Hejsan!

Barnen har sedan en kort tid till och från klagat på missljud från vårt digitalpiano. Det räcker med att strömmen når pianot, det behöver inte vara påslaget. Ljudet är ett slags fladdrigt pip. Mina äldre öron störs inte så mycket av det, men barnen blir tokiga och vill inte göra spelläxor när ljudet förekommer.

Min första tanke var "smutsig el", vilket jag kommit i kontakt med i ett tidigare liv som wannabe-musiker. Efter mycket klurande och lite experimenterande har jag kommit fram till att missljudet korrelerar med att bilen drar ström från laddboxen, antingen genom att den laddar, eller att den förvärmer.

Så första frågan: Är min diagnos rimlig? Är det bilen (VW ID.4 MY23)? Jag tänker att det lär sitta en likriktare i bilen, och dessa kan väl smutsa ner? Eller ska jag snarare misstänka laddboxen (Easee Home)?

Om jag har rätt, vad gör jag åt det? Jag kan ganska enkelt komma runt problemet genom att vara bättre på att bara ladda på natten, och barnen kan ju undvika att göra läxorna medan bilen förvärmer. Men det vore ju bäst att göra något åt det, tänker jag. Finns det något filter jag kan installera? Reklamera något, eller är detta något man får räkna med? Kan något ta stryk av det?

Bilen laddar med 3-fas, och sedan vi köpte bilen har pianot bara varit inkopplat i ett eluttag, så jag vet inte om problemet är begränsat till en fas, eller inte. Det kanske hjälper om jag kan hitta ett annat eluttag som går på en annan fas.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Testat byta håll på stickroppen?
 
  • Gilla
  • Haha
Schwen92 och 12 till
  • Laddar…
  • Gilla
Habbe och 3 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Testat byta håll på stickroppen?
Det bör dock inte spela någon större roll i detta fallet, så länge som man inte har två nätanslutna apparater som kopplas ihop så skall inte detta ställa till problem. Mycket vanligt förr dock (med modem och kabel-TV). Men har man två ljudenheter med olika kraftkällor ihopkopplade så kan det påverka om jorden flyter mellan dem. Detta även om källan till störningen är elbilen. Men med dagens switchade nätagg så är detta sällan en källa till problem ändå.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Laddboxen gör inget med elen, den går transparent igenom (oftast via en kontaktor iofs). Det är med all säkerhet laddutrustningen i bilen.

Jag har länkar till hur en laddbox fungerar i mina trådar om att bygga egen laddbox:
- [länk]
- [länk]
Om du läser rubriken så ser du att det är exakt det TS säger. Det är bilen som smutsar ner elen, inte laddboxen…
 
Nissens Nissens skrev:
Om du läser rubriken så ser du att det är exakt det TS säger. Det är bilen som smutsar ner elen, inte laddboxen…
Och mitt i texten så frågar hen om man kanske skall misstänka laddboxen istället...
 
  • Gilla
hyggabus och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Om du läser rubriken så ser du att det är exakt det TS säger. Det är bilen som smutsar ner elen, inte laddboxen…
Om du läser inlägget och inte bara rubriken så frågar TS uttryckligen

”Eller ska jag snarare misstänka laddboxen (Easee Home)?”
 
  • Gilla
Sten Borje Lignell och 4 till
  • Laddar…
Byt till ett spikpiano, problemet löst.
 
  • Haha
  • Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Hejsan!

Barnen har sedan en kort tid till och från klagat på missljud från vårt digitalpiano. Det räcker med att strömmen når pianot, det behöver inte vara påslaget. Ljudet är ett slags fladdrigt pip. Mina äldre öron störs inte så mycket av det, men barnen blir tokiga och vill inte göra spelläxor när ljudet förekommer.

Min första tanke var "smutsig el", vilket jag kommit i kontakt med i ett tidigare liv som wannabe-musiker. Efter mycket klurande och lite experimenterande har jag kommit fram till att missljudet korrelerar med att bilen drar ström från laddboxen, antingen genom att den laddar, eller att den förvärmer.

Så första frågan: Är min diagnos rimlig? Är det bilen (VW ID.4 MY23)? Jag tänker att det lär sitta en likriktare i bilen, och dessa kan väl smutsa ner? Eller ska jag snarare misstänka laddboxen (Easee Home)?

Om jag har rätt, vad gör jag åt det? Jag kan ganska enkelt komma runt problemet genom att vara bättre på att bara ladda på natten, och barnen kan ju undvika att göra läxorna medan bilen förvärmer. Men det vore ju bäst att göra något åt det, tänker jag. Finns det något filter jag kan installera? Reklamera något, eller är detta något man får räkna med? Kan något ta stryk av det?

Bilen laddar med 3-fas, och sedan vi köpte bilen har pianot bara varit inkopplat i ett eluttag, så jag vet inte om problemet är begränsat till en fas, eller inte. Det kanske hjälper om jag kan hitta ett annat eluttag som går på en annan fas.
Hej bakterie

När vi för drygt 10 år sedan studerade supratoner (supraharmonics, 2–150 kHz) i elkraftlabbet så kunde vi bl.a. höra ljud från mikrovågsugnen i fikarummet samtidigt som vi observerade supratoner som spreds i elsystemet.

Supratoner, som är restprodukter från switchningen som sker med hjälp av kraftelektronik, vandrar dit impedanser är lägst för supratonernas frekvenser och det är därför svårt att förutsäga hur dessa sprids i (och utanför) ett elnät, med mängder av apparater inkopplade.

Jag har, i mitt hus, en ökande mängd elapparater med switchning (bergvärmepump, cirkulationspumpar, batteriladdare, kyl/frys, LED-belysning etc. Men ingen elbil med laddare (än).

Jag har försökt att anpassa mitt hus till den ökande mängd kraftelektronik som finns där, och har inga kända bekymmer idag. Men skulle bekymmer uppstå, så har jag ett par steg kvar att tillämpa.

Det är rimligt att du har ”oturen” att ha en olycklig kombination av omständigheter i (och runt) ditt hus, som skapar hörbara missljud.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
hyggabus och 13 till
  • Laddar…
En transformator till pianot skulle ju kunna lösa problemet också. Eller en järnkärna på ledningarna efter omvandling till likspänning (om möjligt).
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En transformator till pianot skulle ju kunna lösa problemet också. Eller en järnkärna på ledningarna efter omvandling till likspänning (om möjligt).
Hej pacman42

En transformator är ett bra förslag om man vill hindra att störningar mellan fas och nolla att komma till elpianot genom anslutningssladden (differential mode störning).

En induktans i serie och en kondensator mellan plus och minus på likströmssidan av den ordinarie nätdelen är även det en bra metod att testa med.

Ibland kan det, utan mätning, bl.a. vara svårt att veta hur supratonerna sprids, vad som påverkar spridningen, styrkan på störningen samt hur det hörbara ljudet uppkommer. Det påverkar åtgärderna.

Jag matar min multimediaanläggning via en (1 kVA) fulltransformator (med delad fas på sekundärsidan) som en del i mina förebyggande åtgärder.

Delad fas innebär att jag kan filtrera (t.ex. placera kondensatorer) både mellan fas och nolla (differential mode störning) och mellan fas och skyddsjord (common mode störning) det sistnämnda utan att introducera läckströmmar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Ska pianot vara anslutet till ett jordat uttag och inte är det , skulle jag testa att göra det. Har varit med om utrusning till tv som gör att man kan ha fler funktioner tex Apple suttit i ojordat uttag där den o tv har jordade stickkontakter. Vilket fått till följd att bergvärmepump löst ut.
 
Misstänker fas förskjutning som blir allt vanligare med all modern teknik. En konding brukar man kompensera med men inget man enkelt räknar på och kopplar in själv. Vet inte om upser eller överspännings skydd kan fixa dessa bekymmer? Är väll induktiva laster som skapar dessa förskjutningar har jag för mig? Skapar dessutom skenbar effekt som elbolagen inte gillar, därför måste större byggnader kompensera bort detta med en kondensator...men nu går jag lite långt.
Annars om du har lite pengar och dessutom vill ha lite resevkraft kan denna setup hjälpa: Batteriladdare---> 12 volt djupcykelbatteri(marin/fritid funkar)---> inverter med ren sinus kurva----> elpiano.
Biffar du på batteriet och invertern så har du även bacup vid elavbrott som funkar till lite små saker tex lampor och laddare.

Bäst är nog att ringa en elektriker och fråga om han vet någon produkt man kan sätta mellan uttag och pianot för att fixa bekymret.
 
  • Gilla
BurnedCPU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.