P paralun skrev:
Jo jag tänker direkt på vattenkanoner när man ser bilderna från tyska Lutzerath.
Jo, tjena.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Så bra att du är så unik......
Knappast, vad ska det bli av Europa när miljöorganisationer tror sig står över demokratiska beslut?
Anarki?
 
K
P paralun skrev:
Knappast, vad ska det bli av Europa när miljöorganisationer tror sig står över demokratiska beslut?
Anarki?
Varför byter du ämne?
 
P paralun skrev:
Knappast, vad ska det bli av Europa när miljöorganisationer tror sig står över demokratiska beslut?
Anarki?
Var myndigheterna lite för släpphänta mot Rosa Parks, tycker du?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Var myndigheterna lite för släpphänta mot Rosa Parks, tycker du?
Jo nu finns det olika former av mänskliga rättigheter.
En rätt är inte att ockupera verksamheter som beslutats demokratiskt, inte heller att limma fast sig på motorvägar och stoppa ambulanser... men i fallet Lutzerath så har jag en viss sympati men gör direkt en koppling till om Tyskland skulle ompröva sitt beslut om kärnkraft. (kaos-kalabalik)
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
ganska mycket mer om man tittar historiskt på brunkolsanvändningen i Tyskland:

–2002, året innan man började stänga reaktorer på 2000-talet, producerades 141 TWh el från brunkol, vilket utgjorde 28.0% av elproduktionen

– 2010, innan man stängde åtta reaktorer året efteråt, 130 TWh el, motsvarande 24.2%

– 2022, i fjol, 107 TWh el, motsvarande 21.7% av tysk elproduktion

det vill säga, användningen av brunkol är lägre idag än den var under den tyska kärnkraftens glansdagar

så när du skriver:
...Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena...

så verkar det nog bäst vara en beskrivning på ditt eget inlägg


sitter du och skriver att du anser att demonstranter vars åsikter avviker från din egen världsuppfattning, borde mördas? :thinking:

är det några på byggahus forum som borde gå samma öde till mötes?
Dina siffror stämmer säkert men om reaktorerna fortsatt varit i drift kunde Tyskland bränt mindre brunkol.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Dina siffror stämmer säkert men om reaktorerna fortsatt varit i drift kunde Tyskland bränt mindre brunkol.
Jo vi tar nedläggningarna igen! De sista tre kärnreaktorerna i Tyskland är egentligen helt hårresande...
11000MW....
Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]

Tyskland
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
ganska mycket mer om man tittar historiskt på brunkolsanvändningen i Tyskland:

–2002, året innan man började stänga reaktorer på 2000-talet, producerades 141 TWh el från brunkol, vilket utgjorde 28.0% av elproduktionen

– 2010, innan man stängde åtta reaktorer året efteråt, 130 TWh el, motsvarande 24.2%

– 2022, i fjol, 107 TWh el, motsvarande 21.7% av tysk elproduktion

det vill säga, användningen av brunkol är lägre idag än den var under den tyska kärnkraftens glansdagar

så när du skriver:
...Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena...

så verkar det nog bäst vara en beskrivning på ditt eget inlägg
Så du sitter och påstår att allt annat oförändrat men med kärnkraften kvar så hade brunkolsanvändningen fortsatt varit lika hög som nu (och en anledning till att man måste bryta mer?). Det verkar minst sagt korkat. Och dålig argumentation, din slutsats att jag är korkad för att jag inte sjunger den förnybara energins lov är ju minst sagt... korkad (och oärlig).

Att brunkolsanvändningen gått ner trots att man lagt ner kärnkraften är ju för att man ersatt både smutsig produktion med något mindre smutsig produktion. Den höga brunkolsanvändningen tidigare har förstås inte att göra med att man samtidigt hade kärnkraft. Hade man istället för att ersätta brunkol med smutsig gas byggt ut kärnkraften så hade man istället både kunnat sänka utsläppen och säkra upp en god eltillgång.

sitter du och skriver att du anser att demonstranter vars åsikter avviker från din egen världsuppfattning, borde mördas? :thinking:

är det några på byggahus forum som borde gå samma öde till mötes?
Ja, vad tror du, var det ett allvarligt menat uttalande? Lite tolkande får man väl begära av de som läser inläggen. De som upprörs av detta är nog mer än lovligt "aspiga".
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Vem eller vad är det som skall skjutas?

Jag uppfattar ditt inlägg som att du är väldigt upprörd (känslostyrd?) och att du anser att de som inte delar dina åsikter skall skadas/dödas?

Det finns gränser som aldrig får överskridas så kom igen, tala om för mig att jag har fel!
Läs mitt svar till Harka. Känslostyrd? Tja, ibland blir man lite trött på alla vänster-/miljömuppar som överflödar alla fora och tycks ha oändligt med tid att spy ut sina floskler och "förklaringar". Hade jag som jobb att sitta och dumma mig på olika fora så vore det sin sak, men jag dummar mig på min egen fritid och då blir det ibland för mycket bara.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Ja, vad tror du, var det ett allvarligt menat uttalande? Lite tolkande får man väl begära av de som läser inläggen. De som upprörs av detta är nog mer än lovligt "aspiga".
Jo jag kollade i tyskt media och det ser väl inte så trevligt ut när tyska polisen avlägsnar husockupanter.
Sen saknar jag nog vattenkanoner med lagomt hårt tryck så blir det blött och jobbigt att olagligt genomföra demonstrationer.
https://www.dw.com/en/police-in-germany-clear-coal-mine-climate-camp/video-64372108
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
K
V videopac skrev:
Läs mitt svar till Harka. Känslostyrd? Tja, ibland blir man lite trött på alla vänster-/miljömuppar som överflödar alla fora och tycks ha oändligt med tid att spy ut sina floskler och "förklaringar". Hade jag som jobb atg attt sitta och dumma mig på olika fora så vore det sin sak, men jag dummar mig på min egen fritid och då blir det ibland för mycket bara.
Ok, så fortsättningsvis inväntar vi dina dementier innan vi tar på allvar vad du skriver. Bra att veta. För övrigt så kan jag meddela dig att jag varken är vänster eller miljöaktivist. Däremot så står jag för att andra människor skall få ha politiska uppfattningar som som strider mot mina! Det är liksom det som är grunden i vår demokrati!
 
V videopac skrev:
Så du sitter och påstår att allt annat oförändrat men med kärnkraften kvar så hade brunkolsanvändningen fortsatt varit lika hög som nu (och en anledning till att man måste bryta mer?). Det verkar minst sagt korkat. Och dålig argumentation, din slutsats att jag är korkad för att jag inte sjunger den förnybara energins lov är ju minst sagt... korkad (och oärlig).

Att brunkolsanvändningen gått ner trots att man lagt ner kärnkraften är ju för att man ersatt både smutsig produktion med något mindre smutsig produktion. Den höga brunkolsanvändningen tidigare har förstås inte att göra med att man samtidigt hade kärnkraft. Hade man istället för att ersätta brunkol med smutsig gas byggt ut kärnkraften så hade man istället både kunnat sänka utsläppen och säkra upp en god eltillgång.



Ja, vad tror du, var det ett allvarligt menat uttalande? Lite tolkande får man väl begära av de som läser inläggen. De som upprörs av detta är nog mer än lovligt "aspiga".
Hade man, hade man... Kul med ännu en Captain Hindsight...

Opinonen i Tyskland har varit emot kärnkraft länge. Väldigt få ville ha kärnkraftverk, och man bedömde att gas var mindre illa. Skulle man då bara gjort raka motsatsen, för att eventuellt motverka ett högt elpris 20 år senare? Låter som politiskt självmord

Man kan ju också spinna vidare på "hade man".. Tänk om de inte avvecklat, och ett av de kärnkraftverken som låg närmast Danmark havererat.. Då tror jag våran egen nerläggning hade skyndats på ännu mer....
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Ok, så fortsättningsvis inväntar vi dina dementier innan vi tar på allvar vad du skriver. Bra att veta. För övrigt så kan jag meddela dig att jag varken är vänster eller miljöaktivist. Däremot så står jag för att andra människor skall få ha politiska uppfattningar som som strider mot mina! Det är liksom det som är grunden i vår demokrati!
Jo men här handlar det om att några tar sig rätten att själva överpröva demokratiskt fattade beslut och utföra olagliga demonstrationer samt som i Tyskland ockupationer. Men det är kanske ett "tidens tecken" att Europa är under det totala förfallet?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Så du sitter och påstår att allt annat oförändrat men med kärnkraften kvar så hade brunkolsanvändningen fortsatt varit lika hög som nu (och en anledning till att man måste bryta mer?). Det verkar minst sagt korkat. Och dålig argumentation, din slutsats att jag är korkad för att jag inte sjunger den förnybara energins lov är ju minst sagt... korkad (och oärlig).

Att brunkolsanvändningen gått ner trots att man lagt ner kärnkraften är ju för att man ersatt både smutsig produktion med något mindre smutsig produktion. Den höga brunkolsanvändningen tidigare har förstås inte att göra med att man samtidigt hade kärnkraft. Hade man istället för att ersätta brunkol med smutsig gas byggt ut kärnkraften så hade man istället både kunnat sänka utsläppen och säkra upp en god eltillgång.



Ja, vad tror du, var det ett allvarligt menat uttalande? Lite tolkande får man väl begära av de som läser inläggen. De som upprörs av detta är nog mer än lovligt "aspiga".
Läser vi verkligen samma text i harkas inlägg? Jag tolkar det som en nyansering/korrigering av hur det de facto ser och sett ut. Ska man diklutera brunkolet, gäller det ju att utgå från fakta.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Läser vi verkligen samma text i harkas inlägg? Jag tolkar det som en nyansering/korrigering av hur det de facto ser och sett ut. Ska man diklutera brunkolet, gäller det ju att utgå från fakta.
Man kan inte försvara produktion av elkraft från kol när det handlar om att man lagt ner kärnkraft.
Det går emot alla klimatöverenskommelser och sunt förnuft.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.