Du kan ju även filma röret och se hur det ser ut. Jag hade rötter som växte in i avloppet och där fastnade skiten.

ricebridge ricebridge skrev:
Spolbilen får göra det. Betalar gärna för att slippa göra det själv just nu…
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Detta är en insats till en Purus plast brunn. Funderar på att byta i tvättstugan då den ger lukt stopp så man slipper hälla i vatten lite då och då. Har ett vanligt vattenlås där idag.

Finns nog till hos de flesta om du har en nyare brunn.
Hej. Slå i lite matolja i golvbrunnarna så avdunstar dom inte
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Släpp ett badkar en gång i veckan, det spolar med sig det mesta!
 
G-83 G-83 skrev:
Inte för att vara negativ, det kan funka tillfälligt, men du riskerar ett generalstopp ända upp till nästa våning om du gör så. Jag tycker fortfarande att den första åtgärden bör vara att filma hela vägen från trekammarbrunnen och fram till den stående stammen i källaren. Passa på nu när det är nyspolat så är chansen större att man ser vad problemet är.
Vi gjorde en relining för 3 år sedan o har haft problem tidigare innan dom började att plasta insidan filmade dom o gjorde eventuella lagningar. Vi har mindre problem nu ..o börjar man med filma så ser du säkert var det stora problemet är det är vanligt att trädrötter o andra växter kryper in i rören som en granne fick åtgärda en bit bort......skulle det sitta något I röret så tar det en viss tid innan det kommer in i husets brunn... lycka till
 
ricebridge ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
--------------------------------------------------------------------------
,Jag har haft precis samma problem en gång.
Ringde spolfirma som rengjorde ledningen från huset ner till 3 kammarbrunnen med högtryck och knivar som skar sönder eventuella rötter som växt in i skarvarna på rören. Var väl 15 år sedan. Har gjort det igen för ett par år sedan när jag märkte att toaletten inte inte tog hand om vattnet som det skulle trots borstning och sugpropp. Jag hann innan det baktryckte via anslutningen till den lilla brunnen med diskvatten och golvbrunnen i pannrummet...
Det går att fixa. .
 
S Sven Svensson3 skrev:
--------------------------------------------------------------------------
,Jag har haft precis samma problem en gång.
Ringde spolfirma som rengjorde ledningen från huset ner till 3 kammarbrunnen med högtryck och knivar som skar sönder eventuella rötter som växt in i skarvarna på rören. Var väl 15 år sedan. Har gjort det igen för ett par år sedan när jag märkte att toaletten inte inte tog hand om vattnet som det skulle trots borstning och sugpropp. Jag hann innan det baktryckte via anslutningen till den lilla brunnen med diskvatten och golvbrunnen i pannrummet...
Det går att fixa. .
Spolningen gjordes från Brunnen upp till huset förstås.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det sistnämnda säger sig självt kan man tycka, men det verkar vara många som inte förstår det där.
Ska nog se mig om efter relining för rören i golvet iaf.
Om du relinar gjutjärn som kan du få mindre diameter pga av rost mm
 
Många bra svar redan i den här tråden!
Men tänkte på en sak som jag inte sett någon nämna. Kanske inte det vanligaste problemet men ibland blir det tätt i avluftningen till avloppet och då kan det bli vacuum med risk för stopp. Ofta hörs det ett gurglande i något vattenlås när man spolar i toaletten då.
Jag gissar som en del andra att det är de gamla gjutjärnsrören som är problemet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Detta är en insats till en Purus plast brunn. Funderar på att byta i tvättstugan då den ger lukt stopp så man slipper hälla i vatten lite då och då. Har ett vanligt vattenlås där idag.

Finns nog till hos de flesta om du har en nyare brunn.
Häll i 1dl matolja, oljan dunstar inte och är miljövänligt dessutom.
 
R Ola Grahn1 skrev:
Häll i 1dl matolja, oljan dunstar inte och är miljövänligt dessutom.
Matolja i avloppen är väl en fet (!) no-no?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Varför köpa och spola ner så mycket toapapper?

  • Med en handdusch kopplad till kranvattnet från handfatet kan man spola rent röven.

En så kallad fattigmansbidé.

Ärligt talat förstår jag inte hur svenska folket (som jag tillhör) kan vara så äckliga att man enbart torkar sig med papper i ändalykten.

Det blir ju aldrig rent om man inte är ohälsosamt hård i magen.

Toapapper kan användas sparsamt för att ta bort det grövsta, sedan spolar man rent sig.
Trots att det tar emot så måste jag erkänna att det ligger mycket i det du säger. Det där med att man använder den minst effektiva rengöringsmetoden på det mest förorenade stället på kroppen har man ju begrundat emellanåt.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Bila upp, gräv ut och montera nytt så du slipper huvudvärken framöver. Ryck plåstret direkt istället för att småkludda med ”lösningar” är mitt tips. Visst svider det lite i plånboken, men det slår att vada i bajs och kostnaden för spolbil stup i kvarten.
Om jag hade råd, men det har jag inte.
 
  • Ledsen
Kurtivan
  • Laddar…
Vi har haft samma problem ett par gånger.. ena vändan hade det hunnit komma upp en hel jävla del göttit ur golvbrunnen.. Som tur var så är det bra fall på den men det var en klen tröst i sammanhanget.. den är tyvärr aktiv så kan inte plugga den då skvaller från värmepumpen är där.. fick ta dit spolbil och sen tog det väl ett år sen var det stopp igen.. köpte mig en rensslang till högtryckstvätten och har hållit efter sådär någon gång per år och det funkar. Nu är det relinig på gång resterande då vi har ett uterum rakt över rören så vi kan inte gräva o byta..
köpte mig ett vattenlarm av den här typen som är placerat vid brunnen: https://www.meds.se/nexa-ls-153-10y...ABeEAQYCCABEgKaEvD_BwE&iospid=products-9036-A
Inte många kronor och visst, det är ”försent” om (när) det piper men då kan man åtminstone stänga av diskmaskin och vråla till resterande hushållsmedlemmar att de inte ska göra ett skit med vattnet innan man fått bukt med problemet..
Finns säkert bättre larm men det där var det de hade på närmaste byggvaruhus jag besökte…
Alltid något i väntan på mer hållbar lösning..
 
  • Gilla
relier och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Den mest korrekta lösningen är ju att bila upp källargolvet och koppla isär dränering/dagvatten från gråvattenavloppen i källaren
Vänta nu. Är inte dagvattendräneringen ALLTID skild från gråvattenavloppen??
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vänta nu. Är inte dagvattendräneringen ALLTID skild från gråvattenavloppen??
Jo, det ska vara det, men många har gamla lösningar där dagvattnet går samma väg till reningsverket. Det är väl, om jag förstått det rätt, inte ok men ska åtgärdas med annan lösning först när man gör om typ dränerar etc..
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.