J jawen skrev:
På mitt inlägg om att vi får betala "utsläppsavgifter" för att "Europa" producerar smutsig el, (även träffar den CO2-fria elproduktionen i Sverige). Varför skall vi betala extra för den el som inte genererar CO2?.
Varför antar folk att miljövänligt också måste vara billigt? Är det inte ok att betala ett visst premium? (dock tycker jag detta ska skötas av skatter, avgifter och bidrag så att slutkunder slipper "tänka", men att kostar är ändå ok om du frågar mig)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
I ena änden är det ett straff för fossilkraft, i andra änden är det en motor för förnybart. Även om elcertifikaten i inte påverkar något längre.
 
S sandos skrev:
Varför antar folk att miljövänligt också måste vara billigt? Är det inte ok att betala ett visst premium? (dock tycker jag detta ska skötas av skatter, avgifter och bidrag så att slutkunder slipper "tänka", men att kostar är ändå ok om du frågar mig)
Jag antar INTE att miljövänligt också måste vara "billigt", men med vattenkraft mm så är den elproduktionen billigast.

Du kan inte blanda ihop "äpplen & päron" här, inom elproduktion här i Norden så är "miljövänligt" den billigaste formen av elproduktion så som vindkraft, vattenkraft & även kärnkraft.

När du odlar Jordgubbar ekologiskt "miljövänligt", så skapar det istället merkostnader att producera dom jordgubbarna så i butik så kostar dom självklart mer...Och där kan du själv välja!

Så egentligen vad ville du ha sagt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I ena änden är det ett straff för fossilkraft, i andra änden är det en motor för förnybart. Även om elcertifikaten i inte påverkar något längre.

Nej, och den svensk-norska elcertifikatmarknaden har totalt bidragit till att finansiera ny förnybar elproduktion motsvarande 53,3 TWh bara mellan åren 2012 och 2021.

Det gemensamma målet till 2030 var 46,4 TWh ny förnybar kraft, & det har ju uppnåtts och överträffats redan mellan åren 2012-2021.....

Undrar va som försiggicks mellan 2003-2012?
 
Flera timmar under dagen har vi i SE4 betalat lika mycket i moms, som ni i SE3 betalat för elen:sweat:

Grattis :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
djac och 2 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Flera timmar under dagen har vi i SE4 betalat lika mycket i moms, som ni i SE3 betalat för elen:sweat:

Grattis :crysmile:
Ja, det är helt sjukt!
 
  • Ledsen
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men det bästa vi nog kan göra är att göra oss kvitt fossila bränslen och satsa på kärnkraft och några väl placerade havsbaserade vindkraftsparker.
Ska vi nödvändigtvis krångla till vindkraften är det väl bättre att ha en rejäl vindkraftspark i Vänern, då är det ju något sånär nära till Stenungsund och fossil driven reservkraft då det inte blåser.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska vi nödvändigtvis krångla till vindkraften är det väl bättre att ha en rejäl vindkraftspark i Vänern, då är det ju något sånär nära till Stenungsund och fossil driven reservkraft då det inte blåser.
Stenungsund ligger i malpåse och lär inte köra igång. Sen är väl Trollhättans kraftverk ännu mycket närnare
 
J jawen skrev:
Nej, och den svensk-norska elcertifikatmarknaden har totalt bidragit till att finansiera ny förnybar elproduktion motsvarande 53,3 TWh bara mellan åren 2012 och 2021.

Det gemensamma målet till 2030 var 46,4 TWh ny förnybar kraft, & det har ju uppnåtts och överträffats redan mellan åren 2012-2021.....

Undrar va som försiggicks mellan 2003-2012?
Vad är det var är nej? Att den spelat ut sin roll?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stenungsund ligger i malpåse och lär inte köra igång. Sen är väl Trollhättans kraftverk ännu mycket närnare
Kan det täcka upp när en ny stor vindkraftspark inte levererar pga vädret?
Stenungsund måste nog återstartas innan ny planerbar baskraft är på plats i södra Sverige
 
G GA Anderson skrev:
Flera timmar under dagen har vi i SE4 betalat lika mycket i moms, som ni i SE3 betalat för elen:sweat:

Grattis :crysmile:
Tackar.
Staten behöver nog ha ordentliga moms inkomster när man nu planerar fortsatta 'elbidrag' och Försäkringskassan i Norrköping rekryterar folk för att administrera detta.
 
F fribygg skrev:
Ska vi nödvändigtvis krångla till vindkraften är det väl bättre att ha en rejäl vindkraftspark i Vänern, då är det ju något sånär nära till Stenungsund och fossil driven reservkraft då det inte blåser.
Vet inte om ni läst rapporter om vindkraft, och hur många % av årets behov det finns tillgängligt när det behövs i realtid. Driftstopp, isbildning, trasiga delar o.s.v.

Men jag har svårt att tycka att massor av mer vindkraft är lösningen, även om jag är väldigt mycket för miljö.
Det tar enorma ytor av vårt land totalt sett & knappast några människor vill ens ha vindkraftverk inpå sig.

Vidare kan man ju fråga sig om det är försvarbar investering om "subventionerna" dom haft försvinner helt, och om vi i Sverige ens vill ha massa mer utländska ägare.

Ni pratade förut negativt om bygga mycket kärnkraft, då det var "slöseri" eftersom dom bara behövs sådan liten tid på året & skulle stå och "puttra" mycket.
Hur är den tanken gentemot vindkraft då?

Ska man trotts det redan finns klart mer än Sveriges hela behov när det blåser, fortsätta bygga 5-6 ggr mer vindkraftverk som bara står där mestadels av tiden & är jäkligt fula & upptar vårat land?.

Det är i mina ögon riktigt resursslöseri.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan det täcka upp när en ny stor vindkraftspark inte levererar pga vädret?
Stenungsund måste nog återstartas innan ny planerbar baskraft är på plats i södra Sverige
Sätter mina sista sekiner på att Stenungsund INTE startas. Har vi fortsatt krig i om 18 ska ja reconsider…
 
Vattenfall har enligt Aftonbladet lämnat in en ansökan om att det statsägda stamnätsbolaget Svenska kraftnät ska utreda ny kärnkraft vid Ringhals.

Målet är att den nya anläggningen, som går under namnet ”Nucelerate west”, ska anslutas till elnätet om nio år, det vill säga år 2032.

Anläggningen ska ha en totalkapacitet på 2 800 megawatt, vilket är betydligt större än effekten på de två befintliga Ringhalsreaktorerna 3 och 4, vars sammanlagda elektriska nettoeffekt ligger på knappt 2 200 megawatt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Graf och mätinstrument visar frekvensen av elnätet i Hertz, registrerat av Svenska Kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere på rött efter 19.00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.