M
A ajn82 skrev:
De flesta gör väl dock inte allt själv på bilen, jag gissar att det flesta gör inget själv.

Hade en tio år gammal passat, tror vi la närmre 20k/år i service och reparationer under de åren vi hade den
Min spontana tanke är att det är lite märkligt att köpa en 10 år gammal om man inte mekar själv. Annars håller jag med dig i dagens privatleasinghysteri att man inte gör ett jota själv med bilen. Men det ska å andra sidan inte behövas med nyare bilar. Våra bilar är 5 år gamla och haft dom ungefär lika länge. Servas för 3-5000kr/st per år och det enda jag gjort är bytt bromsskivor bak då tanten bromsar väldigt försiktigt. Moderna bilar är bra!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur många mil?
Senaste bilen som som byttes in var en V70 diesel 2008 ny och byttes bort 9 år senare, 2017, med dryga 23 000 mil på mätaren. Totalt service/rep ca 45 000 kr exkl. däck, under de nio åren och gjort på Volvoverkstad.
Tror den hade gått 12000 mil ungefär när vi sålde, men var alltid nånting som strulade på den, lackade ut totalt och blir inte vw fler gånger.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min spontana tanke är att det är lite märkligt att köpa en 10 år gammal om man inte mekar själv. Annars håller jag med dig i dagens privatleasinghysteri att man inte gör ett jota själv med bilen. Men det ska å andra sidan inte behövas med nyare bilar. Våra bilar är 5 år gamla och haft dom ungefär lika länge. Servas för 3-5000kr/st per år och det enda jag gjort är bytt bromsskivor bak då tanten bromsar väldigt försiktigt. Moderna bilar är bra!
Den var tio år när vi sålde, hade den i 4-5 år
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det mesta är liknande tekniker ich bör kunna göras själv.
Sen kan man ju räkna in egen tid som en kostnad, tid man kunde lägga på extrajobb istället och då är väl kanske ca 200:-/h rimligt för tidsåtgången
Eller så tar man tiden från TV-tittande, slösurfande och njuter av att vara ute under bar himmel
Iaf så det brukar bli för mig 1-2ggr per år.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter bra, men det hade jag tyckt oavsett om det varit bra affärer eller inte, för det låter mer som pengar lagda på en hobby än som investeringar. Och oavsett hur vi sparar eller förräntar våra medel så tycker jag att man ska få använda dem mer eller mindre som man vill.

I sakfrågan skiljer vi oss inte heller nämnvärt. Att jag tycker att du räknar slarvigt ändrar ju inte att jag håller med om att elbil inte är för din far.
Just det med de fordonen han har är ju den enda avkastningen som blir för hans del att få köra lite. Han menade på att de får vi ungar ta hand om även om vi menar att vi inte ska ha något =)

Jag räknat lite slarvigt, men vi behöver inte ta det så seriöst. Så länge man kör det man vill och inte försöker trycka på andra att det är bättre om det inte är det och tvärtom =)

Som jag skrev innan, sätt sig ner och räkna genom allt ordentligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känns som en ganska enkel kalkyl att göra själv? :) Ställ besparingen i bränsle t ex ca 16 000 kr/år mot räntekostnaden för 200 000 kr extra i lån t ex 6 000 kr/år. Utmaningen är andrahandsvärdet och där får man gissa om elbilen kommer att minska 10 000 kr per år mer än bensinbilen.

/Krille
Den är nog inte så jätteenkel. Om man har en jädrans otur så har man plockat ut en tesla m3 förra året. Hitta en på marketplace där han ville ha 580 eller något runt där. Det var inte longrange heller.
En sådan säljer tesla med 3 månaders leverans för 519 idag.

Så jag vill nog påstå att marknaden för dessa modeller stendog och gav ett katastrofalt ekonomiskt läge för de stackarna.
 
R Rkarlsson skrev:
Den är nog inte så jätteenkel. Om man har en jädrans otur så har man plockat ut en tesla m3 förra året. Hitta en på marketplace där han ville ha 580 eller något runt där. Det var inte longrange heller.
En sådan säljer tesla med 3 månaders leverans för 519 idag.

Så jag vill nog påstå att marknaden för dessa modeller stendog och gav ett katastrofalt ekonomiskt läge för de stackarna.
Ja och nej.Naturligtvis är den inte värd 580. Inte innan prissänkningen av nya Tesla heller tycker jag. Nya bilar i den prisklassen brukar tappa mer än 100 kkr första året. Min egen bil hade tappat 600 kkr på fyra år, men så var det varken Tesla eller elbil eller pandemi och komponentbrist vid det tillfället.

Men om ägaren byter till en ny likadan går det på ett ut. Inbytet mindre värt och nya bilen 150 kkr billigare. Kanske inte så i detta fallet, mer normalt är väl att byta efter tre till fem år beroende på körsträcka. Men eran där man kunde sälja bilen för mer än man köpte den för är (förhoppningsvis) över. Som Trabanten i DDR: köa i år för leverans och sen kan man sälja vidare med vinst.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den är nog inte så jätteenkel. Om man har en jädrans otur så har man plockat ut en tesla m3 förra året. Hitta en på marketplace där han ville ha 580 eller något runt där. Det var inte longrange heller.
En sådan säljer tesla med 3 månaders leverans för 519 idag.

Så jag vill nog påstå att marknaden för dessa modeller stendog och gav ett katastrofalt ekonomiskt läge för de stackarna.
Fast nu ville du ju att jag skulle räkna på just en Opel mokka;)

Teslas prissänkning är ett extremt exempel och något som Tesla gjort tidigare så inte helt oväntat.

De som köpt en ny Model 3 de senaste åren har kunnat sälja bilarna med vinst p g a prisökningarna och miljöbonusen. 580 kkr för en SR köpt för ett år sedan var en bra vinst medan justeringen ner nu kanske innebär 480 kkr. Det blir en mer normal värdeminskning för en bil strax över 500 kkr.

Men många Model 3 och Y som är till salu nu är helt fel prissatta och kommer att tappa säkert 100 kkr. Även konkurrerande märken kommer att behöva justera priserna både på begagnade och nya bilar. Tufft att t ex sälja id3 eller xc40 när man får motsvarande Tesla snabbare och tull samma pris eller billigare.

En positiv utveckling för alla som ännu inte köpt en elbil :)

/Krille
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Meka själv handlar mer och mer om mjukvarukunskaper och mindre och mindre om mekanik för varje dag som går. Ju nyare bil, desto svårare att meka själv.
Dessutom är det mycket färre rörliga delar på en elbil än på en fossilbil.
 
  • Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Meka själv handlar mer och mer om mjukvarukunskaper och mindre och mindre om mekanik för varje dag som går. Ju nyare bil, desto svårare att meka själv.
Dessutom är det mycket färre rörliga delar på en elbil än på en fossilbil.
Snart dags att börja meka själv då :D
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
I övrigt håller jag med Rkarlsson. Så länge det inte finns en begagnatmarknad med elbilar en bra bit under 100 000:- kommer många att sitta kvar i fossilspåret.
Så är det ju, ingen tvekan.
Omställningen kan inte gå på över en natt, utan det är ju ett 10-års-projekt. Dvs om 10 år bör det vara möjligt för de flesta att kunna välja elbil, men det kommer troligen fortfarande vara kvar rätt många ICE-bilar, de som säljs i år kommer ju fortfarande vara någorlunda fina och fräscha då (det är ju sådana bilar jag köpt i hela mitt liv, och jag har alltid tyckt den senaste var riktigt fin och "ny", jämfört med de tidigare. :)
 
M Markarbetaren skrev:
Servas för 3-5000kr/st per år och det enda jag gjort är bytt bromsskivor bak då tanten bromsar väldigt försiktigt. Moderna bilar är bra!
Hur bra är en modern bil som måste servas för upp till 5000 kronor per år? Låter rätt dålig om den kräver service som är så dyr.
 
M
J jocke31 skrev:
Meka själv handlar mer och mer om mjukvarukunskaper och mindre och mindre om mekanik för varje dag som går. Ju nyare bil, desto svårare att meka själv.
Vad baserar du dina erfarenheter kring att meka på? Jag har i princip alltid gjort allt själv med mina bilar. Renoverat topplock, bytt turboaggregat till att mappa dom själv med laptop och standalone sprut. Och jag måste säga att idag är bilarna betydligt enklare att få ordning på! Detta baserar jag på MIN erfarenhet av +35 år med att meka med bilar.

Minns 80-talet med felsökning på Volvo med Strombergförgasare, hopplös att få ordning på CO-halten inför besiktning. Eller K/L-jetronic-spruten som innebar byta del för del tills man hittade felet så bilen fungerade. Idag har jag en OBD 11 till folkan (köptes för att släppa på elektriska handbromsen) och en iCarsoft som fungerar till dom flesta bilar med OBD II. Felsökning idag görs med mobilen via Wifi eller blåtand, hur enkelt som hellst.

Jag upplever det som att folk som uttrycker sig "att dagens bilar går inte att göra någonting själv med" inte vet vad man pratar om eller bara häver ur sig en klassisk klyscha. Det är ju inte så att en förbränningsmotor har genomgått nån form av evolution sedan 1989 när vi fick sondstyrning och elektrisk insprutning. Principen för motorns funktion är fortfarande ganska identisk förutom att vissa delar har fått snävare toleranser och finslipats för bättre bränsleekonomi.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Hur bra är en modern bil som måste servas för upp till 5000 kronor per år? Låter rätt dålig om den kräver service som är så dyr.
Trollar du nu igen? Har du klippt av några mer kablar i din 15 år gamla bil? Sist var det backsensorer som var ett jäkla dumt påhitt när man skulle backa med släp och inte orkade trycka på knappen:crysmile:
 
M Markarbetaren skrev:
Trollar du nu igen? Har du klippt av några mer kablar i din 15 år gamla bil? Sist var det backsensorer som var ett jäkla dumt påhitt när man skulle backa med släp och inte orkade trycka på knappen:crysmile:
??? Är det inte bättre att svara på frågan. Hur bra är en modern bil som kräver service på uppåt 5000 kr per år. Är det en svår fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.