M maria01 skrev:
truck monterad på lastbilen är väldigt ovanligt i sverige
De flesta lastbilar som används för leverans hem till folk har en kran istället. Mycket enklare att lyfta av prylarna än att försöka köra truck på någons grusplan eller gräsmatta.
 
useless useless skrev:
De flesta lastbilar som används för leverans hem till folk har en kran istället. Mycket enklare att lyfta av prylarna än att försöka köra truck på någons grusplan eller gräsmatta.
kran är inte vanligt på större lastbilar det är mer på mindre regionala gräsmatta är väll ingen idiot som lastar av på
 
På många villatomter finns det inget annat alternativ än att ställa grejerna på gräsmattan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kran är inte vanligt på större lastbilar det är mer på mindre regionala gräsmatta är väll ingen idiot som lastar av på
Regionalt, det är väl då det är aktuellt med egen transport och påverkan av eget körtkort. Större lastbil, tja då är det C-kort.;)
 
U uplj skrev:
Jag tog körkort innan 1996 och jag får inte köra buss. Det vill jag ha en källa på så jag kan klaga hos Transportstyrelsen.
Du får dock köra en buss om den är reggad i personbilsklass 2 på B kort (om du tog det före 96). Exempel på detta är husbilar.
 
M maria01 skrev:
jag lastar av själv eller frågar nån granne med traktor som lastar av åt en

beställa matrial hem är för folk som bor i storstad bara glömma på landsbygden om man då inte är väldigt rik
Märks att du har noll koll.
Du menar alltså att du skulle lava av ett helt tak från släp och sen lava upp på taket? Rolig du är ändå.

Nej de flesta på landsbygden använder frakt med avlastning. Många använder kranbil för stora grejjer.

Folk kör inte och hämtar med släp. Kanske i frankrike, men inte här.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kran är inte vanligt på större lastbilar det är mer på mindre regionala gräsmatta är väll ingen idiot som lastar av på
Lastbilarna som kör byggmaterial har antingen brygga eller kran. Mycket vanligt med kran om du skulle få för dig att beställa från byggård.
När jag beställde klinker och kakel kom de med brygga och körde med handtruck hela vägen fram till dörren.

Brorsan är murare och allt han beställer kommer med kranbil eller med brygga. Och de han är hos är inte rika.
 
useless useless skrev:
De flesta lastbilar som används för leverans hem till folk har en kran istället. Mycket enklare att lyfta av prylarna än att försöka köra truck på någons grusplan eller gräsmatta.
Så länge det är grusplan någorlunda ok så funkar påhängstruckarna, de som brukar komma till jobbet med egna truckar har ju lufthjul.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
richardtenggren
Det här blev ju en perfekt fredagstråd ändå, fram med popcornen! :crysmile:
 
  • Gilla
JY82 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På många villatomter finns det inget annat alternativ än att ställa grejerna på gräsmattan.
på uppfarten eller gatan så lyfter man in det själv sen
 
R Rkarlsson skrev:
Lastbilarna som kör byggmaterial har antingen brygga eller kran. Mycket vanligt med kran om du skulle få för dig att beställa från byggård.
När jag beställde klinker och kakel kom de med brygga och körde med handtruck hela vägen fram till dörren.

Brorsan är murare och allt han beställer kommer med kranbil eller med brygga. Och de han är hos är inte rika.
företagen skiter i vad det kostar det får ju kunden stå för
 
R Rkarlsson skrev:
Lastbilarna som kör byggmaterial har antingen brygga eller kran. Mycket vanligt med kran om du skulle få för dig att beställa från byggård.
När jag beställde klinker och kakel kom de med brygga och körde med handtruck hela vägen fram till dörren.

Brorsan är murare och allt han beställer kommer med kranbil eller med brygga. Och de han är hos är inte rika.
jag håller med dig när man beställer lokalt att det är så ofta men det är inte alla ställen som har möjlighteten till det i sverige och många säljare har inte ens egna lastbilar som byggmax

här nere är det faktiskt riktigt biligt att beställa hem och lokala säljarna har allt hemma så var det inte sverige kan jag lova
 
R Rkarlsson skrev:
Behovet är för litet. Folk som bygger hus eller renoverar beställer frakt på materialet.
De flesta har inte så de kan lasta av pallar hemmavid.

Eller du tycker att alla kanske ska få köra hjullastare hur som helst med?
Nej fan det får man ju så länge man inte arbetar med den :O
Där har du faktiskt fel. Som privatperson får man lov att köra "hur som helst" med hjullastare men för yrkesmässig trafik krävs minst körtillstånd av arbetsgivaren och även utbildningsintyg om det inte är inhägnat område.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Där har du faktiskt fel. Som privatperson får man lov att köra "hur som helst" med hjullastare men för yrkesmässig trafik krävs minst körtillstånd av arbetsgivaren och även utbildningsintyg om det inte är inhägnat område.
jag håller med dig jag har flera bekanta med egna lastare allt från traktor till truckar och teleskoplastare inget krav på nåt
 
P Prodigys skrev:
Där har du faktiskt fel. Som privatperson får man lov att köra "hur som helst" med hjullastare men för yrkesmässig trafik krävs minst körtillstånd av arbetsgivaren och även utbildningsintyg om det inte är inhägnat område.
Jag ber om ursäkt.
Du får lov att köra hur som helst privat om du har behörighet för vad den är klassad. Men du får inte arbeta hur som helst med den om du är ute på gatan.

På arbetsplats krävs för att använda gafflar truckkort för C. Utan arbetsgivarens tillstånd får du ändå inte köra.
Och har du inte vanligt bilkörkort eller traktorkort kör du fortfarande inte en meter på din arbetsplats om det inte finns grindar eller är avstängt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.