Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan vi med planerbar kraft också ;) Dimensionera lite större, bara.
Som sagt; vindkraft är meningslöst när vi har någonting bättre. Det är bättre för både ögonen och fåglarna också.
Jo men allt kostar en massa pengar och jag tror det är klokt att göra ett smart ihopkok med ny kärnkraft och havsbaserad vindkraft.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men allt kostar en massa pengar och jag tror det är klokt att göra ett smart ihopkok med ny kärnkraft och havsbaserad vindkraft.
Jag tror det är smart att bygga gen 4 kk och låta vindkraften dö ut. Statistiken står på min sida ;)
 
Mikael_L
D djac skrev:
Jag såg något inlägg som presenterade detta, jag undrar själv samma sak, hur skulle produktionen sett ut om vi ställt verken där det blåser?

Letat men tyvärr inte hittat data från danskarnas utanför sydkusterna.
Här påstår de att havsbaserad har en kapacitetsfaktor på 50%, och landbaserad 40%.
https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/vindkraft/havsbaserad-vindkraft/

Jag tänker att det kanske är något lite överoptimistiskt, att de inte räknat in stillestånd för service och fix av fel.

Fast Vattenfall har kalkylerat med den kapacitetsfaktorn:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...rks-effektivaste-havsbaserade-vindkraftparker

Svenska kraftnäts statistik för 2021 kommer fram till en kapacitetsfaktor på 26%.
Men då ingår det äldre verk med mindre rotordiameter, så nya verk är rätt garanterat en bit över 30% åtminstone. Det står något om förväntad på 37% (och det är landbaserad)
https://www.energinyheter.se/en/node/26519

Men som den ingenjör jag är, så vill jag hacka av några procent från alla trevliga kalkyler och simuleringar där man vill sälja in sin grej. Ta bort en 10% blir nog bra, så 37% minus 10% = 34% på ett ungefär då, för landbaserad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här påstår de att havsbaserad har en kapacitetsfaktor på 50%, och landbaserad 40%.
[länk]

Jag tänker att det kanske är något lite överoptimistiskt, att de inte räknat in stillestånd för service och fix av fel.

Fast Vattenfall har kalkylerat med den kapacitetsfaktorn:
[länk]

Svenska kraftnäts statistik för 2021 kommer fram till en kapacitetsfaktor på 26%.
Men då ingår det äldre verk med mindre rotordiameter, så nya verk är rätt garanterat en bit över 30% åtminstone. Det står något om förväntad på 37% (och det är landbaserad)
[länk]

Men som den ingenjör jag är, så vill jag hacka av några procent från alla trevliga kalkyler och simuleringar där man vill sälja in sin grej. Ta bort en 10% blir nog bra, så 37% minus 10% = 34% på ett ungefär då, för landbaserad.
Så vindkraften är som vätgasen vad gäller verkningsgrad :)
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ett framtida problem, vare sig kärnkraft eller vindkraft eller solkraft (som de ser ut idag) kan ersätta de fossila kraftslagens roll.
Det är bara vattenkraft som kan ersätta reglerfunktionen och balansansvaret.

Detta är en framtida godbit som återstår att lösa.
Det kan komma reaktordesigner i framtiden som är lämpade för snabb effektreglering, men vi är inte där ännu.
Men kanske acceleratordrivna system kan vara en väg framåt.
Gaskylda reaktorer misstänker jag kan vara lite snabbare att reglera.

Ett av problemen är att vi vill sätta höga säkerhetskrav på kärnkraft, och avser man inte att köra den stabilt i ganska fasta effekter eller bara långsamma regleringar, så blir bedömningen av säkerheten enormt mycket mer komplex. Lite som att Tjernobylolyckan skedde för att man försökte köra reaktorn på en så låg effekt som den inte var designad för.
 
Mikael_L
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror det är smart att bygga gen 4 kk och låta vindkraften dö ut. Statistiken står på min sida ;)
Vilken av genIV-designerna?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken av genIV-designerna?
Den som ger kortast halveringstid och kan köra gen 3s avfall en runda till. Jag är inte kärnfysiker. Jag vill bara ha vettig energi till så liten skada på alla sätt som möjligt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Den som ger kortast halveringstid och kan köra gen 3s avfall en runda till. Jag är inte kärnfysiker. Jag vill bara ha vettig energi till så liten skada på alla sätt som möjligt.
Det tar nog klart längre tid att klara det, svenska Blykalla gav upp eftersom det skulle bli för kostsamt men man knäcker säkert den nöten också därute i den stora världen.
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften ger mer under vinterhalvåret än sommarhalvåret.
Men som du skriver, vinterhögtrycken blir inte så sällan med både svag vind och låg temp här i norden åtminstone.
Men tråkigt att byggt ett kärnkraftverk som bara ska kicka igång 2-3 ggr, 2-5 dagar per tillfälle, under vintern, och resten av året stå och vänta på nästan vinterhögtryck med svag vind.
Jag tänker mig att vi faktiskt måste vara smartare än så.
Det va ju delvis det som gjorde R1 och R2 "olönsamma"
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det va ju delvis det som gjorde R1 och R2 "olönsamma"
Jag skulle nog kalla det som "helt" skälet och kombinerar man det med en elmarknadsmodell som inte tar någon hänsyn till om det är planerbar produktion eller ej så blir det ju olönsamt, mycket slugt.
Samma sak hände med fransk kärnkraft och jag kan inte tänka mig att president Macron kommer att tillåta dagens elhandelsmodell i framtiden.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här påstår de att havsbaserad har en kapacitetsfaktor på 50%, och landbaserad 40%.
[länk]

Jag tänker att det kanske är något lite överoptimistiskt, att de inte räknat in stillestånd för service och fix av fel.

Fast Vattenfall har kalkylerat med den kapacitetsfaktorn:
[länk]

Svenska kraftnäts statistik för 2021 kommer fram till en kapacitetsfaktor på 26%.
Men då ingår det äldre verk med mindre rotordiameter, så nya verk är rätt garanterat en bit över 30% åtminstone. Det står något om förväntad på 37% (och det är landbaserad)
[länk]

Men som den ingenjör jag är, så vill jag hacka av några procent från alla trevliga kalkyler och simuleringar där man vill sälja in sin grej. Ta bort en 10% blir nog bra, så 37% minus 10% = 34% på ett ungefär då, för landbaserad.
Självklart ska vi ha en massa vindkraftverk där det blåser, utanför kusterna i sydsverige, inte låta politiken blåsa oss på denna också, förutsatt att det funkar med försvaret.

Bygger inte vi kommer danskarna och tyskarna förmodligen svartbygga i våra vatten.
 
  • Gilla
  • Wow
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart ska vi ha en massa vindkraftverk där det blåser, utanför kusterna i sydsverige, inte låta politiken blåsa oss på denna också, förutsatt att det funkar med försvaret.

Bygger inte vi kommer danskarna och tyskarna förmodligen svartbygga i våra vatten.
Jo Kriegers-Flak kan vara en mycket bra investering!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite drygt 30%, ca 31-33% har jag för mig (i Sverige, havsbaserad har lite högre, kanske runt 40%).
Men det är en skillnad.
80% för kärnkraften betyder som regel att i 80% av tiden ger den 100%, i 20% av tiden noll.
33% för vindkraften betyder att den nästan aldrig ger över 95% och under 5%, men väldigt mycket av tiden något mellan 15% och 40%, typ så ...
Jag tyckte jag läste någonstans att 2022 det var ett dåligt vindår och att tillgängligheten var nedåt 20%, jag hittar dock inte källan nu när jag söker. Någon som sett samma sak?
 
D djac skrev:
Jag såg något inlägg som presenterade detta, jag undrar själv samma sak, hur skulle produktionen sett ut om vi ställt verken där det blåser?

Letat men tyvärr inte hittat data från danskarnas utanför sydkusterna.
Du sa det ju själv i ett inlägg tidigare - man dimensionerar efter vindförhållandena för att få ett så billigt kraftverk som möjligt. Om man försöker få för hög eller låg kapacitetsfaktor så spenderar man onödiga pengar på antingen vingar eller generator. Med det sagt verkar det finnas landbaserade verk som pga sin extremt specifika placering når ca 60%.

Den kalkylen skulle iofs kunna ändras något om elen på längre sikt blir gratis när det blåser mycket - då är det förmodligen mer lönsamt att ha en lite mindre, billigare generator och förlora viss potential vid höga vindstyrkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.