Attitudeswe
Bilen laddar man väl av flera anledningar mest när alla sover (och ingen använder pianot)?

Du kan prova ladda med 80% laddhastighet och se om det påverkar?
 
B
Detta är inte tal om någon fasförskjutning utan precis som Martin beskriver ovan är det en elektromagnetisk störning (brist på EMC). Om det sedan är bilen som skickar ut störningar (dieselgate har ju förstört mitt förtroende för VW iaf och det finns bilfirmor i andra länder än Sverige som genar i kurvorna vad gäller EMC-mätningar på elbil fast det brukar vara för strålad emission, inte ledningsbunden) eller om pianot inte har tillräckligt hög immunitet det är frågan. Oavsett vilket så ber jag dig gå in på Elsäkerhetsverket och anmäla denna brist på EMC. Du behöver inte veta om det är pianot eller bilen som felar - båda skall med i anmälan då det är dessa båda som inte är kompatibla med varandra.
Så steg 1 är ”In och anmäl!”
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Hur är elpianot inkopplat?
Jag har funderat på köpa en ifi ipower till stereon men har ingen än så jag vet inte om det kan hjälpa.

[länk]
Köp inte den där, att den skulle ha ANC skriker att det är hittepå produkt. Köp hellre ett strömlinjefilter och koppla mellan AC adaptern och uttaget för mindre peng.
 
  • Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
Enkla saker man kan försöka med är att variera parametrar när man spelar på pianot. Dvs prova ändra plats, fas och kontakthåll.

Sen så ska Easee kunna ställas in att ladda på 1-fas endast. Det kanske också vara en parameter man testar med.
 
  • Gilla
HenningC och 1 till
  • Laddar…
B
Superkewl Pal92 skrev:
Spontan tankte, skulle det inte kunna gå att sätta EMC avstörningsfilter på kabeln till pianot? Dvs sån rund magnet man sätter runt apparatkabeln?

Har gjort detta på mina extraljus på bilen för att slippa på störningar på radion när dessa är på

[länk]
Det går säkert och kan vara lämpligt OM det nu är pianot som är felkonstruerat och inte uppfyller EMC-direktivet genom att vara för känsligt. Men om det är bilen som stör så kanske man märker att fler saker störs av bilen och då får man köpa filter till dem med. Alltså; filtret kommer säkert fixa symtomen. Men genom att anmäla saker som stör eller störs till Elsäkerhetsverket så lär man tillverkare att faktiskt producera saker som uppfyller EMC-direktivet och så slipper man själv lägga pengar på filter i efterhand.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Hur ofta använder ni pianot?
Enklast är väl att dra ur stickproppen när det inte används eller sätta ett grenuttag med brytare.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Hur ofta använder ni pianot?
Enklast är väl att dra ur stickproppen när det inte används eller sätta ett grenuttag med brytare.
Läste du ens trådstarten?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Jag kan förresten lägga till att jag har liknande problem med de rostfria grytorna som nämns i den refererade tråden. Jag insåg inte koppla ngen till elbilsladdning förrän jag läst i den tråden. Det är sällan vi laddar samtidigt som vi lagar mat nämligen, men det händer ibland på helgerna och problemet med missljud har vi alltså vid lunch på helgerna, ibland...

Nu måste jag reda ut om det är frugans Fiat eller min Mitsubishi som är källan. Eller kanske båda?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hej

När det gäller om utrustning uppfyller EMC-direktivet, så är en svårighet att frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics) i princip varit bortglömt gällande ledningsbundna störningar.

För att uppmärksamma samhället (forskarvärlden) på detta, skrev jag (med två kollegor) den första artikeln i ämnet 1997; ”Increased Pollution in the Protective Earth”.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1011266/FULLTEXT01.pdf

När jag 2018 (ca 20 år senare) gick i pension hade vi fortfarande inga färdiga normer i frekvensområdet. Hur långt man kommit idag, med normarbetet, vet jag faktiskt inte.

Är elanslutna apparater (till exempel pianot och laddare för elbilar) tillverkade innan det finns en EMC-standard för frekvensområdet, som kan ställa krav för emission och immunitet, så är det nog svårt att visa att någon missat att uppfylla EMC-krav.

Avsaknaden av normer gjorde att jag ägnade mig åt att beskriva hur man hanterar ”supraharmonics” i och utanför elnätet, med förhoppningen att normerna så småningom skulle komma. Men det har dröjt.

“High-frequency noise in power grids, neutral and protective earth”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999810/FULLTEXT01.pdf

“The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:999206/FULLTEXT01.pdf

Eftersom störningarna är små till amplituden är de svåra att mäta i elnätet. Det är först nu, de senaste åren, det börjat komma mätinstrument för att studera förekomsten av ”supraharmonics” i elnätet. men troligtvis så är de inte billiga. Det är fortfarande en stor omedvetenhet i samhället.

Det tar nog många år innan vi får en förståelse att ”supraharmonics” genereras och sprider sig. Oftast är amplituden låg och dämpas många gånger vid möte av andra apparater med låg impedans i frekvensområdet. Men ibland hittar man ”fenomen” orsakade av ”supraharmonics”.

Men mängden apparater som genererar ”supraharmonics” fortsätter nog att öka ett tag till.

Jag är inte rädd att köpa den typen av apparater (finns snart inga andra typer av eleffektiva apparater) men ser samtidigt till att jag kan hantera (har förberedelse för) eventuella störningsbekymmer. :)
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 10 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Så första frågan: Är min diagnos rimlig? Är det bilen (VW ID.4 MY23)? Jag tänker att det lär sitta en likriktare i bilen, och dessa kan väl smutsa ner? Eller ska jag snarare misstänka laddboxen (Easee Home)?
Eller pianot... Du har det tvivelaktiga nöjet att försöka bevisa om det är elbilen som stör eller om det är pianot som är överkänsligt. Det är troligen lönlöst att kontakta tillverkarna för de kommer att skylla på varandra.

Det är nog enklare och billigare att försöka hitta en lösning själv. Det låter ju som att det handlar om supratoner som Martin är inne på. Då skulle kanske ett EMC-filter hjälpa, antingen vid laddaren eller vid pianot, och då menar jag ett sådant som kortsluter höga frekvenser till jord. Jag känner dock inte till färdiga produkter att plugga in i ett uttag. Det här är det närmaste jag hittade i hastigheten.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

När det gäller om utrustning uppfyller EMC-direktivet, så är en svårighet att frekvensområdet 2–150 kHz (supraharmonics) i princip varit bortglömt gällande ledningsbundna störningar.

För att uppmärksamma samhället (forskarvärlden) på detta, skrev jag (med två kollegor) den första artikeln i ämnet 1997; ”Increased Pollution in the Protective Earth”.
[länk]

När jag 2018 (ca 20 år senare) gick i pension hade vi fortfarande inga färdiga normer i frekvensområdet. Hur långt man kommit idag, med normarbetet, vet jag faktiskt inte.

Är elanslutna apparater (till exempel pianot och laddare för elbilar) tillverkade innan det finns en EMC-standard för frekvensområdet, som kan ställa krav för emission och immunitet, så är det nog svårt att visa att någon missat att uppfylla EMC-krav.

Avsaknaden av normer gjorde att jag ägnade mig åt att beskriva hur man hanterar ”supraharmonics” i och utanför elnätet, med förhoppningen att normerna så småningom skulle komma. Men det har dröjt.

“High-frequency noise in power grids, neutral and protective earth”
[länk]

“The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
[länk]

Eftersom störningarna är små till amplituden är de svåra att mäta i elnätet. Det är först nu, de senaste åren, det börjat komma mätinstrument för att studera förekomsten av ”supraharmonics” i elnätet. men troligtvis så är de inte billiga. Det är fortfarande en stor omedvetenhet i samhället.

Det tar nog många år innan vi får en förståelse att ”supraharmonics” genereras och sprider sig. Oftast är amplituden låg och dämpas många gånger vid möte av andra apparater med låg impedans i frekvensområdet. Men ibland hittar man ”fenomen” orsakade av ”supraharmonics”.

Men mängden apparater som genererar ”supraharmonics” fortsätter nog att öka ett tag till.

Jag är inte rädd att köpa den typen av apparater (finns snart inga andra typer av eleffektiva apparater) men ser samtidigt till att jag kan hantera (har förberedelse för) eventuella störningsbekymmer. :)
Inom domänen jag jobbar i så har vi en jättefin standard som heter MIL-STD-461 CE101 som täcker ner till 30Hz.
 
BobbyOne BobbyOne skrev:
Inom domänen jag jobbar i så har vi en jättefin standard som heter MIL-STD-461 CE101 som täcker ner till 30Hz.
Hej BobbyOne

Jag har inte tillgång till MIL-STD-461 CE101 så jag kan inte titta på den och se vad den gäller för.

Är MIL-STD-461 CE101, möjligen en militär standard, som inte används för installationer och apparater i hem?

Jag känner till att det t.ex. finns normer för det militära området som täcker andra frekvensområden.

Det jag skrev i inlägg #26 här handlar om normer för det ”civila” teknikområdet (som TS frågar om), inte för det militära.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Läste du ens trådstarten?
Ja, jag läste trådstarten, troligtvis saknar pianot en riktig huvudströmbrytare så det ligger i typ standby och störningar letar sig in i förstärkarkretsen för högtalaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.