L lbgu skrev:
??? Är det inte bättre att svara på frågan. Hur bra är en modern bil som kräver service på uppåt 5000 kr per år. Är det en svår fråga?
Rätt normal skulle jag vilja säga. 1% av priset varje år i service känns inte speciellt dyrt. Vad hade du förväntat dig?

/Krille
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
L lbgu skrev:
??? Är det inte bättre att svara på frågan. Hur bra är en modern bil som kräver service på uppåt 5000 kr per år. Är det en svår fråga?
Kräver och kräver det är ju upp till var och en om man vill betala dubbla priset för att få en stämpel av en märksverkstad.

Sen duger det ju också att byta olja och filter när det behövs och skita i det andra ;)
 
J jocke31 skrev:
Meka själv handlar mer och mer om mjukvarukunskaper och mindre och mindre om mekanik för varje dag som går. Ju nyare bil, desto svårare att meka själv.
Dessutom är det mycket färre rörliga delar på en elbil än på en fossilbil.

Bara det att I princip all mekanik är kvar och massor med el har tillkommit.
Sista decennierna är ju komplicerade reparationer på förbränningsmotorer väldigt ovanligt.
Dock brukar man uppenbarligen behöva byta lager på elmotorer i flera elbilar, tex tesla efter några år.
Fråga de som har kört taxi i Stockholm...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bara det att I princip all mekanik är kvar och massor med el har tillkommit.
Sista decennierna är ju komplicerade reparationer på förbränningsmotorer väldigt ovanligt.
Dock brukar man uppenbarligen behöva byta lager på elmotorer i flera elbilar, tex tesla efter några år.
Fråga de som har kört taxi i Stockholm...
Nja. Vi sköt motorn på X5an och jag tycker man inte allt för sällan hör om byte av allt möjligt dyrt. Turbos, topplock, kamremmar/kedjor, EGR kylare, ECU osv.
 
R Robert-san01 skrev:
Nja. Vi sköt motorn på X5an och jag tycker man inte allt för sällan hör om byte av allt möjligt dyrt. Turbos, topplock, kamremmar/kedjor, EGR kylare, ECU osv.

Ja BMW har ju drabbats av allt det du tar upp.
Men finns ju bättre bilar.
Polarens 328, 2012 2.0 turbo. Kedjan rasade vid 13000mil.

Har under hela min bilkarriär aldrig behövt laga en motor.
 
Som stressad småbarnsförälder, med begränsade mekmöjligheter och numera ett ointresse för att meka så vill jag absolut inte ha en bil för 10-20kkr som vardagsbil.
Skaffade en tre år gammal hybrid som familjebil när jag tröttnade på att ligga på uppfarten och smörja bromsar i duggregn.
Bestämde mig att det skulle vara nyare bilar med möjlighet till maskinskadeförsäkring så det bara är att lämna in den om nått är fel.

För oss var det en miljöfråga med hybriden, den har nog gått 2/3 på el under våra 6000mil.
Och nästa bil blir nog en helel.
 
  • Gilla
  • Älska
Lutte och 10 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som stressad småbarnsförälder, med begränsade mekmöjligheter och numera ett ointresse för att meka så vill jag absolut inte ha en bil för 10-20kkr som vardagsbil.
Skaffade en tre år gammal hybrid som familjebil när jag tröttnade på att ligga på uppfarten och smörja bromsar i duggregn.
Bestämde mig att det skulle vara nyare bilar med möjlighet till maskinskadeförsäkring så det bara är att lämna in den om nått är fel.

För oss var det en miljöfråga med hybriden, den har nog gått 2/3 på el under våra 6000mil.
Och nästa bil blir nog en helel.
Min hybrid ligger på 83% el.
 
  • Gilla
Hen-rik och 1 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
??? Är det inte bättre att svara på frågan. Hur bra är en modern bil som kräver service på uppåt 5000 kr per år. Är det en svår fråga?
Har det med bilens kvalitet att göra vad återförsäljarens serviceverkstäder har för timtaxa för service? 5000kr tycker jag är rimligt, för jag vet vad vissa andra märken kostar att serva. Hade jag haft en 15 år gammal bil (vilka jag haft ett par och jag vill sannerligen inte tillbaka dit igen) så hade jag naturligtvis kunnat köpa servicedelar för några 100-lappar på Biltema och kladda med det själv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad baserar du dina erfarenheter kring att meka på? Jag har i princip alltid gjort allt själv med mina bilar. Renoverat topplock, bytt turboaggregat till att mappa dom själv med laptop och standalone sprut. Och jag måste säga att idag är bilarna betydligt enklare att få ordning på! Detta baserar jag på MIN erfarenhet av +35 år med att meka med bilar.

Minns 80-talet med felsökning på Volvo med Strombergförgasare, hopplös att få ordning på CO-halten inför besiktning. Eller K/L-jetronic-spruten som innebar byta del för del tills man hittade felet så bilen fungerade. Idag har jag en OBD 11 till folkan (köptes för att släppa på elektriska handbromsen) och en iCarsoft som fungerar till dom flesta bilar med OBD II. Felsökning idag görs med mobilen via Wifi eller blåtand, hur enkelt som hellst.

Jag upplever det som att folk som uttrycker sig "att dagens bilar går inte att göra någonting själv med" inte vet vad man pratar om eller bara häver ur sig en klassisk klyscha. Det är ju inte så att en förbränningsmotor har genomgått nån form av evolution sedan 1989 när vi fick sondstyrning och elektrisk insprutning. Principen för motorns funktion är fortfarande ganska identisk förutom att vissa delar har fått snävare toleranser och finslipats för bättre bränsleekonomi.
Jag har verkligen ingen stor erfarenhet av ett meka. Min erfarenhet sträcker sig mest till äldre fordon som helt saknar elektronik. Men har i alla fall bytt startmotor, fixat med förgasare, bränslesystem osv. De sista bilarna jag haft har jag inte mekat öht med.
Min huvudpoäng är att det var betydligt enklare att meka med helt ”analoga” system. Kompetensen som krävs har förflyttats rätt rejält från mekaniska kunskaper till elektronikkunnande.
Det märks tyvärr också när man lämnar in bilen för att fixa något. De traditionella mekaniska bitarna har verkstaden ofta bra koll på, elektronik och mjukvara samt systemuppdateringar not so much.
 
R Robert-san01 skrev:
Nja. Vi sköt motorn på X5an och jag tycker man inte allt för sällan hör om byte av allt möjligt dyrt. Turbos, topplock, kamremmar/kedjor, EGR kylare, ECU osv.
Och ovanstående är bra exempel på reparationer som elbilsägare inte behöver bekymra sig om. Att elbilar har färre potentiella felkällor skulle jag nog säga är ett faktum.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Och ovanstående är bra exempel på reparationer som elbilsägare inte behöver bekymra sig om. Att elbilar har färre potentiella felkällor skulle jag nog säga är ett faktum.
Dock så är det troligt att uppkomna fel i drivlinan på en elbil blir mycket svårare att laga själv. Och mycket dyrare.
Byta en turbo fixar de flesta själv som orkar, byta en toppackning osv. En komps som jag aldrig ens sett hålla i en skiftnyckel bytte EGR ventil på sin Vectra Diesel. Men det är samtidigt enkelt att undvika problembilarna då statistik finns. Bensinare från VW med kamkedja är tex det sista man ska köpa. Många BMW motorer osv.
Toyota med bensin eller ännu hellre hybrid är extremt felfria.

Men med tiden när totalvolymerna går upp så kommer det bli enklare att undvika de mest drabbade elbilarna och årsmodellerna.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Dock så är det troligt att uppkomna fel i drivlinan på en elbil blir mycket svårare att laga själv. Och mycket dyrare.
Brukar kika ibland på Munro Live (https://www.youtube.com/c/MunroLive) och skulle utifrån det vilja påstå att det åtminstone potentiellt verka skilja rätt mycket mellan olika tillverkare och deras designval. Tekniskt sett är den elektriska drivlinan så otroligt mycket enklare, så potentialen att göra den lättmekad är stor, om man vill.

Skulle vilja påstå att det hänger på tillverkarens syn på eftermarknaden och viljan att monopolisera denna med olika tekniska eller juridiska hinder, prissättning på reservdelar, vilken hänsyn man tar till underhållsaspekten vid konstruktionen, i vilken mån man bygger egna lösningar vs. använder "off-the-shelf"-komponenter, i vilken mån man evolverar sina konstruktioner hela tiden vs. fokuserar på långlivade konstruktioner, osv.

Ett teknikskifte driver nog tyvärr många att vilja hitta på något eget och unikt.
 
C cpalm skrev:
Brukar kika ibland på Munro Live ([länk]) och skulle utifrån det vilja påstå att det åtminstone potentiellt verka skilja rätt mycket mellan olika tillverkare och deras designval. Tekniskt sett är den elektriska drivlinan så otroligt mycket enklare, så potentialen att göra den lättmekad är stor, om man vill.

Skulle vilja påstå att det hänger på tillverkarens syn på eftermarknaden och viljan att monopolisera denna med olika tekniska eller juridiska hinder, prissättning på reservdelar, vilken hänsyn man tar till underhållsaspekten vid konstruktionen, i vilken mån man bygger egna lösningar vs. använder "off-the-shelf"-komponenter, i vilken mån man evolverar sina konstruktioner hela tiden vs. fokuserar på långlivade konstruktioner, osv.

Ett teknikskifte driver nog tyvärr många att vilja hitta på något eget och unikt.
Samtidigt, finns volymerna kommer reservdelarna.
Elmotorn med drivlina är rent krasst enklare men det finns ändå många fallgropar. Precis som med förbränningsmotorn första årtionden.
"Early adapters" får alltid hosta upp extra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt, finns volymerna kommer reservdelarna.
Ja, det är ju essensen i många av de punkterna jag räknade upp. En proprietär del som dessutom hela tiden förändras från årsmodell till årsmodell når oftast aldrig upp i de volymerna att den blir intressant att tillverka som eftermarknadsdel. Den kan med tiden till och med bli omöjlig att få tag på som originaldel. Är den dessutom elektroniskt "låst" till bilen blir det riktigt tråkigt.

En standardkomponent från t.ex. Boschs katalog däremot kommer att vara lätt och billig att få tag på under lång tid framöver.
 
J jocke31 skrev:
Och ovanstående är bra exempel på reparationer som elbilsägare inte behöver bekymra sig om. Att elbilar har färre potentiella felkällor skulle jag nog säga är ett faktum.
I en elbil är det långt fler datorer i en ICE och de är väldigt mycket mer framruschade än ICE som de utvecklade i rimlig takt.

Många finesser som funkat på ICE i generationer har buggar när de skall samsas med datorerna i elbilar.

Har två elbilar på uppfarten och den enda skall få nu huvuddator idag och den andra skall in för uppdatering och bugfix när den första är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.