Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Förmodar du har värmepumps tumlare annars måste väl ha hål får slang där den står också?
Öhh… vi har denna:
Siemens iQ500 torktumlare, vit, frontlastare, digital display, betygsatt 4.6 stjärnor, självrengörande kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beskrivning av Siemens torktumlare med värmepumpsteknik och fördelar som fräschare plagg, mindre slitage.

Frugan säger att hon tömmer torktumlaren på vatten efter varannan användning. Kan man koppla någon slang istället för att slippa detta hade ju det varit smidigt dock.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Till din fråga om vinklar, så här gjorde jag, är hur stadigt som helst (jag satte täcksida även mot vägg):
[bild]
Okej vad bra. Då kör jag vinklar också som jag tänkt utan någon förstärkning någonstans, tack!
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Jag har en liknande lösning men har täcksidor på båda sidor pga att ena sidan går ej mot en vägg. Det blir ganska tajt mellan maskinerna och väggarna. Var beredd att du får skrapmärken på väggen eller ena maskinen.
Kan vara bra med en viss distans mellan vägg och modul för att ge lådfronter lite frigång från väggen. Även tvättmaskinfack etc kan må bättre med lite frigång mot väggen.

Avlopp från tvättmaskin och torktumlare har jag kopplat till vaskens avlopp. Har sågat ett hål i modulväggen för slangarna.
I mitt fall var huvudorsaken till renoveringen att golvbrunnen skulle bytas och när golvet ändå bilades passade jag på att flytta fram den framför skåpmodulerna för enkelt underhåll. Drog en röranslutning i betonggolvet från vasken till golvbrunnen. Slipper varm fuktig luft under skåpmodulerna och inga rör på golvet.
Det var ju en klok tanke med lådfronter och frigång… fan, av den aledningen borde ju även jag ha täcksida till vänster. Blir kanske inköp av det iallafall. Min betongvägg är ju rätt ”rå” också, kommer inte bli fina märken, en täcksida är betydligt slätare.

Smart att dra ner det så, tyvärr inte möjlighet för det…
 
P Pappaleif skrev:
Det var ju en smart lösning. Tror det får bli så för mig med. Hur nödvändigt tror du ventilationshålen i bänkskivan är? Kan den inte suga in lite luft undertill samt om jag lämnar 5-10cm ovanför maskinerna?

hur gjorde du ventilationshålen? Bara borra några godtyckligt stora hål?
Ingen aning hur mycket nytta, men tänkte att det inte borde bli sämre med lite ventilation...
(tror jag såg idén i någon tråd här på forumet)
Maskinerna är ju gjorda för att stå på golv så nog borde de suga undertill men nu blir den ju inbyggd mer så det kändes bättre med lite extra luft.

Jag borrade godtyckligt en lång rad med ca10-15mm hål med vanlig träborr bara så att det kan komma lite luft underifrån också.
 
  • Gilla
Pappaleif
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Det var ju en klok tanke med lådfronter och frigång… fan, av den aledningen borde ju även jag ha täcksida till vänster. Blir kanske inköp av det iallafall. Min betongvägg är ju rätt ”rå” också, kommer inte bli fina märken, en täcksida är betydligt slätare.

Smart att dra ner det så, tyvärr inte möjlighet för det…
Jag drog också ned täcksidan mot vägg av samma anledning dvs. skapa lite extra frigång för lådan.
 
boschkenta
P Pappaleif skrev:
Tack! Har du en bild på en sån genomföring? Googlade men vet inte om jag hittade rätt. Såg ganska ful ut för att monteras i bänkskivan.
Då har du nog hittat rätt; det är en skitful grå sak men man gömmer den bakom maskinerna (om man har plats). Jag har min lite vid sidan av men bakom en krukväxt..
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag tog hål i sidan inne i skåpen för vatten, avlopp och el (röda ringar=hål), sedan borrade jag lite ventilationshål i botten (blått) för ventilation åt maskinerna.
Jag har dragit slangarna som du. Har för mig att jag fräste en luftspalt mot väggen där du har blåmarkerat.
Återanvände min gamla diskbänk med tvättlåda om någon undrar över kran och färg.

Sink underskåp, VVS-rör, uppsamlingskärl, rengöringsmedel, vitt hyllplan, kabinettskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Öhh… vi har denna:
[bild] [bild]

Frugan säger att hon tömmer torktumlaren på vatten efter varannan användning. Kan man koppla någon slang istället för att slippa detta hade ju det varit smidigt dock.
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Var frågan ställd till mig, så ja. Bara tvättmaskinen har avloppsslang.
Men hade jag behövt slang till tumlaren så hade den också kunnat gå i samma hål som tvättmaskinen.

Edit: Såg nu att den inte var ställd till mig...:p
P Pappaleif skrev:
Öhh… vi har denna:
[bild] [bild]

Frugan säger att hon tömmer torktumlaren på vatten efter varannan användning. Kan man koppla någon slang istället för att slippa detta hade ju det varit smidigt dock.
Ja..du borde kunna ha slang också. Det har jag på min med värmepumps teknik. Dvs kan välja.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Nya problem... Beställde ju METOD stommar med trådbackar som inredning från IKEA.
[länk]
[länk]

Monterade en back och märker att dessa är totalt värdelösa... Spårar ur direkt. Se videon nedan.
[video]

Jag kan inte hitta att jag har monterat det fel heller. Känns bara som en dålig konstruktion. Lutar åt att jag lämnar tillbaka alla trådbackar och inreder med hyllplan istället. Om inte någon kan se ett misstag?

I övrigt så tog färgen slut i fredags och butiken där jag köper färg har varit stängd i helgen. Blev istället montage av alla skåp som förberedelse.
[bild]
[bild]
[bild]

Idag köper jag ny färg, Blir nog fortsatt målning imorgon. När målningen är klar är det dags att
- Börja sätta in inredningen.
- Fundera ut hur jag vill ha elen. Var behövs uttag och belysning?
- Fundera hur jag ska lösa avloppen och vatten-tillförsel till tvättmaskinerna på ett snyggt sätt. Jag ska lägga upp lite foto senare, kan behöva tips här...
Vad heter innerlådan från Ikea där på en av bilderna? Som man kan dra ut och ha som avlastning.
 
Senaste framstegen, beslutade att köra täcksida på vänster sida också efter tipset här tidigare i tråden.
Vit bokhylla, blå skiva, gult måttband, gul och svart batteridriven spikpistol, inomhus, konstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fått vasken på plats.
Kökshörn med diskbänk och öppna underskåp under pågående montering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har tips på hur jag ansluter 3 avlopp till detta? 2 från tvättmaskin och 1 från torktumlaren...
Bild på diskhoanslutning och rör under köksskåp, plastslang, grå, gula detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen satte jag upp torkställningen. Före-bild
En vit vägg och hörn med terrakottafärgat klinkergolv i ett inomhusutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter-bild. Blev riktigt bra, och frun blev nöjd :)
Tom garderob med vita trådhyllor, en svart skjorta, en grå t-shirt hänger. Terrakottafärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kläder torkar på torkställningar inomhus, grå väggar, kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst på tur blir en sväng till IKEA på torsdag för att lämna tillbaka lite saker och komplettera med andra saker. Även en runda till hornbach för inköp av lite uttag och el-material.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Nu har det gått en vecka sedan jag uppdaterade sist. Har jobbat i söndags och lite kvällar. Så här kommer lite bilder från senaste framgångarna :)

Öppet vägguttag med exponerade elektriska kablar och skruvklämmor på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byter alla gamla såna "skruv"-plintar till moderna WAGO när jag ändå är i dosan och kopplar. Såå skönt!

Taklampa demonterad, kablar exponerade, väntar på installation eller reparation, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jäkla smidig lampa som kommer med vajrar och krokar så att man kan koppla in i lugn och ro utan att behöva balansera lampa medans man grejjar. Philips Hue Aurelle.

Arbetsplats med vägg, laserlinje, skruvskisser, eluttag, vattenledning, avlagringar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en hel del borrande och pluggande för den utanpåliggande elen.

Tom arbetsstation, gråa väggar, svart bänkskiva, vit kabelkanal, oanvänd uttag, delvis monterad skelettstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu var det ett tag sedan jag gjorde sånt här... I efterhand hade jag nog kunnat dra det snyggare, men det kommer ändå döljas bakom maskinerna. En fas till varje uttag, hade ingen 4-ledare hemma så fick dra en kabel till varje uttag.

Tvättstugeinstallation under progress, rör, kablar, utanpåliggande el, avloppsrör, demonterade skåpstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått upp lite lampor och satt uttag vid varje arbetsyta. Samt uttag för grov-tvättmaskinen.

Ett arbetsbord med verktyg, upphängningstavla, lampa, kabelrulle och en vit värmeelement i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampa och IKEAs anslagstavla på andra sidan.

Rörkopplingsdelar, flexibel slang och rörskärare på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det då dags för vattnet och det... Detta är ju för mig ungefär som kryptonit är för stålmannen. Har aldrig gjort detta innan. Men efter en timme på youtube och lite frågor till chatGPT så hade jag en inköpslista och begav mig till Hornbach.

Kromad vattenkran nära diskho, med öppen spak och droppande vatten, mot blåvit bakgrund och rostfri diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring från blandaren till underskåpet. Mätte bara 8 gånger extra innan jag borrade, haha.

Vatten- eller gasledning med avstängningsventil under vit yta, troligen en installation i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämringskopplingar, jäkla vilken smart uppfinning. En ventil för varje maskin.

En person håller i en PVC-rörkonstruktion framför en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är frågan hur jag ansluter två avlopps-slangar på denna, någon som har förslag?

Vit plaststol och grå flexibel slang, troligen en del av en tvätt- eller diskmaskin, och en rostig metallkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En är ju inga problem...

Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, arbetsbänk och handfat. Inbyggd belysning, tegelröda golvplattor, vita apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tadaa! Fan vad bra det blir :) Men att få upp tvättmaskinen på egen hand, f*n vad tungt det var...

Arbetsbänk med hyllor, verktygstavla, lampor, trappall och några verktyg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen kökslåda, tom, bänkskiva, handtag, kakelgolv, delvis demontage, skåpinsida, inredningselement, uppmärksamhet på detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen stötte jag på nästa problem. Jag har ju köpt en 40x60 lucka på IKEA. Samt en låda då. Monterade detta enligt anvisningar men den är ju för hög?! Varför blir det såhär?! Är det för att jag har överskåp?

Fattar inte riktigt hur detta kunde hända. Gav upp efter detta igårkväll, så blir väl att börja fundera på detta nu. Ingen som har något förslag på vad det kan bero på?
Vit skåplucka och låda, öppen, närbild, oklart montage, inomhus, kakelgolv-bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt staffli med tom duk, bordsskiva, kopparstaplar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skulle behöva komma ner 1-1,5 cm.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Nu har det gått en vecka sedan jag uppdaterade sist. Har jobbat i söndags och lite kvällar. Så här kommer lite bilder från senaste framgångarna :)

[bild]
Byter alla gamla såna "skruv"-plintar till moderna WAGO när jag ändå är i dosan och kopplar. Såå skönt!
Varför har du en blå jordledare?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
T
P Pappaleif skrev:
Nu har det gått en vecka sedan jag uppdaterade sist. Har jobbat i söndags och lite kvällar. Så här kommer lite bilder från senaste framgångarna :)

[bild]
Byter alla gamla såna "skruv"-plintar till moderna WAGO när jag ändå är i dosan och kopplar. Såå skönt!

[bild]
Jäkla smidig lampa som kommer med vajrar och krokar så att man kan koppla in i lugn och ro utan att behöva balansera lampa medans man grejjar. Philips Hue Aurelle.

[bild]
Blev en hel del borrande och pluggande för den utanpåliggande elen.

[bild]
Och nu var det ett tag sedan jag gjorde sånt här... I efterhand hade jag nog kunnat dra det snyggare, men det kommer ändå döljas bakom maskinerna. En fas till varje uttag, hade ingen 4-ledare hemma så fick dra en kabel till varje uttag.

[bild]
Fått upp lite lampor och satt uttag vid varje arbetsyta. Samt uttag för grov-tvättmaskinen.

[bild]
Lampa och IKEAs anslagstavla på andra sidan.

[bild]
Sedan var det då dags för vattnet och det... Detta är ju för mig ungefär som kryptonit är för stålmannen. Har aldrig gjort detta innan. Men efter en timme på youtube och lite frågor till chatGPT så hade jag en inköpslista och begav mig till Hornbach.

[bild]
Genomföring från blandaren till underskåpet. Mätte bara 8 gånger extra innan jag borrade, haha.

[bild]
Klämringskopplingar, jäkla vilken smart uppfinning. En ventil för varje maskin.

[bild]
Nu är frågan hur jag ansluter två avlopps-slangar på denna, någon som har förslag?

[bild]
En är ju inga problem...

[bild]
Tadaa! Fan vad bra det blir :) Men att få upp tvättmaskinen på egen hand, f*n vad tungt det var...

[bild]

[bild]
Sen stötte jag på nästa problem. Jag har ju köpt en 40x60 lucka på IKEA. Samt en låda då. Monterade detta enligt anvisningar men den är ju för hög?! Varför blir det såhär?! Är det för att jag har överskåp?

Fattar inte riktigt hur detta kunde hända. Gav upp efter detta igårkväll, så blir väl att börja fundera på detta nu. Ingen som har något förslag på vad det kan bero på?
[bild]
[bild]
Den skulle behöva komma ner 1-1,5 cm.
Har för mig att jag stötte på samma med IKEA-luckan till en köksö, fick ta loss fronten och vända på metall-biten och skruva fast. Den kan monteras på olika sätt beroende på vad man ska ha ovanför, det borde få ner den en liten bit
 
T
T tunellm skrev:
Har för mig att jag stötte på samma med IKEA-luckan till en köksö, fick ta loss fronten och vända på metall-biten och skruva fast. Den kan monteras på olika sätt beroende på vad man ska ha ovanför, det borde få ner den en liten bit
Svarar mig själv för att lägga till bilder, här är två olika sätt att skruva fast metall-biten, misstänker att du ha den där de skruvas på varsin sida om den utstickande

EDIT: Jag menar nog tvärtom! Den bör hamna längre ner om den utstickande metallbiten är högre upp! Börjar bli trött .. hursomhelst så vill jag påstå att det är den metallbiten som ska justeras. Kanske är så enkelt att du bara tar loss den och kolla hur metallbiten är skruvad nu och sätt tillbaka tvärtom :)

https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/maximera-lada-hoeg-vit__AA-763280-6-2.pdf
 
  • IKEA monteringsanvisning, sätt ihop möbeldel med skruvar, illustrationssida, steg-för-steg instruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning, skruvar i hål, verktyg, IKEA instruktion, delar numrerade, skruvmejsel symbol, enkel illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.