I
Man kan aldrig se om något inhåller asbest. Man kan dock misstänka baserat på vad det handlar om för typ av produkt. Även om det skulle finnas asbest så föreligger det inga förhöjda risker så länge som det är helt och fint samt att man inte behöver riva i det.

Här misstänker man att det finns asbest och man kan också se att materialet inte lägre håller samman, d.v.s det KAN utgöra en risk.

Företaget har ett tungt ansvar för arbetsmiljön för sina anställda vilket jag tror vi alla är tacksamma för? Samtidigt har den anställda ansvar att följa företagets regler samt inte ta mer risk än vad som är nödvändigt.

Om man som husägare inte tror det finns någon asbest, skicka in ett prov, visar det stämma så skicka räkningen(1000 kr?) till företaget som bevis. Skulle det finnas asbest så är det vettigt att sanera och\eller kapsla in även för egen del.
 
  • Gilla
Daggew och 3 till
  • Laddar…
I
P Peter787 skrev:
Arbetsmiljöreglerna gäller enbart anställdas, eller egenföretagares arbete i tjänsten.
Vad du gör med din egen asbest är ditt eget ansvar.
Aha? Jag bor mitt i ett villakvarter med ett stort eternit tak, en dag bestämmer jag mig för att slänga ner skiten och såga sönder samt gräva ner i trädgården, är det okay?
 
Behöver du verkligen stänga in asbesten? Funkar det inte att stänga ute den? Köp lite 2"2, bygg en korridor från närmsta dörröppning till mätaren, plasta och tejpa.
 
  • Gilla
  • Haha
39x och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Aha? Jag bor mitt i ett villakvarter med ett stort eternit tak, en dag bestämmer jag mig för att slänga ner skiten och såga sönder samt gräva ner i trädgården, är det okay?
Sluta dumma dig!
Du får plocka ner dom själv men inte bete dig som ett svin och helt i onödan kontaminera omgivningen.
Du behöver som privatperson inget tillstånd och inte heller använda skyddsutrustning om du inte vill., det är upp till dig.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Aha? Jag bor mitt i ett villakvarter med ett stort eternit tak, en dag bestämmer jag mig för att slänga ner skiten och såga sönder samt gräva ner i trädgården, är det okay?
Ja, faktiskt.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller bara yrkesmässig hantering. Vad privatpersoner får göra regleras av andra myndigheter. Läs t.ex. ingressen här:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Arbetsmiljöverkets regler riktar sig till företag och gäller enbart yrkesmässig hantering av asbest. Reglerna gäller därför inte privatpersoner som hanterar asbesthaltigt material.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske jag är lite fördomsfull, men enligt min erfarenhet är folk som jobbar med mätarbyten (här verkar det ju varit en firma som skötte alla mätarbyten) relativt oerfarna. Knappast det sätts en rörmokare med lång erfarenhet på sådana jobb utan det handlar om relativt oerfarna personer. Så att tro att den personen är någon sorts expert på att identifiera asbest är nog rätt långsökt.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Ytterligare tack för din referens. Jag har fått intrycket att personen på ue har varit extra försiktig och engagerad i sin bedömning.
Det borde väl annars varit samma problem då man byter vattenmätare, elmätare och andra hantverkare som normalt besöker fastigheten över tid.
när Eon skulle byta elmätare hos mig kunde de inte göra det för att det satt en platta i eternit bakom elmätaren. De skickade ut en annan person några dagar senare som hade asbestutbildning, så ja problemet finns även när man byter elmätare.
 
ta bort det och när dom kommer och frågar dom om du har intryg så har du tappat det...

frågar dom vilken firma säg säg någon random
"Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie, Kujawsko-Pomorskie, Podlaskie)" från gdansk... kan stora firmor ta billigt folk kan privat personer ta också ^_^

alla nöjda glada
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Sluta dumma dig!
Du får plocka ner dom själv men inte bete dig som ett svin och helt i onödan kontaminera omgivningen.
Du behöver som privatperson inget tillstånd och inte heller använda skyddsutrustning om du inte vill., det är upp till dig.
Du noterade helt rätt, jag dummade mig och se vilken bra frakta zarkov bidrog med.

zarkov zarkov skrev:
Ja, faktiskt.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller bara yrkesmässig hantering. Vad privatpersoner får göra regleras av andra myndigheter. Läs t.ex. ingressen här:
[länk]
Inga regler, endast rekomendationer för privatperson. Så man kan praktiskt taget såga eternit i trädgården, grannarna kommer inte gilla det men det finns inga regler mot det. Vad som hör till vett och etikett är såklart en helt annat sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
ta bort det och när dom kommer och frågar dom om du har intryg så har du tappat det...

frågar dom vilken firma säg säg någon random
"Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie, Kujawsko-Pomorskie, Podlaskie)" från gdansk... kan stora firmor ta billigt folk kan privat personer ta också ^_^

alla nöjda glada
Verkar dumt eftersom fjärrvärmeleverantören bjuder på kostnaden om det inte var asbests. Ta på en mask, byt isoleringen och ring asbestfirman. Skicka fakturan till fjärrvärmeleverantören ihop med intyget som visar att det inte var asbest.
 
  • Gilla
  • Haha
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helt otroligt, asbestnojan når nya höjder...
Jag skulle nog börja med att ta dit någon för att utreda om det verkligen finns asbest där.
Jag kan intyga att "asbestnojan" dödar människor. Respektera istället att människor är rädda om sina liv och inte vill utsätta sig för detta material. Det faktum att det går extremt lång tid från exponering tills dess att du blir sjuk gör det nästan omöjligt att härleda källan.

Håller med om att det bara är att ta reda på om det finns asbest eller ej. Ta dit nån som sagt, ta ett prov och skicka på analys. Personligen skulle jag ej vistas i de utrymmen du visar bilder på.

Hälsar en som mist sin pappa förra året i lungsäckscancer. Det tog 6 månader från diagnos, sen va han död pga detta idiotiska material.
 
  • Älska
  • Gilla
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
S Susanne1463 skrev:
Jag kan intyga att "asbestnojan" dödar människor. Respektera istället att människor är rädda om sina liv och inte vill utsätta sig för detta material. Det faktum att det går extremt lång tid från exponering tills dess att du blir sjuk gör det nästan omöjligt att härleda källan.

Håller med om att det bara är att ta reda på om det finns asbest eller ej. Ta dit nån som sagt, ta ett prov och skicka på analys. Personligen skulle jag ej vistas i de utrymmen du visar bilder på.

Hälsar en som mist sin pappa förra året i lungsäckscancer. Det tog 6 månader från diagnos, sen va han död pga detta idiotiska material.
Han blev 78 år.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Min leverantör av fjärrvärme behöver byta mätare för att matcha kommnade uppgradering av elmätare. Arbetet utförs av underentreprenör. Då bytet skulle göras har denne registrerat att det finns skador på rörisoleringen i källaren och att det innehåller asbest. I och med denna upptäckt har bytet inte gjorts utan istället fordrar denne att mätplatsen ska saneras. Upptäckten informerades via mejl den 23 december med krav på åtgärd inom 2 månader.
Kommentar från montör:
Brist asbest.
Bruten asbest i korridor och uc.
Sanering krävs och intyg på detta.

Vid kontakt med ue hänvisades till att man måste följa kraven kring arbetsmiljö för sin personal och att detta inbegriper miljön för att komma till arbetsområdet.

Tacksam för synpunkter från andra byggahusare som har idéer om jag kan åtgärda detta på egen hand utan att anlita firma. Jag är personligen inte rädd för att utsätta mej för förhöjd exponering vid enstaka tillfälle.
Om det är farligt för installatören att gå in i källaren och byta mätare kanske jag måste omvärdera min i stort dagliga vistelse i samma utrymme?
Mätare som ska bytas:
[bild]
Exempel på brister med asbest
[bild] [bild] [bild][bild] [bild]
Med de resonemang mätarbytarfirman har så lär väl de som installerade fjärrvärme centralen vara döda då de vid installationen gjort ingrepp i befintliga rör och isolera de nyinstallerad rören med glasfiber isolering
 
Det kostade oss 350kr per rörböj att sanera, har man inte råd med det har man kanske inte råd att bo i villa?
 
  • Gilla
Emelieast
  • Laddar…
S Susanne1463 skrev:
Hälsar en som mist sin pappa förra året i lungsäckscancer. Det tog 6 månader från diagnos, sen va han död pga detta idiotiska material.
Vad jobbade han med?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.