En taxiägare sa till mig en gång; "Det är bara ett fel på Forden"
"Jaha, vad då?" frågade jag. "Ja att det alltid är ett fel på Forden", replikerade han och sen berättade han först stannade fönsterhissen i nedvevat läge, när den kom tillbaka från verkstan fungerade inte elbackspeglarna, strax efter det var fixad pajade ACn, och sen ... osv osv, Dvs det fanns alltid ett fel på bilen!
Jag har ägt tre Fordar i mitt liv, kan bara hålla med, det var jämt något som var trasigt! Och hittils har jag också sagt tre ggr, "Aldrig mer en Ford på min gård"
Men det är som sagt de vanliga personbilarna, behöver inte vara samma sak med de små lastbilarna.
"Jaha, vad då?" frågade jag. "Ja att det alltid är ett fel på Forden", replikerade han och sen berättade han först stannade fönsterhissen i nedvevat läge, när den kom tillbaka från verkstan fungerade inte elbackspeglarna, strax efter det var fixad pajade ACn, och sen ... osv osv, Dvs det fanns alltid ett fel på bilen!
Jag har ägt tre Fordar i mitt liv, kan bara hålla med, det var jämt något som var trasigt! Och hittils har jag också sagt tre ggr, "Aldrig mer en Ford på min gård"
Men det är som sagt de vanliga personbilarna, behöver inte vara samma sak med de små lastbilarna.
Köpte den nya Mitsubishi L200 innan sommaren. Kanon nöjd med den och det e den enda pickisen som säljs med antisladd och antispinn. Den har även modernast fyrhjulsdrift som kan vara inkopplad hela tiden. (givetvis finns diffad fyrhjulsdrift oxo).
Hiluxen har inte automat (vilket jag hade som krav) men kommer med automat senare i höst. Navaran e för dyr (och har ålderdomlig fyrhjulsdrift) men har bättre automat och större motor (har dock chippat min).
Ford och mazdan gick bort för att de var ford och Izuzun såldes inte här då. Dock har jag kört en del sådanna i thailand och de är väll helt ok men har alldeles för litet service/återförsäljar nät här i sverige.
Mitsubishin känndes helt enkelt modernast men en del har svårt för designen. Den e dock sveriges mest sålda pickis så helt ful e den nog inte
Hiluxen har inte automat (vilket jag hade som krav) men kommer med automat senare i höst. Navaran e för dyr (och har ålderdomlig fyrhjulsdrift) men har bättre automat och större motor (har dock chippat min).
Ford och mazdan gick bort för att de var ford och Izuzun såldes inte här då. Dock har jag kört en del sådanna i thailand och de är väll helt ok men har alldeles för litet service/återförsäljar nät här i sverige.
Mitsubishin känndes helt enkelt modernast men en del har svårt för designen. Den e dock sveriges mest sålda pickis så helt ful e den nog inte
Så, nu är de omsorgsfullt provkörda allihop. Forden och Mazdan är i princip identiska, och görs på samma fabrik. Skillnaden är att man kan få lite mer utrustning med Forden. De bilarna var trevliga att köra, fin växellåda, pigg motor och bra väghålling (även om de var lite studsiga olastade förstås). De kändes dock avskalade, enkla och ganska små. Värdelös ljudanläggning. Forden med max utrustning kunde jag få för 228 000.
Sedan Toyotan då, den var större och kändes mer gedigen. Också trevlig att köra, men motorn var ju bara 120 hästar så den var inte särskilt pigg. Växellådan var lastbilsaktig som fasen, stora slag och lite grov att få i växlarna ibland. Och så fanns inte klimatanläggning, ens som tillval. Skulle hamna på 247 000 med den utrustning jag vill ha.
Sedan körde jag Navarran. Jädrar vilken skillnad. Snygg, välbyggd, och vass motor på 171 hästar. Växellådan var fin, och så har de nu elektronisk inkoppling av fyrhjulsdriften istället för den ålderdomliga dubbelspaken. Den här bilen har också ett serviceintervall på 3000 mil eller två år, mot de andras 1500 eller 2000 eller ett år. Skulle med vassaste utrustningsnivån hamna på 276 000. Inte så stor skillnad som jag trodde. Enda abret med Navarran är att den bara är registrerad för en passagerare. De andra modellerna har sina nödsäten inregistrerade från början, men inte Nissan alltså. Säljchefen sade att man kan registrera upp den i efterhand, men att det är lite upp till besiktningsmannens godtycke huruvida det går igenom. Hon kunde tänka sig att skriva ett kontrakt med förbehållet att firman sköter besiktningen och att jag inte behöver köpa bilen om den inte går igenom.
Wester, jag har avfärdat Mitsubishin för att jag tycker att den är för ful, och då har jag ändå inte utseendet som viktigaste faktor. Men jag ska faktiskt tänka om och kika närmare på den ändå. Jag gillar den moderna fyrhjulsdriften och antisladd/-spinn. Motorn känns dock lite i tröttaste laget med bara 136 hästar, men om de ligger bra fördelade i registret så räcker det säkert. Priset ser ut att ligga på 228 000, så den spöar ju lätt Toyotan och Ford/Mazda. Står mellan Nissan och Mitsubishi nu. Det blir en provkörning i morgon, återkommer med rapport. Tack för alla svar hittills.
Sedan Toyotan då, den var större och kändes mer gedigen. Också trevlig att köra, men motorn var ju bara 120 hästar så den var inte särskilt pigg. Växellådan var lastbilsaktig som fasen, stora slag och lite grov att få i växlarna ibland. Och så fanns inte klimatanläggning, ens som tillval. Skulle hamna på 247 000 med den utrustning jag vill ha.
Sedan körde jag Navarran. Jädrar vilken skillnad. Snygg, välbyggd, och vass motor på 171 hästar. Växellådan var fin, och så har de nu elektronisk inkoppling av fyrhjulsdriften istället för den ålderdomliga dubbelspaken. Den här bilen har också ett serviceintervall på 3000 mil eller två år, mot de andras 1500 eller 2000 eller ett år. Skulle med vassaste utrustningsnivån hamna på 276 000. Inte så stor skillnad som jag trodde. Enda abret med Navarran är att den bara är registrerad för en passagerare. De andra modellerna har sina nödsäten inregistrerade från början, men inte Nissan alltså. Säljchefen sade att man kan registrera upp den i efterhand, men att det är lite upp till besiktningsmannens godtycke huruvida det går igenom. Hon kunde tänka sig att skriva ett kontrakt med förbehållet att firman sköter besiktningen och att jag inte behöver köpa bilen om den inte går igenom.
Wester, jag har avfärdat Mitsubishin för att jag tycker att den är för ful, och då har jag ändå inte utseendet som viktigaste faktor. Men jag ska faktiskt tänka om och kika närmare på den ändå. Jag gillar den moderna fyrhjulsdriften och antisladd/-spinn. Motorn känns dock lite i tröttaste laget med bara 136 hästar, men om de ligger bra fördelade i registret så räcker det säkert. Priset ser ut att ligga på 228 000, så den spöar ju lätt Toyotan och Ford/Mazda. Står mellan Nissan och Mitsubishi nu. Det blir en provkörning i morgon, återkommer med rapport. Tack för alla svar hittills.
Kålla med toyota när 3.2 liters dieseln kommer, den har automat och motor större än navara. Säljs i hela världen utom här men ska komma i höst. Innan sommaren visste de inte när den skulle dyka upp men nu kanske de vet.
Ska tillägga att jag har versionen med 5 sittplatser och det var ett krav då den rullar som familje bil (typ). Då går navaran fetbort för dens baksäte är kattastrof jämfört med L200 samt Hiluxen.
Lycka till med shoppingen.
Ska tillägga att jag har versionen med 5 sittplatser och det var ett krav då den rullar som familje bil (typ). Då går navaran fetbort för dens baksäte är kattastrof jämfört med L200 samt Hiluxen.
Lycka till med shoppingen.
Toyotasäljaren sade att den inte skulle komma förrän till våren, så den går bort. Forfarande är den ganska klen, den kom väl upp i 130-någonting med den större motorn har jag för mig. Då skulle den också kosta lika mycket som Navaran trodde säljaren, han kikade på lite europriser. Och jag vägrar köpa en bil för de summorna utan klimatanläggning..
Ah, det var vad säljaren sade till mig, men han har antagligen fel. Men fortfarande, den växellådan och ingen klimatanläggning är stora minus i min bok.
Idag har jag också kört Mitsubishin. Trevlig, kändes välbyggd, men trist 90-talsutseende på färddatorn och klimatkontrollerna. Inget avgörande förstås. Dock kändes den oerhört trött i jämförelse med Navaran och Mazda/Ford. Fick dock ett bra pris, 215 000 plus moms för det bättre utrustningspaketet. Tycker fortfarande inte så mycket om utseendet. Fick ner Navaran idag till 258 med bästa utrustning. Det lutar nog ganska mycket åt den sistnämnda, mest för att jag tror att jag älskar den.
Sedan är det ju det här med kåpa också. Jag hade oerhört gärna velat ha en kåpa med riktig slam-lockstängning som man kan koppla till bilens centrallås. Dock har vindic bara de vanliga T-handtagen som vrids och låses var för sig på sin förhöjda kåpa. Jag har inte lyckats hitta någon annan tillverkare som har en högre kåpa, och jag tror att det är gränsfall om jag klarar mig med normalhög. Ska ha släde med lastplatta ovanför, så det blir nog lite lågt i tak annars. Någon som har några tips?
Idag har jag också kört Mitsubishin. Trevlig, kändes välbyggd, men trist 90-talsutseende på färddatorn och klimatkontrollerna. Inget avgörande förstås. Dock kändes den oerhört trött i jämförelse med Navaran och Mazda/Ford. Fick dock ett bra pris, 215 000 plus moms för det bättre utrustningspaketet. Tycker fortfarande inte så mycket om utseendet. Fick ner Navaran idag till 258 med bästa utrustning. Det lutar nog ganska mycket åt den sistnämnda, mest för att jag tror att jag älskar den.
Sedan är det ju det här med kåpa också. Jag hade oerhört gärna velat ha en kåpa med riktig slam-lockstängning som man kan koppla till bilens centrallås. Dock har vindic bara de vanliga T-handtagen som vrids och låses var för sig på sin förhöjda kåpa. Jag har inte lyckats hitta någon annan tillverkare som har en högre kåpa, och jag tror att det är gränsfall om jag klarar mig med normalhög. Ska ha släde med lastplatta ovanför, så det blir nog lite lågt i tak annars. Någon som har några tips?
Den har integrerade blinkers och downlights i ytterspeglarna (som dessutom blivit kromade i LE-paketet), den har inbyggd blåtandshandsfree som standard i SE och LE (ingick bara i Hitech-paketet tidigare), platta torkarblad, tröskelskydd i aluminium på LE, belyst fotutrymme fram på LE, lite ändrad design på mittkonsolen med mera.
Lite småsaker alltså, men rätt schyssta att få när priset inte ändras.
Lite småsaker alltså, men rätt schyssta att få när priset inte ändras.