D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det är svårt att veta den "ekonomiska framtiden" vid ett bilköp men hårdrar man det du skriver är det helt meningslöst att försöka räkna något alls inför ett bilköp. Hur ska man i så fall tänka? Ta första bästa alternativ med snygg färg?
Lättare om man jämför äpplen med äpplen, det är väl det som är vanskligheten i detta fallet?
 
D
G OMathson skrev:
Vilka subventioner betalas ut till petroleumindustrin?
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
 
  • Ledsen
RogerHql
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
Det tas väl igen på bränsleskatten i så fall…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Det tas väl igen på bränsleskatten i så fall…
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
Det är väl du som ska hänvisa med ditt påstående? När betalar vi svenskar ut pengar till petroleumindustrin? Vad jag vet skattas fossilt rätt mycket i Sverige plus att jag betalar 9750kr i skatt för min dieselbil oavsett om jag kör den. Räknar med ca 1000mil/år, alltså ca 10kr/mil i bara skatt + skatt/moms på bränslet.
Hur mycket skatt är det på kinesiska batterier?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vilka subventioner betalas ut till petroleumindustrin?
De har väl ingen skatt på elen som all annan tillverkande industri?
 
D
G OMathson skrev:
Det är väl du som ska hänvisa med ditt påstående? När betalar vi svenskar ut pengar till petroleumindustrin? Vad jag vet skattas fossilt rätt mycket i Sverige plus att jag betalar 9750kr i skatt för min dieselbil oavsett om jag kör den. Räknar med ca 1000mil/år, alltså ca 10kr/mil i bara skatt + skatt/moms på bränslet.
Hur mycket skatt är det på kinesiska batterier?
Ok, jag hjälper de som är intresserade men inte har tillgång till eller kan använda Google. Finns mycket att läsa och förundras över om man verkligen vill veta, annars är det som vanligt bara att behålla huvudet i sanden.

"Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025 as the share of fuel consumption in emerging markets (where price gaps are generally larger) continues to climb. Just 8 percent of the 2020 subsidy reflects undercharging for supply costs (explicit subsidies) and 92 percent for undercharging for environmental costs and foregone consumption taxes (implicit subsidies)."

"European countries subsidise the fossil sector by more than 137 billion Euros per year. Before and after Covid-19, this shows no sign of changing; on the contrary."

Ovanpå detta ska du lägga värdet av 7 miljoner döda per år globalt (vi tyckte ju tex att människoliv hade ett värde under pandemin), varav ca 240.000 i EU. Skulle fossilindustrin behöva kompensera även för detta, rimligt tycker jag, så skulle en liter diesel bli ganska dyr, gissar jag.

https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies
https://www.investigate-europe.eu/en/2020/fossil-subsidies/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
Jo det är skandal och USA syndar nog mest. Där demokratin tvingas ner på knä av dom superrika som dessutom påverkar miljölagstiftningen mm med hjälp av sina lobbyister, köpta senatorer och organisationer som jobbar i det dolda utan att redovisa vem som finansierar...
 
G
D djac skrev:
Ok, jag hjälper de som är intresserade men inte har tillgång till eller kan använda Google. Finns mycket att läsa och förundras över om man verkligen vill veta, annars är det som vanligt bara att behålla huvudet i sanden.

"Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025 as the share of fuel consumption in emerging markets (where price gaps are generally larger) continues to climb. Just 8 percent of the 2020 subsidy reflects undercharging for supply costs (explicit subsidies) and 92 percent for undercharging for environmental costs and foregone consumption taxes (implicit subsidies)."

"European countries subsidise the fossil sector by more than 137 billion Euros per year. Before and after Covid-19, this shows no sign of changing; on the contrary."

Ovanpå detta ska du lägga värdet av 7 miljoner döda per år globalt (vi tyckte ju tex att människoliv hade ett värde under pandemin), varav ca 240.000 i EU. Skulle fossilindustrin behöva kompensera även för detta, rimligt tycker jag, så skulle en liter diesel bli ganska dyr, gissar jag.

[länk]
[länk]
Klart jag känner till detta resonemang men jag som svensk medborgare/skattebetalare betalar vad jag vet fortfarande inga pengar i form av subventioner som går till petroleumindustrin.
Att allt möjligt som tex fossilt eller batterier drar med sig negativa konsekvenserna är naturligtvis ett stort problem, se tex problemen med permanentmagneter i elbilar, neodym och miljöproblemen det medför. Kan man då säga att elmotorer subventioneras?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Klart jag känner till detta resonemang men jag som svensk medborgare/skattebetalare betalar vad jag vet fortfarande inga pengar i form av subventioner som går till petroleumindustrin.
Att allt möjligt som tex fossilt eller batterier drar med sig negativa konsekvenserna är naturligtvis ett stort problem, se tex problemen med permanentmagneter i elbilar, neodym och miljöproblemen det medför. Kan man då säga att elmotorer subventioneras?
Ja nu är det ju lite mer än ett resonemang, det är verklighet och som medborgare i Sverige tillhör du en grupp som ligger i högt inom EU, vare sig du vill eller ej. Du hittar nog inget annat som ens ligger i närheten av subventioner, 6,8% av den globala BNPn blir rätt mycket pengar, detta utan att räkna med sekundäreffekter.
 
G
D djac skrev:
Ja nu är det ju lite mer än ett resonemang, det är verklighet och som medborgare i Sverige tillhör du en grupp som ligger i högt inom EU, vare sig du vill eller ej. Du hittar nog inget annat som ens ligger i närheten av subventioner, 6,8% av den globala BNPn blir rätt mycket pengar, detta utan att räkna med sekundäreffekter.
Därmed bör väl ett elbilsbatterier skattas rejält vid nyförsäljning då de har ett fossilavtryck på ca 10 ton koldioxid, annars är elbilar grymt subventionerade redan vid tillverkningen.
 
D djac skrev:
Ja nu är det ju lite mer än ett resonemang, det är verklighet och som medborgare i Sverige tillhör du en grupp som ligger i högt inom EU, vare sig du vill eller ej. Du hittar nog inget annat som ens ligger i närheten av subventioner, 6,8% av den globala BNPn blir rätt mycket pengar, detta utan att räkna med sekundäreffekter.
Tja jordbruket subventioneras, det måste vara jobbigt... flyget kanske lättare att diskutera. men där fanns en bit som vi inte styr över.
Så nu är det din tur.
Staten har subventionerat elbilar. Frågan är om det egentligen är rätt ur miljösynpunkt.
Att tillverka en ny elbil kostar på för miljön. Och med tankesättet att det mest miljövänliga är det som inte tillverkats.
Sen kan vi diskutera den subventioneringen av bensin bilar... Den som gör att det är så roligt att tanka. Nej just det.. det var det visst inte en subvention. Om du kanske missat det så kan jag berätta att den subventionerade bensinen kostar nu nästan 20:- för att inte tala om den subventioneringen jag betalar tusenlappar för varje år... otroliga subventioner.... Elbilen subventioneras genom att ha en väldigt låg skatt. Tidigare även bonusen.
Jag tycker du ska diskutera subventioneringen av diesel med bönderna.
Sen kan du prata med åkerierna. diskutera deras subventioner...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Massor, världens mest suventionerade energislag, googla och du finner!
Nyspråk och hittepå.

Det går alldeles utmärkt att vara emot fossilkraft utan att vända upp och ner på ekonomiska begrepp som subventioner.

Ett av de största problemen med den här typen av nyspråk är att det i sig självt är selektivt och subjektivt. Ändras opinionen om vilka samhällsproblem som är viktigast så kommer synen på vad som är en subvention ändras med det, utan att fundamenta har ändrats.

Vad ska vi exempelvis prissätta hur på en ickeexisterande marknad: växthusgaser och mikropartiklar exempelvis?

Alla negativa externaliteter är helt enkelt inte subventioner, och alla positiva är inte beskattning. Det är inte så vi normalt använder orden och att vrida dem dit är inte heller behjälpligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Sen vet jag inte om flyget tillhör petroleum industrin. men visst de gynnas
 
D djac skrev:
Ja nu är det ju lite mer än ett resonemang, det är verklighet och som medborgare i Sverige tillhör du en grupp som ligger i högt inom EU
Jag trodde vi låg lägst inom EU när det kom till CO2-utsläpp. Vad har du för fakta som talar för något annat?
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.