sa ni inte att elpris för alla elproducenter sätts för "den sista" & (nästan alltid dyraste) producerade kWh?"

Och då svarade du ( det du nu klippte in i inlägget ) att det även motsvarar det lägsta köpbudet som gått igenom.

Vad skulle jag svara på det?



 
K karlmb skrev:
För 100e gången: för att vi plötsligt fått mycket större överföringskapacitet mot kontinenten där dessa priser finns. Och till det kom att SVK ålagts att följa 70% regeln vilket man inte gjort tidigare.
Men om vi följt kontinentens pris i 10+år vore det väl onaturligt att INTE göra det nu? För 5-10år sen hade inte Norge de 2 sista kablarna du hängt upp dig på men priset följde ändå kontinentens. Dessutom började prisrallyt INNAN dessa kablarna togs i kommersiell bruk.
Om ingen seriös marknadsanalytiker menar att 2 norska kablar är orsaken till Sveriges höga elpris , borde det inte ringa en klocka då?
 
Z Zodde skrev:
Kopplingen har mer eller mindre funnits i 20år.
Så du tycker inte att 10 nya kablar till över vattnet som kommit sista 20 åren spelar in eller ?
 
J jawen skrev:
Så du tycker inte att 10 nya kablar till över vattnet som kommit sista 20 åren spelar in eller ?
Självklart spelar dom in. Det är därför vi följt det kontinentala elpriset i över 10år

Frågeställningen var snarare om vi hade frikopplat oss från Europas pris (av nån anledning dom bara Karlmb vet) om Norges 2 sista kablar INTE tagits i bruk
 
Z Zodde skrev:
Om ingen seriös marknadsanalytiker menar att 2 norska kablar är orsaken till Sveriges höga elpris , borde det inte ringa en klocka då?
Det där är skitsnack!

Tidigare ( läs några år sedan) så hade vi INGA PROBLEM att fylla kablarna med dom 70% som EU kräver, & ändå ha ett stort överskott OM elproducenterna hade kört sina verk.

Nu med större förbindelse och flöde, kan alla elproducenter VÄLJA om dom vill köra sina verk!
Dom ända som drabbas är konsumenterna.

Det är omvänd marknadsekonomi !
Det är inte vi som väljer våran produkt baserat på pris, och på så sätt gör att producenterna konkurrerar ut varandra.

Utan ska vi inte frysa ihjäl & samhället HELT sluta fungera, så MÅSTE vi köpa den elen som dom än erbjuder & det är det elproducenterna vet och utnyttjar maximalt.
 
J jawen skrev:
Det där är skitsnack!

Tidigare ( läs några år sedan) så hade vi INGA PROBLEM att fylla kablarna med dom 70% som EU kräver, & ändå ha ett stort överskott OM elproducenterna hade kört sina verk.

Nu med större förbindelse och flöde, kan alla elproducenter VÄLJA om dom vill köra sina verk!
Dom ända som drabbas är konsumenterna.

Det är omvänd marknadsekonomi !
Det är inte vi som väljer våran produkt baserat på pris, och på så sätt gör att producenterna konkurrerar ut varandra.

Utan ska vi inte frysa ihjäl & samhället HELT sluta fungera, så MÅSTE vi köpa den elen som dom än erbjuder & det är det elproducenterna vet och utnyttjar maximalt.
Vilka producenter är det som valt att inte ”köra sina verk”
Har inte hört om detta förut. Berätta!
(kom inte dragandes med Karlshamn som är ett reservkraftverk)


Om vi fyllde kablarna till 70% och ändå hade ett stort överskott
Varför hade vi då inte lägre pris än kontinenten?
 
Z Zodde skrev:
Vilka producenter är det som valt att inte ”köra sina verk”
Har inte hört om detta förut. Berätta!
(kom inte dragandes med Karlshamn som är ett reservkraftverk)


Om vi fyllde kablarna till 70% och ändå hade ett stort överskott
Varför hade vi då inte lägre pris än kontinenten?
Vattenkraftsproducenterna kan lätt välja att inte köra sina verk ELLER styra ner produktionen när priset blir Dåligt enligt nya standarden, och då bara vänta in högre priser som DOM VET kommer. ( vilket redan inträffar )

Samma problem fanns också förut, men då mera försvarbart för konsumenterna, d.v.s vattenkraften kördes minimalt vid RIKTIGT låga priser., för att spara på vatten.

Som det är nu har Greedflation tagit över HELT, och besluten tas inte pga låga vattennivåer!
 
Z Zodde skrev:
Om vi fyllde kablarna till 70% och ändå hade ett stort överskott
Jag skrev KUNDE samtidigt ha ett stort överskott om samtliga elproducenter valt att köra med allt.
 
J jawen skrev:
Vattenkraftsproducenterna kan lätt välja att inte köra sina verk ELLER styra ner produktionen när priset blir Dåligt enligt nya standarden, och då bara vänta in högre priser som DOM VET kommer. ( vilket redan inträffar )

Samma problem fanns också förut, men då mera försvarbart för konsumenterna, d.v.s vattenkraften kördes minimalt vid RIKTIGT låga priser., för att spara på vatten.

Som det är nu har Greedflation tagit över HELT, och besluten tas inte pga låga vattennivåer!
Det är så vattenkraften ska köras. Om de inte gör så är det något riktigt suspekt på gång.
 
J jawen skrev:
Men jag hade ju svarat i inlägg #8927 hur jag uppfattade eran tidigare förklaring på hur elpriset sattes, eftersom jag inte är helt insatt i det.

Jag skrev "Men sa ni inte att elpris för alla elproducenter sätts för "den sista" & (nästan alltid dyraste) producerade kWh?"

Och då svarade du ( det du nu klippte in i inlägget ) att det även motsvarar det lägsta köpbudet som gått igenom.

Vad skulle jag svara på det?
Med tanke på att det är tvärt emot den förklaring du tydligen trodde på så förväntade jag mig antingen en protest eller någon bekräftelse på att du förstått.

Mest sannolikt det första.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.