Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr så verkar ju el för 10 öre/kWh under långa perioder också vara en utopi,
Nu har jag ju hört så mycket om att vindkraften pressar ner priset till noll och därför funkar den inte.
Men jag ser att det fortfarande finns en oerhörd mängd ansökningar om vindkraft i pipen, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Du kanske vet.
Kommer vindkraften pressa ner priset eller inte?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Numbe

Det är inte lätt att besvara frågor om framtiden. Speciellt om det gäller frågor på områden som berör många, handlar om stora kostnader och där det sker stora förändringar (under snabb utveckling).

Det är ingen tvekan om att många som idag är intresserade att sätta solceller på sin bostad (villa) och att många är irriterade att det både tar tid att installera solcellerna på huset och att få ansluta solcellsanläggningen till elnätet.

Ditt elnätsbolag, som har ensamrätt (koncession) på elanslutningen till ditt hus, kan inte neka dig att ansluta solceller, däremot kan det dröja av olika skäl t.ex. för att elnätet måste förstärkas om den överförda effekten ökar och om det blir ett ”dubbelt spänningsfall” på grund av ändrad effektriktning.

Kostnader för drift, underhåll och eventuell förstärkning måste elnätsbolaget debitera sina anslutna elanvändare. Även om ett elbolag både har elgenerering och elnät så får dessa kassor inte ”blandas”.

Man talar redan om ”trängseln i elnäten” på grund av laddning av elbilar. Se denna artikel från 2023-01-16; ”Elkrisen: Då införs trängselavgifter för el” [länk]

”Tanmoy Bari är bekymrad över de begränsningar som finns i nätet. — Den stora frågan är när det finns många publika stationer och alla använder dem samtidigt. Då måste det balanseras för att minska risken för effektbrist. Om 50 000 bilar laddar samtidigt vid 17.00-18.00, så är det jämförbart med en kärnkraftsreaktor i effektförbrukning, säger han. Framöver kommer också kunderna att betala vad Tanmoy Bari kallar för en trängselavgift för el: — På några års sikt träder nya regler i kraft som tvingar nätägarna att införa effekttariffer. Det är en avgift man betalar till dem för varje överförd kilowattimme. Den blir högre ju mer el man använder när nätet är högt belastat, en slags trängselavgift fast för el. Här kan vår lösning komma till användning som kan sänka våra gemensamma kostnader för elnätet och hålla elpriserna nere, säger han. Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet, den sammanlagda belastningen på elnätet och vara tidsdifferentierad. Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027. Men redan idag blir det allt vanligare.”

Hur elnätsbolagen kommer att hantera alla behov av utbyggnad (extra förstärkning för t.ex. solceller och elbilsladdning) och hur detta skall debiteras elnätskunderna det är svårt att säga idag. Men rimligen så blir det ökade kostnader (möjligen nya typer av avgifter) för elnäten som debiteras de som använder elnäten om dessa måste byggas ut (förstärkas i förtid).

Jag brukar ibland tala om ”mängdläran” när många människor agerar på samma sätt. Om man tänker sig ett villaområde med 300 villor och ett hushåll sätter igång att baka och sälja pizza.

Om det visar sig populärt och lönsamt så är det möjligen fler som vill haka på idén att baka och sälja pizza i villaområdet. Med ett ökande utbud (ökad mängd) av pizzabagare på ett litet område då sjunker lönsamheten får var och en. Det är ett starkt förenklat exempel på mängdläran.:)
Det finns redan tre nivåer av effektavgifter under tre olika namn.
Nätavgift
Effektavgift
Timtariff (högkostnadstariff 06-22 vanligtvis)
Det kommer inte införas. Det är redan här.
 
K
V Viktorbyggahus skrev:
Det finns redan tre nivåer av effektavgifter under tre olika namn.
Nätavgift
Effektavgift
Timtariff (högkostnadstariff 06-22 vanligtvis)
Det kommer inte införas. Det är redan här.
Effektavgiften är den som det pratas om, men den är inte införd överallt ännu.

En effektavgift för att få leverera solkraft kommer ju tyvärr att äta upp mycket av vinsten på en stor anläggning.. jag försökte få reda på hur det fungerar om man producerar ström samtidigt som man använder den, i mitt huvud borde mätaren stå still, men sen läste jag att mätaren mäter både ingående och utgående ström, så man måste sälja och köpa samtidigt (med ev påslag och moms?)
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
Timprisrekord i SE4 hade vi i augusti 2022, så under sommaren när det fanns mycket solel.
Men har man en för stor produktion som man av någon anledning behöver begränsa, kan man ju välja att dra en duk över anläggningen när priset är som lägst och satsa på produktion när det lönar sig mest.
I oktober -2020 kostade elen 20-40öre i snitt över dygnet. Jag tror vi kommer tillbaka dit snabbare än många som lägger dyra pengar på solceller kalkylerar med... Då är ett överskott inte mycket värt.

Om man tänker på andrahandsvärdet så kan man fundera på vad ett tak fullt med 380w paneler är värt när det finns 550w paneler att köpa för halva priset. Kommer nästa ägare vilja låna 100k extra för ditt hus, eller köpa grannens utan föråldrad teknik på taket?

Histogram visar elkonsumtionsmönster, medelpris, jämfört med snitthushåll över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag ju hört så mycket om att vindkraften pressar ner priset till noll och därför funkar den inte.
Men jag ser att det fortfarande finns en oerhörd mängd ansökningar om vindkraft i pipen, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Du kanske vet.
Kommer vindkraften pressa ner priset eller inte?
Vet och vet, min bästa gissning är att vindkraften kommer att skicka priset upp och ned som en jojo. Det enda som kan hindra det är storskalig lagring av energin och där verkar vätgas vara alltför dyr/ineffektiv. Hittar vi någon bättre lagring så kanske vi slipper det dock.
 
K Kallebo skrev:
Effektavgiften är den som det pratas om, men den är inte införd överallt ännu.

En effektavgift för att få leverera solkraft kommer ju tyvärr att äta upp mycket av vinsten på en stor anläggning.. jag försökte få reda på hur det fungerar om man producerar ström samtidigt som man använder den, i mitt huvud borde mätaren stå still, men sen läste jag att mätaren mäter både ingående och utgående ström, så man måste sälja och köpa samtidigt (med ev påslag och moms?)
Än så länge så är inmatning väl fråntaget. Vissa har redan denna tredje nivå av effektavgift på plats för uttag.
 
K
V Viktorbyggahus skrev:
Än så länge så är inmatning väl fråntaget. Vissa har redan denna tredje nivå av effektavgift på plats för uttag.
Ja, naturligtvis
 
K Kallebo skrev:
Effektavgiften är den som det pratas om, men den är inte införd överallt ännu.

En effektavgift för att få leverera solkraft kommer ju tyvärr att äta upp mycket av vinsten på en stor anläggning.. jag försökte få reda på hur det fungerar om man producerar ström samtidigt som man använder den, i mitt huvud borde mätaren stå still, men sen läste jag att mätaren mäter både ingående och utgående ström, så man måste sälja och köpa samtidigt (med ev påslag och moms?)
Det fi förbrukar lokalt syns inte i mätaren.
 
Attitudeswe
K Kallebo skrev:
Effektavgiften är den som det pratas om, men den är inte införd överallt ännu.

En effektavgift för att få leverera solkraft kommer ju tyvärr att äta upp mycket av vinsten på en stor anläggning.. jag försökte få reda på hur det fungerar om man producerar ström samtidigt som man använder den, i mitt huvud borde mätaren stå still, men sen läste jag att mätaren mäter både ingående och utgående ström, så man måste sälja och köpa samtidigt (med ev påslag och moms?)
Köper du en minut och säljer nästa så mäts det i båda riktningar. Förbrukar du i samma sekund det du producerat så kan inte mätarskåpet se detta. Av denna anledning kan vet vara bra att ha iaf 10 paneler så att dom kan driva värmepump/ varmvattenberedare.

Hur bra är inverters på att mata ut energin på rätt fas så att man kan maxa egenavändning?
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
F
Jag har knappt 17kWp installerat och en 15kW växelriktare. Tyngdpunkten har legat på kr/kWp och min anläggning installerades för 3,5 år sen till ett för den tiden lågt pris.

jag saknar tyvärr statistik för 2020 men det var ett jävligt billigt elår. 2021 var historiskt dyrt, min medel-försäljningspris 63 öre/kWh. 2022 fick 2021 att framstå som ett skämt och mitt medel-försäljningspris slutade på 178 öre/kWh. Många förvånas över att jag ”fått så dåligt betalt” och refererar till priser på 6-7kr/kWh i Augusti. Problemet är att man lätt glömmer bort de dagar med strålande sol, halv storm och elpriser på 2 öre. Faktum är att 178 öre är förhållandevis bra betalt för SE3 utan batteri och jag har behövt jobba en del för det genom att konstant styra billaddning och poolvärmning till lågpristider och prioriterat att sälja maximalt dagtid då det varit bra betalt. Det finns rätt många som har medelförsäljning på 140-160 öre.

2023 tror jag inte alls blir lika dyrt som 2022. Det kommer att komma toppar men när året summeras så är jag övertygad om att medelsälj landar närmare 120 öre/kWh eller nåt sånt. 2021 så sålde jag 10355 kWh och köpte 9005 kWh. 2022 så sålde jag 13498kWh och köpte 9518kWh.

Nu blir det riktigt rörigt men rent ekonomiskt, om man tar in försäljning av el, ekonomiska effekten av egenförbrukning (där man kan tillgodoräkna sig överföringsavgift och energiskatt), 60-öringen som man får tillbaka på mina inköpa kWh och kokar ner det till ”vad jag skulle ha betalat för rörliga kostnader om jag inte haft solceller” och ställer det mot resultatet efter solcellerna så ser det ut så här:

År………Skulle betalat….Har betalat.
2021……..19727kr……….2195kr.
2022……..24773kr…….. -12802kr.

om det är bra eller inte beror helt på vad man betalar för sin anläggning och som sagt, man skall nog inte räkna med utfall som 2022, det var extremt.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Det finns redan tre nivåer av effektavgifter under tre olika namn.
Nätavgift
Effektavgift
Timtariff (högkostnadstariff 06-22 vanligtvis)
Det kommer inte införas. Det är redan här.
Hej Viktorbyggahus

Avgifterna har inte ”landat” färdigt hos alla än.

I citatet i inlägg #5 i denna tråd, kunde du läsa om de förändringar som skall vara genomförda senast den 1 januari 2027, och som övervakas av Energimarknadsinspektionen (Ei).

”— På några års sikt träder nya regler i kraft som tvingar nätägarna att införa effekttariffer. Det är en avgift man betalar till dem för varje överförd kilowattimme. Den blir högre ju mer el man använder när nätet är högt belastat, en slags trängselavgift fast för el. Här kan vår lösning komma till användning som kan sänka våra gemensamma kostnader för elnätet och hålla elpriserna nere, säger han. Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet, den sammanlagda belastningen på elnätet och vara tidsdifferentierad. Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027. Men redan idag blir det allt vanligare.”

Varje elnätsbolag sätter sina avgifter bl.a. utifrån de föreskrifter som finns och utifrån de kostnader som de har för respektive elnät, övervakade av Energimarknadsinspektionen.

Eftersom elnäten är olika stora, har olika kostnader och har olika många elabonnenter så skiljer sig avgifterna.

Om t.ex. en ökad mängde solcellsinstallationer och elbilsladdning ökar elnätsbolagens kostnader, för nödvändig förstärkning av elnäten eller tidigareläggning av underhåll, så kommer det att debiteras på de som använder elnäten, enligt de regler som finns.

Det är osäker när vi ser dessa kostnadsökningar, de kan släpa efter lite. Men eftersom elnätsbolagen inte får finansiera (bekosta) elnäten med andra pengar än de från de som är anslutna mot elnäten, så kan vi vara säkra på att kostnaderna kommer.

Tänker man bygga en solcellsanläggning så bär man ta med detta i beräkningarna när man t.ex. bestämmer storleken på anläggningen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har knappt 17kWp installerat och en 15kW växelriktare. Tyngdpunkten har legat på kr/kWp och min anläggning installerades för 3,5 år sen till ett för den tiden lågt pris.

jag saknar tyvärr statistik för 2020 men det var ett jävligt billigt elår. 2021 var historiskt dyrt, min medel-försäljningspris 63 öre/kWh. 2022 fick 2021 att framstå som ett skämt och mitt medel-försäljningspris slutade på 178 öre/kWh. Många förvånas över att jag ”fått så dåligt betalt” och refererar till priser på 6-7kr/kWh i Augusti. Problemet är att man lätt glömmer bort de dagar med strålande sol, halv storm och elpriser på 2 öre. Faktum är att 178 öre är förhållandevis bra betalt för SE3 utan batteri och jag har behövt jobba en del för det genom att konstant styra billaddning och poolvärmning till lågpristider och prioriterat att sälja maximalt dagtid då det varit bra betalt. Det finns rätt många som har medelförsäljning på 140-160 öre.

2023 tror jag inte alls blir lika dyrt som 2022. Det kommer att komma toppar men när året summeras så är jag övertygad om att medelsälj landar närmare 120 öre/kWh eller nåt sånt. 2021 så sålde jag 10355 kWh och köpte 9005 kWh. 2022 så sålde jag 13498kWh och köpte 9518kWh.

Nu blir det riktigt rörigt men rent ekonomiskt, om man tar in försäljning av el, ekonomiska effekten av egenförbrukning (där man kan tillgodoräkna sig överföringsavgift och energiskatt), 60-öringen som man får tillbaka på mina inköpa kWh och kokar ner det till ”vad jag skulle ha betalat för rörliga kostnader om jag inte haft solceller” och ställer det mot resultatet efter solcellerna så ser det ut så här:

År. Skulle betalat. Har betalat.
2021. 19727kr. 2195kr.
2022. 24773kr. -12802kr.

om det är bra eller inte beror helt på vad man betalar för sin anläggning och som sagt, man skall nog inte räkna med utfall som 2022, det var extremt.
Låter lågt jag har mindre anläggning i s3 och mina paneler har dragit in ca 20000kr 2022.
Då har jag räknat in egen förbrukning, såld el samt 60öringen.
 
Attitudeswe
F fsn skrev:
Jag har knappt 17kWp installerat och en 15kW växelriktare. Tyngdpunkten har legat på kr/kWp och min anläggning installerades för 3,5 år sen till ett för den tiden lågt pris.

jag saknar tyvärr statistik för 2020 men det var ett jävligt billigt elår. 2021 var historiskt dyrt, min medel-försäljningspris 63 öre/kWh. 2022 fick 2021 att framstå som ett skämt och mitt medel-försäljningspris slutade på 178 öre/kWh. Många förvånas över att jag ”fått så dåligt betalt” och refererar till priser på 6-7kr/kWh i Augusti. Problemet är att man lätt glömmer bort de dagar med strålande sol, halv storm och elpriser på 2 öre. Faktum är att 178 öre är förhållandevis bra betalt för SE3 utan batteri och jag har behövt jobba en del för det genom att konstant styra billaddning och poolvärmning till lågpristider och prioriterat att sälja maximalt dagtid då det varit bra betalt. Det finns rätt många som har medelförsäljning på 140-160 öre.

2023 tror jag inte alls blir lika dyrt som 2022. Det kommer att komma toppar men när året summeras så är jag övertygad om att medelsälj landar närmare 120 öre/kWh eller nåt sånt. 2021 så sålde jag 10355 kWh och köpte 9005 kWh. 2022 så sålde jag 13498kWh och köpte 9518kWh.

Nu blir det riktigt rörigt men rent ekonomiskt, om man tar in försäljning av el, ekonomiska effekten av egenförbrukning (där man kan tillgodoräkna sig överföringsavgift och energiskatt), 60-öringen som man får tillbaka på mina inköpa kWh och kokar ner det till ”vad jag skulle ha betalat för rörliga kostnader om jag inte haft solceller” och ställer det mot resultatet efter solcellerna så ser det ut så här:

År………Skulle betalat….Har betalat.
2021……..19727kr……….2195kr.
2022……..24773kr…….. -12802kr.

om det är bra eller inte beror helt på vad man betalar för sin anläggning och som sagt, man skall nog inte räkna med utfall som 2022, det var extremt.
Så -21 som väl är max producent bra som man kan räkna med långsiktigt så gick du plus 17kkr på anläggningen. Är det 8-10år breakeven utan kalkylränta?
 
Attitudeswe
E Emanuel01 skrev:
Låter lågt jag har mindre anläggning i s3 och mina paneler har dragit in ca 20000kr 2022.
Då har jag räknat in egen förbrukning, såld el samt 60öringen.
Missade du minustecknet? Han hade tjänat 37kkr -22 på att ha anläggningen vs att inte ha den...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Missade du minustecknet? Han hade tjänat 37kkr -22 på att ha anläggningen vs att inte ha den...
Ahh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.