tveksamt tveksamt skrev:
Felprioriterat med andra ord.
1. Slå på ACn i bilen.
2. Stoppa in familjen i den nu svala bilen.
3. Lös problemet medan resp. får hantera barnen som numera bara är trötta.
;)

Min gissning är också handhavandefel.
Säkert inte låst upp bilen så hade han gjort som du skriver hade det inte varit ett problem :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Felprioriterat med andra ord.
1. Slå på ACn i bilen.
2. Stoppa in familjen i den nu svala bilen.
3. Lös problemet medan resp. får hantera barnen som numera bara är trötta.
;)
Min gissning är också handhavandefel.
Förmodligen låste man inte upp bilen först. Det krävs för att kontakten ska låsas upp. Avsikten är att ingen ska stjäla kabeln då bilen står under ladddning.
 
R Robert-san01 skrev:
I en elbil är det långt fler datorer i en ICE och de är väldigt mycket mer framruschade än ICE som de utvecklade i rimlig takt.

Många finesser som funkat på ICE i generationer har buggar när de skall samsas med datorerna i elbilar.

Har två elbilar på uppfarten och den enda skall få nu huvuddator idag och den andra skall in för uppdatering och bugfix när den första är klar.
Jag skulle vilja påstå att det krävs färre datorer i en elbil än en förbränningsbil. Långt fler komponenter i en förbränningsbil än elbil.

Båda är ju trots allt lika i allt förutom drivlinan.
 
Jag skulle nog säga att det är lika många. Sen har vissa elbilstillverkare satsat mycket på autonoma funktioner som kräver en hel del datorkraft och buggrättningar...
 
R RogerHql skrev:
Som jag nämnt tidigare så får man nog ta med andrahandsvärdet i beräkningen också där elbilen och fossil-diton verkar ha rätt olika utveckling. Det enklaste är att att jämföra en bil som har både el och fossilalternativet som optioner och studera deras prisutveckling, tex prius och kangoo så ser man en tydlig skillnad.
Ska vi jämföra helt korrekt så är som jag skrev tidigare. Opel mokka, finns i bensin och el. Jag tror det är lika illa för båda bilarna, låg räckvidd på E och en för liten bil.
Vi ser om 3 år =)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har haft ett fel på en bil det dryga dussintal år jag haft fabriksnya bilar, och det var en avgasbil från Audi. Om vi nu ska jämföra anekdoter.

Jag förväntar mig att nya bilar oavsett drivlina ska funka om man köper ett etablerat märke. Köper man en budgetbil av en ny tillverkare gäller motsatsen, även där oavsett drivlina.

Har du statistik på att elbilar på den grunden presterar sämre än avgasbilar kan du väl presentera den. Vore intressant att se vilka man ska undvika.
Har två Mercedes. Den ena har varit på verkstaden 7v de drygt 6månader vi ägt den. Denna håller Mercedes på att leta ersättare för och köpa tillbaka den för de lyckas inte få ordning på den.

Den andra har fått ny skärm och nu är den inne för att byta huvuddator.

Generellt är det många funktioner som inte funkar stabilt och jag skulle misstänka att det är stressa ut elbilar till varje pris som är största orsaken till alla buggar.

VW hade vid introduktionen tusentals ID3 i lager som inte gick leverera för det var buggar i programvaran.

Vi har 3st Tesla på jobbet och de är inte mycket bättre än mina Mb.

Kollegan med Taycan cross har dock bara klagat över att line assist inte funkar. Men det gör det tydligen inte på ICE Porsche heller.
 
R Robert-san01 skrev:
Har två Mercedes. Den ena har varit på verkstaden 7v de drygt 6månader vi ägt den. Denna håller Mercedes på att leta ersättare för och köpa tillbaka den för de lyckas inte få ordning på den.

Den andra har fått ny skärm och nu är den inne för att byta huvuddator.

Generellt är det många funktioner som inte funkar stabilt och jag skulle misstänka att det är stressa ut elbilar till varje pris som är största orsaken till alla buggar.

VW hade vid introduktionen tusentals ID3 i lager som inte gick leverera för det var buggar i programvaran.

Vi har 3st Tesla på jobbet och de är inte mycket bättre än mina Mb.

Kollegan med Taycan cross har dock bara klagat över att line assist inte funkar. Men det gör det tydligen inte på ICE Porsche heller.
Tesla har jag också undvikit för att jag inte litar på byggkvaliteten. Är avundsjuk på mjukvara och laddnätverk, men ibland måste man välja.

Trist med Mercorna, fina bilat annars. Har en kompis som fick sin förra veckan, ska bli kul att provköra.

Att Porsche har problem med lane assist låter ju inte som ett elbilsproblem och att VW inte levererade bristfälliga bilar kan väl inte gärna föras upp i minuskolumnen här. De har väl dock haft en del problem med bl.a. 12 voltsystemet som tog tid att få grepp om, så felfri var ju inte ID3 från början. Hur många servicedygn det blivit av det vet jag dock inte.
 
engs
R RogerHql skrev:
Förmodligen låste man inte upp bilen först. Det krävs för att kontakten ska låsas upp. Avsikten är att ingen ska stjäla kabeln då bilen står under ladddning.
Nja, riktigt så enkelt var det nog inte, de stod med dörrarna öppna och så. Var det handhavandefel var det nog mer något med själva laddstationen de missat.
 
Vår GTE låser handsken igen om man inte lossat den efter ett tag, då får man låsa upp den genom att "låsa upp bilen" igen.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Har två Mercedes. Den ena har varit på verkstaden 7v de drygt 6månader vi ägt den. Denna håller Mercedes på att leta ersättare för och köpa tillbaka den för de lyckas inte få ordning på den.

Den andra har fått ny skärm och nu är den inne för att byta huvuddator.

Generellt är det många funktioner som inte funkar stabilt och jag skulle misstänka att det är stressa ut elbilar till varje pris som är största orsaken till alla buggar.

VW hade vid introduktionen tusentals ID3 i lager som inte gick leverera för det var buggar i programvaran.

Vi har 3st Tesla på jobbet och de är inte mycket bättre än mina Mb.

Kollegan med Taycan cross har dock bara klagat över att line assist inte funkar. Men det gör det tydligen inte på ICE Porsche heller.
Ajdå, jag som är sugen på en Merca, visst är det en EQS du köpte?

Såklart svårt att bygga en uppfattning på enskilda händelser, tex är VAG-bilarna (Skoda speciellt) värst i min krets, följt av Taycanen (12V-batteriproblem, detta laddas tydligen fortfarande bara vid körning).

Jag och grannen fick våra Teslor, 3 och Y, i somras, ännu inget som behövts åtgärdas, jag är väl själv fortfarande lite avvaktande till vissa saker. Bor i Skåne men det känns som att den skulle vara känslig i svårt vinterväder, även om norrlandsanvändare i Teslaforumet förklarar sig nöjda. Dörrkonstruktionen, ruta/handtag och bakluckan upplever jag som att de borde vara känsliga.

Resten, det man normalt talar om som byggkvalitet, upplever jag som över medel, gnissel, passform, styvhet, inredningens kvalitet osv.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår GTE låser handsken igen om man inte lossat den efter ett tag, då får man låsa upp den genom att "låsa upp bilen" igen.
Samma på Tesla
 
D djac skrev:
Samma på Tesla
Ska tilläggas att det tog ett par gånger att fatta det. Så är man ny med bilen så känns det som ett vanligt misstag.

Jag har för övrigt fått pilla ut packningarna i garo-stolpen på förra jobbet, feldesignat så trycker man i laddkontakten lite fel så får man med sig packningen, som hamnar längst in och man får inte ordentlig kontakt, så det går inte att ladda.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ajdå, jag som är sugen på en Merca, visst är det en EQS du köpte?

Såklart svårt att bygga en uppfattning på enskilda händelser, tex är VAG-bilarna (Skoda speciellt) värst i min krets, följt av Taycanen (12V-batteriproblem, detta laddas tydligen fortfarande bara vid körning).

Jag och grannen fick våra Teslor, 3 och Y, i somras, ännu inget som behövts åtgärdas, jag är väl själv fortfarande lite avvaktande till vissa saker. Bor i Skåne men det känns som att den skulle vara känslig i svårt vinterväder, även om norrlandsanvändare i Teslaforumet förklarar sig nöjda. Dörrkonstruktionen, ruta/handtag och bakluckan upplever jag som att de borde vara känsliga.

Resten, det man normalt talar om som byggkvalitet, upplever jag som över medel, gnissel, passform, styvhet, inredningens kvalitet osv.
Stämmer. En EQS och en EQE.
 
D
R Robert-san01 skrev:
Stämmer. En EQS och en EQE.
Ajajaj, två bilar som jag tycker är fina, jag hoppas du är en anomali. Redan tagit ett beslut att sitta ner i båten ett tag nu och vänta på "nästa generation" innan jag byter antingen fossilbilen eller Teslan, det känns nog rätt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Ajajaj, två bilar som jag tycker är fina, jag hoppas du är en anomali. Redan tagit ett beslut att sitta ner i båten ett tag nu och vänta på "nästa generation" innan jag byter antingen fossilbilen eller Teslan, det känns nog rätt.
EQS:en är nog ingen bra referens för MB kvalitet. Den är bland de första som rullade av bandet och har serienummer typ 3200. De som rullar ut nu har över 36000. Man skulle nog kunna säga att den var en förserie som aldrig skulle ha sålts till slutkund.

Jag brukar hålla mig till de som säljs innan facelift eller ny modell. Så typ 3:e året av modellen är min erfarenhet är bästa ihopskruvade och med minst barnsjukdomar. Men nu finns det knappt några elbilar som har kommit till FL (mer än Tesla) så det blev första gen och utgåva av både EQS och EQE.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.