Hejsan. Jag ska renovera ett X antal träfönster. Har kört 1 fönster med värmepistol för att först få bort kittet. När jag värmer kittet med värmepistolen känner jag att glaset blir så in i he***vete varmt! Blir orolig av att glaset ska spricka av värmen.
Är oron befogad. Eller kan man köra på.? Hittills har det inte spruckit, men har bara värmt korta stunder 10sek ungefär. Då har jag inte fått kittet så mjukt så har ändå fått knacka bort det.
Vad säger ni. Vad och hur gör man för att undvika att gladen spricker?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Kan man kanske isolera värmen med tex en kakelplattor?
Undrar för övrigt samma sak som du.

Såg en video på Youtube där de använde en typ av kittvärmare som gick på el, avlång var den.
Men där lade han någon slags duk över glaset.
 
En blöt disktrasa brukar lösa problemet.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man kanske isolera värmen med tex en kakelplattor?
Undrar för övrigt samma sak som du.

Såg en video på Youtube där de använde en typ av kittvärmare som gick på el, avlång var den.
Men där lade han någon slags duk över glaset.
Det här med kakelplattor var en bra idé! Det måste jag testa. Grymt !
 
F foppa skrev:
En blöt disktrasa brukar lösa problemet.
Jag hade faktiskt en blöt trasa liggandes längs kanten, blev varmt genom trasan. Ialf för mig,
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man kanske isolera värmen med tex en kakelplattor?
Undrar för övrigt samma sak som du.

Såg en video på Youtube där de använde en typ av kittvärmare som gick på el, avlång var den.
Men där lade han någon slags duk över glaset.
Var det kanske en speedheater du såg på Youtube videon? De är dyra ca 5.000kr
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Microkatten
Jo, glaset kan spricka av värmen.

Jag använder en Speedheater Cobra till fönster. Den kostar 2500-3000 kr, kan även hyras från vissa företag. Värmer upp kittet på ett fåtal sekunder och är skonsam mot glaset, även om glaset också blir varmt; jag har lyckats spräcka ett gammalt tunt fönsterglas. Med vana är nog risken att glaset spricker liten, men vid behov skyddar t.ex. vanlig aluminiumfolie glaset effektivt mot Cobrans värme.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Var det kanske en speedheater du såg på Youtube videon? De är dyra ca 5.000kr
Nej filmen var från tidigt 90-tal men principen såg likadan ut.
Något som går på el och strålar ut värme.
Dylika har ju funnits i säkert 100år.
 
En speedheater cobra är en bra investering. Mycket bra andrahandsvärde också. De dyker mycket sällan upp i säljesannonser, troligen för att få vill sälja.
Jag håller på att renovera våra 20-talsfönster, sammanlagt 120 glasrutor, nästan alla munblåsta, som ska tas ur och det skulle vara betydligt svårare utan bra verktyg. Speedheatern är nog det mest skonsamma för glasen.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Kakel är ju rätt hårt. Är det inte risk att man repar glasrutan?
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
C
Jag kör med en lämpligt tillpassad masonitskiva (något mindre än glaset) som jag klätt med aluminiumfolie (vilket egentligen är lite överkurs).
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan. Jag ska renovera ett X antal träfönster. Har kört 1 fönster med värmepistol för att först få bort kittet. När jag värmer kittet med värmepistolen känner jag att glaset blir så in i he***vete varmt! Blir orolig av att glaset ska spricka av värmen.
Är oron befogad. Eller kan man köra på.? Hittills har det inte spruckit, men har bara värmt korta stunder 10sek ungefär. Då har jag inte fått kittet så mjukt så har ändå fått knacka bort det.
Vad säger ni. Vad och hur gör man för att undvika att gladen spricker?
Värmepistol är ingen höjdare om du har ett antal bågar att fixa.
En speedheater cobra för 2500-3000 spänn är bättre och går betydligt mycket fortare. Även när gammal färg ska avlägsnas och om du ska stryka på linolja och värma in den i materialet.
Då räcker det att värma några sekunder under alla moment. Små sträckor i taget. Typ cobrans bredd gånger 3 åt gången var lagom, tyckte jag.

Så gjorde jag iaf. Med motivationen att det går fortare och att summan den kostar i inköp är en bråkdel av vad det hade kostat att lämna in för att fixa dom. Jag ångrar mig inte en sekund.
Sen för att vara extra rädd om glaset, så satte jag en stor spackelspade längs kittkanten och la en hammare under handtaget för att få lite vinkel på spackelspaden.

Men en sak lärde jag mig. Man får räkna med att några glas kommer att spricka. Men för min del gjorde det inget, då jag hade reserv eftersom jag ändå bytte glaset i innerbågen till 4mm energiglas.

Men det var ett grymt tråkigt projekt. Sista bågarna ville jag spy :crysmile:

Så tro mig, en speedheater cobra för att få det klart fortare är värt varenda peng den kostar.
För mig tog det typ 2-2,5 månader med kvällar och helger att göra Alla fönster på kåken. 15 partier á 4-6 bågar per parti om man räknar inner och ytter bågar. Så man blir lagom trött på fönster under resan ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Med cobran räcker det att vinkla värmen mot kittet. Där det är spröjsar och glas på andra sidan brukar jag skydda med en bredspackel för säkerhets skull. Munblåst slutade tillverkas för hundra år sedan så man får vara rädd om det glas som finns kvar.
Jag har lyckats spräcka två glas. Men då hade jag precis tagit valsade glas ur ett par lägenhetsfönster från 1930 som var otroligt tåliga. De bucklade sig t.o.m av värmen som plåt. Det gör inte vanligt munblåst. Jag glömde att ställa om arbetssättet.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan. Jag ska renovera ett X antal träfönster. Har kört 1 fönster med värmepistol för att först få bort kittet. När jag värmer kittet med värmepistolen känner jag att glaset blir så in i he***vete varmt! Blir orolig av att glaset ska spricka av värmen.
Är oron befogad. Eller kan man köra på.? Hittills har det inte spruckit, men har bara värmt korta stunder 10sek ungefär. Då har jag inte fått kittet så mjukt så har ändå fått knacka bort det.
Vad säger ni. Vad och hur gör man för att undvika att gladen spricker?
Jo jag har spröjsade fönster både uppe och nere och det är ett evighetsprojekt.
Värmepistol funkar fint men man får ju ta det "varligt", det behövs inte mycket för kittet ska mjukna så man kan skrapa loss kittet med ett bra stämjärn eller kniv. Brukar värma två sidor åt gången, två passager utan att stanna någongång med värmepistolen. Sen har det väl hänt att en ruta spruckit och jag har ett antal fönster med orginal 2mm glas. Men det är ju billigt att åka till glasmästaren och köpa en ny ruta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.