Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, folk är inte så dumma som man tror, dom är dummare...
En av dom bästa kommentarerna någonsin helt ärligt!☺️
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Idag hade det kostat nästan gratis pga väldigt lågt pris (om du har timpris).

Jag har byggt en enkel kalkylator som räknar ut vad saker kostar att driva med dagens snittpris på elbörsen:

[länk]

Nu är ugn lite speciellt eftersom det kostar mycket att värma upp den, men hålla kvar värmen är inte alls lika energikrävande. 0,6 kWh verkar man kunna räkna med för en timmes ugnsanvändning enligt Google och det skulle idag kosta dig 10 öre.
Snygg och smidig kalkylator!! Men varför i hela friden lägger du iaf inte till momsen i det färdiga resultatet? Ett överslag på de övriga kostnaderna är ju inte så svårt att göra heller... ;)
/Lars
 
  • Gilla
Manowar6
  • Laddar…
Värm ugnen med över och undervärme, slå på grillen när du tar in pizzan. Många ugnar stänger av grillfunktionen efter en stund. Använd bra torr mozzarella - Ica har en egen fior de latte som är grym, smälter snabbt. Jag förgräddar alltid pizzan med tomatsås först. Jag kör ca 65% vätska med caputo röd som mjöl, 24h kalljäst och knådfri deg (autolys). Ha i socker och olivolja som Browning agent, då hemmaugn inte har samma temp så behövs det. Hemmapizza är så gott! Nu var det inget svar på din trådstart men ändå

En pizza med prosciutto, mozzarella, basilika, svamp och ägg på träbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Ang. grill eller inte så i min IKEA ugn som går till max 250grader så kör jag också max temp +grill i 40-60 min innan jag börjar grädda.
Utan grill blir stenen 240-250 grader
Med grill 280-290 grader, mao så tjänar jag 40-50 rader på att köra grillelementet vilket jag tycker gör en skillnad.
Men så mycket mer än 300 vill man inte ha på ett stål då blir botten bränd innan toppingen. Kör man sten så vill man gärna ha en bra över 350 och kanske upp mot 450 beroende på sten.
Japp, har en vedeldad Oooni med...

Det finns en fin tråd om Pizza här på forumet förövrigt:
[länk]
Man vill alltid ha så hög temp som möjligt. Men man får förgrädda pizzan bara
 
Pizzastål är ett stycke järnplåt 37x33x1cm och väger 9 kg som värms till ca 400 °C genom att placeras i ugnens övre del nära grillelementet.

För att värma bara järnklumpen från 20 till 400 grader dvs en ökning på 380 grader krävs energin 380 * 9 * 0.45 kJ = 1539 kJ.

kJ är detsamma som kWs och betyder att med effekten 1539 kW effekt kan man värma upp järnet på en sekund.

Om man sprider ut energin över tiden så att den tillförs under en timme i stället för en sekund får man dela med 60*60 = 3600 sekunder och får effekten 1539/3600 = 0.43 kW.

Då effekten 0.43 kW var fördelad på en timme blir energin 0.43 kWh.

Förlusterna i ugnen är betydligt högre c.a 1 kWh så bara 40% av energin hamnar i järnplattan.

Jag misstänker att om man är jättesnål är det betydligt effektivare att förvärma plåten på en stor spisplatta platta med plåten övertäckt med aluminiumfolie. Speciellt om man har induktionshäll där nästan all energi frigörs i järnet.

Men man får inte glömma att med induktion ger en zon typiskt 2.3 kW så det tar bara 60 * 0.43/2.3 = 11 minuter att höja temperaturen på 9 kg järn med 380 grader.

Att jonglera med 400 grader varm 9 kg tung järnplåt är dock lite farligt så det är bäst att låta det hela hända i ugnen och kosta det det kostar.

Om man har egen uppvärmning i en villa och termostat som reglerar ned annan värmekälla kommer ju ugnen att avge värmen till hemmet och matlagnings-energin är då ändå gratis.
 
  • Haha
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan hålla med om att det finns bättre sätt att baka pizza på men om man ska göra det helt rätt så finns det inga andra alternativ än en vedeldad stenugn. Allt annat är fusk ;)

Men sen är det så att ingen kan göra allt helt rätt och just nu är jag helt nöjd med mitt pizza stål :)

Om jag någon dag skulle vilja förbättra mitt pizza bakande så kanske en sådan skulle funka fint ihop med mitt pizza stål och grillen.

[bild]

Då använder jag i alla fall grillkol och kanske något vedträ.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om du har ett stål som liknar mitt ska du kanske pröva att värma stålet i en timme och köra på grill för då kommer alla dina pizzor att bli som din sista.
Vi kör pizzan på stekstål i gjutjärn från Skeppshult och förvärmer dem på induktionshällen. Går snabbt och torde vara förhållandevis energisnålt. När stålet blir varmt nog spottar jag i nävarna och stoppar in stålet och pizzan i ugnen. Man kan ha en liten luftspalt under stekstålet så blir inte glaset så hett.
 
  • Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har fått ett pizza stål i julklapp och det blir grymma pizzor på det

Men jag har hört att det är dyrt med el ;) och är därför tveksam på om det är vettigt att värma upp pizza stålet bara för EN pizza?

Bor i södra Sverige el område två tror jag.

Det tar en timme att värma upp pizza stålet i ugnen och då kör jag grillen i ugnen på full effekt.

Givetvis beror det på vad jag har för ugn men det skiljer förmodligen inte så mycket på olika ugnar?

Vet inte vad jag har för ugn och vill inte lägga ut bilder på den därför att den är så gammal och ful.

Men Vad kostar det att köra grillen i din ugn i en timme mellan 12:00 och 13:00 på en helgdag.
[bild] [bild] [bild]
Jo, jag bor i el-trean åxå. Roligtvis så gör vi pizza vi med. Funkar fin-fint. 25 minuter i varmluftsugn. Eftervärmen värmer gott när vi har luckan öppen, fläkten blåser ut, och vi äter gott i det varma köket. Kan tänka mig att över och undervärme i din ugn är bättre än ett 'passivt' pizzastål(?) som ska värmas upp. Vet ej, har aldrig provat. Tänk såhär, ugn,. 1 kilowattimma, ggr 10 spänn per timma, bör bli 10:-. Tar givetvis 1/3 i uppvärmningskostnad, 1/3 till nyttovärme för mat. 1/3 eftervärme. Torka vantar, eller värma köket, mysigt är det iallafall. Hursomhelst, finns en uppsjö av 'uppfinningar' som gör underbara saker med oändlig energitillgång för billig peng. Vi är inte där nu. Själv kokar jag upp potatisvattnet, etc kok, till 50+% i vattenkokaren, som är snabbare än spisen, för att dra ner kw. Testa du med och kör på. Du lär hitta var det känns mer, eller mindre effektivt och du tjänar kanske en liten slant.. Pizzabiten hur du än gör, tror jag smakar bäst i långa loppet för gourmetupplevelsen. Kosta va de vill. Bon apetit! ;-)
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Grattis till pizzastålet, jag har ett bakstål som jag också gör pizzor på och det är rätt att man ska köra med grillelementet på. För uppvärmningen av stålet vet jag inte om det är smartast med över/undervärme eller grill, men tillagningen ska såklart ske med grillelementet. Passa på och gör flera när du ändå bakar, det är gott dagen efter också. Eller så bakar man tunnbröd på överbliven pizzadeg. Mums!
Pizza är inte lika gott dagen efter eller ens efter ett tag när den har blivit kall. Uppvärmd pizza är inte som en nybakad. Kaffe, däremot, kan man värma upp i mikron om man inte har haft bryggaren på värmning efter bryggningen! Då kan det säkert däremot användas till impregnering.
 
M Micke B2 skrev:
Eftervärmen värmer gott när vi har luckan öppen, fläkten blåser ut, och vi äter gott i det varma köket.
Varför låter ni ugnsluckan vara öppen efter matlagningen?

M Micke B2 skrev:
Vi är inte där nu. Själv kokar jag upp potatisvattnet, etc kok, till 50+% i vattenkokaren, som är snabbare än spisen, för att dra ner kw.
Det åtgår exakt lika mycket energi att koka potatis på spisen oberoende om man värmer upp vattnet i en vattenkokare först eller bara på spisen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Frågan från början var hur mycket grillen drar. Jag bytte nyligen grillelement i min Elektro-Helios från 2001, då det gamla hade kroknat - bokstavligen. Det drar 1900 W.
Men - som andra har påpekat: Om man har elvärme, så nyttiggörs ugnens förbrukning som husuppvärmning, dvs. i teorin ingen extra kostnad.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja det tar tio minuter att värma själva ugnen men sedan ska pizzastålet bli varmt också och det tar en timme i min ugn. I en mycket kraftfull ugn tar det kanske 40 minuter att värma ett pizzastål av den typen som jag har.
Låter mycket med en timme. Jag har granitsten som jag lägger in i ugnen när jag bakar bröd. Den väger dryga 10 kg och behöver ha lite mer än en timme på sig att nå 200 grader
Kör då med varmluft och stenen på lägsta nivån

Funkar även utmärkt till pizza
 
M Micke B2 skrev:
Jo, jag bor i el-trean åxå. Roligtvis så gör vi pizza vi med. Funkar fin-fint. 25 minuter i varmluftsugn. Eftervärmen värmer gott när vi har luckan öppen, fläkten blåser ut, och vi äter gott i det varma köket. Kan tänka mig att över och undervärme i din ugn är bättre än ett 'passivt' pizzastål(?) som ska värmas upp. Vet ej, har aldrig provat. Tänk såhär, ugn,. 1 kilowattimma, ggr 10 spänn per timma, bör bli 10:-. Tar givetvis 1/3 i uppvärmningskostnad, 1/3 till nyttovärme för mat. 1/3 eftervärme. Torka vantar, eller värma köket, mysigt är det iallafall. Hursomhelst, finns en uppsjö av 'uppfinningar' som gör underbara saker med oändlig energitillgång för billig peng. Vi är inte där nu. Själv kokar jag upp potatisvattnet, etc kok, till 50+% i vattenkokaren, som är snabbare än spisen, för att dra ner kw. Testa du med och kör på. Du lär hitta var det känns mer, eller mindre effektivt och du tjänar kanske en liten slant.. Pizzabiten hur du än gör, tror jag smakar bäst i långa loppet för gourmetupplevelsen. Kosta va de vill. Bon apetit! ;-)
Du är ett geni! Den första i världshistorien som lyckas spara pengar på att koka vatten! Du har förbigått fysikens lagar, eller…går det kanske åt mer energi på kortare tid att använda vattenkokaren och resultatet blir samma antal kW åtgång oavsett metod? Avdelningen: tänkte inte på det!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Roade mig med att räkna på teoretisk uppvärmningstid för stål/järn. Specifik värmekapacitet är ca 450 J/(kg*K). (1 J = 1 Ws). Räknat per kg och en temperaturökning på 300 grader, blir det rätt lite kräm: 450 x 300 = 135 000 Ws = 37 Wh = 0,0375 kWh. Ett pizzastål på 5 kg behöver teoretiskt bara 0,19 kWh - 12 minuter med 1 kW effekt. Låter lite lite ... blev nollorna rätt .. ? Värmeledningsförmågan är inte hög, men hygglig hos järn/stål, så uppvärmningen borde gå rätt snabbt.
 
M
Mest fascinerande är att bo i villa och inte ens veta vilket elområde man bor i, eller klara av att räkna ut priset på sin förbrukning... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.