imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är säkrast att följa tillverkarens rekommendationer om det ska gå att klaga sedan. Vad gäller den där trestegsvarianten som inte ska spädas så har väl tillverkaren spätt färgen i fabriken, gissar jag. Då borde priset vara lägre ju mer utspädd färgen är.
Men det kanske är som färdigblandad spolarvätska, att man betalar dyrt för vattnet?
C cpalm skrev:
Så är det åtminstone för Gysinges färdigutspädda grundfärg. Samma pris som den outspädda... Sen kanske den förvisso har en högre pigmenthalt(?)
Nej, inte alls så är i alla fall min bild. Grundfärgen är superfet för att tränga in i obehandlat trä - nästan som en grundolja. Den bryts inte i den kulör man ska måla med. Slipstrykningsfärgen är en mellanstrykningsfärg med bra vidhäftning på tidigare målade ytor, lätt att slipa efter spackling till en bra yta inför slutstrykningen som man sen väljer utifrån glans halvblank eller blank. Jag har testat det mesta och min bild är att Wibo är överlägsen för målning inomhus när det gäller just linoljefärg.
 
C
krillek krillek skrev:
Grundfärgen är superfet för att tränga in i obehandlat trä - nästan som en grundolja. Den bryts inte i den kulör man ska måla med.
För tydlighetens skull är det samma med Gysinges grundfärg. Det är inte meningen att man skall bryta den, men de marknadsför den samtidigt som "zinkvittgrund" som skall ge en extra bra alg- och mögelresistens. Så kanske högre pigmenthalt än vad det blir om man bara spär ut den vanliga zinkvita spekulerade jag(?) Vilket då eventuellt skulle motivera det högre priset. Men jag har ingen aning...
Men hur var det med priset för Wibo?
 
C cpalm skrev:
Men hur var det med priset för Wibo?
Osäker faktiskt - får rota bland fakturor och kolla.
 
Hej nu när jag har skrapat en karm. Hur va det nu ordningen? Ska man grundmåla 1 omgång och sen kitta in fönstret? Eller kittar man in fönstret och sen målar sina omgångar?
Märk: att jag har oljat in karmen med linolja 2 gånger innan
 
  • Träbord under konstruktion eller reparation i verkstadsutrymme med verktyg och färgburkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
+ En till fråga va tror ni om denna.Någon dom målat med den?
 
  • Burk med vit linoljefärg. Etikett, varningsmärken. Webbsida, "Vit utvändig linoljefärg" text, gratis frakt erbjudande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
C
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hur va det nu ordningen? Ska man grundmåla 1 omgång och sen kitta in fönstret?
Jag grundmålar innan kittning, men det tekniskt viktiga är att falsen får ett bra skydd och inte suger oljan ur kittet.
 
C cpalm skrev:
Jag grundmålar innan kittning, men det tekniskt viktiga är att falsen får ett bra skydd och inte suger oljan ur kittet.
Det har den fått nu när jag oljat in den tänker jag då? Som inte kan ngt fönsterrenovering :)
 
C
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det har den fått nu när jag oljat in den tänker jag då?
Precis. Sen kan man väl tänka sig att det finns andra mindre betydelsefulla argument både för och emot att ge falsen en strykning. Har sett båda varianterna.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hej nu när jag har skrapat en karm. Hur va det nu ordningen? Ska man grundmåla 1 omgång och sen kitta in fönstret? Eller kittar man in fönstret och sen målar sina omgångar?
Märk: att jag har oljat in karmen med linolja 2 gånger innan
Först olja, värm den lite så tränger den in bättre. Grundmåla hela, kittfalsarna med. Sen målade jag även lager 2 innan jag la i glaset och kittade. Sen drog jag slutstrykningen efter det. Se till att stryka ut ett par mm på glaset, så att kittkanten blir inkappslad.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
+ En till fråga va tror ni om denna.Någon dom målat med den?
Kanonfärg tycker jag. Använder bara den (y)
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det har den fått nu när jag oljat in den tänker jag då? Som inte kan ngt fönsterrenovering :)
Det beror lite på kittval. Vissa behöver man inte grundstryka falsarna för. Men jag gör det ändå. Känns säkrare. Har man ett bra grundlager där, så suger inte träet ut eventuell olja ifrån kittet och det håller längre.
Så mitt råd är att alltid grunda falsarna (y):)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Kanon råd. Tack alla!
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Herregud! Utmaningarna tar aldrig slut. Behöver expertis! Som ni kan se på bilden med pil på fönstret så sticker det från fönstret ut en liten trä skena som bara finns på ena sidan av fönster (där pilen pekar) det gör att fönstret inte är 90g i ena kanten. Jag som ska använda mig av den här stommen till växthuset jag ska bygga. Undrar du hur ska jag bära mig åt för att få fönstret i liv med trästommen? Som det ser ut nu så är skenan ett hinder?

Otydligt formulerat men hoppas någon kan förstå :)
 
  • Ett arbetsrum med rep, verktyg och en trästruktur med pekpilar och synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av växthusstomme, träkonstruktion, skärmdump från mobil, sökning på byggbutik, omonterat, byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om jag förstod riktigt. Men på gångjärnssidan har du en liten profil som går ut? Och du vill skippa profilen, så att bågen ligger dikt an mot stommen på växthuset?

Tänker att det ju borde gå att bara kapa bort den profilen, då den inte fyller någon funktion för det nya ändamålet?
Typ cirkelsåg, multikap och en stadig hand.
Alternativt lägga upp den på en bordssåg och ställa in så den lagom tar profilen.

Men inte säker på att jag förstod problemet rätt som sagt?
 
Ohchips Ohchips skrev:
Vet inte om jag förstod riktigt. Men på gångjärnssidan har du en liten profil som går ut? Och du vill skippa profilen, så att bågen ligger dikt an mot stommen på växthuset?

Tänker att det ju borde gå att bara kapa bort den profilen, då den inte fyller någon funktion för det nya ändamålet?
Typ cirkelsåg, multikap och en stadig hand.
Alternativt lägga upp den på en bordssåg och ställa in så den lagom tar profilen.

Men inte säker på att jag förstod problemet rätt som sagt?
Jodå! Du förstod 100% Exakt så. Då profilen inte fyller ett syfte så kanske kapa bort är enda sättet? Annars passar den inte in i 90x90 reglarna. P.S mina bekanta tycker jag ”överdriver” med grundligheten i fönsterrenoveringen. Då de ska sitta på ett orangeri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.