ricebridge ricebridge skrev:
Har ingen lust att spendera pengar som bokstavligen ska spolas ner i toaletten…

Nä, men skämt åsido. Jag har fattat det som att det vi brukar köpa är det som snabbast löser upp sig — det har åtminstone en halveringstid, när man blöter ner en ruta, som är kortare än regeringens energipolitik (både nuvarande och förra).
Installera rövdusch och använd tvål + vänsternäven eller kanske för den pryde-känslige plasthandske på. Blir mycket renare så, som man gör i många andra kulturer och därav förklaringen varför man där således äter med högernäven.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag trodde det var plektrum. :oops::crysmile:
Must be for a b-ass player!!!
 
  • Haha
  • Gilla
Gunnebrink och 4 till
  • Laddar…
Vi hade samma bekymmer
Rötter i ledningen?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Hej du kan byta golvbrunnen till en med backventil så stoppar den för vatten som kommer utifrån
 
raveper raveper skrev:
Man behöver ha billigt kvalitets papper typ Serla för att slippa problem.
Serla är skitpapper:crysmile:
Sen vi bytte till Fixa (finns på Willys) har det inte varit ett enda problem. Serla löser sig inte tillräckligt fort
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Installera rövdusch och använd tvål + vänsternäven eller kanske för den pryde-känslige plasthandske på. Blir mycket renare så, som man gör i många andra kulturer och därav förklaringen varför man där således äter med högernäven.
försökte det en gång. Fy fan. Fulla näven med skit. Luktade fan hur mycket jag än tvättade handen efteråt. Inte att rekommendera!

Till TS:
Modda ett nivålarm? Den ser lite lång ut för att sticka ner i avloppet kanske? Men med våld, vasellin och silvertejp kanske det går att lösa på nått sätt?
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ySnUNDuZ6IC_wDd48X-PYbHwgYO12eMhoCqAUQAvD_BwE
 
  • Gilla
  • Haha
Ingemar O och 4 till
  • Laddar…
J
Bila upp, gräv ut och montera nytt så du slipper huvudvärken framöver. Ryck plåstret direkt istället för att småkludda med ”lösningar” är mitt tips. Visst svider det lite i plånboken, men det slår att vada i bajs och kostnaden för spolbil stup i kvarten.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?
Ni kanske redan gör det men spola alltid 2 ggr. Kanske hjälper.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
försökte det en gång. Fy fan. Fulla näven med skit. Luktade fan hur mycket jag än tvättade handen efteråt. Inte att rekommendera!

Till TS:
Modda ett nivålarm? Den ser lite lång ut för att sticka ner i avloppet kanske? Men med våld, vasellin och silvertejp kanske det går att lösa på nått sätt?
[länk]
Känslig...Plasthandsken. Om du luktar riktigt noggrant i näven efter toapappret, uhhh, kommer inte undan. Kanske bättre att låta resterna torka på plats och även kanske dingla kvar i rövaskägget :rofl:.
 
  • Haha
  • Gilla
Heden71 och 4 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag trodde det var plektrum. :oops::crysmile:
 
Kolla om inte toaspolningen går att öka. Både den lilla och stora spolningen går att justera på min.

Häll i en stor hink vatten i toan var 14 dag. Gärna varmvatten och töm i hinken så snabbt du kan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nu orkade jag inte läsa alla kommentarer och många skriver säkert samma men...
Jag jobbar mycket med va och dränering och ser ganska ofta samma problem. Det är ganska vanligt att fallet på rör blir för mycket. Det kan dröja några år från att det blir anlagt fel, tills beläggningen byggts på i röret och det är ett stopp.
Att ha för stora fall på rör (utan tryck) gör ju så att flytande, dvs vatten och pisset rinner före papper och skiten, med stopp som följd.
1 cm fall per meter är vad de flesta jag jobbar med rekommenderar.
Ser man bara till att fallet är rätt, och kanske lägger någon tusing eller två på att få rören filmade och ev spolade var tredje år för att kolla skarvar så slipper man oftast tråkiga överraskningar.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Karrock
M Mosquito1952 skrev:
[Jag har förstått att man inte bör spola ner ”textilbaserat” nonwowen hushållspapper, typ Torky m fl. då detta inte löses upp i vatten. ="Lilllen, post: 5077783, member: 165415"]Vet inte vilken sorts papper som är bäst för avloppet, men jag är också snål. Billigaste paperet per rulle brukar ha väldigt lite papper på sig. Därför går jag alltid på kilo-priset. Och det brukar oftast vara lägst för Serla och ibland rejälare rullar Fixa när de har kampanj på dem. Utan kampanj kan de dock vara dyra, men toapapper håller ju länge, så att ha ett litet lager som håller till nästa kampanj är ju inget problem.
[/QUOTE]

INGET annat papper än det som uttryckligen står att det är toapapper.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Installera en backventil
 
Varför köpa och spola ner så mycket toapapper?

  • Med en handdusch kopplad till kranvattnet från handfatet kan man spola rent röven.

En så kallad fattigmansbidé.

Ärligt talat förstår jag inte hur svenska folket (som jag tillhör) kan vara så äckliga att man enbart torkar sig med papper i ändalykten.

Det blir ju aldrig rent om man inte är ohälsosamt hård i magen.

Toapapper kan användas sparsamt för att ta bort det grövsta, sedan spolar man rent sig.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.