R Rkarlsson skrev:
Men då vill jag se en motsatt beräkning
Det kanske du vill, men jag är inte rätt person att göra den. Dels för att jag inte tror att den kommer visa ett motsatt utfall, dels för att jag inte kan och inte vet vilka parametrar man borde beakta. Utöver räntekostnaderna väntar jag mig exempelvis att det finns förväntade service- och reparationskostnader som du utelämnar. Att ett enskilt fordon inte kostat något i sådana kostnader är en dålig indikation på att inte andra bilar skulle hamna närmare normala sådana kostnader, med en sannolik variation både uppåt och nedåt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kanske du vill, men jag är inte rätt person att göra den. Dels för att jag inte tror att den kommer visa ett motsatt utfall, dels för att jag inte kan och inte vet vilka parametrar man borde beakta. Utöver räntekostnaderna väntar jag mig exempelvis att det finns förväntade service- och reparationskostnader som du utelämnar. Att ett enskilt fordon inte kostat något i sådana kostnader är en dålig indikation på att inte andra bilar skulle hamna närmare normala sådana kostnader, med en sannolik variation både uppåt och nedåt.
Men du kan ju inte vara säker på att en id3 inte behöver reperationer efter 2 år heller vilket utan tvekan ger ganska höga kostnader. De har problem med krängningshämmare exempelvis och bromsarna verkar första modellen ha lite problem med.

Men nu handlade det om att peppa en person med dåligt intresse för elbilar att välja en elbil framför en bensin ekonomiskt. Det går givetvis inte.
 
R Rkarlsson skrev:
Men du kan ju inte vara säker på att en id3 inte behöver reperationer efter 2 år heller vilket utan tvekan ger ganska höga kostnader. De har problem med krängningshämmare exempelvis och bromsarna verkar första modellen ha lite problem med.

Men nu handlade det om att peppa en person med dåligt intresse för elbilar att välja en elbil framför en bensin ekonomiskt. Det går givetvis inte.
Det går säkert att peppa någon med dåligt intresse för elbilar att lägga 500 kkr på en elbil istället för 500 kkr på en bensinbil.

Däremot omöjligt att motivera någon som kör 1000 mil per år att det är ekonomiskt att lägga 500 kkr på en elbil istället för 50 kkr på en bensinbil.

/Krille
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
du kan ju inte vara säker på att en id3 inte behöver reperationer efter 2 år heller vilket utan tvekan ger ganska höga kostnader.
Nej, men det är mindre sannolikt att något nytt än något gammalt går sönder. Och du som leasat kan vara rimligt säker på att de kostnaderna inte drabbar dig. Det är ju en av de sakerna du betalar för. Eller ja, det mesta träffas nog av garantin, så det gäller både dig som leasar och mig som äger, men ändå. Motsvarande inbakade kostnader och garantier finns inte på en tio år gammal bil.
 
K Krille4 skrev:
Det går säkert att peppa någon med dåligt intresse för elbilar att lägga 500 kkr på en elbil istället för 500 kkr på en bensinbil.

Däremot omöjligt att motivera någon som kör 1000 mil per år att det är ekonomiskt att lägga 500 kkr på en elbil istället för 50 kkr på en bensinbil.

/Krille
Visst är en del lättpåverkade. Men det handlade om att få en som är nöjd och glad med en bensinbil att köpa en betydligt dyrare bil som kostar betydligt mer att äga jämfört med en bil som kostar betydligt mycket mindre.
Ett exemplariskt exempel bensin vs el på helt ny bil har vi bilen mokka. Det är exakt 200 000 kr dyrare med elen.
Motivera 200 000 kr . Det är rätt många år innan elbilen är billigare med allt inkluderat =)
Majoriteten av alla jag känner väljer inte bil efter miljö heller.
Det är omöjligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men det är mindre sannolikt att något nytt än något gammalt går sönder. Och du som leasat kan vara rimligt säker på att de kostnaderna inte drabbar dig. Det är ju en av de sakerna du betalar för. Eller ja, det mesta träffas nog av garantin, så det gäller både dig som leasar och mig som äger, men ändå. Motsvarande inbakade kostnader och garantier finns inte på en tio år gammal bil.
Det som är inom 2 år hamnar såklart på garanti.

Om inte den äldre bilen havererar i motor eller låda så är ju bromsar, tändspolar osv osv ändå billigare än en 3 års leasing med 5000 kr månaden jämfört med en 50 000 krs bil. Ja om du inte kör riktigt dåligt och lyckas förstöra upphängning och bromsar stup i kvarten. Men då har du det problemet med en ny bil med antagligen.
 
R Rkarlsson skrev:
Visst är en del lättpåverkade. Men det handlade om att få en som är nöjd och glad med en bensinbil att köpa en betydligt dyrare bil som kostar betydligt mer att äga jämfört med en bil som kostar betydligt mycket mindre.
Ett exemplariskt exempel bensin vs el på helt ny bil har vi bilen mokka. Det är exakt 200 000 kr dyrare med elen.
Motivera 200 000 kr . Det är rätt många år innan elbilen är billigare med allt inkluderat =)
Majoriteten av alla jag känner väljer inte bil efter miljö heller.
Det är omöjligt.
Ja det är väl klart att man inte ekonomiskt kan motivera något som kostar betydligt mer att äga - kan inte se att någon tror det? :)

Däremot kan man rent ekonomiskt motivera en dyrare bil som kostar mindre att äga. T ex om ägaren av Mokkan kör 5000 mil per år och kan spara 8 kr/mil i bränslekostnad.

/Krille
 
R Rkarlsson skrev:
Motivera 200 000 kr . Det är rätt många år innan elbilen är billigare med allt inkluderat
Det tycker jag är en bra och enkel räkneuppgift.

Säg att bilen har en livslängd på 20 år och att den då går i genomsnitt 1.500 mil per år. Det är alltså 10 tkr som den ska vara billigare per år. Givet att vi bortser från allt utom bränsle så är elbilen lönsam om elen är sju kronor billigare än bensinen per mil.

Med dagens subventioner (elbilar bidrar med betydligt mindre i skatt per körd mil) kan man alltså sannolikt komma billigare undan på Opeln även om man bara räknar bränsle. I verkligheten blir förstås siffrorna ännu bättre då avgasvarianten kommer kräva avsevärt mer i exempelvis servicekostnader.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag är en bra och enkel räkneuppgift.

Säg att bilen har en livslängd på 20 år och att den då går i genomsnitt 1.500 mil per år. Det är alltså 10 tkr som den ska vara billigare per år. Givet att vi bortser från allt utom bränsle så är elbilen lönsam om elen är sju kronor billigare än bensinen per mil.

Med dagens subventioner (elbilar bidrar med betydligt mindre i skatt per körd mil) kan man alltså sannolikt komma billigare undan på Opeln även om man bara räknar bränsle. I verkligheten blir förstås siffrorna ännu bättre då avgasvarianten kommer kräva avsevärt mer i exempelvis servicekostnader.
Frugans Fiat 500e räknade vi hem på bara tio år bara på bränsle och skatt. Sedan är servicen mycket billigare, försäkringen också (förstår själv inte detta) osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frugans Fiat 500e räknade vi hem på bara tio år bara på bränsle och skatt. Sedan är servicen mycket billigare, försäkringen också (förstår själv inte detta) osv.
Det är väl utan andrahandsvärde också?

Inköpspris: kapitalkostnad på insats (avkastning börs ca 10%) + ränta på finansiering
Drift: kostnad för bränsle + förväntad medelkostnad för service och reparation
Kapitalförlust värdeminskning: inköpspris - förväntat avyttringspris.

Sen är det bara att ställa upp i Excel för olika senarion och jämföra så ser man kostnaderna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enkelt, ja. Bra, nej.

Du lurar dig själv då du bara räknar det du ser, men missar det du inte ser, alltså den uteblivna förväntade avkastningen.
Så om man lånar 600k på huset till en elbil ska man räkna in den förväntade avkanstingen på fonder man kunde köpt istället?
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
D
Alla dessa diskussioner om bilekonomi är ju gamla nyheter och svar finnes.

En räv i detta ämne är Erik Naessén, mångårig bilkonsult, driver företaget elbilsexpert.com och har varit väldigt aktiv på Rika tillsammans forum i dessa frågor, för att undvika att dra på mig för många hätska kommentarer rekommenderar jag de som är intresserade av bilekonomi att läsa ifatt där. Massor av verkliga ekonominördar med koll på örena som vänt in och ut på de olika bilvalen.

Jag har ingen relation till någon av dessa men kan tycka det är roligt att nörda ner mig i fakta.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kan bara hålla med. Här borde andra tillverkare verkligen lära sig av Tesla. Jag får OTA-uppdateringar lite då och då. Vissa innehåller bra och ny funktionalitet, men andra känns mer onödiga. Exempel på bra uppdateringar jag fått är förbättrad laddkurva/räckvidd och även vissa assistansfunktioner i bilen.
Men många bilar verkar bara få uppdateringar som inte rör bilen direkt utan bara nya funktioner på skärmen eller i kartan, dvs rent kosmetiska uppdateringar.
Självklart ska hela bilen kunna uppdateras via OTA, dvs alla system som rör körning, bromsar, styrning, laddning, batterifunktioner osv. En modern bil är ju mer eller mindre en dator på hjul och det mesta är mjukvarustyrt.
Nu är det ju inte bara Tesla som "kan" OTA uppdatera (vilket Tesla ägare alltid verkar tro).
Både Mercedes och BMW gör rätt mycket över OTA uppgradering.

Min tidigare X5 45e fick flera optimeringar och original räckvidden på 80 km, utökades till 88 km t.ex.
 
G Greger_08 skrev:
Så om man lånar 600k på huset till en elbil ska man räkna in den förväntade avkanstingen på fonder man kunde köpt istället?
Bra fråga, men nej det tycker jag inte. Det var därför jag ursprungligen skrev samma kapitalkostnad, eller liknande. Men vi är olika riskaverta med olika pengar. Och olika personer olika mycket.

Hade @Rkarlsson kontrat med att hans pappa minsann alltid har sina pengar på ett bankkonto utan ränta så hade beräkningen just för honom stämt, men haft låg allmängiltig relevans.

För oss andra ligger väl sanningen oftast någonstans mellan nollränta och att allt annars suttit på börsen.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja det är väl klart att man inte ekonomiskt kan motivera något som kostar betydligt mer att äga - kan inte se att någon tror det? :)

Däremot kan man rent ekonomiskt motivera en dyrare bil som kostar mindre att äga. T ex om ägaren av Mokkan kör 5000 mil per år och kan spara 8 kr/mil i bränslekostnad.

/Krille
Räkna 2000 mil per år och i 3 år som leasingen ligger på. Du får gärna göra om leasingen till ett köp istället. Opel har 3 års garanti på bilarna.
Fortfarande mer lönsamt med mokkaE?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.