För klenved som inte behöver klyvas har jag gjort en kapbock, inte min på bilden men nästan identisk, och gjord för 3 meters. Jag har satt en spännrem på mitten för att dra ned och låsa grenarna bättre. Sedan är det bara att köra med motorsågen.
En del grenar kapar jag i skogen på stam, då körs det kapade hem på kärra.
S%C3%A5gbock-fr%C3%A5n-Hedemora.jpg
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hur långt svärd och hur kraftig såg behöver man för en sån?

Jag fattar att det beror på hur man bygger den, men vad är vettigt för att det ska ge mer än att kapa pinne för pinne?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur långt svärd och hur kraftig såg behöver man för en sån?

Jag fattar att det beror på hur man bygger den, men vad är vettigt för att det ska ge mer än att kapa pinne för pinne?
Jag kör med den lilla sågen även här och med 13" svärd. Fungerar även bra med elkedjesåg, så det fungerar bra med allt i motorväg då det är lättsågat och belastar inte mycket. Handsåg blir nog knepigare då det nyper och blir spänningar.
Och spännbandet på mitten gör att det ligger stilla, man kan få dra till det under sågningen beroende av hur spretiga grenarna är. Utan spännbandet blir det inte så bra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag kör med den lilla sågen även här och med 13" svärd. Fungerar även bra med elkedjesåg, så det fungerar bra med allt i motorväg då det är lättsågat och belastar inte mycket. Handsåg blir nog knepigare då det nyper och blir spänningar.
Och spännbandet på mitten gör att det ligger stilla, man kan få dra till det under sågningen beroende av hur spretiga grenarna är. Utan spännbandet blir det inte så bra.
Smart!
Något sånt borde jag kunna bygga. (y)

Har 20” svärd på min såg, kanske kan gör någon nytta.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Smart!
Något sånt borde jag kunna bygga. (y)

Har 20” svärd på min såg, kanske kan gör någon nytta.
Det är väl till sådan kapning, kapning direkt i maskingrip, i timmergiggar/ och vid losskapning av övergrova vindfällen 20" kan vara användbart (om man har tillräckligt med kraft i sågen) Vid vanligt skogsarbete är långa svärd en styggelse då det belastar kroppen i onödan, sänker kjedjehastigheten och försvårar effektiv kvistning.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Apropå sågkedja och svärd. Min bror har en såg med 15” svärd.
Jag köpte nya kedjor till honom på biltema.
Nu går det inte att få på kedjorna på sågen. Kedjorna är för korta.
Har jag köpt fel sorts kedjor?
Vilken sorts kedja borde jag köpa för att det ska passa?
En väl använd Husqvarna 545 motorsåg på ett arbetsbord, täckt med sågspån och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorsågskedja och svärd med tekniska specifikationer, snötäckt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbsida visar motorsågskedja, 15 tum lång, 64 länkar, prisinformation; 139 kronor, köp online möjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du köpt rätt kjedja, men du kanske inte monterat den rätt eller missförstår kjedjespänningen om du är ovan vid just den sågen?
 
hsd
Det borde passa , hur ser det ut om Du lägger nya kjejan ovanpå den gamla , för kjedjesträckaren är väl rätt justerad
 
F fribygg skrev:
Det är väl till sådan kapning, kapning direkt i maskingrip, i timmergiggar/ och vid losskapning av övergrova vindfällen 20" kan vara användbart (om man har tillräckligt med kraft i sågen) Vid vanligt skogsarbete är långa svärd en styggelse då det belastar kroppen i onödan, sänker kjedjehastigheten och försvårar effektiv kvistning.
Jo lite tyngre är sågen, det är den 70cc Hva så kraften finns. Lite tung såg att kvista med, men bara stå på vedbacken är inte jobbigt.

Ska investera i en liten såg, nån dag. En 35-40cc såg som blir kvistsågen. :p
 
galento
F fribygg skrev:
Det är väl till sådan kapning, kapning direkt i maskingrip, i timmergiggar/ och vid losskapning av övergrova vindfällen 20" kan vara användbart (om man har tillräckligt med kraft i sågen) Vid vanligt skogsarbete är långa svärd en styggelse då det belastar kroppen i onödan, sänker kjedjehastigheten och försvårar effektiv kvistning.
Tycker det vanliga 13 " svärdet räcker långt i skogen , vet inte om jag behöver ett
längre personligen men det är roligt att se när man kapar med längre svärd :D

Norrtull Norrtull skrev:
Jo lite tyngre är sågen, det är den 70cc Hva så kraften finns. Lite tung såg att kvista med, men bara stå på vedbacken är inte jobbigt.

Ska investera i en liten såg, nån dag. En 35-40cc såg som blir kvistsågen. :p
Tycker Stihl 194,an är mkt lättare att såga och kvista med än Huskvarna 445,an.
Känns onödigt att släpa på mer kg än man behöver och sågen klarar mindre dimensioner
fint tycker jag , sågade träd upp till ca 30 cm dia senast.
Man kan ju undra vilket slit det var i skogen förr , har en 85 cc Homelite C9 här och
motorn väger 8,6 kg sen tillkommer svärd , kedja och vätskor. Fy tusan.

Maskin och hjälp tråden. | Sida 81 | Byggahus.se
# 1205.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Apropå sågkedja och svärd. Min bror har en såg med 15” svärd.
Jag köpte nya kedjor till honom på biltema.
Nu går det inte att få på kedjorna på sågen. Kedjorna är för korta.
Har jag köpt fel sorts kedjor?
Vilken sorts kedja borde jag köpa för att det ska passa?
[bild] [bild] [bild]

Edit.
Kedjorna jag köpte var rätt.
Det var en av kedjeförpackningarna som var öppnad redan i butiken. Kedjan i just den förpackningen var förmodligen av misstag utbytt mot en kedja av annan mindre modell.
Naturligtvis var det den kedjan som vi provade få på sågen och som inte gick att få på.

Kedjorna i de andra förpackningarna passade.
Nu är den felaktiga kedjan tillbakalämnad.

Tack för era svar.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vid vanligt skogsarbete är långa svärd en styggelse då det belastar kroppen i onödan, sänker kjedjehastigheten och försvårar effektiv kvistning.

Jag har bara 13", men ibland kan jag önska ett betydligt längre svärd. Rätt ofta att granar kan vara rejält breda ( > dubbla svärdslängden) och skulle någon se hur jag får strula med 13"aren för att få ner dem så är det tur att jag inte har körkort för då hade jag nog blivit av med det ;)
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har bara 13", men ibland kan jag önska ett betydligt längre svärd. Rätt ofta att granar kan vara rejält breda ( > dubbla svärdslängden) och skulle någon se hur jag får strula med 13"aren för att få ner dem så är det tur att jag inte har körkort för då hade jag nog blivit av med det ;)
Kan bara hålla med, tog ner en gran på 102cm i diameter. Med 13” va det knepigt.


Sen blev det 20” efter den granen, eller till upp kubbning av granen. Körde halvt ihjäl en Jonsered 2150 på samma gran.
 
galento galento skrev:
Tycker det vanliga 13 " svärdet räcker långt i skogen , vet inte om jag behöver ett
längre personligen men det är roligt att se när man kapar med längre svärd :D
Jag skulle klara mig med 11" i gallring och 15" i slutavverkning, antalet träd som är över 75 cm i rot är försvinnande få och då går det ju oftast att göra ett instick. 13"tum är en utmärkt kompromiss för nästan all svensk skog och Husqvarnas 242,346 och 550 har ju tydligt visat att man inte behöver större motorer och långa svärd vid vanligt skogsarbete i detta land.
Vill man kika på långa svärd finns ju buckinbillyray på tuben, men att bära tyngden av sågen med olja, bränsle och skärutrustning i sina armar hela dagar är riktigt oergonomiskt jämfört med den nordiska modellen att fälla trädet på underlag och vila sågen på stammen man kvistar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har bara 13", men ibland kan jag önska ett betydligt längre svärd. Rätt ofta att granar kan vara rejält breda ( > dubbla svärdslängden) och skulle någon se hur jag får strula med 13"aren för att få ner dem så är det tur att jag inte har körkort för då hade jag nog blivit av med det ;)
Om en såg inte någon ggn under året varit i minsta laget för arbetsuppgiften har man sannolikt släpat runt en för stor och tung maskin 95%av tiden.
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.