V videopac skrev:
Det är det jag menar, vi måste ju gaska upp oss och inte lägga oss platt för alla idioter (inhemska eller utifrån kommande). Det gäller ju i princip inom alla områden. Intressesorganisation si, och komitté så har synpunkter och så skall vi anpassa oss till alla möjliga önskningar. Tvi!

Och pratar vi om klimatdårarna i Tyskland så har de ju själva satt sig i den situationen som de är i. Hur mycket brunkol hade behövts brytas om de behållt kärnkraften? I stället för att behålla den säkra kärnkraften så vill man lägga ner den för att det blev en tsunami i Japan... känns extremt smart... eller inte. Konsekvenstänket är helt och hållet borta när det gäller sådana människor. Tragiskt.
Jo men nu ligger Barsebäck där det ligger och det skulle säkert bli en karavan av demonstranter från hela Europa. Sen är det ju många numera som tar sig rätten att gå emot demokratiskt fattade beslut.
Sen i just Tyskland så skulle det bli ännu värre liv om man skulle återstarta någon av de stoppade kärnreaktorerna. Så Europa har en stor utmaning och Kina tittar nog roat på röran.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Skjut av skiten, säger jag.

Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
G
C cpalm skrev:
Ja, i synnerhet i perspektivet av dagens utspel om att bygga på nya platser, inte minst i södra delen av landet verkar många glömt bort Barsebäck och att kärnkraft är en typisk not-in-my-backyard-grej.
Nja, de som bor runt Forsmark verkar rätt bekväma.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J jawen skrev:
170 öre inkl allt per kWh låter ju fantastiskt, eller är det utan alla avgifter?
Hade samma förbrukning som dig, men 3 ggr större räkning totalt.

Ja har man fri tillgång på ved & en hyffsad eldstad, så innebär ju vintern inga större kostnader.

Det är all inclusive.
 
S sejd1 skrev:
Det är all inclusive.
Grymt!
Har du bundet elpris då eller?
 
V videopac skrev:
klimatdårarna i Tyskland så har de ju själva satt sig i den situationen som de är i. Hur mycket brunkol hade behövts brytas om de behållt kärnkraften?
ganska mycket mer om man tittar historiskt på brunkolsanvändningen i Tyskland:

–2002, året innan man började stänga reaktorer på 2000-talet, producerades 141 TWh el från brunkol, vilket utgjorde 28.0% av elproduktionen

– 2010, innan man stängde åtta reaktorer året efteråt, 130 TWh el, motsvarande 24.2%

– 2022, i fjol, 107 TWh el, motsvarande 21.7% av tysk elproduktion

det vill säga, användningen av brunkol är lägre idag än den var under den tyska kärnkraftens glansdagar

så när du skriver:
...Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena...

så verkar det nog bäst vara en beskrivning på ditt eget inlägg

V videopac skrev:
Skjut av skiten, säger jag.
sitter du och skriver att du anser att demonstranter vars åsikter avviker från din egen världsuppfattning, borde mördas? :thinking:

är det några på byggahus forum som borde gå samma öde till mötes?
 
  • Gilla
funkislägenhet och 9 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
ganska mycket mer om man tittar historiskt på brunkolsanvändningen i Tyskland:

–2002, året innan man började stänga reaktorer på 2000-talet, producerades 141 TWh el från brunkol, vilket utgjorde 28.0% av elproduktionen

– 2010, innan man stängde åtta reaktorer året efteråt, 130 TWh el, motsvarande 24.2%

– 2022, i fjol, 107 TWh el, motsvarande 21.7% av tysk elproduktion

det vill säga, användningen av brunkol är lägre idag än den var under den tyska kärnkraftens glansdagar
Förstår inte riktigt varför du "försvarar & förskönar" Tysklands användning av framförallt brunkol, brunkol är det kraftslag som orsakar överlägset mest förtida död pga dess utsläpp.

Under första halvåret 2021 stod kolkraft för 27,1 procent av den tyska elproduktionen. Under första halvan 2022 ökade siffran till 31,4, visar officiella siffror från det federala statistikkontoret Destatis.

Enligt preliminära siffror ökade kolkraften ytterligare under det tredje kvartalet 2022 och stod för mer än en tredjedel, 36,3 procent, av den tyska elen som matades in i nätet. En ökning med 13,3 procent jämfört med motsvarande period året dessförinnan.

I dagsläget har Tyskland 90 aktiva stenkolskraftverk och 47 aktiva brunkolskraftverk

https://www.tn.se/naringsliv/24056/efter-nedlaggningen-av-karnkraft-nu-vantar-brunkol-i-vagguttagen/

Brunkolsproduktion i Tyskland är också med mycket stor marginal världens största, ca 180 miljoner ton.
2;an i listan Kina med 140 & 3:an Ryssland med 73,

Annat namn för brunkol är Lignite.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lignite
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
322455393_1563450024068904_1041540053541022543_n.jpg
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Grymt!
Har du bundet elpris då eller?
Ja, jag band hösten -21 på 36 mån.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
V videopac skrev:
Skjut av skiten, säger jag.

Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena.
Vem eller vad är det som skall skjutas?

Jag uppfattar ditt inlägg som att du är väldigt upprörd (känslostyrd?) och att du anser att de som inte delar dina åsikter skall skadas/dödas?

Det finns gränser som aldrig får överskridas så kom igen, tala om för mig att jag har fel!
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Skjut av skiten, säger jag.

Angående Tyskland: ja, det visar ju hur korkade människor kan vara. Totalt känslostyrda och inget i huvudena.
Jo med en vattenkanon med lämpligt tryck så att det blir obekvämt att utföra olagliga demonstrationer/ockupationer det vore nåt.
.
 
J jawen skrev:
Förstår inte riktigt varför du "försvarar & förskönar" Tysklands användning av framförallt brunkol, brunkol är det kraftslag som orsakar överlägset mest förtida död pga dess utsläpp.

Under första halvåret 2021 stod kolkraft för 27,1 procent av den tyska elproduktionen. Under första halvan 2022 ökade siffran till 31,4, visar officiella siffror från det federala statistikkontoret Destatis.

Enligt preliminära siffror ökade kolkraften ytterligare under det tredje kvartalet 2022 och stod för mer än en tredjedel, 36,3 procent, av den tyska elen som matades in i nätet. En ökning med 13,3 procent jämfört med motsvarande period året dessförinnan.

I dagsläget har Tyskland 90 aktiva stenkolskraftverk och 47 aktiva brunkolskraftverk

[länk]

Brunkolsproduktion i Tyskland är också med mycket stor marginal världens största, ca 180 miljoner ton.
2;an i listan Kina med 140 & 3:an Ryssland med 73,

Annat namn för brunkol är Lignite.

[länk]
Det finns inget som kan försvara Tysklands handlande, deras Energiewende har dragit ner hela EU i djupaste misär och gemensamt med Sverige lagt ner 11000MW kärnkraft. Energiewende är bara en stor bluff!
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo med en vattenkanon med lämpligt tryck så att det blir obekvämt att utföra olagliga demonstrationer/ockupationer det vore nåt.
.
Tror inte att dom flesta tänker på vattenkanoner när man uppmanar till skjutningar skjutningar.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Tror inte att dom flesta tänker på vattenkanoner när man uppmanar till skjutningar skjutningar.
Jo jag tänker direkt på vattenkanoner när man ser bilderna från tyska Lutzerath.
 
K
P paralun skrev:
Jo jag tänker direkt på vattenkanoner när man ser bilderna från tyska Lutzerath.
Så bra att du är så unik......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.