C cpalm skrev:
Den logiken köper jag inte riktigt. Varför skulle en dålig kompressor leda till för hög hetgastemperatur? Det borde vara precis tvärtom.
Nu gissar jag MEN den blir varm pga hög belastning, behöver mer kylning?
Hur som haver håller vi tummarna att den fortsätter att fungera fram till att nya pumpen kommer

För höga temperaturer
Ju högre temperatur på värme/varmvatten kompressorn ska producera desto högre hetgastemperatur* i kompressorn. Hetgastemperaturen är normalt ca. 40-50 grader högre än den temperatur som värmepumpen levererar. Vid onormalt höga temperaturer blir oljan som smörjer kompressorns lager för varm och med tiden så mister den sin smörjande förmåga. Olja är inget man byter på en kompressor vilket gör att vi får försöka se till att oljan inte ”slits ut” i förtid.
https://www.easyserv.se/vanliga-fel-pa-varmepumpar-del-1/
 
C
B bjorsi skrev:
Nu gissar jag MEN den blir varm pga hög belastning, behöver mer kylning?
Precis. Men det är ju inte så konstigt att kompressorn får jobba hårdare (= blir varmare) om expansionsventilen är dålig/felaktigt inställd och ger för varm hetgas. Är ju just för att skydda kompressorn pumpen slår av på för hög hetgastemperatur.
 
Expansionsventilen har inte släppt igenom tillräckligt med köldmedium och då får kompressorn dåligt med kylning= förslitning kompressor. När man sen justerar expansionsventilen(som ska justera sig själv) manuellt blir det inte samma flöde som förut då den är sliten= sämre kylning= högre hetgas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.