R RoAd skrev:
Jo det gör det, och vissa lösningar kan bli direkt livsfarliga. Det är uppenbart att du inte kan något om hur man konstruerar elektronik.



Det kan du tycka, men när något säljs för 48:- så är den där tian 20% ökad vinst.

Du behöver inte fundera så mycket på detta. Du har helt enkelt fel och det har visat sig många gånger att kinesisk lågpris-elektronik varit så dåligt designad att det varit fara för både person- och egendomsskada.

[länk]
[länk]
[länk]
Fast nu var ju inte det ett exempel på piratkopierade märkesprodukter från Kinesiska tillverkare.
Om tex Tuya kom på att någon höll på med sånt så skulle de ju bli rätt förbannade om det riskerade att sänka deras rykte som seriös tillverkare. Och troligen skulle de rätt lätt kunna sätta åt en sådan kopierare i en polisstat som Kina. Är det däremot en tillverkare från väst som kopieras, som tex Plejd eller HUE finns ju ingen anledning att minska deras problem genom ingripanden.
Och hur mkt menar att du att man sparar på att minska isolationsavståndet till 0.1 mm?
 
J
R RoAd skrev:
Jo det gör det, och vissa lösningar kan bli direkt livsfarliga. Det är uppenbart att du inte kan något om hur man konstruerar elektronik.



Det kan du tycka, men när något säljs för 48:- så är den där tian 20% ökad vinst.

Du behöver inte fundera så mycket på detta. Du har helt enkelt fel och det har visat sig många gånger att kinesisk lågpris-elektronik varit så dåligt designad att det varit fara för både person- och egendomsskada.

[länk]
[länk]
[länk]
Nuförtiden är det väl så, om jag förstått det rätt att själva produktionskostnaden för produkterna vi talar om är något av den minsta kostnaden. De flesta innehåller chip från ett fåtal tillverkare. Det är produktutvecklingen som är dyr. Snarare så tillverkas det flera olika batchar av samma produkt av diverse oemtillverkare. Sedan stämplas de med olika fabrikat för slutkund. Det är där skillnaden uppstår.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
J Jocke Best skrev:
Nuförtiden är det väl så, om jag förstått det rätt att själva produktionskostnaden för produkterna vi talar om är något av den minsta kostnaden. De flesta innehåller chip från ett fåtal tillverkare. Det är produktutvecklingen som är dyr. Snarare så tillverkas det flera olika batchar av samma produkt av diverse oemtillverkare. Sedan stämplas de med olika fabrikat för slutkund. Det är där skillnaden uppstår.
Det är nog (oftast) sant tills vi kommer till de där riktigt låga priserna jag pratade om innan. De riktiga "fynden" folk tror de gör är ofta genvägar i design som kan vara riktigt farliga.
 
Redigerat:
J
R RoAd skrev:
Det är nog (oftast) sant tills vi kommer till de där riktigt låga priserna jag pratade om innan. De riktiga "fynden" folk tror de gör är ofta genvägar i design som kan vara riktigt farliga.
Som 10kronorsmarknaden på Citygross.
 
K karlmb skrev:
Fast nu var ju inte det ett exempel på piratkopierade märkesprodukter från Kinesiska tillverkare.
Om tex Tuya kom på att någon höll på med sånt så skulle de ju bli rätt förbannade om det riskerade att sänka deras rykte som seriös tillverkare. Och troligen skulle de rätt lätt kunna sätta åt en sådan kopierare i en polisstat som Kina. Är det däremot en tillverkare från väst som kopieras, som tex Plejd eller HUE finns ju ingen anledning att minska deras problem genom ingripanden.
Och hur mkt menar att du att man sparar på att minska isolationsavståndet till 0.1 mm?
Nu tillverkas nog även Plejd och Hue i just Shenzhen-regionen...
Hue ägs av Signify som knoppats av från Philips och är helkinesiskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Philips_Hue
Om Shenzhen
https://en.wikipedia.org/wiki/Shenzhen
Så det som händer här kommer till perifera Sverige efter x månader. Mycket snabbare så kommer nya produkter ut på Amazon men då bör man först kolla in Amazon.de.
Slutligen så står det Made in China eller Made in PRC (Peoples Republic of China) på de flesta förpackningarna nuförtiden....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Som 10kronorsmarknaden på Citygross.
Ja, såg jag en puck för 10 kr istf 50 eller 100 så skulle jag undersöka den noga oavsett märke.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Många bra tips här - fortsätt så! :p

Min fru är ljudkänslig efter att ha bränt ut sig. Hennes mest populära automation här, är att dammsugaren kör igång när hon går hemifrån och avslutar om hon kommer hem innan den är klar. Hon slipper höra den och det är alltid rent och fint. :)

Andra, som inte märks, är att ventilationen går ner på minimum när vi larmar och att värme och varmvatten skjuts till billiga timmar.

Mina favoriter är indikationer om att gräsklipparen fastnat och att tvätt el tork är klara, plus en graf över elspotpriset.

Men det finns mer att göra här, ha ha! Skulle verkligen uppskatta en brevlådeindikator också. Tror den skulle uppskattas av frun med.

/Fumble
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Skulle verkligen uppskatta en brevlådeindikator också. Tror den skulle uppskattas av frun med.
Jag har en IKEA Trådfri rörelsesensor på väg med posten som jag tänkte labba med för "brevlådan öppnad"-notis. Ska försöka ordna så att själva sensorn är innanför lådan medan resten av enheten är utanför, så signalerna kan nå närmaste zigbee-enhet. Först måste jag dock kolla om sensorn fixar rörelser så nära som det kommer bli inne i lådan.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag har en IKEA Trådfri rörelsesensor på väg med posten
Hur ska du veta att den kommit innan du monterat den? :thinking:
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska du veta att den kommit innan du monterat den? :thinking:
Leverans till dörren min vän...:rofl:
 
  • Haha
  • Älska
paralun och 2 till
  • Laddar…
Hittade en lösning för brevlådeutmaningen :geek:.. snubben har kanske en klart udda brevlåda men klart bra med en WiFi lösning. Sen är det en firma i Australien som säljer sensorn men det finns ju ett antal dörrsensorer som finns häruppe man kan köpa och montera med samma princip!
https://cleverlife.com.au/clever-sense/smart-wifi-window-door-sensor/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Hade tänkt föreslå den lösningen innan men den kräver nog att man sätter huvudenheten i en vattentät behållare
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Hittade en lösning för brevlådeutmaningen :geek:.. snubben har kanske en klart udda brevlåda men klart bra med en WiFi lösning. Sen är det en firma i Australien som säljer sensorn men det finns ju ett antal dörrsensorer som finns häruppe man kan köpa och montera med samma princip!
[länk]
[media]
Annars finns den här fantastiska hemautomationen. Skillnaden är att man tittar ut genom fönstret istället för på mobilen. :rofl:

Kräver varken underhåll eller batterier. Fungerar även utan wifi. :)
 
  • Svart amerikansk brevlåda med rött flaggtecken, texten "U.S. MAIL", vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Den automationen bygger på att brevbäraren vet och kommer ihåg att flaggan ska vridas upp.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Den automationen bygger på att brevbäraren vet och kommer ihåg att flaggan ska vridas upp.
Finns varianter där flaggan går upp när man öppnar locket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.