Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet nog bättre än du vad som påverkar mina beslut!
Ok. Let us all listen to your reasoning my Friend!
 
R RogerHql skrev:
Har du 10 ggr mer HK gör det inte så mycket om det är en elbil.
Om du däremot har en fossilbil ligger du illa till miljömässigt.
Det är inte el. Jag ligger ok till miljömässigt eftersom jag hellre cyklar. Bilen däremot ligger illa till :D. Fast den ligger bättre till än min förra bil som var två nummer mindre med hälften så många hästar, färre cylindrar och endast bakhjulsdrift.

Men jag utnyttjar ju inte maxeffekten konstant, eller ens ofta. Endast vid omkörning där det inte är mer än en fil.

Hur menar du skillnaden är med en stark motor när du jämför el och diesel, är den ena sämre än den andra när det är mer effekt än vad som oftast behövs, tex att bilen finns med att motorsvagare alternativ.
 
R RogerHql skrev:
Nej det går inga bussar från byvägen jag bor i närheten av Norrtälje i Roslagen.
Men mitt 22 kWh-batteri tar mig med lagom marginal in till stan eller till Edsbro sen i September 2022...
Däremot var det ett äventyr att åka till Karlstad ToR förra månaden i minus 10˚C...
..eller cykel eller mopedbil (inklusive tweezy) från byvägen
 
R RogerHql skrev:
Ok. Let us all listen to your reasoning my Friend!
Det är inte svårare än att den bil jag har ska klara alla behov jag har ett normalt år. Att den klarar en matematisk genomsnittsdag räcker inte långt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag väntade i drygt tre år till (ännu en leasad avgasbil) innan jag bytte till elbil för att jag tyckte att räckvidderna på elbilar var för kort och det inte gick att få de bilar jag kunde tänka mig med dragkrok när jag egentligen tänkt byta 2018.

Ska man lägga en halv miljon eller mer på en bil vill man att den möter huvuddelen av ens krav.

Jag imponeras av dem som klarar sig med 10–15 mils räckvidd och gör långresor ibland och anpassar sig, men det är inte för mig. Och jag tror att det gör mig högst ordinär även om jag kör mer än de flesta. Leaf och Zoe var exempelvis inte bra nog för att locka massmarknaden 2016–18, det krävdes längre räckvidd och större bilar för att skiftet skulle börja ta fart.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är inte el. Jag ligger ok till miljömässigt eftersom jag hellre cyklar. Bilen däremot ligger illa till :D. Fast den ligger bättre till än min förra bil som var två nummer mindre med hälften så många hästar, färre cylindrar och endast bakhjulsdrift.

Men jag utnyttjar ju inte maxeffekten konstant, eller ens ofta. Endast vid omkörning där det inte är mer än en fil.

Hur menar du skillnaden är med en stark motor när du jämför el och diesel, är den ena sämre än den andra när det är mer effekt än vad som oftast behövs, tex att bilen finns med att motorsvagare alternativ.
problemet med fossil-motorer är att dom drar diesel även nör dom står still eftersom motorn ofta, åtminstone förr, gick på tomgång.
Men storleken på motorn ger en grundförbrukning som ökar med cylindervolymen och som man inte kommer ifrån.
Vidare kräver en fossil-motor dubbelt så mycket bränsle de första 15 minuterna då den behöver värmas upp till arbetstemperatur innan den blir effektiv. Alltså: Ju starkare/större motor, desto mer förluster.
Inget av dom här problemen finns på elmotorsidan. Detta lagt utöver det extremt mycket mer komplexa stödsystemen en fossil-motor behöver: startmotor, 1000 rörliga delar i motorn, oljebyten, katalysator, avgasrör, turbo, kylare, kamrem, tändstift, vibrationer, avgaser, oljud, startbatteri, you name it...
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte svårare än att den bil jag har ska klara alla behov jag har ett normalt år. Att den klarar en matematisk genomsnittsdag räcker inte långt.
Ok. Du behöver ibland åka 8 mil eller noll mil?
Min kangoo klarar det på 22 kWh!
 
R RogerHql skrev:
Ok. Du behöver ibland åka 8 mil eller noll mil?
Min kangoo klarar det på 22 kWh!
Jaha...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
..eller cykel eller mopedbil (inklusive tweezy) från byvägen
Ok. Jag har en fyrhjuling, 3 km till närmaste hållplats:cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Ok. Jag har en fyrhjuling, 3 km till närmaste hållplats:cool:
Jag har 6km, men 14km till tidtabeller som fungerar för arbetspendling. Då är jag redan halvvägs till jobbet...
...så trots att jag egentligen vill åka kollektivt så går det inte. Särskilt inte när de sista 14km tar 45 minuter med kollektivtrafiken. Jag cyklar snabbare (vilket jag ofta gjorde innan jag fick hjärtproblem). Så laddhybrid eller elbil blev vad jag valde mellan istället. Det är också därför som ena barnet har en eldriven mopedbil.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag väntade i drygt tre år till (ännu en leasad avgasbil) innan jag bytte till elbil för att jag tyckte att räckvidderna på elbilar var för kort och det inte gick att få de bilar jag kunde tänka mig med dragkrok när jag egentligen tänkt byta 2018.

Ska man lägga en halv miljon eller mer på en bil vill man att den möter huvuddelen av ens krav.

Jag imponeras av dem som klarar sig med 10–15 mils räckvidd och gör långresor ibland och anpassar sig, men det är inte för mig. Och jag tror att det gör mig högst ordinär även om jag kör mer än de flesta. Leaf och Zoe var exempelvis inte bra nog för att locka massmarknaden 2016–18, det krävdes längre räckvidd och större bilar för att skiftet skulle börja ta fart.
Folk är konservativa och misstänksamma mot ny teknik, särskilt sånt som har med bilar att göra eftersom den har fått sådan status som frihetssymbol och denna idè om frihet sitter djupt i den svenska och för all del amerikanska folksjälen.
Men tittar man närmare på saken är friheten en skenbild och myterna om elbilar är många och mer eller mindre förljugna. Men har man provat en elbil och i viss mån anpassat sig till dom förutsättningar som råder idag och på ett rimligt sätt tar hänsyn till miljöaspekterna borde valet vara ganska lätt!
Dessutom måste man inte begränsa sig till en bil.
Man kan ha den som andrabil och snart upptäcker man att den i huvudsak används som föstabil och förstabilen kan sättas i malpåse med hjälp av Transportstyrelsen långa lista med avställda!
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det riktigt stora miljöproblemet är ju inget av det du nämner nämligen co2-utsläppen. det är ju huvudskälet till att vi går över till el.
Alla andra "miljöproblem" relevanta som imaginära blir ju betydelselösa ur det perspektivet.
Neodym är tydligen ett potentiellt problem(har googlat) men jag ser inga resultat från den forskningsverksamheten som pågått länge och som skulle ge någon anledning till oro.
Sen är det orealistiskt att ta cykeln istf bilen. Transportsektorn har lite problem med det.
Men visst körs det för mycket bil men framför allt kan man minska co2- avtrycket rejält genom att helt enkelt ändra körstil och ge f-n i att betrakta vägnätet som en formel1-bana.
Nä det stora problemet är inte co2 Det är alla andra avgaser som är det farliga. om en bil bara släppte ut co2 skulle det inte vara något problem.
Sen kan man minska utsläppen av co2 om man började plantera mer träd. Varför försöka tillverka maskiner som ska fånga co2 när det finns träd
 
Kanske helt OT men elbil/buss är något som överhuvudtaget inte finns i Afrika!

1,4 Miljarder invånare och några tusen elbilar max.

Miljoner gamla diesel & bensinbilar/bussar som spyr ut avgaser (i många fall helt utan rening) får ett andra liv där och besiktning finns inte.

Vad som händer/hänt är att vi i "rika världen" dumpar våra uttjänta fosilfordon i Afrika och slår oss på bröstet för vi är så himla miljömedvetna...;)

According to government estimates, only about 1,000 of South Africa’s 12 million vehicles are electric vehicles. In Kenya, approximately 350 of the country’s 2.2 million automobiles. Kenya wants electric vehicles to account for 5% of all car imports by 2025, and it is cutting EV import duties in half. Ghana, Rwanda, the Seychelles, and Mauritius have all reduced or eliminated import duties as well. Egypt intends to manufacture 20,000 electric vehicles (EVs) per year in-house starting in 2023. Namibia aims to have 10,000 electric vehicles on the road by 2030, while South Africa aims to have 2.9 million by 2050.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nä det stora problemet är inte co2 Det är alla andra avgaser som är det farliga. om en bil bara släppte ut co2 skulle det inte vara något problem.
Sen kan man minska utsläppen av co2 om man började plantera mer träd. Varför försöka tillverka maskiner som ska fånga co2 när det finns träd
Bananskalare: 10 miljarder människor:
7 miljarder tror att det är co2 som är det största problemet någonsin i mänsklighetens historia, dvs det som vi som art är drabbad av och som vi dessutom kollektivt är ansvariga inför.
Något vi inte drabbats av sen 1000000 år tillbaka då apan blev människa.

Varför tror inte du det?
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Bananskalare: 10 miljarder människor:
7 miljarder tror att det är co2 som är det största problemet någonsin i mänsklighetens historia, dvs det som vi som art är drabbad av och som vi dessutom kollektivt är ansvariga inför.
Något vi inte drabbats av sen 1000000 år tillbaka då apan blev människa.

Varför tror inte du det?
Nja, egentligen är det väl inget nytt problem, det blir varmare och kallare av naturliga skäl.

"Problemet" är väl att "vi" bestämt att det klimat vi har nu är det som ska bevaras för all framtid.

Om man i stället accepterar att klimatet varierar och att din strandtomt kan bli innanhav eller tvärtom så finns inget problem, "shit happens, live with it".

Graf som visar global medeltemperatur över 500 000 år, temperaturväxlingar, varmare period vid nollpunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.researchgate.net/public..._Past_Present_and_Future_Projections/download
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.