G OMathson skrev:
Javisst, men det går åt ca 10 ton CO2 extra för en elbil i produktionen.

"Biger Schlaug-varje transport är ett misslyckande"
Och vad menar då herr OMattson med det?
"10ton" i förhållande till vad?
Hur många km en fossilbil behöver rulla innan den själv producerat 10 ton?
Jag kan lova dig att det är mycket kortare sträcka än vad du tror!!

dessutom ljuger du lite om siffran 10 ton. Kanske gällde för 10
år sen. Idag är det andra siffror som gäller:
https://teknikensvarld.expressen.se...terier-paverkar-miljo-och-klimat-allt-mindre/
 
Redigerat:
Här lite statistik från Transportstyrelsen:


Statistik över koldioxidutsläpp 2021
Statistik över koldioxidutsläpp från personbilstrafiken 2021.

Typ av bil Antal bilar Genomsnittligt koldioxidutsläpp
Bensindrivna bilar 113437 139,86 gram/km
Dieseldrivna bilar 43264 159,81 gram/km
Gasdrivna bilar 1446 108,97 gram/km
Etanoldrivna bilar 44 126,70 gram/km
Eldrivna bilar 57256 0,00 gram/km

(redigerat för läsbarhet)
 
Sen måste man förstås titta på hur mycket batteri en elbil egentligen behöver.
Det visar sig direkt att de flesta elbilar idag har alldeles för stora batterier.
Medelsträckan för personbilar i Sverige är, hör och häpna !!!

**********************
*** 30 km/dag !! ***
*********************
*


Tror du mig inte?

https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2020/korstrackor-2020---2021-09-22.pdf

det räcker alltså att skaffa ett batteri med ett co2-avtryck som en dieselbil bränner när den passerat 1000 körda mil.
Fossilbilen förlorar stort igen...
 
Redigerat:
Har folk för stora bagageutrymmen också? Medelbilresan görs hör och häpna med en portfölj, ett paddelrack och ett par gympaskor!
 
  • Gilla
witten och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har folk för stora bagageutrymmen också? Medelbilresan görs hör och häpna med en portfölj, ett paddelrack och ett par gympaskor!
...eller med ett par konsumkassar?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har folk för stora bagageutrymmen också? Medelbilresan görs hör och häpna med en portfölj, ett paddelrack och ett par gympaskor!
Ja medelbilresan kan göras med buss eller cykel eller mopedbil.

I snitt behövs drygt 30 hk men jag har 10 ggr mer. Listan går att göra längre..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har folk för stora bagageutrymmen också? Medelbilresan görs hör och häpna med en portfölj, ett paddelrack och ett par gympaskor!
Inga bollar?
 
Jag är förvånad över att det inte främst är SMÅ elbilar som säljs. Det är mycket lättare att räkna hem en elektrisk andrabil.

Edit: som i praktiken blir mer av en förstabil medan långfärdsbilen blir andrabil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja medelbilresan kan göras med buss eller cykel eller mopedbil.

I snitt behövs drygt 30 hk men jag har 10 ggr mer. Listan går att göra längre..
Har du 10 ggr mer HK gör det inte så mycket om det är en elbil.
Om du däremot har en fossilbil ligger du illa till miljömässigt.
 
R RogerHql skrev:
Sen måste man förstås titta på hur mycket batteri en elbil egentligen behöver.
Det visar sig direkt att de flesta elbilar idag har alldeles för stora batterier.
Medelsträckan för personbilar i Sverige är, hör och häpna !!!

**********************
*** 30 km/dag !! ***
*********************
*


Tror du mig inte?

[länk]

det räcker alltså att skaffa ett batteri med ett co2-avtryck som en dieselbil bränner när den passerat 1000 körda mil.
Fossilbilen förlorar stort igen...
Men det där är vilseledande. De har bara tagit genomsnittlig årlig körsträcka och delat med 365. Det betyder inte att den genomsnittliga resan är tre mil. För att ta mig själv som exempel så gissar jag att min medianresa är ca 12 mil, medan min medelsträcka per dag är ca 5 mil. Man kan inte dimensionera batteriet efter en genomsnittlig sträcka som inte motsvarar en verklig resa.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Medelsträckan för personbilar i Sverige är, hör och häpna !!!
Skulle det vara förvånande? Vår bil går också runt 30 km per dag i snitt. Den siffran är dock fullkomligt irrelevant som input till beslutet om vilken bil vi behöver och äger.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja medelbilresan kan göras med buss eller cykel eller mopedbil.

I snitt behövs drygt 30 hk men jag har 10 ggr mer. Listan går att göra längre..
Nej det går inga bussar från byvägen jag bor i närheten av Norrtälje i Roslagen.
Men mitt 22 kWh-batteri tar mig med lagom marginal in till stan eller till Edsbro sen i September 2022...
Däremot var det ett äventyr att åka till Karlstad ToR förra månaden i minus 10˚C...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle det vara förvånande? Vår bil går också runt 30 km per dag i snitt. Den siffran är dock fullkomligt irrelevant som input till beslutet om vilken bil vi behöver och äger.
Det skulle jag vilja påstå att det -inte- gör!
Det är i högsta grad Relevant.
 
R RogerHql skrev:
Det skulle jag vilja påstå att det -inte- gör! Det är i högsta grad Relevant.
Jag vet nog bättre än du vad som påverkar mina beslut!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle det vara förvånande? Vår bil går också runt 30 km per dag i snitt. Den siffran är dock fullkomligt irrelevant som input till beslutet om vilken bil vi behöver och äger.
Men jag som kör 60 km om dagen nästan varje dag och ibland längre, jag har problem med att klara resorna med en laddhybrid trots laddning på jobbet också.

Frugans elbil går ca 30 mil på en laddning i landsvägsfart, 25 mil på motorväg. Det räcker väldigt långt för alla mellanlånga resor. Sedan blir det bensin i laddhybriden för de riktigt långa resorna.

I somras gjorde vi tre mellan långa semestrar med elbilen och det fungerade väldigt bra, sånär som på bristen på lediga snabbladdare i norra Bohuslän.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.