G Granström2 skrev:
Det var en dålig miljöpartistisk undanflykt. Sluta spamma med sådant.
G Granström2 skrev:
Det var en dålig miljöpartistisk undanflykt. Sluta spamma med sådant.
Helt korrekt av Zodde.
Kan tillägga att anledningen till att Ringhalsverken lades ner var att vi under 10 år (fram till hösten 2021) haft elpriser på runt 30 öre. Med dom elpriserna fanns ingen ekonomi i att underhålla gamla kärnkraftverk och ännu mindre i att bygga nya. Det har i och för sig ändrats nu men för hur länge får vi se. Sedan har elbolagen byggt kraftledningar till grannländerna med kapacitet att exportera halva Sveriges elproduktion. Därför har vi nu i stort sett samma elpriser i Sverige som resten av Europa..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag fattar att det inte går att vinna i rätten över elbolag, men läste en tråd att någon fått 16 000 i elräkning december 2021… då fanns ju inget krig??

Det finns två olika läger här, men att skylla allt på Putin är ju vansinnigt!
Allt är ju regeringens fel, både förra som lade ner kärnkraft men oxå nuvarande som inte behagas sänka skatterna. Tänk efter lite nu, elpris + certifikat + påslag + moms och för att det inte vore nog så ska TOTALA PRISET skattas på…. När vi är i en elkris…

Jag kan inte sänka mer än jag gjort, lider i huset med 15 grader och fick total elräkning på 5200kr. Klart jag börjar bli irriterad, vad händer om svensken vägrar betala dessa, det blir som nån slags strejk och vi kanske får mindre skatt på el… tänkvärt. Vilka går ihop?
 
S Sportarn skrev:
Jag fattar att det inte går att vinna i rätten över elbolag, men läste en tråd att någon fått 16 000 i elräkning december 2021… då fanns ju inget krig??

Det finns två olika läger här, men att skylla allt på Putin är ju vansinnigt!
Allt är ju regeringens fel, både förra som lade ner kärnkraft men oxå nuvarande som inte behagas sänka skatterna. Tänk efter lite nu, elpris + certifikat + påslag + moms och för att det inte vore nog så ska TOTALA PRISET skattas på…. När vi är i en elkris…

Jag kan inte sänka mer än jag gjort, lider i huset med 15 grader och fick total elräkning på 5200kr. Klart jag börjar bli irriterad, vad händer om svensken vägrar betala dessa, det blir som nån slags strejk och vi kanske får mindre skatt på el… tänkvärt. Vilka går ihop?
Har du kollat historisk pris på gas innan kriget? Verkar inte så! Kom tillbaka när du kollat och rätta ditt inlägg…
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad exakt var fel?
Att du fortfarande låtsas som att de nya kablarna från Norge 2021 inte påverkat nämnvärt.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
O olleed skrev:
Helt korrekt av Zodde.
Kan tillägga att anledningen till att Ringhalsverken lades ner var att vi under 10 år (fram till hösten 2021) haft elpriser på runt 30 öre. Med dom elpriserna fanns ingen ekonomi i att underhålla gamla kärnkraftverk och ännu mindre i att bygga nya. Det har i och för sig ändrats nu men för hur länge får vi se. Sedan har elbolagen byggt kraftledningar till grannländerna med kapacitet att exportera halva Sveriges elproduktion. Därför har vi nu i stort sett samma elpriser i Sverige som resten av Europa..
Men det där sista fattar inte Zodde. (Klart han gör men han låtsas inte om det)
 
K karlmb skrev:
Att du fortfarande låtsas som att de nya kablarna från Norge 2021 inte påverkat nämnvärt.
Att EN kabel från Norge i 2021 skulle höja priset i hela Nordeuropa är du ganska ensam att tro
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att EN kabel från Norge i 2021 skulle höja priset i hela Nordeuropa är du ganska ensam att tro
Haha, du vet mkt väl att vi diskuterar Sveriges och Norges pris.
 
K karlmb skrev:
Haha, du vet mkt väl att vi diskuterar Sveriges och Norges pris.
Jo men de steg samtidigt och ungefär lika mycket som i Finland, Danmark, Tyskland, Polen och Baltikum flr att nämna några
Alla utom du vet att det var samma orsak till att priserna steg i Sverige/Norge som i dessa länder.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jo men de steg samtidigt och ungefär lika mycket som i Finland, Danmark, Tyskland, Polen och Baltikum flr att nämna några
Alla utom du vet att det var samma orsak till att priserna steg i Sverige/Norge som i dessa länder.
Du har fortfarande inte visat att Sveriges priser följde Tysklands sedan 1990.
Senaste månaderna har det beramade gaspriser som du skyller på halverats, men inte elpriserna.
 
K karlmb skrev:
Du har fortfarande inte visat att Sveriges priser följde Tysklands sedan 1990.
Senaste månaderna har det beramade gaspriser som du skyller på halverats, men inte elpriserna.
Snittpriset på Nordpool i januari ä 112 öre
Augusti-September var de 350öre och så sent som i december 266öre.
112 öre är MER än en halvering.
Detta är Oslo priser men SE4 skiljer sig inte så mycket.

Du säger att Elpriserna inte halverats??
Vilka siffror tittar du på?
 
Z Zodde skrev:
Snittpriset på Nordpool i januari ä 112 öre
Augusti-September var de 350öre och så sent som i december 266öre.
112 öre är MER än en halvering.
Detta är Oslo priser men SE4 skiljer sig inte så mycket.

Du säger att Elpriserna inte halverats??
Vilka siffror tittar du på?
Jo du har nog rätt.
Så varför följde inte nordens elpriser Tysklands likadant från 1990?
 
K karlmb skrev:
Jo du har nog rätt.
Så varför följde inte nordens elpriser Tysklands likadant från 1990?
1990 var inte marknaden avreglerad så det är näppe intressant
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
1990 var inte marknaden avreglerad så det är näppe intressant
Sedan det blev gemensam marknad då.
 
K karlmb skrev:
Sedan det blev gemensam marknad då.
Vad vill du veta?
Tyskland hade lägre el- priser än Sverige 2000-2010 och ungefär liknande 2010-2020.
 
Z Zodde skrev:
Vad vill du veta?
Tyskland hade lägre el- priser än Sverige 2000-2010 och ungefär liknande 2010-2020.
Det får du gärna belägga med ett diagram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.