snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, jag läste trådstarten, troligtvis saknar pianot en riktig huvudströmbrytare så det ligger i typ standby och störningar letar sig in i förstärkarkretsen för högtalaren?
Problemet var ju att barnen vägrade göra sina spelläxor på pianot när missljudet förekommer.
 
  • Gilla
Aajnor
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet var ju att barnen vägrade göra sina spelläxor på pianot när missljudet förekommer.
Då får jag pudla, läste bara "läxor" :oops:
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
B
M Martin Lundmark skrev:
Hej BobbyOne

Jag har inte tillgång till MIL-STD-461 CE101 så jag kan inte titta på den och se vad den gäller för.

Är MIL-STD-461 CE101, möjligen en militär standard, som inte används för installationer och apparater i hem?

Jag känner till att det t.ex. finns normer för det militära området som täcker andra frekvensområden.

Det jag skrev i inlägg #26 här handlar om normer för det ”civila” teknikområdet (som TS frågar om), inte för det militära.
Även det civila EMC-direktivet säger att produkten inte får störa. Standarder finns för att öka chansen för störfrihet. Den friskriver ingen från ansvar. Stör bilen/pianot i det här fallet faller ansvaret på tillverkaren att påvisa att det inte är dens fel. Men detta kan Elsäkerhetsverket hantera i sin roll som tillsynsmyndighet.
 
Magnus E K
Har bara läst rubriken (lite slarvigt), men pröva att dra ner på farten vid smutsigt väglag när du passerar Elin.
 
  • Haha
  • Gilla
TowaTei och 3 till
  • Laddar…
Oklart om det är relaterat men kan vara intressant för diskussionen. Har du kollat vad Easeen uppger för spänning (Volt) på respektive fas under pågående laddning? Minns inte om man kan få ut det via appen men går att få ut via API:et om man t.ex. kör Home Assistant.
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Även det civila EMC-direktivet säger att produkten inte får störa. Standarder finns för att öka chansen för störfrihet. Den friskriver ingen från ansvar. Stör bilen/pianot i det här fallet faller ansvaret på tillverkaren att påvisa att det inte är dens fel. Men detta kan Elsäkerhetsverket hantera i sin roll som tillsynsmyndighet.
Blåbäret_numero_uno

Produkter inte får störa varandra, men i avsaknad av normer blir det ändå svårt att avgöra om t.ex. emissionen är för hög eller om immuniteten är för låg för en apparat.

När man testar emission respektive immunitet görs det med en och en apparat i taget, i ett provrum. Inkopplad i ett elnät kan resonanser påverka amplituden på störningar.
 
  • Gilla
Slottsherren och 1 till
  • Laddar…
B
M Martin Lundmark skrev:
Blåbäret_numero_uno

Produkter inte får störa varandra, men i avsaknad av normer blir det ändå svårt att avgöra om t.ex. emissionen är för hög eller om immuniteten är för låg för en apparat.

När man testar emission respektive immunitet görs det med en och en apparat i taget, i ett provrum. Inkopplad i ett elnät kan resonanser påverka amplituden på störningar.
Absolut! Men jag är inte så säker på att det kommer att vara svårt att avgöra i ett labb
 
Superkewl Pal92 skrev:
Spontan tankte, skulle det inte kunna gå att sätta EMC avstörningsfilter på kabeln till pianot? Dvs sån rund magnet man sätter runt apparatkabeln?

Har gjort detta på mina extraljus på bilen för att slippa på störningar på radion när dessa är på

[länk]
Ja i min båt som är väl behängd med elektronik och elutrustning av alla de slag så har jag från tid till annan upplevt dåliga prestanda på VHF eller olika högfrekvens nav utrustningar.
Så jag köpte en STOR påse med ferritklampor från kina för inte alltför mycket pengar och hängde på 'överallt' där jag kom åt.

Och si, det gav påtaglig minskning av problemen!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hade problemet varit mitt, och det funnits grund att anta att det handlade om billaddarens emission snarare än pianots (m fl) immunitet, så hade jag nog försökt angripa problemet vid roten s a s. Antingen med ett dedikerat LC-filter, som jag anar kan vara hyfsat dyrt för aktuell ström, eller sett hur långt man kommer med en enkel transformator - som visserligen också är dyr men skulle kunna vara lättare att hitta begagnad tänker jag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten lägga till att jag har liknande problem med de rostfria grytorna som nämns i den refererade tråden. Jag insåg inte koppla ngen till elbilsladdning förrän jag läst i den tråden. Det är sällan vi laddar samtidigt som vi lagar mat nämligen, men det händer ibland på helgerna och problemet med missljud har vi alltså vid lunch på helgerna, ibland...

Nu måste jag reda ut om det är frugans Fiat eller min Mitsubishi som är källan. Eller kanske båda?
Nja det där beror nog på kastrullen. Jag upplever samma sak med vissa kastruller och har ingen elbil. Än.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej BobbyOne

Jag har inte tillgång till MIL-STD-461 CE101 så jag kan inte titta på den och se vad den gäller för.

Är MIL-STD-461 CE101, möjligen en militär standard, som inte används för installationer och apparater i hem?

Jag känner till att det t.ex. finns normer för det militära området som täcker andra frekvensområden.

Det jag skrev i inlägg #26 här handlar om normer för det ”civila” teknikområdet (som TS frågar om), inte för det militära.
Mil-461 finns att hämta gratis och är mycket riktigt en militär standard. Lite googling och du hittar! Även DO-160 som är för flyg täcker in CE under 150kHz.
Har ännu aldrig stött på civil standard som testar CE under 150kHz, däremot så testas CI (ledningsbunden immunitet) på utrustning som testas mot 61000-6-5 som är utrustning som sitter i ställverk/kraftverk. Där finns krav på common mode störning svept upp till 150kHz om utrustningen sitter på vissa ställen i kraftverk där man kan förvänta sig stora frekvensomformare i närheten.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Nja det där beror nog på kastrullen. Jag upplever samma sak med vissa kastruller och har ingen elbil. Än.
Varför får jag det inte jämt i så fall?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej BobbyOne

Jag har inte tillgång till MIL-STD-461 CE101 så jag kan inte titta på den och se vad den gäller för.

Är MIL-STD-461 CE101, möjligen en militär standard, som inte används för installationer och apparater i hem?

Jag känner till att det t.ex. finns normer för det militära området som täcker andra frekvensområden.

Det jag skrev i inlägg #26 här handlar om normer för det ”civila” teknikområdet (som TS frågar om), inte för det militära.
S swirve skrev:
Mil-461 finns att hämta gratis och är mycket riktigt en militär standard. Lite googling och du hittar! Även DO-160 som är för flyg täcker in CE under 150kHz.
Har ännu aldrig stött på civil standard som testar CE under 150kHz, däremot så testas CI (ledningsbunden immunitet) på utrustning som testas mot 61000-6-5 som är utrustning som sitter i ställverk/kraftverk. Där finns krav på common mode störning svept upp till 150kHz om utrustningen sitter på vissa ställen i kraftverk där man kan förvänta sig stora frekvensomformare i närheten.
Nej jag har inte heller sett någon civil standard som går under 150kHz, UNECE som är aktuellt här då det är ett fordon som laddar stannar också på 150kHz.

Jag nämnde mest 461 för att visa att det finns standarder och mätmetodik från 60-talet som skulle kunna appliceras civilt.

Vi uppkonverterar många civila prylar, även saker avsedda för sjukhus till att vara militära prylar och det ser ofta inte vackert ut innan vi påbörjar arbetet. I många fall har man justerat oscillatorer att ligga på en lagom frekvens för att 3:e övertonen ska vara strax under 150kHz...
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Nej jag har inte heller sett någon civil standard som går under 150kHz, UNECE som är aktuellt här då det är ett fordon som laddar stannar också på 150kHz.

Jag nämnde mest 461 för att visa att det finns standarder och mätmetodik från 60-talet som skulle kunna appliceras civilt.

Vi uppkonverterar många civila prylar, även saker avsedda för sjukhus till att vara militära prylar och det ser ofta inte vackert ut innan vi påbörjar arbetet. I många fall har man justerat oscillatorer att ligga på en lagom frekvens för att 3:e övertonen ska vara strax under 150kHz..
Hej BobbyOne

Tack för inlägget, det satte igång minnen.

Det du skrev om; “I många fall har man justerat oscillatorer att ligga på en lagom frekvens för att 3:e övertonen ska vara strax under 150kHz...” använde jag bl.a. som motivation för att få igång forskning på området ca år 2000.

Jag kallade det för ”skatteplanering” att lägga switchfrekvensen där, eftersom man visste om att (civila) normer fattades under 150 kHz.

Under 150 kHz blev det ett ”friområde” dit man t.ex. kunde lägga störningar, då man med hjälp av PFC (Power Factor Correction) både reducerade övertonshalten (50–2000 Hz) och fasförskjutningen i nätdelar till t.ex. datorer. Det bekymret är fortfarande kvar idag.

Den första generationen av ”TinySwitch” lanserades ungefär då. I sista stycket på första sidan i databladet för (den senare) TNY263-268 TinySwitch-II Family, kan man bl.a. läsa;

“The operating frequency of 132 kHz is jittered to significantly reduce both the quasi-peak and average EMI, minimizing filtering cost.”
file:///C:/Users/Martin/Downloads/tinyswitch-ii_family_datasheet.pdf

Att “minimizing filtering cost” innebär ibland att man inte filtrerar vissa frekvenser. Men dessa frekvenser kan ändå störa andra.:)
 
  • Gilla
Slottsherren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.