BerraBo BerraBo skrev:
Kollade på totalen för 2022 och det är
36 110 kWh till en kostnad på 36395;-
Byte av fjärrvärmeväxlare har ett standardpris på knappt 50.000 kr
Då beror allt på hur mycket av årskostnaden du sparar med den nya. För mig skulle det säkert bli byte om jag sparade 20%, men vid 10% tror jag inte det. Så någonstans däremellan går brytpunkten skulle jag säga.
Fjärrvärmebolaget har kanske någon uppskattning ifall du känner att du kan lita på dem.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag gissar på att dom har någon form av checklista där skadad äldre rörisolering troligtvis är en punkt, kravet dom då ställer är att det ska åtgärdas och att dom får ett intyg. Intyget läggs sedan i nån form av arkiv och den chefen/arbetsledaren har ryggen fri…

Det kan tyckas överdrivet men med ökad exponering om det så bara är 2 ggr per år så ökar risken, hur många av er skulle vara villig att få en ökad risk för lungsäckscancer kanske endast med 0,5% bara för att kunna göra ert jobb?
Instämmer i stort med dina synpunkter när det gäller de som riskerar detta dagligen via jobbet. Det jag har betänkligheter kring är att bedömningen är så lös.
Det borde fordras några mätningar som kan bekräfta och värdera personliga tyckandet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
X
Asbest är inte bra att andas in, men, var kommer partiklarna ifrån?
Jo när man river och härjar med materialet.
Det är farligare att arbeta i tunnelbanan än att byta den där mätaren i din källare. Det är farligare att gå längs med Sveavägen i Stockholm än att stå i din källare och byta mätare.

Asbest är faktiskt ett grymt bra material. Extremt tåligt och massor av fina egenskaper.
Men så kommer ju då problemet när man tillverkar saker av det, som eternitskivor, isolering, bullerdämpare med mera och särskilt när man sedan skall riva det.

Om du själv tänker sanera så tänk på att täta till rummet, ordentligt. Ha gärna en liten rörfläkt som skapar övertryck, eller en dammsugare med utblåset utomhus och sugröret inne i rummet för att skapa undertryck.
Ha sedan ordentlig heltäckande skyddsmask med erforderligt partikelfilter. Väl tillpassat. Bra att även täcka in dig i sådan där tjusig plastpåse och tejpa runt armar, ansikte, ben för att förhindra att du får problem vid klädhanteringen. Riv försiktigt, undvik dammande. Packa i plastsäckar av gedigen kvalitet, gärna dubbla, som du sedan försluter ordentligt och märker tydligt med "Kan innehålla asbest".
Dammsug tak, väggar och golv ordentligt. Våttorka golv, väggar och tak. Tvätta dina kläder direkt efteråt.
Innan du lämnar din 'kammare' så se till att det vädras ordentligt och tag av skyddsmasken sist av allt. Duscha efter.

Medan arbetet pågår skickar du hela familjen på bio, lekland, godisshopping med mera.

Nu är ovanstående tilltaget med GOD marginal. Men det är bättre att sikta högt och missar man något så blir det inte lika stora verkningar. Det som är viktigast är att inte andas in partiklarna, vilket ett bra tillpassat filter löser. Men sedan vill man ju undvika att sprida vidare i huset så minska risken för kontaminering av övriga rum. Våttorka utanför det aktuella rummet efteråt är såklart att rekommendera också.

Asbest är inte som botulism - du dör inte av enstaka små mängder - men det är inte bra för kombinationen med andra partiklar vi andas in påverkar lungorna mycket negativt. Så var inte hysterisk men ha respekt för materialet.

Detta är vad jag själv skulle gjort i din situation, om jag skulle sanerat.
Att sanera får ju dessutom den positiva effekten med sig att du kan dra på ny modern mer effektiv isolering på rören = lägre energislöseri.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
X
L Liljeros skrev:
För att förtydliga så är man som chef juridiskt ansvarig för sina anställdas arbetsmiljö, dvs om dom på något sätt skadas på jobbet och det görs en bedömning att du slarvat så kan du också dömmas.

Asbest är farligt, det är inget att orda om oavsett hur mycket trådar här säger att det inte är nån fara att bara kapa lite här och där. Det är såpass farligt att man valde att förbjuda det i sin helhet. Risken ökar med exponeringen och all form av vistelse i miljöer där asbest KAN förekomma ökar således risken. Skadad isolering som kan vara asbest är således en risk att det yr runt asbestfibrer i rummet, inte mycket men det förekommer troligtvis då jag gissar på att utrymmet troligtvis inte är ventilerat med en kraftig frånluftsfläkt. Personen som synat kan inte göra bedömningen om det var för 40 år sen eller igår som röret stöttes i bara att så är faktumet.

Jag gissar på att dom har någon form av checklista där skadad äldre rörisolering troligtvis är en punkt, kravet dom då ställer är att det ska åtgärdas och att dom får ett intyg. Intyget läggs sedan i nån form av arkiv och den chefen/arbetsledaren har ryggen fri…

Det kan tyckas överdrivet men med ökad exponering om det så bara är 2 ggr per år så ökar risken, hur många av er skulle vara villig att få en ökad risk för lungsäckscancer kanske endast med 0,5% bara för att kunna göra ert jobb?
Samtidigt tilåter vi folk att arbeta inne i städer, till exemel Sveavägen. Hårt trafikerad. Det är okej. Och nej, batteribilar löser inget - det stora problemet är partiklar som rivs upp från däck och asfalt och grus på marken.
Reglerna är rätt skumma ibland kan jag tycka.
Nej, jag förnekar inte riskerna med asbest och tycker att man skall ha en sund säker hållning, men som sagt, inom andra områden är det liksom fritt fram, trots att riskerna är högre.
Ta även tunnelbanan som exempel. Extremt mycket partiklar. Det är nickel, bly, kadmium, arsenik med mera.
Men helt okej arbetsmiljö för servicepersonal, städare, förare, trygghetspersonal med mera.

"I tunnelbanestationer varierar de uppmätta halterna av PM10 vanligen mellan 100-400 µg/m3 men det finns både lägre och högre uppmätta nivåer (30-1500 µg/m3 ) 1 . Halten PM2,5 varierar mellan 20-500 µg/m3 (medelvärden)." för att ta ett citat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S Susanne1463 skrev:
Jag kan intyga att "asbestnojan" dödar människor. Respektera istället att människor är rädda om sina liv och inte vill utsätta sig för detta material. Det faktum att det går extremt lång tid från exponering tills dess att du blir sjuk gör det nästan omöjligt att härleda källan.

Håller med om att det bara är att ta reda på om det finns asbest eller ej. Ta dit nån som sagt, ta ett prov och skicka på analys. Personligen skulle jag ej vistas i de utrymmen du visar bilder på.

Hälsar en som mist sin pappa förra året i lungsäckscancer. Det tog 6 månader från diagnos, sen va han död pga detta idiotiska material.
rökningnojan dödar också så det är comme ci comme ça
 
BerraBo BerraBo skrev:
Tack för alla goda trips och råd.
Jag kommer att ringa fjv-leverantören imorgon och be om hänvisning till regelverket man lutar sig mot.
Samtidigt också försöka nå en inspektör på Arbetsmiljöverket om det finns input därifrån.
Har varit och handlat lim, spackel, färg och band som jag tänkt lappa och försegla de områden som är skadade. Det är en relativt enkel åtgärd som i värsta fall kan vara bortkastad, men rimlig även om installatören backar på sina krav.
När jag läst om dessa rörsvepningar har man främst framhållit problem vid böjar och förgreningar. Är det materialet under svepningen som är problematisk eller är det även sammanhållande lagret på ytan som innehåller asbest?
Det är olika beroende på vem som lindat. Laga mer band och måla ovanpå så binds allt. När det torkat kan du sätta på modern rörisolering ovanpå (kan vara svårt hitta rätt dimensioner på vanlig bygghandel då dessa mest används i industrin)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Här har nästan alla svarat med utgångspunkt att undvika att anlita proffs. Om man anlitar proffs så kan säkert det göras på väldigt olika sätt från "Totalinventering och totalsanering av hela huset" till " analys av dammet i det aktuella utrymmet och försluta det som kanske inte ens är asbest och byta ut det som är skadad asbest. Allt med syfte att man ska kunna vistas i utrymmet och slippa vara rädd för damm därufrån. Sett prisexempel på 350 kr per rörkrök och 3000 för hela jobb (i lite äldre penningvärde).
 
TRJBerg
S Susanne1463 skrev:
Tilläggas ska att min svärmor dog 2 år innan min pappa. Även hon av lungsäckscancer pga asbest.
Sjukt sammanträffande.
...och nej, de två har inte exponerats vid samma tillfällen. Det kände inte varandra för så länge sedan vid tidpunkten då de måste ha blivit exponerade för ämnet.

Det tar som sagt många år - kan ta upp till 40 år - innan det visar sig.

Alltså 2 nära dödsfall inom min familj inom loppet av 2 år. Så snälla - bagatellisera inte asbestexponering för det dödar! Faktiskt. Jag vill belysa detta då ni kanske inte hör talas om det så ofta. Statistiken säger att det är ca 100 peroner per år i Sverige som dör av det. Vi hade extrem otur alltså... :(

TS frågade om sätt att slippa ta in en firma. Enda rätta mot dig själv och din familj - om du har någon - är att som många skriver, ta in en firma som kollar om det finns eller ej. Lyssna inte på tyckarna här som säger att det inte finns, eller "nog" inte finns av olika anledningar.

Du vill INTE dö på detta grymma sätt - det kan jag lova dig.

Allt gott.
Min moster dog av lungsäckcancer (Mesotheliom). Hon hade aldrig i hela sitt liv varit i närheten av asbest.
 
  • Gilla
Susanne1463
  • Laddar…
L Lars-Olof skrev:
Här har nästan alla svarat med utgångspunkt att undvika att anlita proffs. Om man anlitar proffs så kan säkert det göras på väldigt olika sätt från "Totalinventering och totalsanering av hela huset" till " analys av dammet i det aktuella utrymmet och försluta det som kanske inte ens är asbest och byta ut det som är skadad asbest. Allt med syfte att man ska kunna vistas i utrymmet och slippa vara rädd för damm därufrån. Sett prisexempel på 350 kr per rörkrök och 3000 för hela jobb (i lite äldre penningvärde).
Ja det låter rimligt men det finns säkert exempel på där man landat på uppåt sexsiffriga belopp också. Det senare vad jag såg framför mej då man nämner asbestsanering av hel källare.
 
C
L Lars-Olof skrev:
Sett prisexempel på 350 kr per rörkrök och 3000 för hela jobb (i lite äldre penningvärde).
För de pengarna får du inte någon seriös sanering. Möjligen 350 kr per böj i arbetskostnad, sedan tillkommer material, etablering, sanering av utrustning och deponi.
 
Jag anlitade seriös svensk rivningsfirma och hade väldigt många rörböjar med asbest fördelat på flera olika rum i källare och garage. Totalt landade det på ca 20'000 kr för hela jobbet, det baserades på 350 kr per krök. Hade det bara varit tre krökar så hade jag förstås fått betala mer men jag tror inte man ska vara så rädd för kostnaden vid sanering av rör, det är ett ganska enkelt jobb för en saneringsfirma. Golv etc. är säkert svårare och mer kostsamt men gäller det bara rörkrökar så finns det ingen anledning att göra det själv och riskera att göra saken mycket värre genom att sprida ut asbesten pga misstag. Det är ju betydligt högre andel asbest i rörkrökar jämför med eternit dessutom. Att dammsuga i utrymmet till exempel och sedan sprida asbest med dammsugaren i hela huset. Våttorka alltid i ett utrymme där det finns risk för asbestfibrer på golvet, jag dammsuger aldrig i min källare även nu efter saneringen utan våttorkar för säkerhets skull ifall saneringsfirman skulle ha slarvat på något sätt.
 
R
BerraBo BerraBo skrev:
Huset och värmerören med misstänkt asbest är från 1941. Fjärrvärmen installerad 1986.
Det finns inga rör vid värmemätaren som är misstänkt asbest. Problemet är att installatören inte vill vistas eller passera i utrymme med misstänkt asbest i luften från gamla rören.
...Säger han väl samtidigt som han lägger in en snus eller tänder en cigarett..
Sök ett pappersvändarjobb på kontor!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som golvläggare är du rimligtvis väldigt bekant med asbesthaltiga byggmaterial och riskerna kring detta.

Ett par frågor som i mitt tycke gör jämförelsen mer relevant; Låt oss säga att du fått uppdraget att lägga en matta ovanpå ett golv som kan misstänkas innehålla asbest. Dvs. det skall inte petas eller rivas i det gamla golvet. Skulle du vägra lägga mattan innan det gamla golvet sanerats?

Hur tänker du kring risken att exponeras för asbestfibrer före respektive efter att en saneringsfirma varit där och rivit i skiten?
Syftet med min historia var att komma med en hypotes om varför vissa hantverkare är extrempetiga trots att man kan klassa det som orimligt. Min egen petighet som jag beskrev berodde mycket på hävd gentemot den aktuella arbetsgivaren som jag tyckte burit sig mycket dumt åt. Numera har jag bytt arbetsgivare sedan länge och använder sunt förnuft.

Nej, jag skulle inte vägra lägga mattan ovanpå. Även om det finns en teoretisk minimal risk att riva upp golvmaterial vid t ex limning absorberas det å andra sidan direkt av limmet vill jag tro. Som jag skrev mot slutet på mitt inlägg
N Nitronen skrev:
Sen skall jag absolut inte säga emot att vissa åtgärder/situationer säkerligen går att utföra säkert utan en sanering
Matta på matta är en situation jag solklart skulle bedöma som säker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Var försiktig . En nära anhörig dog i asbestcancer (mesothaleom i lungsäcken). Kopplingen till asbest var troligen att hen bara hade sovit i trettio år intill ett pannrum från 1943 fullt med såna där vita asbestklädda rör som på bilderna i den här artikeln. Bättre att sanera bort ski*ten först!
 
S Skatudden skrev:
Var försiktig . En nära anhörig dog i asbestcancer (mesothaleom i lungsäcken). Kopplingen till asbest var troligen att hen bara hade sovit i trettio år intill ett pannrum från 1943 fullt med såna där vita asbestklädda rör som på bilderna i den här artikeln. Bättre att sanera bort ski*ten först!
Brukar inte svara i asbestnojetrådar men, alla som likt mig är födda före 1990 borde ha varit döda för länge sedan pga asbest med den bevisföringen.
Kopplingslameller och bromsbelägg på alla fordon innehöll asbest fram till 80-talet, och mängden asbestfibrer i luften runt vilken väg eller järnväg som helst fram till åtminstone 90-talet kryllade av dessa fibrer.

Finns ingen anledning att i onödan utsätta sig för lösa fibrer, men asbestnojan som är nu övergår all rim och reson, sluta googla!

Kan också nämna att en morbror till mig dog i troligen asbestrelaterad lungcancer när han var i åttioårsåldern, han var rökare och hade hela sitt liv jobbat som reparatör på SJ, där finns ett relevant samband.

Man dör inte av att ha bott granne med någon som har ett eternittak, eller av att bo i ett hus med asbestisolerade rör i pannrummet, detta är låsta fibrer och då dödar oron för det tiofalt så många som dött efter att ha kört bil för 30 år sedan och ha andats in fibrer dagligdags i stora mängder.

Internet och googling är av ondo mer än av godo, se bara på alla konspirationsteorier som inte ens funnits utan ett internet där viljan att se det som inte finns tycks vara större än viljan att tänka ett steg till.
 
  • Gilla
Skatudden och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.