Ja, 0.1 öre / kWh kostar elen inatt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, 0.1 öre / kWh kostar elen inatt.
Mellan 03 och 04, ja. Vilket även är billigaste timmen.
Så i praktiken blir det runt 90 öre /kWh i SE3.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mikael_L
GB hade ju faktiskt 0.053€ (ca 50 öre) negativt elpris två timmar för ett par veckor sedan.
Som jag då började undra vad som händer med momsen ifall mitt pris skulle bli negativt netto. Får man en momsutbetalning då?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
GB hade ju faktiskt 0.053€ (ca 50 öre) negativt elpris två timmar för ett par veckor sedan.
Som jag då började undra vad som händer med momsen ifall mitt pris skulle bli negativt netto. Får man en momsutbetalning då?
Som jag tolkat det så kommer du att debiteras summan av dina kostnader, vad som händer om summan är negativ vet jag inte, men den är knappast det under en månad...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
GB hade ju faktiskt 0.053€ (ca 50 öre) negativt elpris två timmar för ett par veckor sedan.
Som jag då började undra vad som händer med momsen ifall mitt pris skulle bli negativt netto. Får man en momsutbetalning då?
Vi har med haft negativt. Du betalar ju överföring och moms på det. Det blir billigt men inte gratis.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Vi har med haft negativt. Du betalar ju överföring och moms på det. Det blir billigt men inte gratis.
Japp.
Men jag började drömma om såpass mycket negativt att jag skulle få betalt för att förbruka. Och då började jag plötsligt fundera på hur momsen fungerar. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp.
Men jag började drömma om såpass mycket negativt att jag skulle få betalt för att förbruka. Och då började jag plötsligt fundera på hur momsen fungerar. ;)
haha. Jag tycker ju absolut att momsen skall bort helt och man betalar bara överföringen ;) De tjänar nog sina kulor ändå med de få timmar vi haft på minussidan.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kör elbil, hur ser er servicekostnad ut? Eller ingen av er har haft en elbil så länge??
Har kör snart 4000mil med min Tesla och har inte gjort någon service. Jag borde nog byta vindrutetorkarblad och kupé filter.
 
  • Gilla
mattiplutt och 1 till
  • Laddar…
Det är nog dags att smörja gångjärnen snart?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog dags att smörja gångjärnen snart?
Det tror jag inte. Har varit den mest problemfria bil jag någonsin haft.

Volvon var en mardröm!
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
sunnis
R RogerHql skrev:
man kan inte räkna på det viset.
Priset på el varierar med tillgång och efterfrågan.
Ibland kostar den 4:-/kWh
Andra tider är den gratis eller så får man betalt för att förbruka den.
[länk]
Då kan man göra vätgas av den.
Den kalkylen kan du inte slå Pacman!


När man talar in trollen:

[bild]

Vad har produktionskostnaden för betydelse för slutkonsumenten? Energislaget vätgas prissätts energiviktat mot andra energislag.

Ett vanligt argument är ju att vätgas kan produceras av billig elektricitet, men det är inte samma sak som att det blir en billig slutprodukt. Varför skulle producenten ge bort energin med lägre marginaler än vad marknaden är beredd att betala för andra konkurrerande energislag? Snarare bättre affär att producera vätgas och frigöra energin för att tillverka elektricitet på samma plats, borde vara lönsammare än att distribuera den i dyr infrastruktur.
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad har produktionskostnaden för betydelse för slutkonsumenten? Energislaget vätgas prissätts energiviktat mot andra energislag.

Ett vanligt argument är ju att vätgas kan produceras av billig elektricitet, men det är inte samma sak som att det blir en billig slutprodukt. Varför skulle producenten ge bort energin med lägre marginaler än vad marknaden är beredd att betala för andra konkurrerande energislag? Snarare bättre affär att producera vätgas och frigöra energin för att tillverka elektricitet på samma plats, borde vara lönsammare än att distribuera den i dyr infrastruktur.
Jag tror att vätgas är fortfarande alldeles för nytt för att folk verkligen ska ha räknat på det.
Då har vätgas funnits länge.
Själv skulle jag vilja tanka bilen med vatten för att sedan därifrån utvinna vätgas och driva bilen. Det finns garanterat många brutala missar i min dröm. men i drömmar....
 
Än en gång, vätgas produceras med en effektivitet på 30-35%. När man sedan driver en bil eller tillverkar el av den igen har man en effektivitet på 30-35%. Alla siffror som visar högre effektivitet än så bygger på att man tar tillvara överskottsvärmen, vilket bara går att göra till liten del.

Hur som helst, 0,3*0,3=0,09 vilket innebär en effektivitet på runt 10% för vätgascykeln. Den dag någon börjar tillverka vätgas i stor skala så försvinner "gratis" el i nätet. Och då försvinner incitamenten för att köra bilar på vätgas. Vätgas är ingen helig graal.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
man kan inte räkna på det viset.
Priset på el varierar med tillgång och efterfrågan.
Ibland kostar den 4:-/kWh
Andra tider är den gratis eller så får man betalt för att förbruka den.
[länk]
Då kan man göra vätgas av den.
Den kalkylen kan du inte slå Pacman!
När man talar in trollen:
Roger... om du räknar baklänges på hur mycket el som finns tillgänglig när det är "gratis" så kommer du också inse att det är en fantasi i dagens nät med dagens produktion att tillverka vätgas "gratis"
Lyssna på pacman är mitt tips till dig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, vätgas produceras med en effektivitet på 30-35%. När man sedan driver en bil eller tillverkar el av den igen har man en effektivitet på 30-35%. Alla siffror som visar högre effektivitet än så bygger på att man tar tillvara överskottsvärmen, vilket bara går att göra till liten del.

Hur som helst, 0,3*0,3=0,09 vilket innebär en effektivitet på runt 10% för vätgascykeln. Den dag någon börjar tillverka vätgas i stor skala så försvinner "gratis" el i nätet. Och då försvinner incitamenten för att köra bilar på vätgas. Vätgas är ingen helig graal.
Själv började jag i veckan fundera på att tillverka vätgas under sommaren med ett överskott av solceller på taket, för att sen elda vätgasen till att värma huset under vintern.

Nåväl, utan att ens försökt börja räkna på det, så tror jag att det blir svårt att räkna hem.
Köper jag el istället kan jag tillverka värme med ett COP på 3-5 någonstans, dvs få 4kWh värme för 1kWh el.
Men tanken flög förbi i alla fall. Det är ju inte alltid nödvändigt att omvandla vätgasen till el igen.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.