P Paxman skrev:
Tveksam till det. Än så länge är dessa enheter väldigt konsumentinriktade, alltså mer design (fruar ska kunna acceptera alla små enheter i hemmet) än avancerade funktioner. Tillverkarna riktar sig till kundgruppen som bara vill standardintegrera grejerna i systemet, inte oss som vill "tänja på gränserna". Åtminstone än så länge...det lär komma mer prylar framöver som går att använda till mer än basic funktioner.
Jag vet att många bygger om fönstersensorer till att detektera externa signaler. Tex för att bygga ZigBee regnsensorer.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet att många bygger om fönstersensorer till att detektera externa signaler. Tex för att bygga ZigBee regnsensorer.
Jodå, det går fint att modda sensorer. Jag har t ex moddat några tempsensorer så de agerar ljussensorer istället. Ett par av dessa agerar triggers för när belysningen ska tändas i huset med avseende på ljusförhållandena utomhus.

Det jag menade var att det ännu inte finns någon tillverkare som tillhandahåller enheter som är förberedda för mer avancerade tillämpningar av användare som vill göra mer än basic-grejer med dem.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jodå, det går fint att modda sensorer. Jag har t ex moddat några tempsensorer så de agerar ljussensorer istället. Ett par av dessa agerar triggers för när belysningen ska tändas i huset med avseende på ljusförhållandena utomhus.

Det jag menade var att det ännu inte finns någon tillverkare som tillhandahåller enheter som är förberedda för mer avancerade tillämpningar av användare som vill göra mer än basic-grejer med dem.
Jag har sett några, men de försvinner snabbt. Det finns exempelvis ZigBee -reläer som kan styra vad som helst. Pucken jag visade i ZigBee-tråden har en brytare som inte är ansluten till 230V, så den kan man leka med...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Vilket får mig in på en annan fråga: Om postlådan är tom, hur vet man då om posten inte kommit än eller om just jag inte fått någon post idag?? Skulle behöva sensorer på alla grannars lådor också... :cool:;):rofl:
Sätt en sensor hos grannen på lämpligt avstånd på samma gata så kan du gå ut och ta posten ur handen på brevbäraren just in time :D
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Det här med att känna av vibrationer verkar lite skakigt (sorry :oops:). Borde det inte fungera stabilare med en mikrobrytare eller liknande som aktiveras när locket öppnas kopplat till lämplig "manick". Tänker mig alltså något brytare liknande denna vid brevlådelocket.

[bild]
Ja, jag lutar nog åt att modifiera en zigbeeknapp och ansluta något liknande den brytare du visar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett några, men de försvinner snabbt. Det finns exempelvis ZigBee -reläer som kan styra vad som helst. Pucken jag visade i ZigBee-tråden har en brytare som inte är ansluten till 230V, så den kan man leka med...
Kan du länka? :)
 
O
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..

Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
Fast det är ju just det! För mig kommer inte posten varje dag. Jag får sällan annat än reklam.

MEN! Eftersom posten kommer så sällan så är det viktigt att faktiskt tömma lådan när den väl kommer. Det har hänt att kuvert varit blöta när jag hämtat dom några dagar för sent.

Men, det är också lite kul att få en notis ”Postispär har varit här!”
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har mina automatiseringsgrejer på batteribackup. Har inte alla det? :cool:
Klart man har det (y):cool:

Smart hemskärm som visar säkerhet, sensorer, närvaro, och strömhantering. Garageportar stängda, ingen läckage, två personer hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det är ju just det! För mig kommer inte posten varje dag. Jag får sällan annat än reklam.

MEN! Eftersom posten kommer så sällan så är det viktigt att faktiskt tömma lådan när den väl kommer. Det har hänt att kuvert varit blöta när jag hämtat dom några dagar för sent.

Men, det är också lite kul att få en notis ”Postispär har varit här!”
En modern variant av "Postmannen ringer alltid två gånger).(y);)
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
namnbyte
P Paxman skrev:
Det skulle bli väldigt avancerat rent mekaniskt i min låda. Den har en lucka som öppnas inåt och en som öppnas utåt. När lådan ska vittras följer båda dessa luckor med, så det kräver klart mer insats än vad det är värt. Dessutom är det inte helt enkelt att integrera en sådan brytare i hemautomationssystemet.
Fjädrad vippbräda i botten av lådan varvid på denna sätts en vibrationssensor, kanske? Att sätta triggers på 3 luckor är ju ett större jobb än att bara sätta en trigger i lådan där all(?) post ändå landar tillslut.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Plejd diskussionen har sin egen tråd
håll den där
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Fjädrad vippbräda i botten av lådan varvid på denna sätts en vibrationssensor, kanske? Att sätta triggers på 3 luckor är ju ett större jobb än att bara sätta en trigger i lådan där all(?) post ändå landar tillslut.
Vi kanske inte ska grotta ned oss för mycket i detaljerna för just min brevlåda i den här tråden...men den har dubbelbotten. Det sitter en plåt en bit upp för att posten ska vara lätt tillgänglig för "normalt" bruk. Ska vi vara borta en längre tid tas denna plåt bort så posten hamnar längst ned i lådan, vilket gör att det aldrig är någon risk att den blir full. Med andra ord är vår låda extremt olämplig för enkla notislösningar via hemautomation. :rofl:
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det är ju just det! För mig kommer inte posten varje dag. Jag får sällan annat än reklam.

MEN! Eftersom posten kommer så sällan så är det viktigt att faktiskt tömma lådan när den väl kommer. Det har hänt att kuvert varit blöta när jag hämtat dom några dagar för sent.

Men, det är också lite kul att få en notis ”Postispär har varit här!”
Jadu, får du in vatten i brevlådan så är det kanske dags att byta den. Jag vet inte hur liten din brevlåda är, men blir den full på en vecka så får du antingen hemult mycket reklam, eller så har du för liten brevlåda…

Det skulle nog ta bortåt två månader för min brevlåda att bli full, och den har alltid varit torr inuti. Så att kolla posten någon gång i veckan funkar utmärkt. Utan notis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.