AXS AXS skrev:
Är det inte standard att elda bort det? På med t-sprit och akta ögonbrynen.
Nej det blir varsam nedplockning. Men jag ska börja på morgonen, viga en heldag åt det och tömma köket först:D
 
Gjort ett halvhjärtat försök att dämpa avloppsrören lite. naturligtvis hade det varit bättre om rörmokarna installerat tysta rör från början istället. Nu är det tyvärr lite för svårt att plocka isär.

Träreglar, elrör och ventilation i ett oavslutat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med isolerade rör, kablar, och öppet väggparti nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


subjektivt före/efter: nja. Borde inte skada åtminstone.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Gjort ett halvhjärtat försök att dämpa avloppsrören lite. naturligtvis hade det varit bättre om rörmokarna installerat tysta rör från början istället. Nu är det tyvärr lite för svårt att plocka isär.

[bild] [bild]

subjektivt före/efter: nja. Borde inte skada åtminstone.
Intressant med tysta avloppsrör. Har aldrig hört talas om det. Hur mycket skiljer det i dämpning och pris? Är de tjockare?
 
H
När jag jobbade som vvs-konstruktör så så konsulterna som jobbade med akustik att tysta avloppsrör hjälpte marginellt utan de var inklädnad och mineralull som var det bästa.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Lackat golvet en fjärde gång på förmiddagen och satt tillbaka listerna på eftermiddagen. Upptäckte också varför föregående ägare ställt tvättmaskinen på en egenbyggd träkonstruktion: fallet mot brunnen är så kraftigt att de ställbara benen på tvättmaskinen inte räcker till. Eftersom vi ska ha in en maskin till plus en torktumlare fick även jag bygga en plattform. Jag vet att det är trä och att det är källare och våtutrymme och så vidare, men det är ett provisorium. Gissningsvis på 5-10 års sikt, men ändå ett provisorium.
Tomt rum, trägolv i fiskbensmönster, vita väggar, dubbelfönster, radiator, växt på fönsterbräda, spegel av ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplatta på betonggolv i hörn av rum med kakelvägg och rör, möjlig plattform eller pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Lackat golvet en fjärde gång på förmiddagen och satt tillbaka listerna på eftermiddagen. Upptäckte också varför föregående ägare ställt tvättmaskinen på en egenbyggd träkonstruktion: fallet mot brunnen är så kraftigt att de ställbara benen på tvättmaskinen inte räcker till. Eftersom vi ska ha in en maskin till plus en torktumlare fick även jag bygga en plattform. Jag vet att det är trä och att det är källare och våtutrymme och så vidare, men det är ett provisorium. Gissningsvis på 5-10 års sikt, men ändå ett provisorium.
[bild]
[bild]
Om du vill få upp träkonstruktionen från betonggolvet kan du ju alltid montera maskinfötter eller möbeltassar under.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Om du vill få upp träkonstruktionen från betonggolvet kan du ju alltid montera maskinfötter eller möbeltassar under.
Jag tog fötter från en gammal tvättmaskin och skruvade i benen på min kommod som jag har som badrumsmöbel
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Om du vill få upp träkonstruktionen från betonggolvet kan du ju alltid montera maskinfötter eller möbeltassar under.
Jag har funderat på något liknande: möbeltassar eller remsor med syllpapp, men konstaterade att den andra plattformen som står här är helt frisk, och den verkar ha stått i tiotalet år. Källaren är generellt fin med väldigt lite fukt. Så jag chansar och kör utan nu när jag äntligen fått jävelskapet i våg.
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
S
Vid jul trendade det osb-väggar på Byggahus. Nu kör vi nästa trend: mdf-vägg.

Verkstad med spånplatteskåp, verktyg, öppen dörr till annat rum. Oavslutad installation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställt skåp med öppna elledningar, träpanel, metallben, spridda skruvar på golvet. Modern inredning, pågående installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats, verktyg, MDF-skivor, oslipad, ombyggnation, verkstad, rörigt, byggmaterial, arbetsbänk, konstruktionsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
BeeEssPee och 20 till
  • Laddar…
Gjorde den första av ett stort antal utdragslådor till ett gammalt kök. Ska bli väldigt skönt att slippa bara ha hyllor så lågt. De stora gångjärnen begränsar dock.
 
  • Gilla
Sarlacc och 8 till
  • Laddar…
S
V VLJ skrev:
Gjorde den första av ett stort antal utdragslådor till ett gammalt kök. Ska bli väldigt skönt att slippa bara ha hyllor så lågt. De stora gångjärnen begränsar dock.
[video]
Om du sätter gångjärnen så nära luckkanten som möjligt så begränsar de inte lika mycket.
 
Härlig tråd(y)

Många goa uppslag.

Håller värmen med i hela bodelen med en större täljstenskamin.

- Och nu blev den elektriska varmvattenberedaren åtgärdad.

Inget dyrt värmeläckage längre i dessa dyrtider. Har brukat torka kängor o annat på ovansidan, för att nyttja värmen.

Isolerad med stenullsmattor, även framsidan.
Till höger verkar det vara lite klent, men väggen där är invändigt ordentligt isolerad.
 
  • Ett vit varmvattenberedare i ett utrymme med rörkopplingar och ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare i nisch omgiven av isolering, rör synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Gjorde den första av ett stort antal utdragslådor till ett gammalt kök. Ska bli väldigt skönt att slippa bara ha hyllor så lågt. De stora gångjärnen begränsar dock.
[video]
Snyggt!

Har du någon mer bild/beskrivning av hur du gjort dem?
 
Karthago Karthago skrev:
Snyggt!

Har du någon mer bild/beskrivning av hur du gjort dem?
Det är enklast möjliga konstruktion. Eftersom det är många som ska göras behöver det effektiviseras med både tid och pengar. Sen kommer kanten bli lite olika hög beroende på vad vi ska ha i den.
Expansionsbeslag från biltema https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/specialgangjarn/expansionsbeslag-vit-2-st-2000018627

Sen en skiva plywood som undersida och planhyvlad fur som kanter.
Eftersom det redan finns hål för hyllorna så är det väldigt lätt att få expansionsbeslaget på rätt position.
Sen blir det klarlack på allt.
 
  • Gilla
Karthago
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.