J jawen skrev:
Vattenfall har enligt Aftonbladet lämnat in en ansökan om att det statsägda stamnätsbolaget Svenska kraftnät ska utreda ny kärnkraft vid Ringhals.

Målet är att den nya anläggningen, som går under namnet ”Nucelerate west”, ska anslutas till elnätet om nio år, det vill säga år 2032.

Anläggningen ska ha en totalkapacitet på 2 800 megawatt, vilket är betydligt större än effekten på de två befintliga Ringhalsreaktorerna 3 och 4, vars sammanlagda elektriska nettoeffekt ligger på knappt 2 200 megawatt.
Nej, SVK ska inte utreda ny kärnkraft. De ska svara på om det finns förutsättningar att ansluta ny produktion till elnätet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, SVK ska inte utreda ny kärnkraft. De ska svara på om det finns förutsättningar att ansluta ny produktion till elnätet.
Från aftonbladet:

Vattenfall själv tonar ner nyheten. Ansökan till Svenska kraftnät görs inom ramen för den förstudie bolaget redan har igång. Ansökan görs för att ta höjd för långa handläggningstider.

Vi har inte beslutat om någon ny kärnkraft, säger Markus Fischer och tillägger att det inte heller finns några beslut om vilken teknik som ska användas.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, SVK ska inte utreda ny kärnkraft. De ska svara på om det finns förutsättningar att ansluta ny produktion till elnätet.
Kopierade bara en del av texten från Yle nyheter
 
J jawen skrev:
Kopierade bara en del av texten från Yle nyheter
Det framgick inte.

Det är något svårt att ha en vettig diskussion med dig när du kommer med nya infall hela tiden. Ämnet är ju nytt i varenda inlägg.
Ingen reaktion på kommentarer när du har fel, vilket tyvärr är ofta.
 
Är elkrisen över nu och vad har vi lärt oss de här senaste månaderna? Å hur ska man göra för att inte hamna i det här läget igen?
Gäst: Andreas Cervenka, Aftonbladets ekonomiska kommentator.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/351651

Själva elmarknaden dialog Från 10:50 in i podden
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det framgick inte.

Det är något svårt att ha en vettig diskussion med dig när du kommer med nya infall hela tiden. Ämnet är ju nytt i varenda inlägg.
Fasen, du måste väl kunna lite "splitt vision" Daniel eller klarar du inte fler "bollar i luften" samtidigt eller?
 
Det är mer det att du tappar bort en faslig massa bollar. Men det är väl praktiskt när man inte har något svar att ge.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är mer det att du tappar bort en faslig massa bollar. Men det är väl praktiskt när man inte har något svar att ge.
Så du tycker det?

Jag tycker jag svarar på saker, & det skulle aldrig falla mig in & ducka medvetet ( som en del gör)

Men alla har rätt till sin åsikt, så din är noterad
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
du tappar bort en faslig massa bollar. Men det är väl praktiskt när man inte har något svar att g
Vad skulle jag svara på, som jag inte har svarat på förresten?
 
Det här är ett exempel.

D Daniel 109 skrev:
Jo, med den motsvarar även det lägsta köpbudet som går igenom.

Det är med andra ord inte den som läger högsta budet som sätter priset, utan det lägsta. Vilket dåligt matchar jämförelsen med flaskvattnet.
 
Z Zodde skrev:
50ö är 100% upp jmf med 25ö
Poängen är att de extrema priser vi ser nu ör pga krig i Europa, vi har haft samma prismekanism i 20+år
100% är ju VÄLDIGT lite idag. Tänk om vi bara haft elpris på 1 kr hela vintern.
Senare ser vi ju 2-400%.
Du har inget stöd för att det skulle varit så utan kriget.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att det är gaspriser som är orsak till de höga elpriserna är de flesta bortsett från några här på bh (och skribenten på Aftonbladet) överens om.
En 10dubbling på sitt värsta får utslag i alla marknader, hur de än e konstruerade.
Ni har många lobbyister. Folk tror ju det är dyrt är duscha dagtid också.
 
K karlmb skrev:
100% är ju VÄLDIGT lite idag. Tänk om vi bara haft elpris på 1 kr hela vintern.
Senare ser vi ju 2-400%.
Du har inget stöd för att det skulle varit så utan kriget.
Skulle varit vad?
Gasprisets uppjuck är alla marknadsanalytiker eniga om att orsaken är strypt import från Ryssland

Att Elprisets rally i hela Europa samtidigt beror på gaspriset råder heller ingen oenighet om.

Så vad du försöker säga förstår jag inte?
 
K karlmb skrev:
Ni har många lobbyister. Folk tror ju det är dyrt är duscha dagtid också.
Förstår inte ?
Lobbyister?
Har du rökt?
 
Z Zodde skrev:
Skulle varit vad?
Gasprisets uppjuck är alla marknadsanalytiker eniga om att orsaken är strypt import från Ryssland

Att Elprisets rally i hela Europa samtidigt beror på gaspriset råder heller ingen oenighet om.

Så vad du försöker säga förstår jag inte?
Skulle varit bara 100% upp på nordiska elpriserna utan kriget.
Det vi har problem med är inte gasberoendet på kontinenten utan kopplingen mellan deras elpris och vårt.
Men det förnekar du utan närmare stöd.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.