vet inte var jag ska posta dena tråden men jag gör ett försök här...

om man har en gård på landet med en stor tomt där man lätt får plats med ett boningsus till.

om man vill bygga ett boningshus till hur fungerar detta då är det möjligt att fixa över huvud taget.

och kom gärna med tips för att få ner priset så mycket som möjligt.

Den frågan är lite knivig.

Du kan ju stycka av en tomt och sen bygga på den men avstyckning kostar ju.

Är det en jordbruksfastighet idag så gäller andra regler än för "vanliga" fastigheter

martinwide skrev:
vet inte var jag ska posta dena tråden men jag gör ett försök här...

om man har en gård på landet med en stor tomt där man lätt får plats med ett boningsus till.

om man vill bygga ett boningshus till hur fungerar detta då är det möjligt att fixa över huvud taget.

och kom gärna med tips för att få ner priset så mycket som möjligt.

Det är klart du kan bygga ett bostadshus till på din tomt, sök bygglov eller om det finns osäkerhetsmoment så söker du först ett förhandsbesked(hör med din kommun, helt säkert är det ju inte, finns ju många faktorer som spelar in).

Vad är det för speciella regler som gäller för jordbruksfastighet jämfört med "vanligt" hus?

Jag tänkte nämligen bygga hus på familjens gemensamma jordbruksfastighet. Dock inte intill föräldrahemmet utan en bit bort på den mark som tillhör jordbruksfastigheten. Då vi pratade med kommunen var de inte helt positiva. De sa att det kanske var bättre att bygga precis intill för att få samlad bebyggelse men inte helt utan vidare ändå.

Är reglerna mer fördelaktiga för jordbruksfastigheter?

//Pekka

Pekka-kaka skrev:
Vad är det för speciella regler som gäller för jordbruksfastighet jämfört med "vanligt" hus?

Jag tänkte nämligen bygga hus på familjens gemensamma jordbruksfastighet. Dock inte intill föräldrahemmet utan en bit bort på den mark som tillhör jordbruksfastigheten. Då vi pratade med kommunen var de inte helt positiva. De sa att det kanske var bättre att bygga precis intill för att få samlad bebyggelse men inte helt utan vidare ändå.

Är reglerna mer fördelaktiga för jordbruksfastigheter?

//Pekka
Det räcker inte att ha en jordbruksfastighet enligt taxeringen, man måste också bedriva jordbruk på fastigheten för att utan bygglov få uppföra ekonomibyggnader som behövs för jordbrukets drift. Dock krävs det alltid bygglov för att bygga ett nytt bostadshus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.