Jag håller med dig där.
Som larm är nog trådat alltid stabilast.
Men ett trådlöst larm är väl i många delar likt ett "smarthem system"?
Troligen är väl alla enheter lite mer väl testade för att vara 100% säker på att dom "pratar" ordentligt med varandra, men samtidigt blir systemet lite "tråkigare" om man vill pillra lite själv.
Och frekvensmässigt är väl de flesta liknande Zwave?
Ja, jag har inte stenkoll, men håller med om att man bör sätta sig ner och fundera på vad som är högt prioriterat, och vad man absolut vill ha för funktioner.
 
Smarta hem är ju bra men många kåkar har ju jfb eller åtkomligt fasadmätarskåp så buset kan ju ta närmsta utomhusel och troligen släcka hela eller delar av huset eller med standardnyckel släcka allt när de är framme vid skåpet...

Så det gäller ju att alla delar i smarta hemmet minst går utanför jfb och helst med batteribackup/ups.

Annars har man i bästa fall en sista stillbild i mobilen följt av pushnotis att elen gått.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Ja, och det är ju egentligen samma med ett "riktigt" larm, batteribackup är ju ett måste.....tycker jag.
Sedan kan man ju fundera på vilken bärare av kommunikationen man har.
Så ska man verkligen "larma" något så måste man även ha en övervakad kommunikationslina, oavsett mobilnät eller fiber, eller vad man nu har.
Men en rejäl funderare innan man fyller kundvagnen med prylar tror jag är bra, och lite avgränsande beslut.
Så.....vettetusan om jag har gett så många bra råd här egentligen? :D
 
Att försöka bygga sitt eget larm mha hemautomationsprylar baserade på t.ex Z-Wave eller Zigbee blir inget bra. Dessa trådlösa tekniker ämnar sig helt enkelt inte för säkerhetskritiska system. Däremot att integrera ett riktigt larm, helst trådat, med ett hemautomationssystem typ HA eller Homey finns det riktigt bra lösningar för. Man får då det bästa av bägge världarna.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag tror att det bästa är att vara hemma mest hela tiden... Jag och frugan jobbar om varandra. Jag jobbar mycket nätter och helger och hon jobbar hemifrån dagtid. Huset står kanske tomt 10-20 h av veckans 168 h. Sen är det mycket snack om att behöva banka buset om det väl kommer. Det behöver man inte. Den/det vet om man är hemma eller inte.
 
H
gol gol skrev:
Att försöka bygga sitt eget larm mha hemautomationsprylar baserade på t.ex Z-Wave eller Zigbee blir inget bra. Dessa trådlösa tekniker ämnar sig helt enkelt inte för säkerhetskritiska system. Däremot att integrera ett riktigt larm, helst trådat, med ett hemautomationssystem typ HA eller Homey finns det riktigt bra lösningar för. Man får då det bästa av bägge världarna.
Håller med dig där.
Jag tycker personligen att det egentligen är den optimala lösningen, den som du beskriver.
Mitt system bygger på både ekonomiska och användarbaserade avgränsningar, och jag tycker att det är både snyggt, användarvänligt och prisvärt.
Dessutom fyller det i checkrutan för "good enough" på säkerhetssidan.
Men om just funktionen "hemlarm" med maximal tillförlitlighet är högst på listan så skulle jag ha valt på ett annat sätt.
Därav så kanske jag inte har gett dom bästa råden till trådstartaren här, så "se lite mellan fingrarna" :giggle:
 
När vi flyttade till hus i somras fick vi ta över tidigare Verisure-larm.
Gratis 3 månader och ett pris som var ca 100kr billigare än tidigare husägare.
Förstår att de vill sälja och att det kostar dem massa att komma och plocka ner.
Vi en genomgång på plats och verisures kille fick flytta på en del produkter (kamera, huvudmodul, dörr-sensor och dyl) för att passa våra behov.
Jag har alltid varit tveksam till larm, men då det, för stunden, är en helt ok deal så har vi fortsatt. Jag gillar de sammankopplade brandlarmen på alla tre plan.
Men hade det inte funnits när vi flyttade in hade jag löst det via egen hemautomation.
 
Hannuse Hannuse skrev:
H


Håller med dig där.
Jag tycker personligen att det egentligen är den optimala lösningen, den som du beskriver.
Mitt system bygger på både ekonomiska och användarbaserade avgränsningar, och jag tycker att det är både snyggt, användarvänligt och prisvärt.
Dessutom fyller det i checkrutan för "good enough" på säkerhetssidan.
Men om just funktionen "hemlarm" med maximal tillförlitlighet är högst på listan så skulle jag ha valt på ett annat sätt.
Därav så kanske jag inte har gett dom bästa råden till trådstartaren här, så "se lite mellan fingrarna" :giggle:
Precis,var och en får naturligtvis välja efter egen plånbok, intresse och krav. För mig är det dock viktigt att ett larmsystem som övervakar inbrott, brand, vattenläckage mm, gör sitt jobb även vid strömavbrott och att alla komponenter och kommunikationsvägar aktivt övervakas och detekterar sabotage och driftfel.
 
gol gol skrev:
För mig är det dock viktigt att ett larmsystem som övervakar inbrott, brand, vattenläckage mm, gör sitt jobb även vid strömavbrott och att alla komponenter och kommunikationsvägar aktivt övervakas och detekterar sabotage och driftfel.
Just den biten tycker jag att mitt "smartahem" löser.
Med UPS så får jag tillräckligt med upptid vid strömavbrott, och både kameror och styrenheten till systemet ger notiser vid kommunikationsfel, så det är "tillräckligt bra", och UPS var inte heller så kostsamt i sammanhanget.

Det jag har brottats mest med tycker jag är valet av givare och sensorer, för att få den robusthet i detektering som ett hemlarm ger.
Jag känner att det är svårt att nå 100% fram till samma tillförlitlighet där.
Ett hemlarm där alla ingående komponenter testats och utformats för att prata tillsammans tror jag är en robustare lösning.
Är den sedan trådad så är den ännu stabilare.
Men, som sagt var, det är ett medvetet val jag har gjort.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Just den biten tycker jag att mitt "smartahem" löser.
Med UPS så får jag tillräckligt med upptid vid strömavbrott, och både kameror och styrenheten till systemet ger notiser vid kommunikationsfel, så det är "tillräckligt bra", och UPS var inte heller så kostsamt i sammanhanget.

Det jag har brottats mest med tycker jag är valet av givare och sensorer, för att få den robusthet i detektering som ett hemlarm ger.
Jag känner att det är svårt att nå 100% fram till samma tillförlitlighet där.
Ett hemlarm där alla ingående komponenter testats och utformats för att prata tillsammans tror jag är en robustare lösning.
Är den sedan trådad så är den ännu stabilare.
Men, som sagt var, det är ett medvetet val jag har gjort.
Bra att du tänkt på UPS-matning av systemet. Tyvärr verkar många bygga egna "larm" baserade på t.ex Zigbee eller Z-Wave-sensorer och inte insett att vid strömavbrott så "tappar" man alla de batterimatade sensorerna som kommunicerar via noder som inte är batterimatade. Felövervakningen av Zigbee/Z-Wave-enheter är dessutom oftast urusel. I bästa fall tar det timmar innan fel upptäcks, att jämföras med ett antal sekunder för riktiga larmsensorer. För larmsändning vill man helst ha redundanta kommunikationsvägar, vilket inte är helt lätt att få till med hemautomationsprylar.
Själv låter jag ett riktigt proffslarm hantera allt säkerhets- och driftkritiskt, men tack vara integration med mitt hemautomationssystem så återanvänder jag larmets sensorer och status för t.ex belysningsstyrning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
gol gol skrev:
vid strömavbrott så "tappar" man alla de batterimatade sensorerna som kommunicerar via noder som inte är batterimatade.
Mycket bra reflektion att ta med sig i sin bedömningsmall.
 
Ett tips till er, blir mycket billigare att handla larm av ett proffs och inte verisure mfl skojarfirmor.
 
X xdigger skrev:
Ett tips till er, blir mycket billigare att handla larm av ett proffs och inte verisure mfl skojarfirmor.
Förtydliga gärna din tanke.
Pris är ju en faktor med flera dimensioner tycker jag.
Hårdvaran kan ha ett pris, service ett pris och även tjänster som mervärde kan ha ett pris.
Men vill gärna höra ditt resonemang, helt av eget intresse, och utan att jag har någon åsikt om det just nu.
Så det är en helt öppen fråga i all välmening.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Förtydliga gärna din tanke.
Pris är ju en faktor med flera dimensioner tycker jag.
Hårdvaran kan ha ett pris, service ett pris och även tjänster som mervärde kan ha ett pris.
Men vill gärna höra ditt resonemang, helt av eget intresse, och utan att jag har någon åsikt om det just nu.
Så det är en helt öppen fråga i all välmening.
Att oavsett vad så blir allt annat billigare än skojarfirmorna som verisure mfl. För 15-20000kr får ni ett riktigt fint larmsystem. Hos verisure får du en ir, en branddetektor, en MAP och en magnetkontakt för motsvarande ca 50-60000kr på en tioårsperiod.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Att oavsett vad så blir allt annat billigare än skojarfirmorna som verisure mfl. För 15-20000kr får ni ett riktigt fint larmsystem. Hos verisure får du en ir, en branddetektor, en MAP och en magnetkontakt för motsvarande ca 50-60000kr på en tioårsperiod.
Ok, det är möjligt, jag har inte koll på Verisures prisbild.
Men dom säljer väl larmet med väktartjänst?
Köper du ett larm för 20kkr så måste du ju lägga till väktartjänst för att kunna jämföra prisbilden?
Om det nu är väktartjänst du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.