pacman42 pacman42 skrev:
Är du säker på att det var en Abarth och att det var en Y?
Jag må var lite gubbig men så virrig är jag inte, ja jag är säker.
 
P Pin skrev:
…och konkurrenterna är ju fortfarande långt efter med laddinfrastruktur. Eller rättare sagt konkurrenterna tycker att de säljer bilar och inte helheten.
Det gör de ju också. Det är bara Tesla som säljer helheten. Vi andra laddar där det finns en lämplig laddare, oavsett vem som äger den. Att ha ett eget laddnätverk är inte kritiskt för att sälja elbilar.

Med det sagt är jag grymt imponerad av Teslas laddnätverk.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Går de andra tillverkarna ens med vinst (per såld elbil) i dagsläget? Rykten säger att de knappt gör det, men jag har inte sett några siffror. Om det stämmer så är det ju inte bara att sänka priset för att hänga med. Inte ens VW borde kunna tjäna in förlusten på service och liknande ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mazda kör väl fortfarande med fixa utrustningsnivåer? Jag tycker det känns smidigt.
Vad jag inte begriper är varför vi 2023 i it åldern ++ inte kan beställa en bil på samma sätt som på tex 90-talet.
Dvs välja utrustning, färg, motor och eventuella paket helt fritt!?
Det är ju ingen fysisk person som gör ett endaste av alla jobben.
När ordern läggs så rasslar det ju bara ettor och nollor igenom sladdarna och rätt prylar hamnar i kanbansystemen på line och skruvas dit.
Kostar inge arbete på vägen, ingen administration och kunden får precis vad han vill ha.
Varför låsa sig till några få illa ihopplockade paket?
Och ofta bara en enfärgad inredning och en flerfärgad inredning som alternativ.
Gärna en elbil men jag föredrar definitivt det äldre sättet att konfigurera beställa bil på.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag inte begriper är varför vi 2023 i it åldern ++ inte kan beställa en bil på samma sätt som på tex 90-talet.
Dvs välja utrustning, färg, motor och eventuella paket helt fritt!?
Det är ju ingen fysisk person som gör ett endaste av alla jobben.
När ordern läggs så rasslar det ju bara ettor och nollor igenom sladdarna och rätt prylar hamnar i kanbansystemen på line och skruvas dit.
Kostar inge arbete på vägen, ingen administration och kunden får precis vad han vill ha.
Varför låsa sig till några få illa ihopplockade paket?
Och ofta bara en enfärgad inredning och en flerfärgad inredning som alternativ.
Gärna en elbil men jag föredrar definitivt det äldre sättet att konfigurera beställa bil på.
Lagerhållning.... tar mer plats att ha 30 färger än 4st... större inköp av 4 färger än 30... 30 munstycke som ska rengöras vid dagens slut istället för 4st...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Lagerhållning.... tar mer plats att ha 30 färger än 4st... större inköp av 4 färger än 30... 30 munstycke som ska rengöras vid dagens slut istället för 4st...
Ok. Ja till viss del kan jag köpa att man inte har 30 olika färgval idag. Ett större problem idag då lackad plast oftast kommer från en lundereverantör färdiglackad. Vilket tyvärr också ofta syns. Färgen fylls på i bulk just in time automatiskt så där lär inte skon klämma lika hårt.
Annars kanske inte exakt det jag tänkte på.
Utan mer att utav det som redan finns av tillval så säljs mer och mer i värdelösa paket än genom fria val. Trots att ingen på line en tänker på vad för bil som byggs.
Delar matas automatiskt mot rätt bil i rätt tid och allt styrs och sköts automatiskt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok. Ja till viss del kan jag köpa att man inte har 30 olika färgval idag. Ett större problem idag då lackad plast oftast kommer från en lundereverantör färdiglackad. Vilket tyvärr också ofta syns. Färgen fylls på i bulk just in time automatiskt så där lär inte skon klämma lika hårt.
Annars kanske inte exakt det jag tänkte på.
Utan mer att utav det som redan finns av tillval så säljs mer och mer i värdelösa paket än genom fria val. Trots att ingen på line en tänker på vad för bil som byggs.
Delar matas automatiskt mot rätt bil i rätt tid och allt styrs och sköts automatiskt.
Plasten är oftast inte lackad utan infärgad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Plasten är oftast inte lackad utan infärgad.
Infärgad men klarlackad är nog inte helt ovanligt...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok. Ja till viss del kan jag köpa att man inte har 30 olika färgval idag. Ett större problem idag då lackad plast oftast kommer från en lundereverantör färdiglackad. Vilket tyvärr också ofta syns. Färgen fylls på i bulk just in time automatiskt så där lär inte skon klämma lika hårt.
Annars kanske inte exakt det jag tänkte på.
Utan mer att utav det som redan finns av tillval så säljs mer och mer i värdelösa paket än genom fria val. Trots att ingen på line en tänker på vad för bil som byggs.
Delar matas automatiskt mot rätt bil i rätt tid och allt styrs och sköts automatiskt.
Det finns två extremer. Endast en (eller ett fåtal) varianter, eller skräddarsytt. Vilket dom fungerar bäst beror dels på produktionen och dels på marknaden. Skjortor kan du antingen köpa på HM i S, M, L och XL eller en butik som håller fler storlekar inklusive hals, ärm, slimfit, eller slutligen helt skräddarsydda.

Tesla kan producera utan att någon har beställt bilen och sedan räknar de med att den säljs under tiden den tillverkas eller transporteras. Eftersom alla bilar innehåller allt så behöver du inte fundera på utrustningsnivån.

Andra gör annorlunda. Några är på väg dit, tex BMW som städat i floran av alternativ. Tex så tog de bort min favorit M550 d (6 cyl med 4 turbo) för att mängden konfigurationer exploderade.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Plasten är oftast inte lackad utan infärgad.
Pratar givetvis om exteriör plast som kofångare fram å bak mm.
De är självklart lackade och inte infärgade som inredningsplast.
 
P Pin skrev:
Det finns två extremer. Endast en (eller ett fåtal) varianter, eller skräddarsytt. Vilket dom fungerar bäst beror dels på produktionen och dels på marknaden. Skjortor kan du antingen köpa på HM i S, M, L och XL eller en butik som håller fler storlekar inklusive hals, ärm, slimfit, eller slutligen helt skräddarsydda.

Tesla kan producera utan att någon har beställt bilen och sedan räknar de med att den säljs under tiden den tillverkas eller transporteras. Eftersom alla bilar innehåller allt så behöver du inte fundera på utrustningsnivån.

Andra gör annorlunda. Några är på väg dit, tex BMW som städat i floran av alternativ. Tex så tog de bort min favorit M550 d (6 cyl med 4 turbo) för att mängden konfigurationer exploderade.
De flesta producerar ju både på förbeställda ordrar och på kundbeställningar.
Mängder med utrustning är ju inte bara mjukvara som använder befintlig hårdvara ävenom fler och fler finesser är mestadels mjukvara.
Taklucka, stereoanläggningar med olika många högtalare, inredningsfärg, en mer påkostad textilklädsel, skinn, extra tjocka rutor med isolerande glas, dragkrok, andra fälgar, integrerad bilbarnstol, utskjutbara lastgolv, elektriska skjutdörrar osv osv. Kommer inte på allt just nu men mins tydligt alla "bygg din bil" försök sista åren och frustrationen.
För kanske 5år sedan var jag ordentligt sugen på en ny camry. En av få saker jag ville ha innebar att man var tvungen att köpa ett paket som även innehöll elstyrt baksäte och då tappade man även möjlighet att fälla baksätet och lasta långa saker. Uselt!
Ibland vill man ha en sak men tvingas då köpa ett paket med saker man Ibland absolut inte vill ha ens gratis.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör de ju också. Det är bara Tesla som säljer helheten. Vi andra laddar där det finns en lämplig laddare, oavsett vem som äger den. Att ha ett eget laddnätverk är inte kritiskt för att sälja elbilar.

Med det sagt är jag grymt imponerad av Teslas laddnätverk.
Och frågan är om det är en sak man övervärderar innan köp, jag har bara använt Teslaladdare en gång sen jag köpte bilen, resten har jag laddat hemma..
 
MY gick iom prissänkningen från "aldrig, aldrig i livet" till "måste kanske överväga".

Har aldrig kört eller ens suttit i en men förr eller senare måste ju familjebilen börja gå på el och den verkar ju ha tillräckliga utrymmen, räckvidd och ganska acceptabel dragvikt.

Är dock rädd att ljudkomforten är lika medioker som i M3 och kan inte förlika mej med avsaknad av instrumentkluster (har dock sett att det går att lösa).

Fjällsemestern har jag förlikat mej med att man får lösa genom lånad/hyrd bil.

Största stötestenen är fortfarande att den är någon form av högbyggd säl...bor i stan, inte i skogen och prioriterar en design jag tycker om ganska högt.

Väldigt trevligt med priskonkurrens dock. Om några år/årtionde kanske någon tillverkar en bil man faktist blir sugen på utan att den kostar över miljonen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Pratar givetvis om exteriör plast som kofångare fram å bak mm.
De är självklart lackade och inte infärgade som inredningsplast.
Nej, många sådana detaljer är infärgade. Däremot måste de lackas vid skador eller utbyte.

Jag vet att Volvo PV hade stora problem med underleverantörer som inte lyckades få rätt nyans vid infärgningen av olika plastdetaljer när S60 lanserades. Man såg tydliga färgskillnader på bilar av vissa kulörer.

Jag hade en KIA som jag repade och plasten på kofångaren var genomfärgad på den också.

Men det gäller inte alla plastdetaljer i karossen. Det beror på märke och hur utsatt detaljen är. Exempelvis uppslagsskydd (på de bilar som har det) är oftast genomfärgade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.