F fribygg skrev:
Jo, vill man ha en focus i annorlunda kostym är väl V50 ett bra alternativ.

Jag själv valde VAG gruppen då hösten 2009 när jag skulle ha en ny snål diesel i en familjebil, Octavian med 1,6 TDI var rymlig, snål, ej rostbenägen för övrigt problemfri men partikelfiltret satte igen och bilprovningen kollar ju inte funktionen på partikelfilter så ingen lär ju veta om det finns nått innehåll i "burken" nu på sånna bilar eller om ägarna har rensat.
En VAG som inte rostar :surprised: har en passat 08 som är så rostig så det liknar inget...

Verkar som om besiktningen kommer bli hårdare på att leta fusk med egr partikelfilter, adBlue osv
Finns tom fängelse i straffskalan
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
En VAG som inte rostar :surprised: har en passat 08 som är så rostig så det liknar inget...
Fasen va ledsamt , rosten är nog det värsta på en bil. En arbetskamrat
hade en -08 Navarra där de kunde köra skruvmejseln genom ramen på
flera ställen. :surprised:
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Fasen va ledsamt , rosten är nog det värsta på en bil.
fast bar för oss som kör äldre bilar dom som bytter bil vart 4 år dom bryr sig inte
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
På äldre bilar kan man iaf. svetsa och byta delar. Men en för modern bil kan man inte svetsa på, för mycket legeringar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
På äldre bilar kan man iaf. svetsa och byta delar. Men en för modern bil kan man inte svetsa på, för mycket legeringar.
lättare skulle jag säga man limmar istället mycket
 
K
M maria01 skrev:
känns den lika rolig att köra då? focus är riktigt kul att köra fast inte mycket hästar
Vet inte riktigt v50 jag provade var diesel och lite mer hästar än min focus som har en liten bensinmotor. Men tycker det låter högre inuti en v50 än forden och jag tycker forden har lite bättre komfort . Men det är mitt tycke
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
nino nino skrev:
En VAG som inte rostar :surprised: har en passat 08 som är så rostig så det liknar inget...

Verkar som om besiktningen kommer bli hårdare på att leta fusk med egr partikelfilter, adBlue osv
Finns tom fängelse i straffskalan
Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.
Konstigt, golf, passat, octavia är ju alla byggda på samma "plattform" så i princip allt är väl lika på dem. Audi är väl bara på de större de trasslat till det och vridit på motorn så att bilen får lång näsa och kamremsbyte blir omöjligt, men det lär väl snart falla i glömska vilken ledd motorn satt på när allt blir elektriskt...

Det som verkar skilja mellan VAG bilarna i kvalitet är vilken variant på motor/drivlina de har. En kass variant är dålig i vilket märke den än sitter... Den "upplevda" kvaliteten varierar ju förstås, men jag känner mig inte övertygad att tex en audi är finare att åka än en skoda eller seat - det är nog mera känslan och statusen den ger på uppfarten än den faktiska komforten.

Jag har inte haft så gamla VAG bilar annat än en skoda oktavia jag hade som andrabil för ett par år sen, den var kopiöst ytrostig (typ "flygrost" eller ytrost, inte gravrost) på typ bärarmar och liknande under (de med tjockt gods) men syntes ingen rost alls på karossen. Mitt intryck är att den skulle fallit ihop ungefär samtidigt mekansikt och rostmässigt... Det var sista året av första generationen (05), tror nästa generation 05-> blev sämre rostmässigt i skärmar och dörrar. Generellt tycker jag inte man ser SÅ många VAG som ser ut som pundarrostiga bilar. Jag tror som sagt de mekaniskt dör innan de blivit för fula?
 
K
F fribygg skrev:
Octavia verkar klara sig bra, Golf tycker jag verkar något bättre än Passat, som åtminstånde jag uppfattar haft problem på många sätt under många år, framvagnsupphängningar, elektriska handbromsar, dubbelmassesvänghjul och rost har inte alls drabbat lågprismärket skoda på samma sätt de gångna 15 åren, konstiga kvalitets prioriteringar på standard familjebil inom VAG kan tyckas.
Skoda har väl haft strul med kamkedjan på tidigare modeller iaf
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja rost är man bekant med, undrar om den kan va lika jäklig som en mazda 6 2005...
Undra om det finns just några kvar av dem? Det var ju riktiga rosthögar, som ny var de ju fina :)
 
J JohanLun skrev:
Konstigt, golf, passat, octavia är ju alla byggda på samma "plattform" så i princip allt är väl lika på dem. Audi är väl bara på de större de trasslat till det och vridit på motorn så att bilen får lång näsa och kamremsbyte blir omöjligt, men det lär väl snart falla i glömska vilken ledd motorn satt på när allt blir elektriskt...

Det som verkar skilja mellan VAG bilarna i kvalitet är vilken variant på motor/drivlina de har. En kass variant är dålig i vilket märke den än sitter... Den "upplevda" kvaliteten varierar ju förstås, men jag känner mig inte övertygad att tex en audi är finare att åka än en skoda eller seat - det är nog mera känslan och statusen den ger på uppfarten än den faktiska komforten.

Jag har inte haft så gamla VAG bilar annat än en skoda oktavia jag hade som andrabil för ett par år sen, den var kopiöst ytrostig (typ "flygrost" eller ytrost, inte gravrost) på typ bärarmar och liknande under (de med tjockt gods) men syntes ingen rost alls på karossen. Mitt intryck är att den skulle fallit ihop ungefär samtidigt mekansikt och rostmässigt... Det var sista året av första generationen (05), tror nästa generation 05-> blev sämre rostmässigt i skärmar och dörrar. Generellt tycker jag inte man ser SÅ många VAG som ser ut som pundarrostiga bilar. Jag tror som sagt de mekaniskt dör innan de blivit för fula?
många audi har ju luftfjädring och mer lyx och bättre ljuddämpning mott sina kusiner inom vag som bidrar till bättre komfort

jag fick en ny firmabil en 2014 passat var så mycket strul men den bilen att jag vägra åka med den tillslut var på verkstan hela tiden
 
M maria01 skrev:
många audi har ju luftfjädring och mer lyx och bättre ljuddämpning mott sina kusiner inom vag som bidrar till bättre komfort

jag fick en ny firmabil en 2014 passat var så mycket strul men den bilen att jag vägra åka med den tillslut var på verkstan hela tiden
Tillvalen är kanske fler på Audi, på Skoda ingår ju det som de flesta väljer, och som saknas på en naken Audi. Jag har ännu inte förstått de som dras till Audi... VAG bilarna är absolut trevliga att köra, och Audi kanske har en nolla extra på priset, även om skämtet är att den extra nollan är bakom ratten. Förutom de i grillen altså.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
K Krux skrev:
Skoda har väl haft strul med kamkedjan på tidigare modeller iaf
Vissa VAGmotorer verkar mindre lyckade, jag gissar att de sitter i olika märken innom koncernen och har samma nackdelar oavsett om det står VW eller nått annat på bilen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vissa VAGmotorer verkar mindre lyckade, jag gissar att de sitter i olika märken innom koncernen och har samma nackdelar oavsett om det står VW eller nått annat på bilen.
Är det inte 2,0 fsi som har de problemen
 
K Kurtivan skrev:
Är det inte 2,0 fsi som har de problemen
Mycket möjligt, det är väl nån 1,2 eller 1,4 som satt i småbilar förr som också har problem så VAG är långt från problemfria.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.