Hej alla!

För några veckor sedan hade jag en rörmokare här som ledde om vattenledning efter vattenmätaren så att den nu går i den nya väggen mellan rum och badrum/tvättstuga, jag har sedan dess också monterat den gamla tvättstugedörren och satt skivor på rumssidan:
Renoveringsområde med omledda rör, en dörr på vägg in till ett annat rum och OSB-skivor som täcker vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med omlagda rör och borttaget element, OSB och gips vid radonfläkt, och gammal vägg vid trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörmockaren monterade även bort elementet som satt i tvättstugan och som vi nu med golvvärme inte kommer behöva (för så vitt golvvärmen blir inkopplad i värmesystemet, det är den inte än). Så nu skulle jag kunna fortsätta regla upp där, men vi vill hellre få rumsdelen och trappan klar först.

Jag har även satt osb och gips vid radon-fläkten:
Renoveringsarbete med osb och gipsvägg, hål för radonfläkt och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag rev idag ner skivor som satt på ytterväggen i trapputrymmet. Vi tänker bara ha putsad målad vägg här. Så här ser väggen ut nu:
En rå betongvägg i en trappuppgång med synliga reparationsbehov och en trätrappa i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att laga skador med något bruk och sedan måla eller behöver man göra något med den gamla färgen?
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 1 till
  • Laddar…
D
Om putsen är fast: laga med husfix och måla direkt på.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Vi har ännu inte tagit oss an den putsade muren mot trappan. Vi har dock tagit tag i renovering av trapputrymmet där ovan. Vi började riva lite i de gamla tapeterna men bestämde oss sedan för att klä in allt i renoveringsgips istället.

Här är två före-bilder, svårt att få till bra bilder i ett litet utrymme dock:
Trapputrymme under renovering med halvriven tapet, trappa och öppen dörr som leder ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med halvbortriven tapet och renoveringsgips i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag skruvade jag sista gipsskivan där och så lade vi stora delar av dagen på att spackla alla skarvar och skruvhål:

Renovering av trapputrymme med gipsväggar under spackling, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här var nog bästa bildvinkel, tagen från strax utanför dörren som syns i första förebilden.

Vi har även spacklat ett första varv nere i källaren:

Renoveringsarbete i gång, väggar med renoveringsgips, spacklade skarvar och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är det inte helt fördigtskivat, för en del eljobb måste göras innan sista skivorna kan sättas dit.
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Jag har börjat ta mig än taket i det större rummet i källaren. Vi har bestämt oss för att sätta gips där och då vi vill ha ett slätt tak för att ett med tydliga kanter i skarvarna nog inte skulle matcha det mönster som spottar bestämts att sitta på. Därför tänker jag använda vanliga 240x120 cm gipsskivor för att få så lite att spackla som möjligt. Jag tänker hyra en skivlyft när jag ska skruva upp skivorna, men först måste jag sätta skruvreglar eller läkt eller vad man vill kalla dem för att sänka ner gipsen från råsponten så att slangar för el och spottar ska få plats. I måndags var jag hemma hos mina föräldrar för att såga till dessa skruvreglar, då min far har ett traktordrivet sågverk:
Traktordrivet sågverk med en stor klinga och nyklövda plankor, omgivet av grönska och en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klingan är ungefär en meter i diameter:
Stor klinga på ett traktordrivet sågverk omgiven av sågspån, med ett måttband framför som visar skalan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi klöv upp några plankor ca. 50mm tjocka så smalt större än 16 mm som gick, vilket blev ca. 22 mm.

Jag började sätta upp dessa i taket igår och fortsatte idag:
Renovering av källartak med synliga reglar och rördragningar före montering av gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sätter dem cc 30 cm och tänka sätta gipsskivorna i samma riktning. Jag kommer kortla vid kortsideskarvarna.

Svårt att jobba hela dagar med sånt här för då skulle man få nackspärr.
 
  • Gilla
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
Var och hyrde en skivlyft idag och har kommit en bit med gipsning av taket, nu paus för kvällsmat:
Renoverat rum under construction med nygipsade tak, träbjälkar, och en hyrd skivlyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OestlundJ och 5 till
  • Laddar…
Och så var dagens arbete till enda:
Tak med nästan färdig gipskartongklädsel och synliga skruvar, med en glipa kvar där eldragning ska göras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allra sista skivan kan jag tyvärr inte sätta upp idag, då en del eldragning där ovan saknas. Om jag och frun hjälps åt kan vi nog få upp den utan skivlyft.

Jag vet inte om det finns skivlyftar för kortare takhöjd, som går att sänka mer. Det var ett meck bara att ensam få upp skivorna på den.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ska bli kul och se! Och vilken lyx att kunna såga upp eget större virke :D

Angående skivlift så finns det vad jag vet inte sådana som sänker lågt, däremot finns de där man ställer upp skivan "ståendes" istället och sedan välter upp skivan i plant läge.. eller hur man ska förklara!
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
D danpih skrev:
Om putsen är fast: laga med husfix och måla direkt på.
Med rätt sorts färg ;)
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
D
Manganbangan Manganbangan skrev:
Med rätt sorts färg ;)
Och på rätt vägg tänkte i.o.m. att det redan är målat, så går det med vanlig väggfärg. då är det svårt att välja "fel".
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Har redan köpt en burk som jag tänkte måla murstocken och källarmuren med. Visserligen är det en fasad på bilden, men jag tänkte att den kanske skulle funka ändå:

Två burkar Murfix putsfärg i en kundvagn, båda märkta med "5 liter" och husfasad på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma färg i båda burkarna. Bilden är från butiken, jag köpte bara en.
 
D danpih skrev:
Och på rätt vägg tänkte i.o.m. att det redan är målat, så går det med vanlig väggfärg. då är det svårt att välja "fel".
Om man målar över "rätt färg" med "vanlig väggfärg" blir ju sällan resultatet bra... färgburkarna på bilden ser dock bra ut (y) Sålde precis mitt underbara hus med en målad källare. Älskar kombinationen av målad betong!
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Nu sen elektrikern dragit om elen lite är i stort sett all gips uppe. Lite spackling och slipning kvar.

Renoveringsarbete med gipsskivor uppsatta, eluttag och kabeldragningar, samt verktyg och byggmaterial framme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ännu inte tagit mig an att laga putsen och måla källarmur i trappan och murstocken. Det finns en lite större skada som jag funderar på om jag behöver något annat bruk för att laga innan jag putsar?

Skadad vägg intill en dörrkarm med synliga tegelstenar och avslagen puts, behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hej alla!

Länge sedan senaste uppdateringen och lite progress finns att rapportera, även fast det gått ganska långsamt.

Murstocken är lagad/putsad:
Renoverad murstock med ny puts bredvid en brun dörr och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och målad:
Nyligen putsad och målad murstock i ett renoveringsprojekt, med synliga metalldörrar för inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också källarmuren vid trappan lagad och målad:
Nyputsad och målad källarmur vid en trappa, med fresch vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket rumsdelen är ganska färsigmålat tror jag, gjorde en tredje strykning ikväll:
Renoverat rum med nymålat, vitt tak och ospacklade väggar, samt byggverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vid sidan av det jag skrev om i förra inlägget har vi senaste tiden försökt renovera de två fönstren fönstren som finns i rumsdelen. Vi började med det mindre fönstret. Här är en före-bild på dess utsida:
Vintagefönster med skavd vit färg och synlig slitage, i en byggnads interiör, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nog inte riktigt klart. Ska nog målas ett varv till, men så här ser det ut nu:

Renoverat mindre fönster med ny målning, placerat inomhus mot en brun skyddspapp, verkar behöva ytterligare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte perfekt, men så är det också det första fönstret vi någonsin renoverar. Insidan (alltså mellan glasen) har vi låtit bli att göra något med. Jag råkade spräcka det yttre glaset när jag försökte få bort det gamla dåliga kitet. Tur då att jag hade lite glas i garaget som jag kunde skära till en ny bit av. Jag har funderat på om jag ska byta det inre glaset mot ett energiglas, men i så fall börjar jag med det inre glaset i fönstret i badrum/tvättstuga då detta redan är trasigt.

Nu har jag försökt ta mig än det andra större fönstret. Jag har dock inte lyckats få bort det yttre glaset ur det för att det sitter en aluminiumlist om glaset i nederkant:
Närbild av en fönsterkarm under renovering med en aluminiumlist vid nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt fönster med delvis bortskrapad färg och slitna kanter, genom vilket färgglada former syns suddigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-renoveringsbild av ett fönster med synlig rost och gammalt kitt, och en aluminiumlist i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har något tips?
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Jag har varit dålig på att uppdatera.

Fick ordning på alulisten. Med ett litet bräckjärn gick det att få ut spikarna som höll fast det, sen fick den sitta kvar på glaset när vi slipade och fixade till fönstret i övrigt.

Frun har varit duktig och målat en massa. Förutom fönstren de gamla orangefärgade innerdörrarna:

Nyrenoverade vita dubbelinnerdörrar med svarta handtag i ett rum med väggar som förbereds för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började tapetsera härom dagen. Yngsta dottern har fått välja en tapet för väggen mot badrum/tvättstuga:

Renoveringsarbete med ny tapetserad vägg och ommålad dörröppning bredvid en trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappen blev för övrigt idag grundmålad, men det har jag inget foto på. Också det fruns förtjänst.

Resten av större rummet ska få denna tapet:
Nyuppsatt ljus tapet med upprepat mönster på en väggssektion i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite väl repetitiv i mönstret såhär, men det blir nog bättre med lite möblering. Inte bästa belysning heller, beklagar det.

Känn lite overkligt att faktiskt närma sig klar med iaf denna del, badrum/tvättstuga kommer sen. Tråden passerade ju relativt nyligen fem år.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.