A Alexn72 skrev:
Roger... om du räknar baklänges på hur mycket el som finns tillgänglig när det är "gratis" så kommer du också inse att det är en fantasi i dagens nät med dagens produktion att tillverka vätgas "gratis"
Lyssna på pacman är mitt tips till dig.
Haha! Jag har redan lyssnat på Pacman och han och jag är överens! (i vissa frågor)
Men är det något som behövs i dagens dynamiska samhälle så är det fantasi.
Annars lär vi aldrig komma ur den betongkostym som påtvingats oss av oljemaffian.
Vätgas finns redan som drivmedel och nischen växer. Det finns ingen anledning att tvivla på den saken och den kommer att bidra till ett fossilfritt samhälle i en omfattning som beror på teknikutvecklingen.
Och stt göra vätgas i garaget eller vid närmaste vindkraftverk/solpanelsystem är en självklar idé som kommer att bli verklighet när Toyota får lite volym på sina försäljningssiffror.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
Vad tror panelen om Teslas prissänkningar på 3 och Y?
Att det kommer fler sänkningar, de är ju inte precis billiga. Verkligheten har kommit ifatt, när räntorna stiger och folk får mindre pengar att röra sig med så är de tvingade att sänka priset för att kunna sälja sina bilar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Man kan få en Model S Plaid inom nån månad.
[bild]
Risken är väl stor att kunderna avvaktar att köpa Model S. Många minns nog den tidigare prissänkningen på ungefär en halv miljon för just toppmodellerna av Model S.

/Krille
 
R RogerHql skrev:
Haha! Jag har redan lyssnat på Pacman och han och jag är överens! (i vissa frågor)
Men är det något som behövs i dagens dynamiska samhälle så är det fantasi.
Annars lär vi aldrig komma ur den betongkostym som påtvingats oss av oljemaffian.
Vätgas finns redan som drivmedel och nischen växer. Det finns ingen anledning att tvivla på den saken och den kommer att bidra till ett fossilfritt samhälle i en omfattning som beror på teknikutvecklingen.
Och stt göra vätgas i garaget eller vid närmaste vindkraftverk/solpanelsystem är en självklar idé som kommer att bli verklighet när Toyota får lite volym på sina försäljningssiffror.
Byter du ute ordet vätgas mot batteri så är vi helt överrens;)
 
L lbgu skrev:
Att det kommer fler sänkningar, de är ju inte precis billiga. Verkligheten har kommit ifatt, när räntorna stiger och folk får mindre pengar att röra sig med så är de tvingade att sänka priset för att kunna sälja sina bilar.
Verkligheten är att de nu kan tillverka den billigare och kan sänka priserna...
Sist jag kollade så var där väntetid på att beställa bil...
 
Attitudeswe
A Alexn72 skrev:
Verkligheten är att de nu kan tillverka den billigare och kan sänka priserna...
Sist jag kollade så var där väntetid på att beställa bil...
Har mycket svårt att tro att tillverkningskostnaden kunde kapas med 20% över en natt. Handlar nog snarare om att dom inte vill visa aktieägare att antalet levererade bilar sjunker.

Sist jag läste om batteripriser så hade dom gått upp dec -21 till dec -22.

Konstigt av tesla att sänka 150k på ett bräde och inte 30k varanna månad tills orderböckerna var lagom fyllda. Dom måste bäntat för lönge med prisjusteringen (med tanke på att model y har en mån lev tid)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Byter du ute ordet vätgas mot batteri så är vi helt överrens;)
ok. Testa det här då:
Li Po batteri vs vätgas:
medium/ kWh/kg/ ”laddTid”(s/kWh)
vätgas / 40 / 1
Li Po / 0.15 / 90 (snabbladdning 80%)

Ser du någon skillnad och tror du att det har någon betydelse?
 
P Pin skrev:
Vad tror panelen om Teslas prissänkningar på 3 och Y?
Jättebra.
Nu får resten hänga med och sänka priserna.

Finns ju chans att kunna förhandla kanske om 2,5 år om man ska ha en elbil nånsin igen =)
Det som suger är att tesla inte har verkstad här som sagt. Och att det är en amerikan typ
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har mycket svårt att tro att tillverkningskostnaden kunde kapas med 20% över en natt. Handlar nog snarare om att dom inte vill visa aktieägare att antalet levererade bilar sjunker.

Sist jag läste om batteripriser så hade dom gått upp dec -21 till dec -22.

Konstigt av tesla att sänka 150k på ett bräde och inte 30k varanna månad tills orderböckerna var lagom fyllda. Dom måste bäntat för lönge med prisjusteringen (med tanke på att model y har en mån lev tid)
Kostnaderna har inte kapats över en natt utan det är en kontinuerlig process. Priserna för Model 3 är nu i princip tillbaka där de var för två år sen.

Var har du läst att antalet levererade bilar sjunker? Det ökar ju. Jättemycket.
 
W witten skrev:
Kostnaderna har inte kapats över en natt utan det är en kontinuerlig process. Priserna för Model 3 är nu i princip tillbaka där de var för två år sen.

Var har du läst att antalet levererade bilar sjunker? Det ökar ju. Jättemycket.
Axelsio Axelsio skrev:
Volvo och VW är nog dom som lyckats sämst hittills med sina elbilar.

tänker främst på ioniq 5 och EV6(årets bil), mer utrustning, bättre kvalitet, laddar snabbare, snyggare.
Utseende är ju en smaksak. Jag tycker koreanerna är
sen är väl teslas nätverk öppet för alla nu?
Kundpriset har ingen direkt koppling till tillverkningskostnaden. Men att tillverka inom EU kapar 10% tull och att sälja online med få konfigurationer (4 modeller, 5 färger, allt ingår utom självkörning, två fälgar) kapar ytterligare 10%. Hur många miljoner varianter av Mercedes finns det?
 
Konfigureringshelvetet hos de andra tillverkarna är halva anledningarna jag vill ha en Tesla.. undrar ofta om det inte blivit billigare att bara tillverka toppmodellen än att bygga 100 olika konfigurationer, och alla kunder hade fått en bättre bil på köpet
 
  • Gilla
Stefan N och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Konfigureringshelvetet hos de andra tillverkarna är halva anledningarna jag vill ha en Tesla.. undrar ofta om det inte blivit billigare att bara tillverka toppmodellen än att bygga 100 olika konfigurationer, och alla kunder hade fått en bättre bil på köpet
Mazda kör väl fortfarande med fixa utrustningsnivåer? Jag tycker det känns smidigt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mazda kör väl fortfarande med fixa utrustningsnivåer? Jag tycker det känns smidigt.
Är fixa att det finns ett par olika nivåer? Tesla har en, som inkluderar dragkrok. Resten är programvara.
 
P Pin skrev:
Är fixa att det finns ett par olika nivåer? Tesla har en, som inkluderar dragkrok. Resten är programvara.
Snart är det väl så, allt finns i programvaran, det ska bara låsas upp.
 
Ska bli intressant att se hur andra tillverkare svarar. Ingen lär beställa en dyrare Skoda eller Kia med 1 års vänte tid när de kan få en Tesla på en månad..
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.