2018 köpte vi ett trähus i Småland byggt 1935. Det har tre lägenheter på tre våningar (varav den översta en 1a på vinden), full källare + ett dubbelt lastbilsgarage från 1942. Total boyta 210 kvm, biyta på 63 kvm.
Vi bebor idag våning två och tre själva. Bottenvåningen är vintage/retroinredd för turistuthyrning tills vidare.

Huset har renoverats i okänd omfattning sent 50-tal samt 1968-69 då det också blev hyreshus fram till någon gång på 80-talet(?).
Vi önskar renovera elen helt. Framförallt av fyra anledningar:
1. då vi upplevt problem med elen
2. jord saknas
3. väldigt mycket el saknas för dagens moderna behov
4. att det framöver ska bli hyreshus igen för att trygga ålderdomen

Hela fastigheten är ett renoveringsobjekt. Vi kommer att bit för bit göra så mycket vi kan själva (trädgård, fasad, fönster, isolering mm mm). Annat får vänta, t ex badrums- o köksrenovering, garaget, källare, golv- o väggbeklädnader, ev. återinförande av vedeldning för mysfaktor och vinterkomplettering.
Ett stort jobb var att i april byta ut luft/vattenvärmepumpen till bergvärme. Det har sänkt elräkningen nåt helt otroligt!!
Vi har således redan lån på huset samt bergvärmen och önskar undvika ytterligare belåning.

Vår önskan med elrenoveringen:
- byta proppskåpen och dra upp dem till respektive lägenhet från källartrappan
- egna avläsare till varje lägenhet (är endast ett elabonnemang för hela huset idag och det önskar vi behålla så)
- jordfelsbrytare
- komplettering av eluttag, strömbrytare, lamputtag över hela fastigheten såväl inne, ute o i garage
- fuktfläkt i badrummen samt belysning o rakuttag
- viss renova önskas då vi vill behålla och förstärka den 1920-talskänsla huset har
- för att undvika oönskad belåning vill vi dela upp renoveringen i 4-5 etapper. Typ 1/lgh, 1 för källare o trapphus samt 1 för garage och utomhus.
- ber endast om offert för en etapp i taget. Detta då det är orimligt att begära på huset som helhet samt att en offert är begränsad i tid
- om etapp 1 går bra och inte drar över för mycket pga oväntade problem så beräknas etapp 2 kunna planeras in snarast efter etapp 1s avslut. Ekonomin är stabil och pengar för att täcka etapp 1 finns redan idag på plats med råge.
- full förståelse för att någon exaktare offert ej kan ges, åtminstone inte förrän man sett på vad 1 etapen bjudit på
- det mesta är idag från ombyggnationerna från 50- och 60-tal och HELA huset är som sagt renoverings/restaureringsobjekt. Något tramsande om såna fullständigt självklara saker som att man ju måste göra hål i väggar, förstöra redan gamla, slitna tapeter mm är bara löjligt att ta upp ens när vi sagt att ALLT ska renoveras!

Flera försök att få offerter har misslyckats. Trots att de sagt sig vara ok och införstådda med det ovanstående.
Flera överenskommelser har gjorts med startdatum t o m trots ovilja att ge minsta antydan till offert. Ändå dyker de inte upp som avtalat. Svarar ej eller säger sig plötsligt inte kunna göra det pga tid/bristande kapacitet eller behörighet mm.
Mindre krisåtgärder har gjorts med varierat resultat. Bl a böts huvudproppen ut från 20A till 25A (vilket egentligen inte var den inringda arbetsbeställningen) men elektrikern meddelade aldrig detta till nätbolaget (E-on) som sen själva upptäckte det vid nätunderhåll varpå surt brev sändes ut. Not funny at all att ha blivit mistänkt för att ha micklat med nåt sånt själv!!! Men nu har den iaf blivit inskriven hos nätbolaget trots elektrikerns fadäs.

Jag känner att jag ger full ärlighet och insyn (FÖR mycket?) men att jag får väldigt lite ärlighet tillbaka. Och överenskommelser backas hela tiden ur utan att meddela och ge någon ursäkt/förklaring ens en gång.
Jag har lagt enormt mycket tid och energi på detta och håller f-n på att ge upp hoppet helt om att få tag i elektriker som både kan, vill och GÖR jobbet. ...givetvis helst efter NÅGON typ av offert/skriftlig överenskommelse....

Har någon tips på vad jag gör för fel som gång på gång hamnar så snett? Vad ska/kan jag göra för att få tag i rätt elektrikerfirma för jobbet? Och hur det ska kunna bli rätt och bra...?
 
Nissens
S Solvide skrev:
2018 köpte vi ett trähus i Småland byggt 1935. Det har tre lägenheter på tre våningar (varav den översta en 1a på vinden), full källare + ett dubbelt lastbilsgarage från 1942. Total boyta 210 kvm, biyta på 63 kvm.
Vi bebor idag våning två och tre själva. Bottenvåningen är vintage/retroinredd för turistuthyrning tills vidare.

Huset har renoverats i okänd omfattning sent 50-tal samt 1968-69 då det också blev hyreshus fram till någon gång på 80-talet(?).
Vi önskar renovera elen helt. Framförallt av fyra anledningar:
1. då vi upplevt problem med elen
2. jord saknas
3. väldigt mycket el saknas för dagens moderna behov
4. att det framöver ska bli hyreshus igen för att trygga ålderdomen

Hela fastigheten är ett renoveringsobjekt. Vi kommer att bit för bit göra så mycket vi kan själva (trädgård, fasad, fönster, isolering mm mm). Annat får vänta, t ex badrums- o köksrenovering, garaget, källare, golv- o väggbeklädnader, ev. återinförande av vedeldning för mysfaktor och vinterkomplettering.
Ett stort jobb var att i april byta ut luft/vattenvärmepumpen till bergvärme. Det har sänkt elräkningen nåt helt otroligt!!
Vi har således redan lån på huset samt bergvärmen och önskar undvika ytterligare belåning.

Vår önskan med elrenoveringen:
- byta proppskåpen och dra upp dem till respektive lägenhet från källartrappan
- egna avläsare till varje lägenhet (är endast ett elabonnemang för hela huset idag och det önskar vi behålla så)
- jordfelsbrytare
- komplettering av eluttag, strömbrytare, lamputtag över hela fastigheten såväl inne, ute o i garage
- fuktfläkt i badrummen samt belysning o rakuttag
- viss renova önskas då vi vill behålla och förstärka den 1920-talskänsla huset har
- för att undvika oönskad belåning vill vi dela upp renoveringen i 4-5 etapper. Typ 1/lgh, 1 för källare o trapphus samt 1 för garage och utomhus.
- ber endast om offert för en etapp i taget. Detta då det är orimligt att begära på huset som helhet samt att en offert är begränsad i tid
- om etapp 1 går bra och inte drar över för mycket pga oväntade problem så beräknas etapp 2 kunna planeras in snarast efter etapp 1s avslut. Ekonomin är stabil och pengar för att täcka etapp 1 finns redan idag på plats med råge.
- full förståelse för att någon exaktare offert ej kan ges, åtminstone inte förrän man sett på vad 1 etapen bjudit på
- det mesta är idag från ombyggnationerna från 50- och 60-tal och HELA huset är som sagt renoverings/restaureringsobjekt. Något tramsande om såna fullständigt självklara saker som att man ju måste göra hål i väggar, förstöra redan gamla, slitna tapeter mm är bara löjligt att ta upp ens när vi sagt att ALLT ska renoveras!

Flera försök att få offerter har misslyckats. Trots att de sagt sig vara ok och införstådda med det ovanstående.
Flera överenskommelser har gjorts med startdatum t o m trots ovilja att ge minsta antydan till offert. Ändå dyker de inte upp som avtalat. Svarar ej eller säger sig plötsligt inte kunna göra det pga tid/bristande kapacitet eller behörighet mm.
Mindre krisåtgärder har gjorts med varierat resultat. Bl a böts huvudproppen ut från 20A till 25A (vilket egentligen inte var den inringda arbetsbeställningen) men elektrikern meddelade aldrig detta till nätbolaget (E-on) som sen själva upptäckte det vid nätunderhåll varpå surt brev sändes ut. Not funny at all att ha blivit mistänkt för att ha micklat med nåt sånt själv!!! Men nu har den iaf blivit inskriven hos nätbolaget trots elektrikerns fadäs.

Jag känner att jag ger full ärlighet och insyn (FÖR mycket?) men att jag får väldigt lite ärlighet tillbaka. Och överenskommelser backas hela tiden ur utan att meddela och ge någon ursäkt/förklaring ens en gång.
Jag har lagt enormt mycket tid och energi på detta och håller f-n på att ge upp hoppet helt om att få tag i elektriker som både kan, vill och GÖR jobbet. ...givetvis helst efter NÅGON typ av offert/skriftlig överenskommelse....

Har någon tips på vad jag gör för fel som gång på gång hamnar så snett? Vad ska/kan jag göra för att få tag i rätt elektrikerfirma för jobbet? Och hur det ska kunna bli rätt och bra...?
Du har ett alldeles för komplicerat upplägg. Och tonen du har känns lite aggressiv, kanske vädrar elektrikerna problem och att drt sannolikt kommer att bli dyrt med detta upplägget och din attityd?

Bättre att du tar lån som finansierar hela eljobbet och inte detaljplanerar så mycket. Beskriv vade det är du vill ha och överlåt planerandet till elektrikern.
 
  • Gilla
Filbert och 11 till
  • Laddar…
sysmali
S Solvide skrev:
2018 köpte vi ett trähus i Småland byggt 1935. Det har tre lägenheter på tre våningar (varav den översta en 1a på vinden), full källare + ett dubbelt lastbilsgarage från 1942. Total boyta 210 kvm, biyta på 63 kvm.
Vi bebor idag våning två och tre själva. Bottenvåningen är vintage/retroinredd för turistuthyrning tills vidare.

Huset har renoverats i okänd omfattning sent 50-tal samt 1968-69 då det också blev hyreshus fram till någon gång på 80-talet(?).
Vi önskar renovera elen helt. Framförallt av fyra anledningar:
1. då vi upplevt problem med elen
2. jord saknas
3. väldigt mycket el saknas för dagens moderna behov
4. att det framöver ska bli hyreshus igen för att trygga ålderdomen

Hela fastigheten är ett renoveringsobjekt. Vi kommer att bit för bit göra så mycket vi kan själva (trädgård, fasad, fönster, isolering mm mm). Annat får vänta, t ex badrums- o köksrenovering, garaget, källare, golv- o väggbeklädnader, ev. återinförande av vedeldning för mysfaktor och vinterkomplettering.
Ett stort jobb var att i april byta ut luft/vattenvärmepumpen till bergvärme. Det har sänkt elräkningen nåt helt otroligt!!
Vi har således redan lån på huset samt bergvärmen och önskar undvika ytterligare belåning.

Vår önskan med elrenoveringen:
- byta proppskåpen och dra upp dem till respektive lägenhet från källartrappan
- egna avläsare till varje lägenhet (är endast ett elabonnemang för hela huset idag och det önskar vi behålla så)
- jordfelsbrytare
- komplettering av eluttag, strömbrytare, lamputtag över hela fastigheten såväl inne, ute o i garage
- fuktfläkt i badrummen samt belysning o rakuttag
- viss renova önskas då vi vill behålla och förstärka den 1920-talskänsla huset har
- för att undvika oönskad belåning vill vi dela upp renoveringen i 4-5 etapper. Typ 1/lgh, 1 för källare o trapphus samt 1 för garage och utomhus.
- ber endast om offert för en etapp i taget. Detta då det är orimligt att begära på huset som helhet samt att en offert är begränsad i tid
- om etapp 1 går bra och inte drar över för mycket pga oväntade problem så beräknas etapp 2 kunna planeras in snarast efter etapp 1s avslut. Ekonomin är stabil och pengar för att täcka etapp 1 finns redan idag på plats med råge.
- full förståelse för att någon exaktare offert ej kan ges, åtminstone inte förrän man sett på vad 1 etapen bjudit på
- det mesta är idag från ombyggnationerna från 50- och 60-tal och HELA huset är som sagt renoverings/restaureringsobjekt. Något tramsande om såna fullständigt självklara saker som att man ju måste göra hål i väggar, förstöra redan gamla, slitna tapeter mm är bara löjligt att ta upp ens när vi sagt att ALLT ska renoveras!

Flera försök att få offerter har misslyckats. Trots att de sagt sig vara ok och införstådda med det ovanstående.
Flera överenskommelser har gjorts med startdatum t o m trots ovilja att ge minsta antydan till offert. Ändå dyker de inte upp som avtalat. Svarar ej eller säger sig plötsligt inte kunna göra det pga tid/bristande kapacitet eller behörighet mm.
Mindre krisåtgärder har gjorts med varierat resultat. Bl a böts huvudproppen ut från 20A till 25A (vilket egentligen inte var den inringda arbetsbeställningen) men elektrikern meddelade aldrig detta till nätbolaget (E-on) som sen själva upptäckte det vid nätunderhåll varpå surt brev sändes ut. Not funny at all att ha blivit mistänkt för att ha micklat med nåt sånt själv!!! Men nu har den iaf blivit inskriven hos nätbolaget trots elektrikerns fadäs.

Jag känner att jag ger full ärlighet och insyn (FÖR mycket?) men att jag får väldigt lite ärlighet tillbaka. Och överenskommelser backas hela tiden ur utan att meddela och ge någon ursäkt/förklaring ens en gång.
Jag har lagt enormt mycket tid och energi på detta och håller f-n på att ge upp hoppet helt om att få tag i elektriker som både kan, vill och GÖR jobbet. ...givetvis helst efter NÅGON typ av offert/skriftlig överenskommelse....

Har någon tips på vad jag gör för fel som gång på gång hamnar så snett? Vad ska/kan jag göra för att få tag i rätt elektrikerfirma för jobbet? Och hur det ska kunna bli rätt och bra...?
Om jag förstår korrekt vad ni vill utföra gällande el, så verkar det inte krångligt.

Har ni begärt offert för t.ex. en (1) lgh enligt:


- byta proppskåpen och dra upp dem till lägenhet från källartrappan
- egen avläsare till lägenhet (är endast ett elabonnemang för hela huset idag och det önskar vi behålla så)
- jordfelsbrytare
- komplettering av eluttag, strömbrytare, lamputtag
- fuktfläkt i badrum samt belysning o rakuttag
 
  • Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Jag har efterfrågat offerter på liknande jobb hos mig och knappt fått något svar. Har använt väldigt trevlig och ödmjuk ton så det är inte eventuell surhet från min sida som spelat någon roll. I mitt fall har jag inte behövt dela upp jobbet för att spara min ekonomi, utan jag har bara radat upp lite grejer som behöver fixas med vår gamla el och önskat få en offert på detta.

En elektriker svarade som om han vore intresserad, men sen blev han oanträffbar efter några mail.

Fem-sex andra elfirmor svarade inte överhuvudtaget.

En elektriker dök faktiskt upp två gånger och gjorde lite jobb. Sen slutade han svara, men han skickade heller ingen faktura, så jag är nöjd! :rofl:
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Det har ju varit extremt högtryck inom byggsvängen sedan Corona drog in. Jag vet att många firmor lokalt har haft en kötid på närmare ett år den senaste tiden. Då är det helt enkelt hantverkarnas marknad. Även om ekonomin började bromsa redan för ett år sedan när kriget drog igång så hade alla hantverkare så många jobb på kö att det är först nu som de börjar märka av nedgången. Jag tror att alltså att du kommer få lite mer framgång i dina sonderingar nu under våren än vad du har fått tidigare för snart kommer hantverkarna få problem att få tillräckligt med jobb för att fylla kalendern.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har ett alldeles för komplicerat upplägg. Och tonen du har känns lite aggressiv, kanske vädrar elektrikerna problem och att drt sannolikt kommer att bli dyrt med detta upplägget och din attityd?

Bättre att du tar lån som finansierar hela eljobbet och inte detaljplanerar så mycket. Beskriv vade det är du vill ha och överlåt planerandet till elektrikern.
Aggressiv är nog din tolkning.
Jag är mest bara ledsen, förtvivlad och väldigt uppgiven eftrr 4 år och så många nitar.
Varför vara mycket positiv till sagda upplägg, säga ja till jobbet och sen bara gå upp i rök utan förklaring???? Man säger väl ändå ifrån från början om jobbet inte är något för dem?

Alla pratar om att ta in offerter. Men ingen har hittills varit villig att ge någon offert för huset är gammalt och elen till delar konstigt gjord. Det har vi ändå varit flexibla och accepterat varje gg bara för att få igång elbytet. Även om det inte känts riktigt bra att "ge sig ut i blindo".

Detaljstyrt...? Tycker jag verkligen inte.
Det mesta är ju bara grundläggande saker i stora drag. Tillägget Renova är heller inget konstigt när man restaurerar.
Att ta en lägenhet i taget är heller inget märkvärdigt.
Någon har sagt det svårt att lösa någon strömbrytare/extrauttag någonstans. Då har vi strukit det eller sagt ja till annan lösning när sådan givits.
Med vad vilken etapp de velat börja med har varit fritt det också. (men nu, efter fyra år av avsaknad av uttag, lamputtag, härvor av grenuttag, förlängningssladdar mm så begär vi att etapp ett är vår egen lägenhet eller möjligen era ut proppskåpen till lägenheterna. Vi har ändå varit lyhörda och öppna i samtalet och lyssnat till respektive firmas önskemål och förslag.
Nydraget utanpåliggande finns redan från tidigare renovering. Och vi har varit tydliga med att det är helt ok med oss att bara göra en ny utanpåliggande installation och inte behöva pula i dolda rör. Flera av elektrikerna har då tyckt att det inte är något problem och att det är bättre och finare att dra i rören där de finns. Helt ok det också men alltså fortfarande inget krav från vår sida!

Glömde skriva i listan att det också finns brandskyddskrav från myndigheter (varje lägenhet är en brandscell) att ta hänsyn till vid genomgång i vägg från trapphus o dyl. Inte vår "detaljstyrning" m a o

Angående att ANDRA ska bestämma över VÅR ekonomi och hur mycket lån VI ska ha tänker jag inte ens diskutera!
VI vet hur mycket vi redan har och hur lång väg vi har kvar på huset. Det är VÅR balansgång ingen annans!
Att toppa ut i lån och inte ha buffert för om något akut händer är enbart korkat och korkade är vi inte. Buffert är inte till för att slänga bort på planerad renovering.
Som redan skrivits: pengarna till etapp 1 finns på plats och med (växande) RÅGE.
Etapperna är f ö också för att VÅRT liv och boende i huset ska fungera jämte renoveringen.

Har du något konstruktivt svar så är det mycket välkommet
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Nissens
S Solvide skrev:
Aggressiv är nog din tolkning.
Jag är mest bara ledsen, förtvivlad och väldigt uppgiven eftrr 4 år och så många nitar.
Varför vara mycket positiv till sagda upplägg, säga ja till jobbet och sen bara gå upp i rök utan förklaring???? Man säger väl ändå ifrån från början om jobbet inte är något för dem?

Alla pratar om att ta in offerter. Men ingen har hittills varit villig att ge någon offert för huset är gammalt och elen till delar konstigt gjord. Det har vi ändå varit flexibla och accepterat varje gg bara för att få igång elbytet. Även om det inte känts riktigt bra att "ge sig ut i blindo".

Detaljstyrt...? Tycker jag verkligen inte.
Det mesta är ju bara grundläggande saker i stora drag. Tillägget Renova är heller inget konstigt när man restaurerar.
Att ta en lägenhet i taget är heller inget märkvärdigt.
Någon har sagt det svårt att lösa någon strömbrytare/extrauttag någonstans. Då har vi strukit det eller sagt ja till annan lösning när sådan givits.
Med vad vilken etapp de velat börja med har varit fritt det också. (men nu, efter fyra år av avsaknad av uttag, lamputtag, härvor av grenuttag, förlängningssladdar mm så begär vi att etapp ett är vår egen lägenhet eller möjligen era ut proppskåpen till lägenheterna. Vi har ändå varit lyhörda och öppna i samtalet och lyssnat till respektive firmas önskemål och förslag.
Nydraget utanpåliggande finns redan från tidigare renovering. Och vi har varit tydliga med att det är helt ok med oss att bara göra en ny utanpåliggande installation och inte behöva pula i dolda rör. Flera av elektrikerna har då tyckt att det inte är något problem och att det är bättre och finare att dra i rören där de finns. Helt ok det också men alltså fortfarande inget krav från vår sida!

Glömde skriva i listan att det också finns brandskyddskrav från myndigheter (varje lägenhet är en brandscell) att ta hänsyn till vid genomgång i vägg från trapphus o dyl. Inte vår "detaljstyrning" m a o

Angående att ANDRA ska bestämma över VÅR ekonomi och hur mycket lån VI ska ha tänker jag inte ens diskutera!
VI vet hur mycket vi redan har och hur lång väg vi har kvar på huset. Det är VÅR balansgång ingen annans!
Att toppa ut i lån och inte ha buffert för om något akut händer är enbart korkat och korkade är vi inte. Buffert är inte till för att slänga bort på planerad renovering.
Som redan skrivits: pengarna till etapp 1 finns på plats och med (växande) RÅGE.
Etapperna är f ö också för att VÅRT liv och boende i huset ska fungera jämte renoveringen.

Har du något konstruktivt svar så är det mycket välkommet
Alltså, jag berättar för dig vad jag tror, och för mig får du göra vad du vill med den informationen, antingen använda den, eller förkasta den.

Vill du inte ändra på något så kan du ju fortsätta med det sättet du gjort hittills, det är helt upp till dig. :)

Lycka till!
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
C
Det är nog bara att nöta på och inse att du ligger långt ner på listan över intressanta jobb.

Om man inte kan/vill skala upp det till ett större jobb kanske det är vettigt att göra tvärtom och dela upp det i ännu mindre delar som kan göras på löpande. Förhoppningsvis leder det till att man kan bygga upp en lite närmare relation så man kan skala upp det varteftersom.
 
  • Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är nog bara att nöta på och inse att du ligger långt ner på listan över intressanta jobb.

Om man inte kan/vill skala upp det till ett större jobb kanske det är vettigt att göra tvärtom och dela upp det i ännu mindre delar som kan göras på löpande. Förhoppningsvis leder det till att man kan bygga upp en lite närmare relation så man kan skala upp det varteftersom.
Det låter mycket troligt och vettigt det du skriver.
Besvikelsen över att de inte ärligen kan säga det sitter som en tagg i hjärtat. Och att inte tacka nej utan ge en start tid som man sen bara skiter i medan vi sitter och väntar? Den tiden och energin hade vi verkligen kunnat nyttja bättre till annat när det är så överjordiskt mycket att göra
Göra jobbet större känns svårt. Tanken med första etappen var ju ockå att de lär känna huset och vilka överraskningar de kan förvänta sig av det. Att vi lär känna varandra. Förtroende går ju åt två håll. Vi ju faktiskt lägger vårt liv och vår framtid i deras händer.

Vi får glädjas åt bergvärmen så länge och kämpa vidare med dina ord i åtanke. Kanske en skriftlig förfrågan med allt på papper så vad det gäller och vad som sagts ej kan missförstås eller glömmas bort kanske kan vara en väg att visa att vi ÄR seriösa. Tyvärr har ju detta även gjort att solcellerna skjutits på framtiden. Deras rekommendationer var ju att åtgärda elen först vilket känns självklart. Hade varit heeelt fantastiskt om man haft ny el, solceller OCH bergvärmen på plats redan. Nåja. Ett av tre är på plats iaf. Fönsterrenovering pågår. Isolering av vinden pågår. Och fasaden återupptas så snart väder för det återkommer.
Tusen tack för dina ord, cpalm!
 
sysmali sysmali skrev:
Om jag förstår korrekt vad ni vill utföra gällande el, så verkar det inte krångligt.

Har ni begärt offert för t.ex. en (1) lgh enligt:


- byta proppskåpen och dra upp dem till lägenhet från källartrappan
- egen avläsare till lägenhet (är endast ett elabonnemang för hela huset idag och det önskar vi behålla så)
- jordfelsbrytare
- komplettering av eluttag, strömbrytare, lamputtag
- fuktfläkt i badrum samt belysning o rakuttag
Tror du fick med det mesta rätt. Plus att vi vill ha Renova där det går.
Men också sagt att hela huset ska elrenoveras men att detta tas stegvis och vi tittar på offert för nästa steg efter 1a ettapen är klar och betald. Samt att föreskrifter för brandceller i enlighet för hyreshus ska följas.
Tidigare förfrågningar har det också varit öppet för vilken etapp elektrikern ville börja medoch vsd etappen lämpligtvis skulle innehålla. Den valmöjligheten hade vi alltså vid sista företagets titt tagit bort då vi efter 4 år med grenuttag och förlängningssladdar rent ut ruttnat på att ha det såhär. Det var ju liksom var tänkt att stå ut nåt år - 1,5 medan andra delar gjordes klart först. Trots den specifika tydligheten så ser det ut att ha skitit sig ändå då företaget inte gjort något av vad sa de skulle. Dvs samma historia som tidigare gånger, säger ja men.....
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det har ju varit extremt högtryck inom byggsvängen sedan Corona drog in. Jag vet att många firmor lokalt har haft en kötid på närmare ett år den senaste tiden. Då är det helt enkelt hantverkarnas marknad. Även om ekonomin började bromsa redan för ett år sedan när kriget drog igång så hade alla hantverkare så många jobb på kö att det är först nu som de börjar märka av nedgången. Jag tror att alltså att du kommer få lite mer framgång i dina sonderingar nu under våren än vad du har fått tidigare för snart kommer hantverkarna få problem att få tillräckligt med jobb för att fylla kalendern.
Stort tack för dina tankar. Jag hoppas verkligen att det blir en lösning för oss. Snart! För den här "dansen" de kört med tar verkligen all ork ifrån oss och saboterar precis allt. Övrig renovering som stått på paus i väntan på el. Tji solceller utan elrenovering. Vindsvåningen som rivits ut och nu väntar på el för att kunna fortsätta med återuppbyggnaden. Mörkret på tomten.... osv osv tills det känns som om man slutat existera i väntan på ny el och precis allting strular. Man får försöka planera om. Jobba runt elrenoveringen som aldrig blir.
Huset fullt av prylar som inte kommer på plats i väntan på el eller för att man helt enkelt inte orkar med situationen.
Tungt som fan rent ut sagt. Eltrasslet har spridit sig som ringar på vattnet in i varenda vrå av vårt liv!
 
Nissens
Så, slutsatsen är att du gjort rätt hela tiden och skall fortsätta be om offerter på samma sätt dom tidigare?

Albert Einstein lär ha sagt att höjden av dumhet är att göra samma sak om och om igen och samtidigt förvänta sig ett annat resultat…
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
Slutsatsen är att du inte gjort dig nog attraktiv att jobba för.

Tillgång/efterfrågan/ersättningsnivå.

hantverkarna har tydligen haft bättre/lönsammare kunder som gått före.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Slutsatsen är att du inte gjort dig nog attraktiv att jobba för.

Tillgång/efterfrågan/ersättningsnivå.

hantverkarna har tydligen haft bättre/lönsammare kunder som gått före.
Huset är det de är. Gamla hus med gammal el är inte attraktiva jobb nej.
De vet dock vad det är och vad det gäller innan de kommer hit så några har tackat nej direkt just pga detta. Eller att de ej har tid/tillräcklig behörighet/tid/personal. Det är direkt och ärligt. Ett par som kom hit tackade nej efter att ha sett huset av samma orsaker. Det är också ärligt.
De andra som kommit har tyckt det att huset, pga storlek, ålder och eltrassel är omöjligt att ge offert på. Att det är vettigt att dela upp jobbet i mindre bitar men ändå för svårt att ge offert och vill endast gå på timtaxa. Känns som sagt inte nåt vidare att slänga sig ut i totalt mörker men accepterat ändå.
De jag påtalat är de som kommer hit och som sagt att de är nöjda och kommit överens med men sen försvinner. De får avtalet såsom DE ville ha det och såsom DE ville göra det och sätter tid när DE kan. Ingen offert som binder dem. Ett avtal som binder oss långt mer än dem.

Och vad gäller ersättningsnivån så är det ju dem som sätter den. INTE vi !

Det är ingen lyx eller nöjesrenovering vi gör av elen. Den är från 30- och 60-talet. För 30- och 60-talets behov, inte elbehovet 2020!
De små firmorna har inte kapacitet för detta och oftast inte tillräcklig behörighet. De stora har än mindre intresse för gammalt hus med gammal el och mer andra jobb att välja på. Det är vår verklighet och inte heller nåt vi kan göra nåt åt. Gäller att hitta just den 0firma som har behörighet, tid, manpower OCH viljan. ...vilket vi förleddes att tro att vi gjort fyra(!) ggr!
Det är mycket pengar vi kommer att lägga på detta. Bergvärmeinstallationen lär blekna inför detta. Därmed försvann ett stort elproblem med luftvattenvärmepumpen.

Är ju inte som att vi ska behöva bygga nytt hus så elektrikern vill komma och leka med oss....
Grundförutsättningarna är vad de är. Deras priser och önskemål på avtalet är vad de är (och dessutom något skiftande mellan företagen). Vi har valt säga ja. DE har själva valt säga ja och sätter starttid. DE har valt att därefter gå upp i rök och där står man och väntar. EFTERSOM DE VALDE ATT SÄGA JA OCH ALDRIG TACKADE NEJ!
Ändra sig kan man väl. Saker dyker upp eller bara eftertankens kranka blekhet. Helt ok. Men då hör man väl för fan ärligen av sig och talar om det precis som de andra som tackade nej till jobbet? Och inte bara låter kunden stå där och vänta !!!

Så HUR tänkte du att objektet skulle göras intressantare? Du är ju inte särskilt konstruktiv. Kommer snarare med kritiskt påhopp och tar dessutom upp saker vi definitivt inte råder över ens som om det med skulle vara vårt fel.
Har du istället något konstruktivt råd att komma med så tackar jag lch tar emott!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
S Solvide skrev:
De andra som kommit har tyckt det att huset, pga storlek, ålder och eltrassel är omöjligt att ge offert på. Att det är vettigt att dela upp jobbet i mindre bitar men ändå för svårt att ge offert och vill endast gå på timtaxa. Känns som sagt inte nåt vidare att slänga sig ut i totalt mörker men accepterat ändå.
Börja med att köra ett mindre jobb på löpande för att känna dem på pulsen. Funkar det bra kan du sen skala upp det. Tror en del av ditt problem är att hantverkare i allmänhet inte är särskilt på hugget att lämna fastprisofferter om det inte finns rejäla inbyggda marginaler i jobbet.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.