Sittställning
M Markarbetaren skrev:
Jag skulle säga att det har med personlighet att göra, inte med kunskap. Men tyvärr så har du rätt i att många misslyckas att slå index. Finns en del färdiga setups att följa som gör att man över tid slår index, det är tom. bevisat. Men som med mycket annat i livet låter man känslorna ta över och då går det sämre.
Tyvärr och tyvärr, pengar trollas inte fram dom måste komma någonstans ifrån :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
forlowt,
När du tar ett lån hos en bank, säg, på 1000´000 kr, då trollar banken fram den miljonen genom att helt simpel skriva 1000'000 i sin dator, och nu kan de överföra den till ditt konto och du är i form av ett lån skyldig bank en miljonen. Du kan sedan använda miljonen för att köpa saker, elcykel, värmepump, en semesterresa osv. Den miljonen behöver inte vara andra kunders sparpengar som de satt in på sina sparkonton på den banken, utan kan vara framtrollade. Banken skapar alltså pengar som inte fanns tidigare.

Här står om det.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
 
Sittställning
[
A Arnodt skrev:
forlowt,
När du tar ett lån hos en bank, säg, på 1000´000 kr, då trollar banken fram den miljonen genom att helt simpel skriva 1000'000 i sin dator, och nu kan de överföra den till ditt konto och du är i form av ett lån skyldig bank en miljonen. Du kan sedan använda miljonen för att köpa saker, elcykel, värmepump, en semesterresa osv. Den miljonen behöver inte vara andra kunders sparpengar som de satt in på sina sparkonton på den banken, utan kan vara framtrollade. Banken skapar alltså pengar som inte fanns tidigare.

Här står om det.
[länk]
Tack för förklaringen, men det handlade inte om hur banken trycker pengar utan hur förlorare betalar till vinnare på börsen.
 
S
Jag sålde av alla aktiefonder i början av 2022 med bra vinst och sen köpte jag guldcertifikat i Xetra-Gold ETC för allt. Det har ökat i värde 11,3%.

Min strategi var nog inte att tjäna massa pengar utan att frysa mina tillgångar från effekten från både inflation och börsnedgång. Med facit i hand gick det ju bättre än väntat.

Nu ska jag installera 20kW solceller på en markanläggning och räknar på att det kommer vara en bra investering oavsett om jag bor kvar eller om jag ska sälja.

Jag tror att jag kommer sälja av Xetra-Gold ETC efterhand och återinvestera i fonder runt midsommar 2023 om utvecklingen går som jag tror.

Grävd ränna vid tegelbyggnad, gul slang, skottkärra, verktyg på marken, skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräver ner kabelrör till kommande solceller, bild tagen igår. Inget roligt arbete att göra i Januari i kyla och regn.
 
  • Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
Bytte bergvärmepump istället vilket sparar mig mer kwh.
Bytte från en äldre till en nyare alltså? Hur gammal bvp hade du? Varifrån kommer besparingen?
 
M mrsnhp skrev:
Bytte från en äldre till en nyare alltså? Hur gammal bvp hade du? Varifrån kommer besparingen?
13 år gammal ivt 495 med 60m borrhål. För klent dimensionerad då man räknade med att stötta med elpatron på den tiden. Så nu blev det djupare hål och en inverterpump. Tar ju tid att spara in den investeringen också men någon gång kommer pumpen gå sönder men om det sker imorgon eller om 7 år vet man ju inte.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M Marlin11 skrev:
13 år gammal ivt 495 med 60m borrhål. För klent dimensionerad då man räknade med att stötta med elpatron på den tiden. Så nu blev det djupare hål och en inverterpump. Tar ju tid att spara in den investeringen också men någon gång kommer pumpen gå sönder men om det sker imorgon eller om 7 år vet man ju inte.
Med ett så kort hål kan jag förstå att du fick en stor besparing med ett djupare hål. Vi har en ännu lite äldre pump och funderar på när det börjar vara säkrast att beställa en ny.
 
H
Får mig alltid ett gott skratt av ”börsen gänget”. Ständiga glädjekalkyler och selektivt faktaunderlag.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
O
M Marlin11 skrev:
Har sedan något år tillbaka börjat fundera på solceller och fick förra veckan hem en offert från Sveasolar där de gjort beräkningar på i princip allt. Återbetalt på 8 år och därefter kommer jag spara 16000 kr varje år. Låter ju jättebra! Tills jag börjar räkna på det och jämföra med andra investeringsalternativ:

Kostnad för solceller och installation är 150000 kr. På 8 år är det återbetalt och efter 15 år har jag tjänat/sparat 107000 kr. Låt säga att jag istället investerar 150000 kr i indexfonder och låter de ligga i 15 år med en genomsnittlig avkastning på 7% (som är historisk) så har jag efter 15 år 413000 kr. (Kommer ju även med noll procent ha mer pengar kvar)

Kan någon komma med argument till varför jag ska sätta upp solceller på vårat tak? Dessutom är de fula :)

Reserverar mig för fel i kalkylen...
Hur kan det vara återbetalt på 8 år och sen ska du tjäna 16 000 per år? Borde det inte ta 9,3 år att återbetala?

Problemet med solceller är samma problem som med börsen. Ingen vet vilka priser som kommer gälla i framtiden. Solceller är otroligt hett nu efter sommarens höga elpriser, men det räcker ju att de halveras för att återbetalningstiden ska bli längre. Sen är det svårt att veta hur länge solcellerna håller.

Håller de i 30 år, kostar 150 000 kr och du tjänar 16 000 per år så ger det en avkastning på 3,2 gånger insatt kapital.

Sätter du in 150 000 kr i en indexfond och snittar 8% i 30 år har du 1 500 000 kr. Alltså 10 gånger pengarna på samma tid.

Men! VÄLDIGT slarvigt räknat nu med vissa förenklingar.

Köper du solceller för 150 000 kr kontant, sätter in de 16 000 per år du tjänar i en indexfond med 8% avkastning så har du 1 800 000 kr år 30.

Lättaste sättet för att säkert veta är att skaffa en tidsmaskin!
 
Sittställning
O Ossian K Olsson skrev:
Hur kan det vara återbetalt på 8 år och sen ska du tjäna 16 000 per år? Borde det inte ta 9,3 år att återbetala?

Problemet med solceller är samma problem som med börsen. Ingen vet vilka priser som kommer gälla i framtiden. Solceller är otroligt hett nu efter sommarens höga elpriser, men det räcker ju att de halveras för att återbetalningstiden ska bli längre. Sen är det svårt att veta hur länge solcellerna håller.

Håller de i 30 år, kostar 150 000 kr och du tjänar 16 000 per år så ger det en avkastning på 3,2 gånger insatt kapital.

Sätter du in 150 000 kr i en indexfond och snittar 8% i 30 år har du 1 500 000 kr. Alltså 10 gånger pengarna på samma tid.

Men! VÄLDIGT slarvigt räknat nu med vissa förenklingar.

Köper du solceller för 150 000 kr kontant, sätter in de 16 000 per år du tjänar i en indexfond med 8% avkastning så har du 1 800 000 kr år 30.

Lättaste sättet för att säkert veta är att skaffa en tidsmaskin!

O Ossian K Olsson skrev:
Hur kan det vara återbetalt på 8 år och sen ska du tjäna 16 000 per år? Borde det inte ta 9,3 år att återbetala?

Problemet med solceller är samma problem som med börsen. Ingen vet vilka priser som kommer gälla i framtiden. Solceller är otroligt hett nu efter sommarens höga elpriser, men det räcker ju att de halveras för att återbetalningstiden ska bli längre. Sen är det svårt att veta hur länge solcellerna håller.

Håller de i 30 år, kostar 150 000 kr och du tjänar 16 000 per år så ger det en avkastning på 3,2 gånger insatt kapital.

Sätter du in 150 000 kr i en indexfond och snittar 8% i 30 år har du 1 500 000 kr. Alltså 10 gånger pengarna på samma tid.

Men! VÄLDIGT slarvigt räknat nu med vissa förenklingar.

Köper du solceller för 150 000 kr kontant, sätter in de 16 000 per år du tjänar i en indexfond med 8% avkastning så har du 1 800 000 kr år 30.

Lättaste sättet för att säkert veta är att skaffa en tidsmaskin!

Liksom börsen följer inflationen så kommer energipriserna göra detsamma, skulle det magiskt bli superbilligt så köper jag en elbastu direkt !

Index har väl varit ett ganska säkert kort långsiktigt. Men jag gillar att tänka på det som att att attackera från flera håll. Alla mina investeringar behöver inte vara maxade att lägga alla ägg i en korg är sällan rekommenderat.

Paneler är väl lite som utdelningsaktier i jämförelsen.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Hur kan det vara återbetalt på 8 år och sen ska du tjäna 16 000 per år? Borde det inte ta 9,3 år att återbetala?

Problemet med solceller är samma problem som med börsen. Ingen vet vilka priser som kommer gälla i framtiden. Solceller är otroligt hett nu efter sommarens höga elpriser, men det räcker ju att de halveras för att återbetalningstiden ska bli längre. Sen är det svårt att veta hur länge solcellerna håller.

Håller de i 30 år, kostar 150 000 kr och du tjänar 16 000 per år så ger det en avkastning på 3,2 gånger insatt kapital.

Sätter du in 150 000 kr i en indexfond och snittar 8% i 30 år har du 1 500 000 kr. Alltså 10 gånger pengarna på samma tid.

Men! VÄLDIGT slarvigt räknat nu med vissa förenklingar.

Köper du solceller för 150 000 kr kontant, sätter in de 16 000 per år du tjänar i en indexfond med 8% avkastning så har du 1 800 000 kr år 30.

Lättaste sättet för att säkert veta är att skaffa en tidsmaskin!
Håller med dig helt och hållet. 8 år var väl vad som stod i offerten men det är.ju bara prognos som du säger. Inte alls insatt i ämnet längre då jag lagt det på hyllan tillsvidare. Men kul att tråden lever :D
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Håller de i 30 år, kostar 150 000 kr och du tjänar 16 000 per år så ger det en avkastning på 3,2 gånger insatt kapital.

Sätter du in 150 000 kr i en indexfond och snittar 8% i 30 år har du 1 500 000 kr. Alltså 10 gånger pengarna på samma tid.

Men! VÄLDIGT slarvigt räknat nu med vissa förenklingar.

Köper du solceller för 150 000 kr kontant, sätter in de 16 000 per år du tjänar i en indexfond med 8% avkastning så har du 1 800 000 kr år 30.

Lättaste sättet för att säkert veta är att skaffa en tidsmaskin!
Om man inte köper socellerna för 150 000 så måste man betala 16 000 mer om året i elräkning, Om nu elpriset är det samma i 30 år så innebär det 30x16 000 då har man en utgift på 480 000:- Det var den faktorn jag tidigare missat när jag räknat på solceller likt TS gjort.
Så räknesättet med att sätta in 16000 på börsen varje år blir ännu mer lockande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.