Bockamålen Bockamålen skrev:
Du får sanera asbest själv men måste följa samma regler och restriktioner som en professionell asbestsanerare.
Att lämna ett asbestprov kostar mellan 1000-2000:- man kan inte se asbest med blotta ögat. Att utsätta sej för asbest är bara farligt om det dammar eller som i detta fall att isoleringen är trasig. Det kan räcka med EN exponering för att lungorna kan ta skada. Att anlita en saneringsfirma är ju såklart det allra säkraste och då kan du få ett intyg på att sanering är gjord. Kostar runt 500:-/timma . Att sanera rör tar inte så lång tid då man använder sk glovebag så man behöver inte så mycket förberedelser.
Du får jobba precis hur du vill som privatperson. De enda reglerna som finns är att det måste paketeras väl när du tar det till återvinningen. Asbestprov kostade omkring 500 kr senast jag gjorde ett. Det där med en exponering får du gärna komma med källa på, sist jag läste på var skaderisken dosrelaterad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 9 till
  • Laddar…
V
Hur svårt ska de vara att bara göra dom dem säger.

Eftersom dem reagerat på asbest så slår jag vad om att arbete kommer ske på just dem rören.

Bara att sanera och stå för det. Det är kundens asbest.

Varför skall någon i sitt arbete exponeras i onödan. Det är just det "bara" ett arbete...

Blir de merkostnader för en kund pga av olika saker för just min skull.... Då javisst absolut... annars kan man göra det själv (y)
 
  • Gilla
  • Arg
SaltisKarin och 2 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Huset och värmerören med misstänkt asbest är från 1941. Fjärrvärmen installerad 1986.
Det finns inga rör vid värmemätaren som är misstänkt asbest. Problemet är att installatören inte vill vistas eller passera i utrymme med misstänkt asbest i luften från gamla rören.
Asbest började användas på 50-talet till mitten av 1960 såvitt jag minns. Så 40-talsasbest har jag ej hört om. Kolla!
Tejpa skador. Endast lös asbest kan vara ”lungfarlig”, likaså damm och borrkax från sågning, slipning etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
C
V Villaägarenr1 skrev:
Eftersom dem reagerat på asbest så slår jag vad om att arbete kommer ske på just dem rören.
Vad ska de på de där rören att göra för ett mätarbyte?
Mätningen sker ju helt och hållet på fjärrvärmeleverantörens rör på första bilden. Så även om det skulle behöva bytas någon givare eller så har de inget på övriga rör att göra.
 
  • Gilla
BlackDragon och 6 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför skall någon i sitt arbete exponeras i onödan. Det är just det "bara" ett arbete...
Ni blir detta ganska OT,
Hur många tror du blir exponerade för tobaksrök mot sin vilja när dom jobbar (på svensk mark)?


Fjärrvärmen är monterad 1986, asbest totalföbjöds 1982.
Alltså det rör som är intill värmemätaren som den anställde skulle kunna tänkas behöva röra ska inte innehålla någon asbest, några andra rör ska den anställde inte behöva röra, alltså ska det inte behöva spridas några nya asbestpartiklar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-av-fjaerrvaermemaetare.479454/#post-5094803

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 11 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Asbest började användas på 50-talet till mitten av 1960 såvitt jag minns. Så 40-talsasbest har jag ej hört om.
Nja, enligt källa användes asbest från 1922 till 1977/82. Därmed inte sagt att alla isolerade rör är isolerade med asbest.
 
D Dilato skrev:
Nja, enligt källa användes asbest från 1922 till 1977/82. Därmed inte sagt att alla isolerade rör är isolerade med asbest.
Jo så var det nog. Det fanns ju i isolering, som plugg mm.
 
  • Gilla
HGR.
  • Laddar…
De är uppskattningsvis 1,5 meter mellan fjärrvärme mätaren och gammal isolering med möjlig asbest.
Hur motiverar de att det skall saneras asbest när de absolut inte har någon anledning att göra ingrepp där
Byte av fjärrvärme mätare berör max 10 cm på varsin sida om mätaren
Kräv kompetent besiktning av objektet inte något uttalande från någon amatör som utger sig för att byta fjärrvärmemätare
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad skulle hända om du skär bort all isolering som du befarar innehåller asbest och låter det vara kopparrent tills bytet är utfört? Det kan knappast krävas ett intyg om det inte finns isolering kvar.
Sedan kan du isolera rören som du vill.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror mig vara hyfsat påläst på arbetsmiljöreglerna, men för all del berätta gärna var jag kan läsa på om Risk-U och Risk-P och hur det relaterar till ett byte av en fjärrvärmemätare.
Det jag menar är att man gör en riskanalys i planeringsstadiet (innan man åker ut på ett jobb) på så vis kan man fördereda sig för vissa risker och eliminera dem med rätt utrustning. Där är elbranchens ESA ett föredömme.
Ny ingår förmodligen TS fjärrvärmemätare i ett större mätarbytesprojekt och det finns förhoppningsvis en arbetsmiljöplan i den ska det stå hur skyddsarbetet är organiserat och en beskrivning av arbetsmiljöriskerna samt hur dessa ska förebyggas.

Sedan gör man en riskanalys på själva arbetsplatsen det kan vara en sådan enkel sak att tillfredställande belysning saknas men den kanske kan åtgärdas direkt om en arbetsbelysning finns att tillgå.

En vettig riskanalys görs efter förutsättningarna på plats. Om nu montören på plats misstänker asbest så är det hans fulla rätt att avbryta jobbet. tror inte de avbryter jobben i onödan det får knappast fullt betalt av beställaren innan arbetet med bytet är utfört. Och det kanske står i arbetsmiljöplanen att arbetet ska avbrytas om skadad rörisolering med asbestmisstanke finns.
Vi vet inte vad UE och beställaren/fjärrvärmeleverantören har för skrivelse i sin arbetsmiljöplan eller riskanalys.

Checklistor är ett hjälpmedel men det finns mig veterligen ingen användbar checklista som fungerar för allla typer av jobb, därför är det vettigt att lägga ner tid i planeringsstadiet på att göra en vettig riskanalys i samband med att man skapar arbetsmiljöplanen, det underlättar sedan för de som ska utföra arbetet och risken att någon oförutsedd risk dyker upp minskar lite.


Generelt är det så här (syftar ej på TS fall men i många fall)
Det är olika intressen som står i konflikt. Pengar och hälsa/säkerhet

Fastighetsägaren vill inte ha några extra kostnader = säger att allt är lugnt
Arbetsgivaren vill inte riskera hälsan på sin personal = Vill inte göra jobbet innan de vet att de är säkert.
Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret för sin personal och de ska säkerställa att arbetsmiljön inte påverkar arbetarnas hälsa.
 
  • Gilla
SaltisKarin
  • Laddar…
Jag är själv ganska restriktiv när det gäller asbest. Är ganska påläst i ämnet och petar inte i saker i onödan utan beställer då sanering.
Men i det här fallet så ser jag inte problemet.
De ska byta en mätare på en plats där det inte finns asbest. De kommer inte att röra de rör där isoleringen är skadad.
Alla källare där det finns eller har funnits asbest i rörisolering är mer eller mindre kontaminerade.
I så fall borde de inte sätta sin fot i någon källare äldre än 1982.
Ska man göra en totalsanering av utrymmena och det som finns däri så snackar vi om en väldigt stor kostnad.
Alltså avtorkning och städning av samtliga ytor, förutom borttagning av det som är på rören.
Det är t om så att man kan förvärra spridningen av att enbart börja peta loss det som finns på rören.
Jag hade bytt mätaren utan bekymmer i detta fall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
C
H HSP skrev:
Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret för sin personal och de ska säkerställa att arbetsmiljön inte påverkar arbetarnas hälsa.
Absolut, och jag tror du missförstår mig här.
Visst har arbetsgivaren arbetsmiljöansvaret, och visst är det bra eller snarare ett krav att de anställda har en rimlig nivå av kunskap och rutiner att bedöma risker på arbetsstället och hålla en dialog med arbetsgivaren om detta. Jag ser inget fel i sig i att montören gjort en riskbedömning här.

Problemet här är att montören enligt min mening gjort en uppenbar felbedömning. Vilket inte heller i sig är något fel om det inte vore så att arbetsgivaren skjutit över ansvaret för att göra en kvalificerad bedömning på uppdragsgivaren som i sin tur skjutit över ansvaret på slutkunden.

Vilka intyg kräver du själv innan du beträder en arbetsplats?
 
  • Gilla
BerraBo och 1 till
  • Laddar…
B Byggare Sonja skrev:
Vad skulle hända om du skär bort all isolering som du befarar innehåller asbest och låter det vara kopparrent tills bytet är utfört? Det kan knappast krävas ett intyg om det inte finns isolering kvar.
Sedan kan du isolera rören som du vill.
Rätt omfattande operation att först ta bort all isolering och sedan isolera på nytt. Det skulle också innebära en stor kostnad för något som jag betraktar som en marginell förbättring.
Den risk som har förts fram är att skador på befintlig isolering kan frigöra skadliga ämnen och min uppfattning att det också kan uppnås genom att kapsla in det farliga.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är olika intressen som står i konflikt. Pengar och hälsa/säkerhet
Fastighetsägaren vill inte ha några extra kostnader = säger att allt är lugnt
Arbetsgivaren vill inte riskera hälsan på sin personal = Vill inte göra jobbet innan de vet att de är säkert.
Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret för sin personal och de ska säkerställa att arbetsmiljön inte påverkar arbetarnas hälsa.
Instämmer i din beskrivning hur det bör fungera generellt. Min invändning är att det känns som stort beroende av vem som gör riskbedömningen. I mitt fall är kommunen leverantör av el,värme och vvs och då känns det konstigt att man byter elmätare och vattenmätare utan invändningar men när ue för fjv kommer så görs bedömningen att det måste asbestsaneras först.
 
P
Bockamålen Bockamålen skrev:
Du får sanera asbest själv men måste följa samma regler och restriktioner som en professionell asbestsanerare.
Att lämna ett asbestprov kostar mellan 1000-2000:- man kan inte se asbest med blotta ögat. Att utsätta sej för asbest är bara farligt om det dammar eller som i detta fall att isoleringen är trasig. Det kan räcka med EN exponering för att lungorna kan ta skada. Att anlita en saneringsfirma är ju såklart det allra säkraste och då kan du få ett intyg på att sanering är gjord. Kostar runt 500:-/timma . Att sanera rör tar inte så lång tid då man använder sk glovebag så man behöver inte så mycket förberedelser.
Arbetsmiljöreglerna gäller enbart anställdas, eller egenföretagares arbete i tjänsten.
Vad du gör med din egen asbest är ditt eget ansvar.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.