En tråd för att följa min uppfräschning/renovering av vår tvättstuga i källaren. Hann knappt börja förrän jag stötte på första problemet och tänkte därför att det kunde vara klokt att ta hjälp av forumet.

Börjar med 2 före-bilder och planlösning för tvättstugan.
Arkitektonisk planritning, badrumslayout, tvätt, tork, bastu, duschområden med etiketter, skala, detaljer, strukturerad, dokumentation. Tvättstuga inomhus med torkställning, strykbräda, vita skåp och röda kakelgolv under infällda ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, handfat, strykbräda och klädhäst. Terrakottafärgade golvplattor och fönster upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen:
- Behålla golvet som det är (om inte någon vet ett smidigt sätt att fräscha upp?
- Ny färg på väggarna
- Ny färg i taket
- Underhålla fönster med ny färg
- Om möjligt någon trevligare belysning
- Bygga en arbetsbänk till vänster med 2 tvättmaskiner och en torktumlare under
- I arbetsbänken fälla ner en ho för vattenutkastaren som redan finns där.
- Öppna hyllor ovanför arbetsbänk
- På höger sida fästa upp tork-ställning på vägg
- Kommer säkert på fler saker efterhand

Första problemet:
Började med att ta ut underskåpen och överskåpen på höger sida. När jag lossade överskåpet så föll det ner MASSOR av sand(?!), säkert 2-3kg sand/grus låg bakom överskåpet. Väldigt förvirrad till en början. Väl nere så ser jag anledningen, en stor spricka i väggen...

Inomhus, under renovering, grönt brädor, rött markering, olika färgade väggar, kakelgolv, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sprucken grön vägg med tecken på slitage och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog en skrapa och skrapade ur sprickan lite för att se hur stor den är. Förra ägaren har garanterat försökt laga det innan.
En stor spricka på en grönmålad betongvägg övergående till en beige yta nedtill. Slitage och smuts syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön vägg med spricka, hand drar ut fyllnadsmaterial, renoveringsarbete, skadad inomhusstruktur, reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter jag dammsugaren emot sprickan så kommer det massor av sand... kan det vara en spricka som går hela vägen ut? Detta är ju källare... Hur reparerar jag detta?

Min första tanke är att ta en vinkelslip med diamantklinga och skära upp en lite större skåra för att inspektera hur djup det går och hur stor sprickan är. För att sedan stoppa i lite hemmagjord armering och sedan fylla igen med någon sorts bruk.

Vilket bruk? Har aldrig använt bruk innan. Funkar detta?
En säck med Finja laggningsbruk, 25 kg, kostar 85 kr, mängdrabatt för 40 stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller bör man ta något mer mot betong? Skruva upp en platta mot väggen och "hälla" ner i sprickan uppifrån?

Någon som har bra tips?
 
Efter en del efterforskning hittade jag ett bruk som hette ARDEX A46. Snor-dyrt men ska tydligen vara bra för just sprickor och liknande.
ARDEX A46 spackelprodukt, snabbhärdande, för golv och vägg, ståndfast, för utomhusbruk, 12,5 kg förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pillade in lite hemmagjord armering av vanlig ståltråd. Läste någonstans att man bör armera om man kan.
En sliten grön vägg med en lång, djup spricka exponerande underliggande material och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprucken vägg med exponerad armeringsnät, grönmålade ytor och synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råkade även få en skada uppe på ventilationsröret som jag fick laga...
Sprucken murbruk och nätmetall i en öppning mot en limegrön vägg. Reparation eller byggarbete pågår, ofullständigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt aldrig blandat bruk innan så jag var rätt osäker på vilken konsistens jag skulle ha, men slutade någonstans här. Rejält kladdigt, men inte så att det saggar ner, fastnade direkt.
En hink med grå, tjock, blandad cement och en omrörare i en tegelklädd omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ungefär 20min på mig innan det skulle börja härda. Och med min oerfarenhet så var det nästan panik mot slutet, haha!
En vägg med fuktskador, flagnande färg och mögel, och en hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ändå väldigt nöjd över hur det ser ut nu efteråt, hoppas bara jag lyckades trycka in bruket långt in i springan. Men efter några timmar var det stenhårt, så tror nog det kommer sitta fint i många år.

Efter detta gick jag på att börja måla. Var tveksam på vilken sorts färg jag skulle välja. Det är ju en källare och därför bör man väl måla med silikat-färg? Men eftersom väggarna redan är målade med en vanlig väggfärg (man gjorde kanske det förr i tiden) så blev jag tveksam. Körde in på Colorama och de rekomenderade mig att använda en puts-färg. Eftersom jag inte kan se någon fuktbelastning direkt (förutom på ett litet ställe) så orkar jag inte slipa bort all färg. Tänker inte laga det som inte är trasigt...

Hink med Alcro Puts täckfärg, vit/bas A, för mineraliska ytor, placerad på hyllgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk text om puts, rengöring, målning, verktyg, rester. Produktinformation eller bruksanvisning för byggindustrin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en grå "cement"-färg. Tror det kan bli fint med vit/svart inredning senare.
Ett rum under renovering med spacklade väggar, skyddspapper på golvet och takbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarlokal med handfat, pappershandduk, målarfläckar på väggen och ett litet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg även på nätet att man kan måla klinkers, blev ju genast lite sugen på detta för att fräscha upp golvet också. Men jag kan inte hitta om det är en god idé med tanke på att mitt är källar-golv. Om jag nålar med häft-grund och sedan 2 lager av en klinkerfärg. Tar jag då bort fukt-genomsläppet som bör finnas i en källare? Eller spelar det ingen roll? Släpper klinker som är där nu igenom fukt? Någon som vet?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt att pilla in lite ståltråd ! Spännande att följa!
 
  • Gilla
Pappaleif
  • Laddar…
Så uppfriskande att se och läsa!
Fantastiskt med någon som tar tag i ett problem i ett gammalt hus och löser det, istället för som otaliga andra som startar trådar för att "tillverka" eller leta dolda fel i gamla hus.
Lycka till med projektet!

Nyfiken dock om väggen också på utsidan har synlig spricka som borde åtgärdas?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Så uppfriskande att se och läsa!
Fantastiskt med någon som tar tag i ett problem i ett gammalt hus och löser det, istället för som otaliga andra som startar trådar för att "tillverka" eller leta dolda fel i gamla hus.
Lycka till med projektet!

Nyfiken dock om väggen också på utsidan har synlig spricka som borde åtgärdas?
Jag är övertygad om att sprickan är genomgående med tanken på sanden som föll in... Tyvärr så har vi en uteplats med trädäck på den sidan huset där sprickan finns. Men om frugan får sin vilja igenom så blir det kanske nytt trädäck under året. Och då tänker jag passa på att gräva upp och inspektera utifrån.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Gjutningen verkar funkat bra. Ser inget konstigt.
Vägg med vattenskada och mögel, flera färglager, renovering pågår, fuktspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag använde jag en annan sorts bruk för att reparera en fog som släppt mellan betongbjälklagen. Betydligt billigare och tror det duger.
En säck med Finja Laga Vägg, byggspackel, vit och blå förpackning, 15 kg, dammreducerad, pumpbar, självutjämnande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nämnd glipa:
Öppet eluttag med kablar, isoleringstejp, väggspackel, pågående elinstallationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spacklat, gick över med en blöt svamp efter att det härdat 30-40min efter denna bilden.
Reparationsarbete på vägg, elinstallation med kablar och kopplingsklämmor, omålade putsområden, konstruktion under progress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte även reparera lite runt ett uttag som hade lite skador omkring sig. Så att ett täck-lock kommer dölja hålet senare. Blir spännande att se resultatet av detta kladdet imorgon, haha.
Ett öppet eluttag med synliga kablar och kopplingsklämmor i en ojämnt putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Energi-påfyllning med resterna från jul
Två godisgranar framför en påse "Malaco Juleskum" och en öppnad "Carlsberg Julebryg" burk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gick jag på och fortsatte med färgen. Målade lager nummer två runt i alla hörn etc. Ett jäkla pill... Kommer även måla taket i samma färg.
Tomtt rum under renovering med målarutrustning, skyddad golvyta och oavslutat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på om man ska måla de gamla rören också (vita på bilden), antingen grå eller vitt. De "nya rören (grå i bilden) är helt nya så dessa försöker jag låta bli att få färg på.

Samtidigt försöker jag planera färdigt hur utrymmet ska se ut.
Vänster vägg vid vattekranen kommer husera 3 maskiner. En lite äldre "grov"-tvättmaskin. Sen de två maskinerna som vi använder mest, ganska ny-inköpta tvättmaskin och torktumlare. Med inspiration från andra på forumet tänker jag sätta de 2 maskinerna på 2st 40-skåp från IKEA. Med en sån utdragbar hylla att placera tvättkorgen på.
Uttagbar vit arbetsyta, UTRUSTA från IKEA, artikelnummer 005.105.77, pris 499 svenska kronor.
Ett bänkskåp för diskho.
Lämnar plats för 3e maskinen på golvet.
3D-modell av ett modernt kök, gråtoner, spis, diskbänk, minimalistisk design, översiktsperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ett smalt 30-skåp från IKEA till höger.
Vitt köksskåp, utdragbara hyllor, METOD serie, minimalistisk design, storlek 30x60 cm.

På andra sidan önskades det tvätthängare monterat på vägg.
3D-modell av en öppen låda med diskställ och utdragbar frontpanel. Gråtoner, designkoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror jag kör på IKEAs "elfa" system för detta.
Ett öppet vit garderobsskåp med skjortor på galgar och hyllor med vikta byxor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som är kvar att fundera ut är det sista hörnet. En arbetsbänk för att sortera strumpor etc? En framtiden mangel? Eller förvaring i något högskåp? hmm...

Röd = fri yta. Grön = element. Rosa = fönster. Några förslag vad man behöver mest i en tvättstuga?
3D-modell av en öppen låda med anteckningar och markeringar, möjligen för designändamål eller konstruktionsöversikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-modell, enkel design, kontorsmöblemang, skrivbord, stol, hylla, grå-gröna toner, overheadperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 2 till
  • Laddar…
P Pappaleif skrev:
Det som är kvar att fundera ut är det sista hörnet. En arbetsbänk för att sortera strumpor etc? En framtiden mangel? Eller förvaring i något högskåp? hmm...
[bild]
En bänkskiva för att vika och sortera tvätt, kanske med skåp under. Det blir perfekt att ta ned den torra tvätten från ställningen och direkt ha en bänk i närheten att lägga den på.
 
J
Jag har renoverat min tvättstuga i källaren för ett tag sen och har upptäckt att jag saknar en bra plats för lakan och sånt på tork, typ en utdragbar tvättlina.

Kan vara ett tips!
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
En bänkskiva för att vika och sortera tvätt, kanske med skåp under. Det blir perfekt att ta ned den torra tvätten från ställningen och direkt ha en bänk i närheten att lägga den på.
Ja du har nog rätt, tror det får bli så!
 
J JFreemountain skrev:
Jag har renoverat min tvättstuga i källaren för ett tag sen och har upptäckt att jag saknar en bra plats för lakan och sånt på tork, typ en utdragbar tvättlina.

Kan vara ett tips!
Bra idé! Även frugan pratade om detta. Får se om jag hittar någon lämplig.
 
Har nu bestämt oss för en bänk även på höger sida.
Modernt vit skåp med mörk bänkskiva, minimalistiskt, i ett hörn mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modellerad, öppen container med skenor och rör, gråskala, ingen bakgrund, konstruktionsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild utan väggarna. Det här kommer bli inredningen:
CAD-ritning av köksskåp och hyllor med upphängningsdetaljer, gråtoner, 3D-perspektiv, ingen bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppifrån:
Arkitektonisk ritning, våningsplan. Möjlig toalettvy, väggar, dörr, element. Gråskalad, ovanifrånperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nu lagt en beställning på IKEA på, förhoppningsvis, samtliga detaljer som behövs. Blev totalt 72 artiklar... för 49 spänn så kan man ta "click & collect", så samlar de ihop allt och man kör bara förbi och hämtar, lätt värt enligt mig. Så imorgon bär det av till IKEA med släp. Håll tummarna för att det inte regnar då jag endast har ett öppet släp...
 
  • Gilla
Albinho och 5 till
  • Laddar…
Fasen vad snyggt det blir! Kommer ni låta golvet vara eller hur gör ni? Smart lösning där med tvättmaskinen och torktumlaren med en liten bänk bredvid.
 
P Pickadollen skrev:
Fasen vad snyggt det blir! Kommer ni låta golvet vara eller hur gör ni? Smart lösning där med tvättmaskinen och torktumlaren med en liten bänk bredvid.
Tack!

Att måla golvet kändes som en smart lösning fram tills jag funderade på fukten i en källare. Man ska ju inte applicera något på golv och ytterväggar i en källare som stänger ute fukten. Då är väl risk för bubblor och släpp av plattor.

De ställen jag sett att man målar plattorna har man använt häftgrund och sedan någon klinkerfärg, som jag inte tror släpper igenom fukt. Det lutar åt att jag inte vågar chansa, blir det fel är det ett jäkla jobb att åtgärda.

Vi köpte en rätt stor matta på IKEA istället.
 
Nya problem... Beställde ju METOD stommar med trådbackar som inredning från IKEA.
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkskap-med-tradbackar-vit-stensund-ljusgroen-s69486202/
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-tradback-00204672/

Monterade en back och märker att dessa är totalt värdelösa... Spårar ur direkt. Se videon nedan.


Jag kan inte hitta att jag har monterat det fel heller. Känns bara som en dålig konstruktion. Lutar åt att jag lämnar tillbaka alla trådbackar och inreder med hyllplan istället. Om inte någon kan se ett misstag?

I övrigt så tog färgen slut i fredags och butiken där jag köper färg har varit stängd i helgen. Blev istället montage av alla skåp som förberedelse.
Opackade flyttkartonger i rörigt rum med möbler och leksaker synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möbelmontering i process, kartonger, verktyg, flaska på bord, inomhusmiljö, stol, skor på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vitt skrivbord under montering med verktyg och monteringsanvisning synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag köper jag ny färg, Blir nog fortsatt målning imorgon. När målningen är klar är det dags att
- Börja sätta in inredningen.
- Fundera ut hur jag vill ha elen. Var behövs uttag och belysning?
- Fundera hur jag ska lösa avloppen och vatten-tillförsel till tvättmaskinerna på ett snyggt sätt. Jag ska lägga upp lite foto senare, kan behöva tips här...
 
P Pappaleif skrev:
Nya problem... Beställde ju METOD stommar med trådbackar som inredning från IKEA.
[länk]
[länk]

Monterade en back och märker att dessa är totalt värdelösa... Spårar ur direkt. Se videon nedan.
[video]

Jag kan inte hitta att jag har monterat det fel heller. Känns bara som en dålig konstruktion. Lutar åt att jag lämnar tillbaka alla trådbackar och inreder med hyllplan istället. Om inte någon kan se ett misstag?
Är det inte så att skåpen är snea då? Jag tänker om det lutar "utåt" i överkant (till vänster så som du filmat det) så spårar det ur? Kollade även på den andra videon och det verkar som att backen är för smal? Vet inte hur snyggt det blir, men det skulle kunna gå att lägga en distans (typ en bricka) mellan "honorna" och skåpet - så att spåren som sitter i skåpet blir trängre längst ut. Jag förklarar som en kratta kanske, förstår du vad jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.