Kontakta Ikeas kundtjänst och fråga om trådbackarna. Dom var rätt snabba när jag ställde en annan monteringsfråga för ett tag sedan.
 
P Pickadollen skrev:
Är det inte så att skåpen är snea då? Jag tänker om det lutar "utåt" i överkant (till vänster så som du filmat det) så spårar det ur? Kollade även på den andra videon och det verkar som att backen är för smal? Vet inte hur snyggt det blir, men det skulle kunna gå att lägga en distans (typ en bricka) mellan "honorna" och skåpet - så att spåren som sitter i skåpet blir trängre längst ut. Jag förklarar som en kratta kanske, förstår du vad jag menar?
Nä det tror jag inte, testade av dom med vinkelhake när jag monterade. Hmm, nackdelen med en distans blir att skruven inte kommer greppa lika bra i skåpet. Vill inte lägga pengar på nya saker om de inte funkar, skillnad om jag köpt något begagnat och sen moddat. Men tack för idén!
 
M mrsnhp skrev:
Kontakta Ikeas kundtjänst och fråga om trådbackarna. Dom var rätt snabba när jag ställde en annan monteringsfråga för ett tag sedan.
Borde kanske göra det... tack för tipset!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Färdigmålat och städat av golvet. Blev ju riktigt bra detta. Känns mycket fräschare än tidigare.
Källarrum med synliga rör, fönster, klinkergolv, radiator, arbetslampa, avstängd vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började ställa in lite skåp och sätta i lod.
Ett tomt tvättrum med vita skåp, tvättställ, kran, kakelgolv och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stötte på problem... Lutningen mot golvbrunnen är så mycket att benen till skåpen inte har tillräckligt lång gänga... På bilden nedan har jag höjt skåpet under kranen en del redan.
Köksskåp installation, laser nivelleringsverktyg används, tomma skåp utan dörrar, kaklat golv, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underkant på skåp vänster sida ligger på 15,5. Tar samma mått med lod precis vid golvbrunnen ligger på 17,7. Jag kommer maxa ut benen innan jag får detta i lod...
Ett måttband står vertikalt mot en köksinredning för att mäta avståndet till golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätmätning under skrivbord med tumstock, laserlinje, metallben, kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av metallben med justerbara fötter under möbel, tagen underifrån mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen blir att tillverka någon trä-distans mellan ben och skåp imorgon för att få upp skåpet 1,5cm.

På höger sida är det inte lika illa, blir nog bra med en bänk där.
Ett tomt rum med rödaktigt kakelgolv och montering av vita möbler pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
För någon som inte orkar räkna. Vad blev totalsumman från IKEA för skåp, inredning och bänkskiva?
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
För någon som inte orkar räkna. Vad blev totalsumman från IKEA för skåp, inredning och bänkskiva?
Cirka 19.000kr. Men nu ska jag ju byta lite inredning, och saknar 2 lådfromter. Ska räkna ihop allt sen.
 
Distanser tillverkade
Fyra träklossar på golv, metallpress med skruv, verkstadsmiljö, numrerad etikett "2220".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev helt OK, kommer ju inte synas ändå
Metallben fäst vid vit möbel med skruvar och metallplattor, mot kaklat golv, detalj i inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skena till överskåpen på plats. Överskåpen får både skena och 4 ben.
Tomt rum med metallstång på vägg, vitt öppet skåp på ben, kakelgolv, grå vägg.

Sitter stenhårt och går inte att rubba. Bänkskiva ovanpå detta och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte håller för en tvättmaskin och torktumlare.
Nedmonterade vita hyllor, rörmokararbete, terakottagolv, utskjutande vattenkran, demontering eller renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nervöst moment, kapa bänkskiva, vill inte göra fel...
Verkstadsscenario med cirkelsåg, arbetsbänk, trälist, klämmor och måttband. Sågning förbereds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick bra :)
Vit skobänk med mörkt lock, tomma hyllor, grå vägg, terrakottafärgat golv, rostfritt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fått nästa skena på plats och 60 skåpet för vask samt 30cm sidoskåpet. Lade en bit bänkskiva ovanpå för att se hur det kommer bli.
Tvättstuga med tvättmaskin, skåp, diskho, kran, rör på väggen och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan hur jag går vidare. Ska fästa en bänkskiva ovanför tvättmaskin/torktumlare. Tänkte bara ha täcksida på höger sida och fästa bänkskiva i väggen bakom och vänster sida. Tror ni vinklar räcker? Kommer ju ha en spännvidd på 120cm i framkant...

Orange är el-biten.
Hörn i arbetsrum med bänkskivor, skåp, rör, lampa och anmärkningar om installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp och vatten. Känns lite synd att behöva borra igenom bänkskivan för att gå igenom med vatten och avlopp. Men ser ingen annan lösning... Någon som har idéer?
Kök utan skåpluckor, markeringar för installation av diskho och VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kök utan vask, planering för vatten och avlopp med markeringar, frågor om borrning i bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickens
  • Laddar…
boschkenta
Blir bra!

Gjorde nyss något liknande själv och då rekommenderade rörmokaren att sätta en "diskmaskinsgenomföring" i min bänkskiva och peta ner allt genom den, och spilltratt under. Funkar kanon om man har marginalerna för det!
 
Jag tog hål i sidan inne i skåpen för vatten, avlopp och el (röda ringar=hål), sedan borrade jag lite ventilationshål i botten (blått) för ventilation åt maskinerna.
Tvättstuga med skåp, arbetsbänk, tvättmaskin, torktumlare, handfat och hyllor. Omarkerade detaljer och ren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Distanser tillverkade
[bild]

Blev helt OK, kommer ju inte synas ändå
[bild]

Skena till överskåpen på plats. Överskåpen får både skena och 4 ben.
[bild]

Sitter stenhårt och går inte att rubba. Bänkskiva ovanpå detta och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte håller för en tvättmaskin och torktumlare.
[bild]

Nervöst moment, kapa bänkskiva, vill inte göra fel...
[bild]

Gick bra :)
[bild]

Även fått nästa skena på plats och 60 skåpet för vask samt 30cm sidoskåpet. Lade en bit bänkskiva ovanpå för att se hur det kommer bli.
[bild]

Nu är frågan hur jag går vidare. Ska fästa en bänkskiva ovanför tvättmaskin/torktumlare. Tänkte bara ha täcksida på höger sida och fästa bänkskiva i väggen bakom och vänster sida. Tror ni vinklar räcker? Kommer ju ha en spännvidd på 120cm i framkant...

Orange är el-biten.
[bild]

Avlopp och vatten. Känns lite synd att behöva borra igenom bänkskivan för att gå igenom med vatten och avlopp. Men ser ingen annan lösning... Någon som har idéer?
[bild]
Förmodar du har värmepumps tumlare annars måste väl ha hål får slang där den står också?
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Förmodar du har värmepumps tumlare annars måste väl ha hål får slang där den står också?
Var frågan ställd till mig, så ja. Bara tvättmaskinen har avloppsslang.
Men hade jag behövt slang till tumlaren så hade den också kunnat gå i samma hål som tvättmaskinen.

Edit: Såg nu att den inte var ställd till mig...:p
 
P Pappaleif skrev:
Distanser tillverkade
[bild]

Blev helt OK, kommer ju inte synas ändå
[bild]

Skena till överskåpen på plats. Överskåpen får både skena och 4 ben.
[bild]

Sitter stenhårt och går inte att rubba. Bänkskiva ovanpå detta och jag skulle bli väldigt förvånad om det inte håller för en tvättmaskin och torktumlare.
[bild]

Nervöst moment, kapa bänkskiva, vill inte göra fel...
[bild]

Gick bra :)
[bild]

Även fått nästa skena på plats och 60 skåpet för vask samt 30cm sidoskåpet. Lade en bit bänkskiva ovanpå för att se hur det kommer bli.
[bild]

Nu är frågan hur jag går vidare. Ska fästa en bänkskiva ovanför tvättmaskin/torktumlare. Tänkte bara ha täcksida på höger sida och fästa bänkskiva i väggen bakom och vänster sida. Tror ni vinklar räcker? Kommer ju ha en spännvidd på 120cm i framkant...

Orange är el-biten.
[bild]

Avlopp och vatten. Känns lite synd att behöva borra igenom bänkskivan för att gå igenom med vatten och avlopp. Men ser ingen annan lösning... Någon som har idéer?
[bild]
Till din fråga om vinklar, så här gjorde jag, är hur stadigt som helst (jag satte täcksida även mot vägg):
Tomt skrivbordsutrymme med hyllor, vita kakelväggar, och några föremål på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappaleif skrev:
Nu är frågan hur jag går vidare. Ska fästa en bänkskiva ovanför tvättmaskin/torktumlare. Tänkte bara ha täcksida på höger sida och fästa bänkskiva i väggen bakom och vänster sida. Tror ni vinklar räcker? Kommer ju ha en spännvidd på 120cm i framkant...
Jag har en liknande lösning men har täcksidor på båda sidor pga att ena sidan går ej mot en vägg. Det blir ganska tajt mellan maskinerna och väggarna. Var beredd att du får skrapmärken på väggen eller ena maskinen.
Kan vara bra med en viss distans mellan vägg och modul för att ge lådfronter lite frigång från väggen. Även tvättmaskinfack etc kan må bättre med lite frigång mot väggen.

Avlopp från tvättmaskin och torktumlare har jag kopplat till vaskens avlopp. Har sågat ett hål i modulväggen för slangarna.
I mitt fall var huvudorsaken till renoveringen att golvbrunnen skulle bytas och när golvet ändå bilades passade jag på att flytta fram den framför skåpmodulerna för enkelt underhåll. Drog en röranslutning i betonggolvet från vasken till golvbrunnen. Slipper varm fuktig luft under skåpmodulerna och inga rör på golvet.
 
Redigerat:
boschkenta boschkenta skrev:
Blir bra!

Gjorde nyss något liknande själv och då rekommenderade rörmokaren att sätta en "diskmaskinsgenomföring" i min bänkskiva och peta ner allt genom den, och spilltratt under. Funkar kanon om man har marginalerna för det!
Tack! Har du en bild på en sån genomföring? Googlade men vet inte om jag hittade rätt. Såg ganska ful ut för att monteras i bänkskivan.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag tog hål i sidan inne i skåpen för vatten, avlopp och el (röda ringar=hål), sedan borrade jag lite ventilationshål i botten (blått) för ventilation åt maskinerna.
[bild]
Det var ju en smart lösning. Tror det får bli så för mig med. Hur nödvändigt tror du ventilationshålen i bänkskivan är? Kan den inte suga in lite luft undertill samt om jag lämnar 5-10cm ovanför maskinerna?

hur gjorde du ventilationshålen? Bara borra några godtyckligt stora hål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.