Z Zodde skrev:
Är det nåt vi diskuterat? Moral?
Jag skrev att det var infantilt å önska ett annat lands industri i konkurs och tro att Sverige skulle "tjäna" nåt på det om det skedde...
Nån diskussion om moral eller känslor har jag inte deltagit i och kommer ej heller att göra.
Moral och känslor är 2 HELT olika saker, så ordet "känslor" hör inte hemma här!

Moral & moraliska krav däremot, är att vi ALLA TILLSAMMANS ska "göra vad vi kan" för att få en "grönare värld"
Har inte Parisavtalet med elproduktion att göra tycker du?

Diskuterar vi inte elproduktion här?
 
G OMathson skrev:
Jag jobbar inom svensk exportindustri som du verkar vilja lägga ner.
Varför ständigt komma med ovidkommande och felaktiga påståenden? Exportindustrin är motorn i svenskt näringsliv och får i likhet med sina konkurrenter tillfälligt högre elpriser.
En tysk industri som går i KK är mycket större hot mot vår exportindustri än tillfälligt höjda elpriser.
 
G
Z Zodde skrev:
Varför ständigt komma med ovidkommande och felaktiga påståenden? Exportindustrin är motorn i svenskt näringsliv och får i likhet med sina konkurrenter tillfälligt högre elpriser.
En tysk industri som går i KK är mycket större hot mot vår exportindustri än tillfälligt höjda elpriser.
Vadå för felaktiga påståenden? Tillfälligt höga priser jämfört med var? Är det tillfälligt och hur vet du det?
 
G OMathson skrev:
Vadå för felaktiga påståenden? Tillfälligt höga priser jämfört med var? Är det tillfälligt och hur vet du det?
Felaktigt att antyda att jag vill svensk exportindustri illa…
Se långa terminer. Se vad stora producenter får betalt for ström de säljer i 2024 o 2025. Ingen vet hur länge kriget pågår men när det blir fred kommer priserna ned ordentligt
 
Z Zodde skrev:
Felaktigt att antyda att jag vill svensk exportindustri illa…
Se långa terminer. Se vad stora producenter får betalt for ström de säljer i 2024 o 2025. Ingen vet hur länge kriget pågår men när det blir fred kommer priserna ned ordentligt

Och Tyskarna "el subventionerar" för 3.300 miljarder, men tvekar i flera månader att skicka EN stridsvagn till Ukraina.

Så Tyskarna verkar ju rätt "okey" med situationen, & gör inte särskilt mycket "insatser" för att kriget ska ta "slut" "så snabbt som möjligt"

Logiskt, njaaa
 
J jawen skrev:
Och Tyskarna "el subventionerar" för 3.300 miljarder, men tvekar i flera månader att skicka EN stridsvagn till Ukraina.

Så Tyskarna verkar ju rätt "okey" med situationen, & gör inte särskilt mycket "insatser" för att kriget ska ta "slut" "så snabbt som möjligt"

Logiskt, njaaa
Stridsvagnar har inget med elpris att göra. (Eller kostnad) Stridsvagnar är politik, man väntar på att USA ska sända.
 
G
Z Zodde skrev:
Felaktigt att antyda att jag vill svensk exportindustri illa…
Se långa terminer. Se vad stora producenter får betalt for ström de säljer i 2024 o 2025. Ingen vet hur länge kriget pågår men när det blir fred kommer priserna ned ordentligt
Ok, du vill inget illa om svensk industri men verkar vurma tysk ännu mer. Runt 3kr verkar fasta prisern "sjunkit" till, det tycker jag fortfarande är förödande. Sen kommer svenska skattetrycket ovanpå. Ja, kriget är förfärligt men Sverige har inte varit speciellt beroende av rysk gas, tog inga sådana politiska beslut och bör inte ta en så stor smäll.
 
  • Gilla
baal och 3 till
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Stridsvagnar har inget med elpris att göra. (Eller kostnad) Stridsvagnar är politik.
Energi är extremt påverkat av politik.
 
G OMathson skrev:
Ok, du vill inget illa om svensk industri men verkar vurma tysk ännu mer. Runt 3kr verkar fasta prisern "sjunkit" till, det tycker jag fortfarande är förödande. Sen kommer svenska skattetrycket ovanpå. Ja, kriget är förfärligt men Sverige har inte varit speciellt beroende av rysk gas, tog inga sådana politiska beslut och bör inte ta en så stor smäll.
Vi lever i en internationell värld. Att vi inte använder gas till elproduktion har noll betydelse i sammanhanget.
Runt 3kr är privatpersoner antar jag. Trodde vi diskuterade industri och större volym. Vattenfall säljer produktion rätt mycket billigare.
 
G OMathson skrev:
Energi är extremt påverkat av politik.
Energi är påverkat av politik.
Stridsvagnar är politik.
Alltså påverkar stridsvagnar energipriser..??!
Goddag yxskaft
 
Z Zodde skrev:
Stridsvagnar har inget med elpris att göra. (Eller kostnad) Stridsvagnar är politik, man väntar på att USA ska sända.
Men lägg av!
Båda är självklart politiska.

Tysklands stöd till Ukraina i dagsläget uppgår totalt till ett värde av drygt 54 miljarder kronor. Nästan halva summan har gått till militärt stöd.

Och deras inhemska elstöd är 3.300 miljarder, alltså 61,1 gånger större än HELA stödet till Ukraina.
Med ett fortsatt Tyskt lika stort årligt ekonomiskt stöd till Ukraina, så kan 60 års krigade finansieras

Eller ETT elstöd!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi lever i en internationell värld. Att vi inte använder gas till elproduktion har noll betydelse i sammanhanget.
Runt 3kr är privatpersoner antar jag. Trodde vi diskuterade industri och större volym. Vattenfall säljer produktion rätt mycket billigare.
Elen handlas på en öppen marknad. Det är inte olika pris för olika köpare.
 
D Daniel 109 skrev:
Elen handlas på en öppen marknad. Det är inte olika pris för olika köpare.
DÅ det gäller Nordpool spot har du rätt.
Nu hedgar Vattenfall mycket av sin produktion.
I sept 2022 meddelade man att man sålt 50% av 2023 års produktion till 33öre kWh och 37% av 2024 års produktion till 44öre. Nya hedgingsiffror kommer snart.
Terminsmarknaden på Nasdaq är mycket stor.
 
Terminsmarknaden är öppen även för elbolag. Det är den som är grunden för fasta avtal.
 
G
Z Zodde skrev:
Energi är påverkat av politik.
Stridsvagnar är politik.
Alltså påverkar stridsvagnar energipriser..??!
Goddag yxskaft
Vilken fantasi du har! Jag skrev inte att stridsvagnar har något med elpriser att göra!
Energi är ett stort politiskt styrmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.