Min leverantör av fjärrvärme behöver byta mätare för att matcha kommnade uppgradering av elmätare. Arbetet utförs av underentreprenör. Då bytet skulle göras har denne registrerat att det finns skador på rörisoleringen i källaren och att det innehåller asbest. I och med denna upptäckt har bytet inte gjorts utan istället fordrar denne att mätplatsen ska saneras. Upptäckten informerades via mejl den 23 december med krav på åtgärd inom 2 månader.
Kommentar från montör:
Brist asbest.
Bruten asbest i korridor och uc.
Sanering krävs och intyg på detta.

Vid kontakt med ue hänvisades till att man måste följa kraven kring arbetsmiljö för sin personal och att detta inbegriper miljön för att komma till arbetsområdet.

Tacksam för synpunkter från andra byggahusare som har idéer om jag kan åtgärda detta på egen hand utan att anlita firma. Jag är personligen inte rädd för att utsätta mej för förhöjd exponering vid enstaka tillfälle.
Om det är farligt för installatören att gå in i källaren och byta mätare kanske jag måste omvärdera min i stort dagliga vistelse i samma utrymme?
Mätare som ska bytas:
Värmefördelningssystem med rör, ventiler och energimätare (Kamstrup). Installation i tekniskt utrymme eller pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på brister med asbest
Rörledningar och kablar löper längs insidan av ett skadat tak, belyst av en strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trångt utrymme med isolerade rör, kablar och en värmepanna, troligen i ett förråd eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad källartak med synliga rör och kablar, belyst av en ljuskälla till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit målad källartak med rör, kablar och isolerad ventilationsslang. Slitage syns på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat, trångt utrymme med brädor, spånskivor och en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du pratat med firman vilken typ av intyg de kräver?

Bör ju räcka med att berörd isolering är borta.

Ett intyg betyder ju bara att en behörig person har skrivit ett intyg, inte att det faktiskt är bra sanerat.

Skära hål i böjarna och fylla de med vatten innan man tar bort dem.
 
  • Gilla
Veent och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Då bytet skulle göras har denne registrerat att det finns skador på rörisoleringen i källaren och att det innehåller asbest.
Hur har de konstaterat det? Har de skickat ett prov på analys eller "vet de att det är så"?
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Har du pratat med firman vilken typ av intyg de kräver?
Dom vill att firman som gör sanering ska skriva intyg. Beträffande min passning att jag tänkt göra det själv blev svaret att han inte visste om jag fick det. Min kommentar till det att naturligtvis får jag fibbla med mina rör på egen hand.
Vill ju inte ta bort isoleringen heller för då blir det okontrollerbar värme i källaren. Delvis borttag ger ju brottytor som inte tolereras utan behöver inneslutas.
Min idé är att lägga gasbinda i gipsbad och linda på ytterligare lager där det finns brister. Antar att det är gjort så från start.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 9 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Hur har de konstaterat det? Har de skickat ett prov på analys eller "vet de att det är så"?
Innehåll i brevet:
Vår underentreprenör XXXXXXX är van med att bedöma asbest. Vi bekostar eventuella bomkörningar, d.v.s. fall då du beställt asbestsanering och er entreprenör vid ankomst konstaterar att det inte förekommer asbest. När vår ue bedömer behov av provtagning bekostas den kostnaden av oss som i sin tur rapporterar utfallet till dig.

I det här fallet har man inte bedömt det nödvändigt med provtagning.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Ptja, antingen får du gå på deras gissningar (för det är vad det är, det går inte att se om det är asbest) eller så får du skicka ett eget prov på analys.

När är huset och värmesystemet byggt? Måste de kapa rören för att få dit den nya mätaren eller varför gnäller de? Asbest dammar bara när man börjar greja med den, riva/såga/borra osv.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 8 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ptja, antingen får du gå på deras gissningar (för det är vad det är, det går inte att se om det är asbest) eller så får du skicka ett eget prov på analys.

När är huset och värmesystemet byggt? Måste de kapa rören för att få dit den nya mätaren eller varför gnäller de? Asbest dammar bara när man börjar greja med den, riva/såga/borra osv.
Huset och värmerören med misstänkt asbest är från 1941. Fjärrvärmen installerad 1986.
Det finns inga rör vid värmemätaren som är misstänkt asbest. Problemet är att installatören inte vill vistas eller passera i utrymme med misstänkt asbest i luften från gamla rören.
 
  • Haha
BlackDragon
  • Laddar…
C
BerraBo BerraBo skrev:
Problemet är att installatören inte vill vistas eller passera i utrymme med misstänkt asbest i luften från gamla rören.
Helt otroligt, asbestnojan når nya höjder...
Jag skulle nog börja med att ta dit någon för att utreda om det verkligen finns asbest där.
 
  • Gilla
BlackDragon och 29 till
  • Laddar…
Tejpa igen där det ser ut att vara sprickor och städa upp skräpet på golvet.
Det är vad som behövs.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 16 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helt otroligt, asbestnojan når nya höjder...
Jag skulle nog börja med att ta dit någon för att utreda om det verkligen finns asbest där.
Även om det är en lite sak så handlar det om arbetsgivaransvar, det är stor skillnad på att som privatperson välja att vistas där kontra att som arbetsgivare ansvara för arbetsmiljön för sina anställda.
 
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Tejpa igen där det ser ut att vara sprickor och städa upp skräpet på golvet.
Det är vad som behövs.
Det är min idé också. Frågan är om det accepteras som tillräcklig åtgärd och det är ju svårt att få intyget.
Vad anser du är bästa sättet att försluta skadorna med. Gasbinda med med gips eller finns det något annat som är mer flexibelt?
 
L Liljeros skrev:
Även om det är en lite sak så handlar det om arbetsgivaransvar, det är stor skillnad på att som privatperson välja att vistas där kontra att som arbetsgivare ansvara för arbetsmiljön för sina anställda.
Jag har full förståelse och respekt för detta men frågan är om det inte är alltför omfattande krav. Skulle man inte kunna ta på enklare skyddsutrustning på den som ska byta mätare.
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Det här låter helt absurt.
AV har minskade krav för material som innehåller under 1 viktprocent asbest. Men de reglerna berör bara hantering av asbest. I ditt fall ska de inte ens hantera något, utan bara vistas i ett utrymme. Vad vill de att du ska göra, bevisa att det inte finns fria asbestpartiklar i luften?

Har du någon möjlighet att få jobbet utfört av en annan UE? Annars är nog bästa alternativet att linda om skadorna som finns och våttorka, sen försöka få nuvarande UE att inse hur överdrivet paranoida de är.
 
  • Gilla
orom och 7 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det här låter helt absurt.
AV har minskade krav för material som innehåller under 1 viktprocent asbest. Men de reglerna berör bara hantering av asbest. I ditt fall ska de inte ens hantera något, utan bara vistas i ett utrymme. Vad vill de att du ska göra, bevisa att det inte finns fria asbestpartiklar i luften?

Har du någon möjlighet att få jobbet utfört av en annan UE? Annars är nog bästa alternativet att linda om skadorna som finns och våttorka, sen försöka få nuvarande UE att inse hur överdrivet paranoida de är.
Tack för informationen. Värdefullt argument i kommunikationen med kommunen som är fjärrvärmeleverantör. Det är dom som lagt ut jobbet på ue och denne hävdar att man förbundit sig att följa gällande arbetsmiljöregler.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Tack för informationen. Värdefullt argument i kommunikationen med kommunen som är fjärrvärmeleverantör. Det är dom som lagt ut jobbet på ue och denne hävdar att man förbundit sig att följa gällande arbetsmiljöregler.
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf
Man pratar även om "hantering" och "rivning", men ingenting om att gå förbi ett rör. Man kan säkert hamna i ett gränsläge om du har så dammigt i utrymmet att man river upp det bara av att röra sig, men det kommer du ju bort ifrån genom att erbjuda dig att våttorka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.