J jawen skrev:
Jag har aldrig sagt HELA marknaden, utan jag sa att den kan manipuleras.
Köp upp 20-30-40-50% av något så är det lätt att manipulera.

Så det behöver absolut inte vara hela marknaden
Men ge exempel där nån gjort det i du påstår i modern tid och lyckats?
 
Z Zodde skrev:
Nu pratar vi om reglerade marknader
Elmarknaden är ju avreglerad sedan 1996 ??

Enormt många utredningar tyder på att många marknader är manipulerade via aktierna, och antalet insideraffärer på jordklotet är gigantiskt!

Så sluta försök övertyga mig om att marknader INTE är manipulerade någonstans.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du hajar inte riktigt. Skulle tysk industri ”gå i konkurs” skulle det dra med dig hela världsekonomin i en farlig recession. Absolut inte bra för Sverige eller nåt annat land. Vår exportindustri lever av utländsk efterfrågan.
Istället verkar det bli nordisk industri som går i konkurs. Men det gör kanske inget.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Elmarknaden är ju avreglerad sedan 1996 ??

Enormt många utredningar tyder på att många marknader är manipulerade via aktierna, och antalet insideraffärer på jordklotet är gigantiskt!

Så sluta försök övertyga mig om att marknader INTE är manipulerade någonstans.
Elmarknaden är avreglerad men marknadsplatsen (Nordpool) är reglerad. Sorry, borde skrivit marknadsplats/börs

Insiderhandel är nåt annat. Det handlar om information som inte är offentlig. Behövs inte köpa många tusen aktier för att det ska bli lönande. Tvärtom, köper du för mycket ökar risken och bli upptäckt.

På Nordpool finns inte risk för den typ av manipulation
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Istället verkar det bli nordisk industri som går i konkurs. Men det gör kanske inget.
Nej, nordisk industri går inte i konkurs. Nån spåman blir du aldrig.
 
Z Zodde skrev:
Elmarknaden är avreglerad men marknadsplatsen (Nordpool) är reglerad. Sorry, borde skrivit marknadsplats/börs

Insiderhandel är nåt annat. Det handlar om information som inte är offentlig. Behövs inte köpa många tusen aktier för att det ska bli lönande. Tvärtom, köper du för mycket ökar risken och bli upptäckt.

På Nordpool finns inte risk för den typ av manipulation
Det räcker att några vattenkraftsägare tycker att elpriset är för lågt. Så de tvingar gaskraften att starta genom att dra ner lite så det blir brist. Kostar dem ingenting eftersom de säljer mindre för totalt mer pengar den timmen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, nordisk industri går inte i konkurs. Nån spåman blir du aldrig.
Finns folk här som sagt att om industrin inte klarar dessa priser får de ställa om eller lägga ner.
 
K karlmb skrev:
Det räcker att några vattenkraftsägare tycker att elpriset ät för lågt. Så de tvingar gaskraften att starta genom att dra ner lite så det blir brist. Kostar dem ingenting eftersom de säljer mindre för totalt mer pengar den timmen.
Funkar inte så.
Enda möjliga sättet det i teorin hade kunnat funka är att en aktör får se alla köp och säljorders från ALLA andra aktörer INNAN matchning och agerat utifrån den infon. Då hade vi igen snackat insiderhandel men där kommer vi aldrig ens i närheten
 
Z Zodde skrev:
Funkar inte så.
Enda möjliga sättet det i teorin hade kunnat funka är att en aktör får se alla köp och säljorders från ALLA andra aktörer INNAN matchning och agerat utifrån den infon. Då hade vi igen snackat insiderhandel men där kommer vi aldrig ens i närheten
Varför måste jag se alla bud? Jag lägger helt enkelt egna bud som är så höga att ingen köper.
 
K karlmb skrev:
Finns folk här som sagt att om industrin inte klarar dessa priser får de ställa om eller lägga ner.
Om inte om funnits.
Priser vi ser nu, strax över kronan trots att vi är i januari klarar alla. ”Dessa priser” syftar nog på när vi låg på 3-5kr! och skulle vi se sådana priser över tiden drabbas inte bara industrin utan hela samhällsekonomin
 
K karlmb skrev:
Varför måste jag se alla bud? Jag lägger helt enkelt egna bud som är så höga att ingen köper.
Men du är ganska liten i totalen så att ingen köper din el blir du bara själv lidande av, finns andra producenter som skruvar upp sin produktion nån %…
För att det ska funka måste du veta hur alla andras intressen ser ut
 
K karlmb skrev:
Varför måste jag se alla bud? Jag lägger helt enkelt egna bud som är så höga att ingen köper.
Det resulterar ju bara i att du inte får sälja. Den metoden fungerar bara om du känner till övriga bud så att du vet att du får en stor förändring med en liten utbudsförändring. Den typen av manipulering skulle dessutom upptäckas tämligen lätt. Den förekommer helt enkelt inte.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om inte om funnits.
Priser vi ser nu, strax över kronan trots att vi är i januari klarar alla. ”Dessa priser” syftar nog på när vi låg på 3-5kr! och skulle vi se sådana priser över tiden drabbas inte bara industrin utan hela samhällsekonomin
Vi får väl se.
 
Z Zodde skrev:
Men du är ganska liten i totalen så att ingen köper din el blir du bara själv lidande av, finns andra producenter som skruvar upp sin produktion nån %…
För att det ska funka måste du veta hur alla andras intressen ser ut
Jag vet deras intressen för de sammanfaller med mina. Vi kan sakta men säkert höja buden överlag tills gaskillen vaknar.
Får jag inte sälja en enskild timme så har jag ju vattnet kvar. Och när han väl tänt i pannan så får vi alla mycket mer.
Och vi vet också rätt väl vid vilket pris han slutar producera. Så vi kan lätt styra mot optimalt pris.
 
Redigerat:
Som du sedan tvingas sälja billigt? Vattenkraften ser till att tappa sitt vatten när det ger bäst betalt. Om du aktivt försöker manipulera priset så lär det upptäckas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.