R Robert-san01 skrev:
I en elbil är det långt fler datorer i en ICE och de är väldigt mycket mer framruschade än ICE som de utvecklade i rimlig takt.

Många finesser som funkat på ICE i generationer har buggar när de skall samsas med datorerna i elbilar.

Har två elbilar på uppfarten och den enda skall få nu huvuddator idag och den andra skall in för uppdatering och bugfix när den första är klar.
Det är lika illa på nya ICE-bilar. De delar huvuddelen av datorlösningarna.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är lika illa på nya ICE-bilar. De delar huvuddelen av datorlösningarna.
Har haft mer eller mindre nya ICE bilar fram till i somras. Elbilar är rullande buggar och det är min erfarenhet av lite div fabrikat av elbilar.

Men det är lite iPhone över elbilsägare. De är så stolta och vill inte framstå som lurade så de accepterar väldigt mycket mer buggar och fel än ICE köpare.

Den ena av våra håller de på att leta utbytes bil för då den strulat sedan den lämnade fabriken.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har haft mer eller mindre nya ICE bilar fram till i somras. Elbilar är rullande buggar och det är min erfarenhet av lite div fabrikat av elbilar.

Men det är lite iPhone över elbilsägare. De är så stolta och vill inte framstå som lurade så de accepterar väldigt mycket mer buggar och fel än ICE köpare.

Den ena av våra håller de på att leta utbytes bil för då den strulat sedan den lämnade fabriken.
Fick byta EGR ventil två gånger p.g.a återkallelse på min förra firmabil under dom tre år jag hade den. Samt service tre gånger också.


Elbilen har inte sett verkstaden sedan jag rullade ut den för 1.5 år sedan ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Har haft mer eller mindre nya ICE bilar fram till i somras. Elbilar är rullande buggar och det är min erfarenhet av lite div fabrikat av elbilar.
Jag har haft ett fel på en bil det dryga dussintal år jag haft fabriksnya bilar, och det var en avgasbil från Audi. Om vi nu ska jämföra anekdoter.

Jag förväntar mig att nya bilar oavsett drivlina ska funka om man köper ett etablerat märke. Köper man en budgetbil av en ny tillverkare gäller motsatsen, även där oavsett drivlina.

Har du statistik på att elbilar på den grunden presterar sämre än avgasbilar kan du väl presentera den. Vore intressant att se vilka man ska undvika.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I en elbil är det långt fler datorer i en ICE och de är väldigt mycket mer framruschade än ICE som de utvecklade i rimlig takt.

Många finesser som funkat på ICE i generationer har buggar när de skall samsas med datorerna i elbilar.

Har två elbilar på uppfarten och den enda skall få nu huvuddator idag och den andra skall in för uppdatering och bugfix när den första är klar.
Ja, det är därför jag säger att det i princip
är Tesla som kan bygga mjukvara.
Å andra sidan har vi också 2 elbilar (ingen av dem Tesla) som vi har haft i drygt 1,5 år. Ingen av dessa har haft några problem. Däremot så har frekvens och strategi för OTA varit tveksam på den bilen som hsr den funktionen.
 
Redigerat:
Vi har problem med en av våra elbilar, laddluckan är svåröppnad vid minusgrader. Men det är ett problem som vi haft med tankluckan även på bensinbilar.

Rent allmänt verkan plastluckor ha mer problem än metalluckor, jag tror att det har att göra med att det är kraftigare fjäder i metalluckorna då de väger mer.

Men detta är inte heller det kopplat till elbilar.

Det största mjukvaruproblemet jag haft hade jag i en KIA där farthållaren slutade fungera när man hade för många bluetooth-telefoner kopplade till entertainmentsystemet. Det var samma mjukvara som hanterade alla knapparna på ratten och i mittkonsollen. Felet försvann inte förrän jag tagit bort alla mobiltelefoner från parkopplingen, då återställdes systemet.
 
  • Wow
tttomten
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har problem med en av våra elbilar, laddluckan är svåröppnad vid minusgrader. Men det är ett problem som vi haft med tankluckan även på bensinbilar.

Rent allmänt verkan plastluckor ha mer problem än metalluckor, jag tror att det har att göra med att det är kraftigare fjäder i metalluckorna då de väger mer.

Men detta är inte heller det kopplat till elbilar.
Var på ett sommarland med barnen i somras, under den där värmeböljan med temprekord. På eftermiddagen när vi skulle lämna så stod det en familj parkerad med elbil.

Rakt mot en vägg syd/öst antar jag för gassande sol då. Men de kunde uppenbarligen inte lossa laddkabeln för de stod och jäklades. Med varma trötta barn osv.

Just då var jag inte avundsjuk på elbil och har redan letat upp var man lossar den akut med att dra en vajer inifrån bagaget på den som jag beställt, efter att ha sett den mardrömmen.

Frugans förra bil hade problem med tanklocket också men om hon inte körde till totalt slut innan tankning satt hon inte fast i vilket fall.
 
engs engs skrev:
Var på ett sommarland med barnen i somras, under den där värmeböljan med temprekord. På eftermiddagen när vi skulle lämna så stod det en familj parkerad med elbil.

Rakt mot en vägg syd/öst antar jag för gassande sol då. Men de kunde uppenbarligen inte lossa laddkabeln för de stod och jäklades. Med varma trötta barn osv.

Just då var jag inte avundsjuk på elbil och har redan letat upp var man lossar den akut med att dra en vajer inifrån bagaget på den som jag beställt, efter att ha sett den mardrömmen.

Frugans förra bil hade problem med tanklocket också men om hon inte körde till totalt slut innan tankning satt hon inte fast i vilket fall.
Att man inte kan lossa kabeln beror 9/10 på handhavandefel. Man måste avsluta laddningen först då den är låst till uttaget. Jag har dock en gång varit tvungen att ringa supporten på laddstolpens företag och be dem starta om laddboxen, då släppte kabeln.
 
  • Gilla
sunnis och 3 till
  • Laddar…
I princip är de problem som beskrivs för elbilarna i tidigare inlägg liknande dagens fossila bilar, men ökar också om man gör en hybrid. Det sitter liknande system i de fossila för att styra bilens funktioner, t.ex. "autopiloter, röststyrning, touchskärmar, mm. En hybrid borde få flera problem utifrån att det både är en fossil bil och en elbil, samt att dessa två ska kombineras. T.ex. Volvo har fått betydligt mera problem/fel med sina bilar när de gick från eget Sensus och införde en Google/Androidanpassad lösning, som haft mycket buggar och problem.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I princip är de problem som beskrivs för elbilarna i tidigare inlägg liknande dagens fossila bilar, men ökar också om man gör en hybrid. Det sitter liknande system i de fossila för att styra bilens funktioner, t.ex. "autopiloter, röststyrning, touchskärmar, mm. En hybrid borde få flera problem utifrån att det både är en fossil bil och en elbil, samt att dessa två ska kombineras. T.ex. Volvo har fått betydligt mera problem/fel med sina bilar när de gick från eget Sensus och införde en Google/Androidanpassad lösning, som haft mycket buggar och problem.
Fast det beror nog inte på Android utan på att Volvo har gjort en dålig integration själva. Jag var ytterst tveksam till att Volvo skulle klara av detta när de annonserade vägen framåt.

Särskilt med tanke på att jag vet vilka av mina fd arbetskamrater som skulle delta i att göra jobbet. :cool: En del av dem är bra, men många av dem är sjukt optimistiska och inser inte problemen förrän de kommer i ansiktet och hindrar dem från att göra något annat.

Betänk att Volvo nu är ansvariga för att uppdatera Android (säkerhetspatchar mm) fram till dess att bilen skrotas, Det är ett ruskigt jobbigt åtagande. Tesla har ju en plan för detta, Volvos plan räcker inte långt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Att man inte kan lossa kabeln beror 9/10 på handhavandefel. Man måste avsluta laddningen först då den är låst till uttaget. Jag har dock en gång varit tvungen att ringa supporten på laddstolpens företag och be dem starta om laddboxen, då släppte kabeln.
Ja det är väl inte omöjligt var fallet här heller, efter att ha gått omkring på ett sommarland i stekande sol en hel dag är man inte på topp vad gäller tankeförmåga. Har nått svagt minne att det var en hyrbil men osäker, i sådana fall är handhavandefel mer troligt, om man är ovan.

Eller så var det nått med den extrema värmen som orsakat haveri.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fast det beror nog inte på Android utan på att Volvo har gjort en dålig integration själva. Jag var ytterst tveksam till att Volvo skulle klara av detta när de annonserade vägen framåt.

Särskilt med tanke på att jag vet vilka av mina fd arbetskamrater som skulle delta i att göra jobbet. :cool: En del av dem är bra, men många av dem är sjukt optimistiska och inser inte problemen förrän de kommer i ansiktet och hindrar dem från att göra något annat.

Betänk att Volvo nu är ansvariga för att uppdatera Android (säkerhetspatchar mm) fram till dess att bilen skrotas, Det är ett ruskigt jobbigt åtagande. Tesla har ju en plan för detta, Volvos plan räcker inte långt.
Däremot så kommer deras elbilar att få ett annat system som ska vara "egenutvecklat" vad det nu är idag då man köper in olika delar. Ska bli något VolvoCars OS, sedan med APIer. Vet inte mera än jag läst i media.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Däremot så kommer deras elbilar att få ett annat system som ska vara "egenutvecklat" vad det nu är idag då man köper in olika delar. Ska bli något VolvoCars OS, sedan med APIer. Vet inte mera än jag läst i media.
Gissar dock att det blir GeelyOS...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är alltid svårt att räkna hem en ny bil mot en gammal om man inte värdesätter att ha en ny bil. Börjar man sen fuska med jämförelsen och säga att den gamla redan är avbetald (som om det inte gick att räkna om) och liknande så blir det än värre.

Dock håller jag med om det du varit inne på tidigare: ju mer man kör, desto sannolikare att en elbil är en bra affär.
R Rkarlsson skrev:
För min del?
Bilen kostar 5016 kr i januari utan laddning.
Det är väldigt dyrt. Men jag ville ju inte köpa först utan leasa så jag får skylla mig själv. Förra bilen var ju billigare att leva med trots den var 10 år äldre. Nu säger folk att man inte kan jämföra och det stämmer ju. Men fakta är att dieseln skulle kostat 2304 kr för en normal pendlingsmånad för mig, försäkring 190-200 kr.

Så id3 är ju svår att räkna hem jämfört en lite äldre bil.

Finns ingen vinst i min plånbok =)
Som jag nämnt tidigare så får man nog ta med andrahandsvärdet i beräkningen också där elbilen och fossil-diton verkar ha rätt olika utveckling. Det enklaste är att att jämföra en bil som har både el och fossilalternativet som optioner och studera deras prisutveckling, tex prius och kangoo så ser man en tydlig skillnad.
 
engs engs skrev:
Var på ett sommarland med barnen i somras, under den där värmeböljan med temprekord. På eftermiddagen när vi skulle lämna så stod det en familj parkerad med elbil.

Rakt mot en vägg syd/öst antar jag för gassande sol då. Men de kunde uppenbarligen inte lossa laddkabeln för de stod och jäklades. Med varma trötta barn osv.

Just då var jag inte avundsjuk på elbil och har redan letat upp var man lossar den akut med att dra en vajer inifrån bagaget på den som jag beställt, efter att ha sett den mardrömmen.

Frugans förra bil hade problem med tanklocket också men om hon inte körde till totalt slut innan tankning satt hon inte fast i vilket fall.
Felprioriterat med andra ord.
1. Slå på ACn i bilen.
2. Stoppa in familjen i den nu svala bilen.
3. Lös problemet medan resp. får hantera barnen som numera bara är trötta.
;)

Min gissning är också handhavandefel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.